Biltema = kanontema!

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Dock är inte allt bra, men ingen tvingar ju en att köpa det som inte håller måttet. Jag har alltid haft känslan att de som klagar på Biltema är de som inte kan avgöra vad man ska köpa där och vad man ska låta bli att köpa där.

Word! Det är precis så det är. Man får ha lite förnuft när man handlar där och själv förstå vad som bara är billigt och vad som är orimligt billigt.

Det går exempelvis inte att köpa ett set betongborr för 19.90 på ÖB, Rusta, Biltema med flera och tro att det funkar bra, men det är likväl så många gör och sedan gnäller. (Det är ett exempel på en produkt jag lärt mig att den måste kosta pengar för att hålla en stund)

Lite känsla för vad som är rimligt, ha lite kännedom om material med mera och ni ska se att ni blir helnöjda verktygskunder även hos lågpriskedjor. Vissa saker kan köpas hos sådana kedjor, men andra saker får man faktiskt betala för.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Köpte balanseringsvikter för MC-hjul idag på Biltema. När jag frågade var de låg sa killen - Trodde aldrig att vi skulle få sälja någon av de satserna ! Med lite tur och kontaktlim kommer de att sitta säkert :)
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Skulle inte våga chansa med kvaliten när det gäller hjälmen. En hjälm behöver vara vadderad rätt, ha rätt material och uppbyggnad och inte minst måste den vara så lätt som möjligt. Detta är något som billigare tillverkare har svårt att följa utan blir ofta en kompromiss, oftast är det vikten och vadderingen som kompromissas mest med, och vill man kompromissa med sitt huvud om man krashar....
Materialen i själva skalen tror jag är bra, dom har alla godkända märkningar som krävs.

Hela hjälmen är ju trots allt godkänd och uppfyller alla krav, så varför är 99% tveksamma, det är ju trots allt en av få varor som uppfyller en standard och blivit godkänd.:confused:
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
det är ju två stycken kardborreband på vardera väska, du lägger dom emot varandra och viker ner, in mot hojen. Svårt att förklara, men det är bara klura lite så förstår du säkert hur man gör då blir det väldigt tätt, det är nog så att dom klarar lätt regn då och sen spännena på det :p

Där ser man. Så långt tittade jag faktiskt inte, men noterade att det fanns kardborreband där på ovansidan.
Tack för informationen, ska gå ut och testa detta.
Då försvann ju min misstänksamhet mot detta också, så då är det förhoppningsvis ett bra köp.:D
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Vet att det här är en tråd för bra grejer från Biltema.
Lägger ut det här ändå, hittar inte tråd med dåliga grejer från Biltema.

Fick i dag en föfrågan som ser ut som följer;
"Hej! Jag behöver bromsskivor fram till en Honda VFR 800 -05 jag förstörde mina med biltemas sketbelägg hör av er om pris om ni har ett par liggandes Mvh //******"

Detta får mig ju inte precis att lita på Biltemas bromsbelägg!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vet att det här är en tråd för bra grejer från Biltema.
Lägger ut det här ändå, hittar inte tråd med dåliga grejer från Biltema.

Fick i dag en föfrågan som ser ut som följer;
"Hej! Jag behöver bromsskivor fram till en Honda VFR 800 -05 jag förstörde mina med biltemas sketbelägg hör av er om pris om ni har ett par liggandes Mvh //******"

Detta får mig ju inte precis att lita på Biltemas bromsbelägg!

första hittils då. fråga hur, var, varför, vad som hänt?
hur pajar man dom? slits snabbare kan jag fatta men.
kul om man får reda på om dom e kass. :tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Vet att det här är en tråd för bra grejer från Biltema.
Lägger ut det här ändå, hittar inte tråd med dåliga grejer från Biltema.

Fick i dag en föfrågan som ser ut som följer;
"Hej! Jag behöver bromsskivor fram till en Honda VFR 800 -05 jag förstörde mina med biltemas sketbelägg hör av er om pris om ni har ett par liggandes Mvh //******"

Detta får mig ju inte precis att lita på Biltemas bromsbelägg!

KAN ju vara en ursäkt bara. Han KAN faktiskt ha förstört eller kört slut på dem på annat sätt, och att beläggen från Biltema är ett utmärkt sätt att leva vidare i livslögnens dimmor. Säger inte att det är så, men att det KAN vara så. Klantskallar har en otrolig förmåga till bortförklaringar.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Biltemas bromsrengöring funkar perfekt. köp aldrig mer CRC eller dylikt för 80-90 spänn när Temas kostar 39!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är ju inte första gången man hör att biltemas belägg sabbar skivorna, gör spår i dom osv..


Dom är lite elakare mot skivorna när man kör hårt.

Inte mycket - men för den som brassar runt me röda skivor finns de bättre belägg.

Men dom duger bra till ganska hårt gatåka.

För lugna sansade kastrerade touringgubbar är dom definitivt rätt köp.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Har köpt spännband till hojen som funkar bra. Hur man kan säga att oljan som dom säljer är bra är för mig en gåta.Det vet man ju bara efter några tusen mil.Nej tack jag väljer kvalitetsolja till min hoj. Jag byter bara en till två gånger per år. Så jävla dyrt blir det inte.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Har köpt spännband till hojen som funkar bra. Hur man kan säga att oljan som dom säljer är bra är för mig en gåta.Det vet man ju bara efter några tusen mil.Nej tack jag väljer kvalitetsolja till min hoj. Jag byter bara en till två gånger per år. Så jävla dyrt blir det inte.
Vad är kvalitetsolja för dig och hur försäkrar du dig om att den är bra?
Går du bara på priset, ju dyrare dess bättre?
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
första hittils då. fråga hur, var, varför, vad som hänt?
hur pajar man dom? slits snabbare kan jag fatta men.
kul om man får reda på om dom e kass. :tummenupp

Han skriver så här:
"jag bytte belägg körde väl en 20 mil sen började det hugga mer o mer så jag plockade bort o handlade original blev nästan samma hugg efter det ändå va på service igår och de sa att det är väldigt repigt pga biltemas belägg men inte skevt ska se om jag kan planslipa dem på ngt sätt, har skrivit en rad till Biltema men det blir väl som vanligt att kunden alltid har fel men undrens tid är kanske inte förbi"
 

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Biltemas Verktygssats, 150 delar fungerar perfekt för 999kr med 10 års garanti.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Inser att jag behöver komplettera mitt tidigare inlägg. Det är naturligtvis också så att man ska använda verktygen på rätt sätt. Det gäller både Biltema:s och andra leverantörers verktyg. T ex är det en dödssynd att dra åt en skruv/mutter med en spärrnyckel, speciellt om man jobbar med större dimensioner. Det är de inte dimensionerade eller avsedda för.

Definitivt inte! Men det tror jag många, inklusive mekaniker (och ibland jag själv när jag är lat), gör ändå.

För stora moment = fast ledskaft. Och på dessa tror jag inte Biltemas skiljer sig ifrån några andra tillverkare direkt. Farsgubben drog av ett sådant Bacho skaft häromveckan, så även verktyg av bra kvalité går sönder.

Som en liten anekdot angånde Biltemas spärrskaft så skulle bror med tillhörande kompis åka till en skrot och hämta en spindel från en bil.
Väl framme så satt centrummuttern som berget naturligtvis. Dom hade bara med sig ett spärrskaft just från Biltema så dom tänkte väl att det inte gjorde så mkt om det gick sönder med tanke på vad det kostade.
Dit med spärrskaftet och sedan hoppade brorsan (som väger 80+ iaf) helt enkelt på skaftet och det höll utan några som helst problem.
Är i bruk fortfarande idag. :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top