Synka förgasare!

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjena!

T'änkte höra ifall det är svårt att synka förgasarna? Jag har väl pillat ganska mycket med motorer och annat tjaf innan.
Tänkte inskaffa klockor....men vill gärna veta om det är bättre att lämna in eller inte? har inte gjor det innan....hur gör man?
Vad brukar de ta på verkstad för ett sånt jobb?
någon i Örebro området som har klockor och har lust att hjälpa till?
mvh

bivven skrev:
Tjena!

T'änkte höra ifall det är svårt att synka förgasarna? Jag har väl pillat ganska mycket med motorer och annat tjaf innan.
Tänkte inskaffa klockor....men vill gärna veta om det är bättre att lämna in eller inte? har inte gjor det innan....hur gör man?
mvh
Det är lätt. Tänk på att en av förgasarna är "nummer ett" som du inte
kan påverka, ställ den/de andra efter den.
När klockorna står lika justerar du tomgångsvarvet. Klart. :)

Billiga varianten är vacumklockor från Biltema 15-1360 (ca80:-). Axelstopp från clasohlsson 30-6357(ca 40:- för 2) för att strypa slangarna så nålarna bara fladdrar lite. Biltema klockorna har lös framsida så man vrider klockorna så samma markering är vid nålen på samma förgasare sedan är det bara att justera förgasarna. På en radfyra i ordningen 1+2, 3+4, och 2+3. På en V-twin är det ju bara två så..... Lite högre tomgång under tiden man synkar brukar vara normalt. På min sukka ca 1700 - 1800rpm mot normalt 1300.

Last edited:
Anders R skrev:
Billiga varianten är vacumklockor från Biltema (ca80:-). Axelstopp från clasohlsson (ca 20:- för 2) för att strypa slangarna så nålarna bara fladdrar lite. Biltema klockorna har lös framsida så man vrider klockorna så samma markering är vid nålen på samma förgasare sedan är det bara att justera förgasarna. På en radfyra i ordningen 1+2, 3+4, och 2+3. På en V-twin är det ju bara två så..... Lite högre tomgång under tiden man synkar brukar vara normalt. På min sukka ca 1700 - 1800rpm mot normalt 1300.

Tjena!

tack för hjälpen!
Ska testa lite till helgen, "1+2" menas det att man ska jämföra 1:an med 2:An?
mvh

Anders R skrev:
Billiga varianten är vacumklockor från Biltema 15-1360 (ca80:-). Axelstopp från clasohlsson 30-6357(ca 40:- för 2) för att strypa slangarna så nålarna bara fladdrar lite. Biltema klockorna har lös framsida så man vrider klockorna så samma markering är vid nålen på samma förgasare sedan är det bara att justera förgasarna. På en radfyra i ordningen 1+2, 3+4, och 2+3. På en V-twin är det ju bara två så..... Lite högre tomgång under tiden man synkar brukar vara normalt. På min sukka ca 1700 - 1800rpm mot normalt 1300.

Ursäkta att man kanske är lite korkad. Vad är det man egentligen justerar på förgasaren. Skruvar man på någon skruv typ. Alltså rent tekniskt vad gör man?

JB

bivven skrev:
Tjena!

tack för hjälpen!
Ska testa lite till helgen, "1+2" menas det att man ska jämföra 1:an med 2:An?
mvh

Korrekt om man har en radfyra och bara två klockor(jag är snål ibland) då jämför man de två yttersta först sedan de två i mitten. Man synkar förgasare 1 mot 2. Därefter synkar man 3 mot 4. Sedan när de två paren är synkade sins emellan så synkar man 2 mot 3 och på så sätt får man alla fyra synkade. Har man bara två förgasare så är det ju lättare, bara mot varandra.

Jas-95 KingsMeadow 6 km om du vill ha hjälp.
Om man har vacumstyrda förgasare:
Mellan förgasarparen i en form av länkage sitter en justerskruv oftast med stjärnskruvskalle med en fjäder på undersidan. Den skruven är justering för hur mycket luftspjället skall öppna i förhållande till den andra förgasarens öppning av luftspjället osv.

