Biltema racingolja + oljefilter

Ofta är den psykologiska effekten stor.......:crash

Läs Motorrads test på mcoljor.........dyra oljor som Motul 300V etc. hamnade i botten. Castrol och Louis olja Procycle som är billig olja hamnade bland de bästa. Marknadsföring brukar vända sig till svaga sinnen.....:crash

Du borde be samtliga team i WSB att läsa denna test då de använder Motul 300V (även de som har en klibba som säger något annat). För nog måste väl Motorrads helt opartiska labbtest väga tyngre än deras egna erfarenheter och framförallt deras egna resultat i bromsbänken...?

I vilket fall som, Biltemaoljan duger gott i en gathoj. I alla fall om du sover gott med tveksam halt ZDDP...

Jag körde själv Motul 300V i säkert 15 års tid på min FZR med gott resultat. En bonus man fick var att den luktade fantastiskt gott både vid påfyllning och gaspådrag. Slutade använda den för jag tyckte det var overkill.

Du borde be samtliga team i WSB att läsa denna test då de använder Motul 300V (även de som har en klibba som säger något annat). För nog måste väl Motorrads helt opartiska labbtest väga tyngre än deras egna erfarenheter och framförallt deras egna resultat i bromsbänken...?

I vilket fall som, Biltemaoljan duger gott i en gathoj. I alla fall om du sover gott med tveksam halt ZDDP...

Vad säger att det inte skulle gå lika bra med annan olja? Sponsring har inget med detta att göra antar jag.......oavsett så fick den pissbetyg, mycket pga. kort hållbarhet. Men kanske inte konstigt om det är en raceolja iof. Nu råkar vi ju ha en egen bromsbänk och har aldrig sett oljan påverka effekten ett dugg, inte det minsta.

En överväldigande majoritet av WSB, WSST och WSSP-paddocken häller Motul 300V av lägsta möjliga viskositet i sina motorer. Helt öppet, trots att många av dem har spons av andra oljetillverkare. Och frågar man varför så hänvisar de alltid till bromsbänkstester där den oljan ger upp till 1% mer effekt än andra jämförbara oljor. Inga astronomiska siffror, men fortfarande mer än andra och därmed tillräcklig anledning att bara använda denna.

Att Motul 300V får bottenbetyg i en "oljetest" på grund av "kort hållbarhet" finner jag mycket märkligt. Den uppfyller såväl som överskrider precis samma API och JASO-normer som andra jämförbara oljor och den innehåller precis samma tillsatser som andra oljor för att säkerställa fullgod smörjning på svåråtkomliga ställen med höga kontaktryck. Så tillvida att man inte överskrider oljans livslängd genom att överskrida den aktuella motorcykelns oljebytesintervall så är jag beredd att avfärda en sådan "oljetest" som ren nonsens. Och överskrider man den aktuella motorcykelns oljebytesintervall så är ju resultatet ungefär lika intressant som att se vilken motor som går längst utan olja...

Mitt råd till trådstartaren - om han är på jakt efter en budgetolja - är att titta närmar på Swedols utbud av OKQ8's SBK Racing. En mycket högt specad olja som säljs för nästan tvåhundra kronor litern på macken. Priset på Swedol är lite till mycket mindre än hälften av detta (beroende på förpackningens storlek). Då slipper du i alla fall oroa dig över Biltemas ganska frekventa byten av underleverantör.

Mitt råd till trådstartaren - om han är på jakt efter en budgetolja - är att titta närmar på Swedols utbud av OKQ8's SBK Racing. En mycket högt specad olja som säljs för nästan tvåhundra kronor litern på macken. Priset på Swedol är lite till mycket mindre än hälften av detta (beroende på förpackningens storlek). Då slipper du i alla fall oroa dig över Biltemas ganska frekventa byten av underleverantör.

:tummenupp

Racing är som jag ser det alltid intressant att dra erfarenhet av.
Vilken Motul 300V använder man i WSB är det en "vanlig" xyW-qz olja eller en "rak" qz olja ? Vilken viskositet menar jag.
Hur många timmar kör WSB teamen med Motul 300V i en hoj innan det är dags för oljebyte ?

Last edited:
Motul 300v är nog en grymt bra racingolja. Ger den också 1 hk extra (om det nu är så) så är det ju såklart bara att köra på den.
Problemet jag ser dock är att man ofta måste offra något för att åstadkomma detta, typ tunnare oljefilm vilket inte är så bra för en gathoj.
Jag gissar nu bara så ni vet.

Finns ett litet knep för oljefilter : fäst neodymmagneter runt oljefiltret ; alla små metallpartiklar fastnar direkt! Gjorde detta på en nyrenoverad bilmotor och öppnade filtret ,med magneterna på plats :
vid varje magnet fanns metallpartiklar. Jo, jag vet ; det var en renoverad motor som skulle köras in , men i alla fall ; skadar inte att göra det på redan inkörda motorer också.

Test på ett gäng kvalitets oljor inklusive dynotest dock från 2009

Motul 300 är med

http://www.sportrider.com/oils-well-that-ends-well-part-2
Från 2003 tom om man skrollar längre ner

Här är motorrad-testet som förmodligen är det som omtalas tidigare i tråden
http://www.motorradonline.de/motorradzubehoer/produkttest-motoroel.462849.html

300V kommer på plats 6 av 14 och det skulle jag inte återge som "dyra oljor som Motul 300V etc. hamnade i botten"

Läste snabbt men som jag förstod så var det lite som jag skrev innan att något måste offras för de få extra hk man får med tex 300v. Sämre bibehållen visositet i längden.

