Biltema = kanontema!

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Jepp, Biltema funkar klockers.

Här en lista på vad som inköpts och till belåtenhet:

- Bromsrengörning på burk, perfekt till det mesta
- X4 spray, halva pengen mot 5-56, WD40, suveränt att använda på fälgbanorna för att hålla skiten i schack
- Lednycklar, spärrskaft, skruvmejslar, krafthylsor m.m, dom som har 10års garantin

Som en polare som är bilmek. uttryckte det:
Klart att Bacho och liknande är bra, inget snack, men till vad en sån mejsel kostar så får jag 5st på bilbuttricks, och oavsett så blir även Bachon sliten och nytt är alltid nytt...

- Mc-kapell, mycket bra
- Kopparpasta
- Fälglack
- Spolarvätska, klockrent!
- Torkarblad
- Avfettning

Ja, listan kan göras lång...

Det som jag använt som inte pallat måttet är mc-batteriet, orkade inte att lämna tillräckligt med ampere för att dra runt..
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
För stora moment = fast ledskaft. Och på dessa tror jag inte Biltemas skiljer sig ifrån några andra tillverkare direkt. Farsgubben drog av ett sådant Bacho skaft häromveckan, så även verktyg av bra kvalité går sönder.


Ja, att dra sönder ett Belzer (Bacho) Långskaft med måttlig kraft var inga probem:näsblod

Biltemas bromsrengöring funkar perfekt. köp aldrig mer CRC eller dylikt för 80-90 spänn när Temas kostar 39!

Presto`s bromsrengöring kostar 28+moms på swedol! 35spänn it is.
 
Last edited:

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Silikon

Den röda högtemp silikonen.

Jag smetar dit den vid montering av alla avgasrör.

Funkar kanon som tätning
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
biltemas olja är samma olja som statoil oljan å de vet jag säkert pga att jag vet en som jobbar på biltema som har gått kurser ang oljan men dom får inte lov att marknadsföra de som statoil olja men den e billigare på biltema än tsatoil de e en sak som e säker
sen vet jag att deras bromsbelägg fungerar bra till hojar menar jag då deras diod blinkers e inte lika fukt säkra som dom ser ut annats e dom bra
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Biltema

Deras mc-jacka är bra. Ett fynd för tusenlappen, själv hade jag turen att hitta en obetydligt begagnad (killen hade köpt fel storlek) för en femhundring.

Materialet är bra, Corduraväv är ju bland de slitstarkare.

Jag har ännu inte varit ute i ihållande hällregn, men det håller åtminstone bra tätt vid kortare skurar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan man få ett utlåtande om deras momentnycklar?

Jag har inte haft några problem med Biltemas momentnycklar, däremot så saknar jag deras gamla fina lilla momentnyckel , som gick upp tom 60 Nm eller om det var 110 Nm eller liknande. Men sådana säljs åas på Mekonomen samt Jula.

Nackdelen med alla dessa tre firmors momentnycklar är dock att de bara går åt ett håll. Dvs det funkar inte när man ska momentdra vänstergängade skruvar och muttrar vilket ju förekommer i många MC-transmissioner.

/j
 

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Sunnanå
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
Kan priset stämma verkligen?
89:90 E-märkt
82-357_l.jpg


http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1681&iItemId=145232
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nackdelen med alla dessa tre firmors momentnycklar är dock att de bara går åt ett håll. Dvs det funkar inte när man ska momentdra vänstergängade skruvar och muttrar vilket ju förekommer i många MC-transmissioner.

/j

Biltemas stora och mekonomens lilla fungerar åt båda hållen, men du måste trycka över drivknuten till andra sidan, så du får fästa hylsan på motsatt sida av nyckeln.

Eh, blev det där begripligt:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Biltemas stora och mekonomens lilla fungerar åt båda hållen, men du måste trycka över drivknuten till andra sidan, så du får fästa hylsan på motsatt sida av nyckeln.

Eh, blev det där begripligt:va

Inte de senaste tre modellerna av biltemas stora som jag testat.
Köpte den senaste i vintras.

Ja jag håller med, det är ju så sjukt enkel lösning på momentnycklar som går åt båda hållen: man trycker bara över fyrkantspluppen till andra sidan. Så värdelöst att det inte är så på alla.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag har inte haft några problem med Biltemas momentnycklar, däremot så saknar jag deras gamla fina lilla momentnyckel , som gick upp tom 60 Nm eller om det var 110 Nm eller liknande. Men sådana säljs åas på Mekonomen samt Jula.

Nackdelen med alla dessa tre firmors momentnycklar är dock att de bara går åt ett håll. Dvs det funkar inte när man ska momentdra vänstergängade skruvar och muttrar vilket ju förekommer i många MC-transmissioner.

/j
Bilbuttericks har numera en liten momentnyckel i sitt sortiment.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Du menar att även verktyg med högt pris kan gå sönder? ;)

Hehe, ja så kan man också uttrycka sig.
Dock var detta ett hyfsat gammalt skaft som säkert hade gjort sitt, men det är som du säger, kvalitétsmärken idag är inte riktigt samma som för +10 år sedan.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag använder denna momentnyckel.
Är den bra?
(Hittils har jag ioförsig inte tappat hjulen eller dragit sönder gängor så,, ja varför inte då.)
 

Bifogat

  • 10-987_h.jpg
    10-987_h.jpg
    16 KB · Visningar: 144

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag använder denna momentnyckel.
Är den bra?
(Hittils har jag ioförsig inte tappat hjulen eller dragit sönder gängor så,, ja varför inte då.)

Den där typen av momentnycklar brukar inte sällan vara de exaktaste, dessutom funkar de oftast åt bägge håll. Bara att justera tråden så att den pekar på nollan innan man startar så är de med få undantag ofelbara.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top