Last edited:
Anders R skrev:
Korrekt om man har en radfyra och bara två klockor(jag är snål ibland) då jämför man de två yttersta först sedan de två i mitten. Man synkar förgasare 1 mot 2. Därefter synkar man 3 mot 4. Sedan när de två paren är synkade sins emellan så synkar man 2 mot 3 och på så sätt får man alla fyra synkade. Har man bara två förgasare så är det ju lättare, bara mot varandra.

Mellan förgasarparen i en form av länkage sitter en justerskruv oftast med stjärnskruvskalle med en fjäder på undersidan. Den skruven är justering för hur mycket luftspjället skall öppna i förhållande till den andra förgasarens öppning av luftspjället osv.

Ahh jysst! Du får ett PM!

JB

tjena!
Hjälp behövs alltid! :)

"Jas-95 KingsMeadow 6 km" ?

mvh

Anders R skrev:

Viktigt!
Börja med att kalibrera klockorna mot en av cylindrarna. Köper ni en brygga med klockor kommer ni nog att märka att det behövs, oavsett vad som utlovas på förpackningen om "precizionskalibrerte"..
Det var först när jag kollade mina klockor och sedan synkade jag upptäckte hur jämnt och fint hojen egentligen ska gå.

Anders R skrev:

jaha!!!! ok, då hänger jag med :)

ok...om jag kör enligt biltema varianten, behöver jag köpa två klockor då eller?
det är en rad4:A som skall synkas.
ursäkta om frågoran verkar "dumma" men som sagt, jag har aldrig synka innan.
mvh

bivven skrev:
jaha!!!! ok, då hänger jag med :)

ok...om jag kör enligt biltema varianten, behöver jag köpa två klockor då eller?
det är en rad4:A som skall synkas.
ursäkta om frågoran verkar "dumma" men som sagt, jag har aldrig synka innan.
mvh

Jo, minst två klockor behövs alltid oavsett två eller fyra förgasare. Att stanna motorn och byta på förgasare funkar inte i längden. Gör som Ugluk skriver, kalibrera klockorna(genom att vrida locket) mot en och samma förgasare vid korrekt varvtal. Sen är det bara att köra enligt ovan. Ett tips för framtiden är att förlänga vacumnipplarna på förgasarna så de är lätttilgängliga med slang. Jag har förlängt mina och kommer åt dem bakom en sidokåpa två skruv istället för att demontera halva cykeln.

Vill du slippa köpa klockor så kolla här. jag har dock inte provat själv.
Det går även bra med 2-T olja.

http://www.airheads.org/index.php?Technical Tips+$4 Carburetor Synchronizer

/Peter

4dollarmano.jpg

bivven skrev:
Tjena!

mvh

raukroland skrev:
Gör oxå så när jag synkar förgasare och har spikat ihop ett verktyg som ser ut som det du har lagt ut bild på
attachment.php
Inte tillräckligt hightech; måste ju vara titan el. radialmonterat nånstans iaf. :)
/u

Anders R skrev:
Ett tips för framtiden är att förlänga vacumnipplarna på förgasarna så de är lätttilgängliga med slang. Jag har förlängt mina och kommer åt dem bakom en sidokåpa två skruv istället för att demontera halva cykeln.

Men du kan väl bara kolla synkningen då, och inte justera...eller?
:va

ulf_lundin skrev:
Inte tillräckligt hightech; måste ju vara titan el. radialmonterat nånstans iaf. :)
/u
Visst fan, tänkte inte på det...
Jo men jag tror minsann att jag har någon liten titanspik eller liknande som håller fast slangen på min bräda. Radialmonterat blir det värre med eftersom plankan är rak. Det skulle ju iofs bli radialmonterat om man spikar fast slangen på en rundstav... :)

Synka? Vad är det för fel på en liten borr som referens vid synkning?
Första bästa bakåtpuff vid första kallstarten kommer att göra förgasarna (lite) osynkade igen. Så noga är det inte om man nu inte vill göra det varje vecka - bara för att hojen ska gå absolut rent på tomgången. Vem fanken kör på tomgång? Iaf inte jag. :hihi

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back