Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Han har inte tagit körkort änEn S-max gör 230. Ett argument för en trebarnsfamilj. Ja för pappan mest kanske.
En sväng till Ringen. Slå Sabines Schmitz rekord (rip).
trots att han fyllde 30 förra året. Dottern var på sjön med skolan när hon fyllde år, så hon kunde inte ta körkortet direkt men gjorde det så fort hon kom iland. Äldsta dottern fyllde 18 på en lördag, gjorde teorin på måndag och körde upp på tisdag.Inga skillnader i ”kvalitet” men dessa bilar får Renault Espace att framstå som japansk.
Svårt prisspann, kan nog tyvärr bli dyrare än att hitta en halvhyfsad 40’-bil. Så pass äldre bilar skulle jag leta i inlandet, Östersund och norrut.
Espace har ffa problem med generatorerna och framvagnen. Annars bra bil.Han har inte tagit körkort äntrots att han fyllde 30 förra året. Dottern var på sjön med skolan när hon fyllde år, så hon kunde inte ta körkortet direkt men gjorde det så fort hon kom iland. Äldsta dottern fyllde 18 på en lördag, gjorde teorin på måndag och körde upp på tisdag.
Får väl leta lite dyrare och kanske även den modellen även om det tar emot med en fransk bil.
Äldre V70 är väl hyfsat breda i baksätet? Då kan det kanske fungera med den framåtvända stolen bakom föraren och bakåtvända stolar i mitten samt på passagerarsidan fram. Alternativt med två bakåtvända stolar på passagerarsidan och mor bak i mitten så hon har nära till alla tre barnen. Om de är nöjda med Volvon så är det värt att pröva, äldre V70 verkar ju vara hållbara och gå långt. Å andra sidan är det trevligt med tre separata säten bak med Isofix och en tredje rad (om man har behov för den?) som man får i många MPVér.Dottern är på G med sitt tredje barn. De har en V70 idag, troligtvis går det att klämma in alla i bilen sen då äldsta grabben fyller 5 ung. samtidigt som de får påökning, då kan han sitta framåt i mitten bak.
Har kollat runt lite på bilar, vi är ju snåla så vi försöker ju att hålla oss i prisspannet 20-30' och så får jag laga när det går sönder.
Vad jag förstått är Ford Galaxy, VW Sharan och Seat Alhambra samma bil. Någon med åsikter om skillnader och vad man ska kolla efter om man köper en äldre?
Äldsta dottern har en ny sponsor bil (Dacia) men med andra dottern (med barn) så har vi tillsammans fyra V70 och en V50. V50 var från början dotterns men den växte de ur med första ungen och dåvarande hund (dog tyvärr vid 4 års ålder). Tror inte någon av dem har avstängningsbar krockkudde så barnen är hänvisade till baksätet. Det kommer att bli V70 till att börja med.Äldre V70 är väl hyfsat breda i baksätet? Då kan det kanske fungera med den framåtvända stolen bakom föraren och bakåtvända stolar i mitten samt på passagerarsidan fram. Alternativt med två bakåtvända stolar på passagerarsidan och mor bak i mitten så hon har nära till alla tre barnen. Om de är nöjda med Volvon så är det värt att pröva, äldre V70 verkar ju vara hållbara och gå långt. Å andra sidan är det trevligt med tre separata säten bak med Isofix och en tredje rad (om man har behov för den?) som man får i många MPVér.
Har inte koll på Ford/bilar i den prisklassen men på de lite nyare S-Max och Galaxy ska man undvika deras Power Stroke automatlåda som har stora problem.
Peugeot 5008 med 1,6 HDI är ganska skottsäker och drar lite diesel, troligen dyrare än budget. Robotautomatlådan fungerar helt ok till vanligt bruk men är inge vidare om man ofta backar med släp. Tror 2 liters dieseln också är bra men har mindre kunskap om den. Mitt intryck är också att de inte rostar bort lika snabbt som till exempel tyska bilar.
VW o Seat, samma. Inte Galaxy.Vad jag förstått är Ford Galaxy, VW Sharan och Seat Alhambra samma bil.
Har som sagt både V70 och V50, förstår precis vad du menar. Är väl nästan som att jämföra 240 och 340 för 40 år sen.VW o Seat, samma. Inte Galaxy.