Nu frågade ts iof om någon haft problem med den oljan, inte vad den enskilde anser är bäst. Oljan funkar ju uppenbarligen på dina fordon, inte på min Mille. Så enkelt kan det vara.

Visst kan det vara så.

Just vad gäller kopplingar och oljor så kan det vara lite av ett lotteri.
För just motorn så ska det inte vara något problem så länge oljan uppfyller rätt klassificering.
För kopplingen så kan det vara vissa material och liknande som kan göra att vissa får problem med en viss olja.

Du fick problem med slirande koppling med biltemaoljan.
På min förra hoj (Yamaha TDM) så fick jag problem med kopplingen när jag använde den olja från Castrol som Yamaha själva rekommenderar. Dom problemen hade jag inte med vare sig biltemaoljan eller OKQ8:s MC olja.

Det betyder ju inte att oljan är dålig. Det betyder bara att just den oljan inte funkar med just den kopplingen.
Våtkopplingen på hojar är väldigt känslig för oljor och kan bete sig konstigt även med en olja som är bra för resten av motorn.

ZDDP gör i stort sett bara nytta när du har så höga belastningar att oljefilmen brister. Då ska ZDDP kunna smärka ytorna för att förhindra skärning.

Men det uppstår normalt sett inte i en motor på en gathoj om den inte är felkonstruerad. Dvs behöver du hög halt ZDDP så har MC tillverkaren försett hojen med en dåligt konstruerad motor.

En överväldigande majoritet av WSB, WSST och WSSP-paddocken häller Motul 300V av lägsta möjliga viskositet i sina motorer. Helt öppet, trots att många av dem har spons av andra oljetillverkare. Och frågar man varför så hänvisar de alltid till bromsbänkstester där den oljan ger upp till 1% mer effekt än andra jämförbara oljor. Inga astronomiska siffror, men fortfarande mer än andra och därmed tillräcklig anledning att bara använda denna.

Att Motul 300V får bottenbetyg i en "oljetest" på grund av "kort hållbarhet" finner jag mycket märkligt. Den uppfyller såväl som överskrider precis samma API och JASO-normer som andra jämförbara oljor och den innehåller precis samma tillsatser som andra oljor för att säkerställa fullgod smörjning på svåråtkomliga ställen med höga kontaktryck. Så tillvida att man inte överskrider oljans livslängd genom att överskrida den aktuella motorcykelns oljebytesintervall så är jag beredd att avfärda en sådan "oljetest" som ren nonsens. Och överskrider man den aktuella motorcykelns oljebytesintervall så är ju resultatet ungefär lika intressant som att se vilken motor som går längst utan olja...

1% mer effekt är inget som man märker av överhuvudtaget.
Man brukar säga att för att du skall märka av en effektökning så skal det vara i storleksordningen 10%. i alla fall är det dom siffrorna man pratar om när man pratar chipning.
1% mer effekt är möjligen märkbart med en skicklig förare på bana där man mäter varvtider i hundradels sekunder.

Ja just därför man använder 300V på bana men kanske inte är det bästa på gata om man ska vara kinkig.

Läste snabbt men som jag förstod så var det lite som jag skrev innan att något måste offras för de få extra hk man får med tex 300v. Sämre bibehållen visositet i längden.

Ja. Så är det ju. Om man ska få ner bränsleförbrukning eller öka toppeffekt genom att byta olja så är det i första hand pumpförluster som man kan komma åt. dom minskar man genom att ha en mer lättflytande olja. då ger oljepumpen mindre motstånd när den ska pumpa runt oljan i motorn.

Själv friktionen mellan delarna pga annan olja år nog svårt att påverka ens mätbart.

Jag känner lite halvt om halvt en höjdare på f.d Statoil smörjmedel, numera Fuchs, de leverade länge till Biltema innan Preem/Nynäs tog över, så vet inte om de byter tillverkare vidare ofta. Det finns bara ca 4 st raff i världen som omvandlar till syntetolja vilket som, så det mesta har samma ursprung.....

Det är lätt att se när Biltema senast bytt oljeleverantör / olja till MC-olja Racing 10W-40.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-Racing-10W40-2000022967/
Det är bara att kolla datum på SDB , Säkerhetsdatabladet.
Tex idag 20170515 är aktuellt SDB från 20170103 version 5 med detta utseende.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf

Last edited:
Motorrad gjorde ju inget test utan en kvalificerad bedömning baserad på additivpaketet.
Motul 300V 10W-40 racing baseras på en starkt polär ester,(Som häftar vid det mesta) så det är väl ingen överraskning att den har kort livslängd men smörjer bra. En ren polyalfaolefin har ju inga polära egenskaper (ger bra livslängd), vilket förr resulterade i bland annat slitage på ventilmekanismen. Det berodde huvudsakligen på att man använde samma additivpaketet som för mineraloljan. Snabblösningen blev delsyntoljor och lite senare anpassat additivpaket. Jag håller för troligt att Motuls dubbelester slår alla polyalfaolefinbasreade oljorna oavsett additiver när det gäller smörjförmåga. Det finns idag endast ett fåtal konkurrenter till Moturs racing oljor.

Tror personligen att oljan, så länge man använder en rätt klassad, spelar föga roll för motorns livslängd så länge man sköter bytena.

Back