Biltema vakumklocka strul...

Strypningen var för att det sög för häftigt i slangarna när jag provade. En bit bromsrör som skarvbit strax innan jag anslöt till insuget gjorde att det blev en lugnare rörelse på oljan upp och ned. Bromsrör har ganska liten diameter invändigt och passade perfekt att ansluta till spolarslangen som jag använde, därför bromsrör. (Hade en bit hemma på hyllan, man tar vad man har) Bilden stämmer helt och hållet med min utrustning. Två t-kors längst ned som man ansluter alla fyra rören i. Alla ska ha förbindelse så sätt en liten slangstump mellan de två korsen. Syns på bilden längst ner. Alla fyra slangarna måste anslutas till insuget, en till varje förgasare. Sen är det bara att starta motorn och börja skruva.

Tvivlar starkt på att 4 som är ihopkopplade på detta sätt garanterar att att förgasarna genererar lika mycket vakum. Du kan t.ex. få att tre jämnsvaga förgasare att balancera ut en förgasare som drar kraftigare. Det kan se OK ut dock, men utan att vara det. Det finns bara några sätt som ger korrekt balancering, t.ex. att man har en U-slang som man flyttar mellan par med en cyl som referens, eller så har man två eller gärna 4 oberoende mätare. 1 mätare som flyttas fungerar förstås inte, så fort man justerar en annan cylinder efter att ha flyttat mätaren kommer värdet på den man utgick ifrån också att ändras utan att det syns under justeringen.

ähh... jag ger upp!!!

Någon som bor i ESKILSTUNA och vill hjälpa till att fixa förgasarjusteringen mot en slant :rolleyes:

Hatar att mecka det måste vara det därför allt går emot mig :confused:

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...