Även haft en Alhambra.
V70 är att föredra kvalitetsmässigt än dessa, ja även över V50. Haft båda…
Vem ska köra? Pappan har inget körkort. Han får sitta bak.Äldre V70 är väl hyfsat breda i baksätet? Då kan det kanske fungera med den framåtvända stolen bakom föraren och bakåtvända stolar i mitten samt på passagerarsidan fram. Alternativt med två bakåtvända stolar på passagerarsidan och mor bak i mitten så hon har nära till alla tre barnen. Om de är nöjda med Volvon så är det värt att pröva, äldre V70 verkar ju vara hållbara och gå långt. Å andra sidan är det trevligt med tre separata säten bak med Isofix och en tredje rad (om man har behov för den?) som man får i många MPVér.
Missade det. Om mor är kortare än far så ökar det flexibiliteten ännu mer. Själv sliter man med att ha småbarn bakom sin egen stol.Pappan har som sagt inte körkort, så blir det någon som skulle sitta bak så skulle det bli han.
Ja, det är fan ett gissel.Missade det. Om mor är kortare än far så ökar det flexibiliteten ännu mer. Själv sliter man med att ha småbarn bakom sin egen stol.
De är riktigt kassa... Jag övervägde att köpa när barnen var små, men insåg vilken gammal och sunkig konstruktion det är. Blev en Touran med 7 säten istället. Finns lite problem med dem också, men inte alls lika mycket. Körde måååånga tusen mil med vår. Löstagbara säten och går att få in en hel familj med lite god vilja. Men idag skulle jag nog satsat på en större bil med samma lösning. Man vill ju ha packning med också.Dottern är på G med sitt tredje barn. De har en V70 idag, troligtvis går det att klämma in alla i bilen sen då äldsta grabben fyller 5 ung. samtidigt som de får påökning, då kan han sitta framåt i mitten bak.
Har kollat runt lite på bilar, vi är ju snåla så vi försöker ju att hålla oss i prisspannet 20-30' och så får jag laga när det går sönder.
Vad jag förstått är Ford Galaxy, VW Sharan och Seat Alhambra samma bil. Någon med åsikter om skillnader och vad man ska kolla efter om man köper en äldre?
Ja, när de åker till landet så har de två kattburar också. Men de kan ju få varsitt säte, men de ska dock ha med sig rätt mycket kläder, de är ju inte så renliga de små liven. Så packutrymme måste man ha.De är riktigt kassa... Jag övervägde att köpa när barnen var små, men insåg vilken gammal och sunkig konstruktion det är. Blev en Touran med 7 säten istället. Finns lite problem med dem också, men inte alls lika mycket. Körde måååånga tusen mil med vår. Löstagbara säten och går att få in en hel familj med lite god vilja. Men idag skulle jag nog satsat på en större bil med samma lösning. Man vill ju ha packning med också.
Med barn i 3e sätesrad gillar jag att ha en bagagebox på dragkroken som också ger en extra deformationszon, även om de flesta olyckor är i fronten. Man får med bra mycket grejer med en bagagebox och en takbox.Ja, när de åker till landet så har de två kattburar också. Men de kan ju få varsitt säte, men de ska dock ha med sig rätt mycket kläder, de är ju inte så renliga de små liven. Så packutrymme måste man ha.
Räkna inte för mycket med den deformationszonen, om du nu inte räknar in ifattgående med rullator…Med barn i 3e sätesrad gillar jag att ha en bagagebox på dragkroken som också ger en extra deformationszon, även om de flesta olyckor är i fronten. Man får med bra mycket grejer med en bagagebox och en takbox.
Prövar att undvika olyckor oavsett, men 60-70 cm(?) extra avstånd till stolar och passagerare lär inte skada. I vårat fall är nedre delen ett ganska kraftigt cykelställ med en form för rörram där cyklarna står när inte boxen är på, samt lysramp. I bagen/boxen ligger ofta tält och diverse annat som delvis kan komprimeras, så jag tror ändå att den har en viss positiv effekt även för större ting än en rullator.Räkna inte för mycket med den deformationszonen, om du nu inte räknar in ifattgående med rullator…
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |