Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Läs Motorrads test på mcoljor.........dyra oljor som Motul 300V etc. hamnade i botten. Castrol och Louis olja Procycle som är billig olja hamnade bland de bästa. Marknadsföring brukar vända sig till svaga sinnen.....![]()
Du borde be samtliga team i WSB att läsa denna test då de använder Motul 300V (även de som har en klibba som säger något annat). För nog måste väl Motorrads helt opartiska labbtest väga tyngre än deras egna erfarenheter och framförallt deras egna resultat i bromsbänken...?
I vilket fall som, Biltemaoljan duger gott i en gathoj. I alla fall om du sover gott med tveksam halt ZDDP...
Mitt råd till trådstartaren - om han är på jakt efter en budgetolja - är att titta närmar på Swedols utbud av OKQ8's SBK Racing. En mycket högt specad olja som säljs för nästan tvåhundra kronor litern på macken. Priset på Swedol är lite till mycket mindre än hälften av detta (beroende på förpackningens storlek). Då slipper du i alla fall oroa dig över Biltemas ganska frekventa byten av underleverantör.
Du borde be samtliga team i WSB att läsa denna test då de använder Motul 300V (även de som har en klibba som säger något annat). För nog måste väl Motorrads helt opartiska labbtest väga tyngre än deras egna erfarenheter och framförallt deras egna resultat i bromsbänken...?
I vilket fall som, Biltemaoljan duger gott i en gathoj. I alla fall om du sover gott med tveksam halt ZDDP...
Från 2003 tom om man skrollar längre nerTest på ett gäng kvalitets oljor inklusive dynotest dock från 2009
Motul 300 är med
http://www.sportrider.com/oils-well-that-ends-well-part-2
Nu frågade ts iof om någon haft problem med den oljan, inte vad den enskilde anser är bäst. Oljan funkar ju uppenbarligen på dina fordon, inte på min Mille. Så enkelt kan det vara.
En överväldigande majoritet av WSB, WSST och WSSP-paddocken häller Motul 300V av lägsta möjliga viskositet i sina motorer. Helt öppet, trots att många av dem har spons av andra oljetillverkare. Och frågar man varför så hänvisar de alltid till bromsbänkstester där den oljan ger upp till 1% mer effekt än andra jämförbara oljor. Inga astronomiska siffror, men fortfarande mer än andra och därmed tillräcklig anledning att bara använda denna.
Att Motul 300V får bottenbetyg i en "oljetest" på grund av "kort hållbarhet" finner jag mycket märkligt. Den uppfyller såväl som överskrider precis samma API och JASO-normer som andra jämförbara oljor och den innehåller precis samma tillsatser som andra oljor för att säkerställa fullgod smörjning på svåråtkomliga ställen med höga kontaktryck. Så tillvida att man inte överskrider oljans livslängd genom att överskrida den aktuella motorcykelns oljebytesintervall så är jag beredd att avfärda en sådan "oljetest" som ren nonsens. Och överskrider man den aktuella motorcykelns oljebytesintervall så är ju resultatet ungefär lika intressant som att se vilken motor som går längst utan olja...
Mitt råd till trådstartaren - om han är på jakt efter en budgetolja - är att titta närmar på Swedols utbud av OKQ8's SBK Racing. En mycket högt specad olja som säljs för nästan tvåhundra kronor litern på macken. Priset på Swedol är lite till mycket mindre än hälften av detta (beroende på förpackningens storlek). Då slipper du i alla fall oroa dig över Biltemas ganska frekventa byten av underleverantör.
Läste snabbt men som jag förstod så var det lite som jag skrev innan att något måste offras för de få extra hk man får med tex 300v. Sämre bibehållen visositet i längden.
Jag känner lite halvt om halvt en höjdare på f.d Statoil smörjmedel, numera Fuchs, de leverade länge till Biltema innan Preem/Nynäs tog över, så vet inte om de byter tillverkare vidare ofta. Det finns bara ca 4 st raff i världen som omvandlar till syntetolja vilket som, så det mesta har samma ursprung.....
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |