Bilrelaterade diskussioner

Finns Toyota Hiace i Sverige? De var väldigt populära bland banrävar i Japan. Vet inte hur krocksäkra de är mtp att man sitter över framhjulen, men de är relativt stora i lastutrymmet - jag lastade min hoj rakt och hade plats för verktygslådor och allt annat man vill ha med sig.
Problemet med Toyotan är ju att den är för liten.
Jämfört med Transit tex så är den mycket smalare, och nu när vi pratar crew cab med baksäte så blir det inte mycket skåp kvar (om den finns sådan?).
Dessutom så är de djävulskt dyra för en 20-år gammal, och rostar ganska mycket. Framkomlighet är inte deras forté heller.

Nyare Toyota (proace eller vad de heter?) byggs ju tillsammans med PSA (pegga/cittra), och det är väl inte så motiverande?
 
Problemet med Toyotan är ju att den är för liten.
Jämfört med Transit tex så är den mycket smalare, och nu när vi pratar crew cab med baksäte så blir det inte mycket skåp kvar (om den finns sådan?).
Dessutom så är de djävulskt dyra för en 20-år gammal, och rostar ganska mycket. Framkomlighet är inte deras forté heller.

Nyare Toyota (proace eller vad de heter?) byggs ju tillsammans med PSA (pegga/cittra), och det är väl inte så motiverande?
PSA har alltid byggt bra bilar, så vad är problemet med det? Inte som Toyota men absolut bättre än VAG/Nissan/Renault etc. Dessutom har Toyota och PSA sedan decennier byggt bilar i gemensam fabrik i Ungern (Aygo/C1/107) och som sagt ProAce.

Ford är alltid billiga byggen som åldras fort. Fiat är alltid robusta och mycket bättre bilar än vad många tror. Mekaniskt generellt mycket bra.

Jag skulle försöka hitta en bil i mittre/södra Tyskland, importera och rostskyddsbehandla innan användning i svenskt slask.
 
Problemet med Toyotan är ju att den är för liten.
Jämfört med Transit tex så är den mycket smalare, och nu när vi pratar crew cab med baksäte så blir det inte mycket skåp kvar (om den finns sådan?).
Dessutom så är de djävulskt dyra för en 20-år gammal, och rostar ganska mycket. Framkomlighet är inte deras forté heller.

Nyare Toyota (proace eller vad de heter?) byggs ju tillsammans med PSA (pegga/cittra), och det är väl inte så motiverande?

Kan man privatimportera? 230k SEK för bensinaren är ganska överkomligt. Jobbigt med ratten på höger sida kanske…

Jag har iofs alltid fällt baksätet när jag lastat hoj, så där har du en poäng.

51d1c9e8b5276f1953d931b0215af758.jpg
 
Kan man privatimportera? 230k SEK för bensinaren är ganska överkomligt. Jobbigt med ratten på höger sida kanske…

Jag har iofs alltid fällt baksätet när jag lastat hoj, så där har du en poäng.

51d1c9e8b5276f1953d931b0215af758.jpg

Jag misstänker att den blir stoppad pga miljöregler.
Annars finns dom vänsterstyrda. Det kryllar av dom i Filippinerna, men där är dom dyra pga skatter.
 
Sen blir det väll tullavgift och moms som läggs på priset
 
PSA har alltid byggt bra bilar, så vad är problemet med det? Inte som Toyota men absolut bättre än VAG/Nissan/Renault etc. Dessutom har Toyota och PSA sedan decennier byggt bilar i gemensam fabrik i Ungern (Aygo/C1/107) och som sagt ProAce.

Ford är alltid billiga byggen som åldras fort. Fiat är alltid robusta och mycket bättre bilar än vad många tror. Mekaniskt generellt mycket bra.
:va

Jag har nog inte riktigt samma uppfattning om psa-bilar som du, även om möjligen just skåpen är av bättre kvalitet än vad det franska ryktet gör gällande. "BRA" tycker jag är lite väl optimistiskt.

Ford är nog rätt illa, ja, även om jag har några vänner som varit nöjda med just Transit. (Finns ju de som frivilligt går in och köper sig en ny Transporter efter att den gamla desintegrerat sig själv också, iofs.)

Jag har faktiskt ägt ett Fiat-skåp ett gäng år, på det stora så var jag ganska nöjd, men faktum är att det är nyaste bilen jag ägt (nåja, vofflan är senare modellår, men vi är längre in i framtiden nu), och den som med råge gått minst kilometer, ändå så var det den bilen jag hade mest problem med. Såå, näe?
 
Kan man privatimportera? 230k SEK för bensinaren är ganska överkomligt. Jobbigt med ratten på höger sida kanske…

Jag har iofs alltid fällt baksätet när jag lastat hoj, så där har du en poäng.

51d1c9e8b5276f1953d931b0215af758.jpg
De som vi tittar på har ju vägg bakom baksätet, så då är det inte bara att fälla.
En Hiace buss, om de har utkastbara bänkar på snabbfäste i räls skulle vara ett bra alternativ för mig.

Tyvärr så är de helt omöjliga att äga i Finland, där jag ju bor. En Hiace med skiljevägg och tre sitsar kostar väl en 350€ att skatta, Exakt samma bil, utan vägg, med 9 säten kostar över 1500€, ibland närmare 2k (22tkr) per år beroende på årsmodell.
Då kan jag bra hålla min törstiga volvo och hyra ett skåp de gånger jag verkligen behöver det. :/
 
:va

Jag har nog inte riktigt samma uppfattning om psa-bilar som du, även om möjligen just skåpen är av bättre kvalitet än vad det franska ryktet gör gällande. "BRA" tycker jag är lite väl optimistiskt.

Ford är nog rätt illa, ja, även om jag har några vänner som varit nöjda med just Transit. (Finns ju de som frivilligt går in och köper sig en ny Transporter efter att den gamla desintegrerat sig själv också, iofs.)

Jag har faktiskt ägt ett Fiat-skåp ett gäng år, på det stora så var jag ganska nöjd, men faktum är att det är nyaste bilen jag ägt (nåja, vofflan är senare modellår, men vi är längre in i framtiden nu), och den som med råge gått minst kilometer, ändå så var det den bilen jag hade mest problem med. Såå, näe?
Sist vi hade PSA på jobbet var det ett stående skämt vid varje service ”vad ska kosta 20000 kr denna gång?”. För så var det. Alltid trasiga. Glömmer aldrig när kopplingspedalen lossnade på Teepeen tex. Var rätt läskigt, och lite kul. Bilen var säkert två år vid det laget så den var väl på lånad tid. Vi kör VAG på jobbet nu, de verkar hålla leasingtiden ut iaf, det räcker för oss. I Danmark kör företaget Ford pga pris, kvaliteten är som PSA, dvs skit. Transhit-epitetet är inte tillkommet av en slump. Ford är billigt för att Ford är skräp.

I have spoken.
 
Sida nr 2 på X5:an bak.. grader på trumman invändigt gör att man drar sönder hållarna för backarna. Lyckades fullaga så det kanske håller ett tag, men det blir till att köpa nya bromssköldar och ett renoveringskit för trumman och fixa senare.

Lär köpa nya ok också, för kolven börjar släppa stora kakor av rost så det är bara en tidsfråga innan det inte funkar längre.

Mycket underhåll på en 21 år gammal bil och som tidigare ägare (de senare) inte gjort mer än grundservice och kört. Fast jag har sett värre - den här har ändå bara ägts av vita medelålders män IMG_20241230_151112463.jpgIMG_20241230_151057943.jpg
 
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
 
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
Kanske inte så dum idé. De brukar inte vara så törstiga som man tror om man har vettiga däck och håller fartgränserna. Välj insprutningsmotor.

Eller så slår du till på denna.

 
Kanske inte så dum idé. De brukar inte vara så törstiga som man tror om man har vettiga däck och håller fartgränserna. Välj insprutningsmotor.

Eller så slår du till på denna.

Behöver en familjebil som kan dubbla upp till att köra sopor och nyttja till campingsemester med familjetält samt kunna frakta minst 5, helst 7 pers så ungarna kan ta med kompis eller en extra vuxen.

Haft Cheva van och pickis som pulkor i jobbet. Van var bekväm att kuska runt i. Förgasare, kom ner i 2,3 litet milen i Stockholmstafiken.

En Dodge, kanske?

 
Last edited:
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
Jag lekte med den tanken för något år sedan och tittade runt lite. Men de annonser jag såg var upprostade vrak som alla hade något fel.
 
Harry Metcalfe brukar gå igenom vad hans bilar kostar varje år.
Det mesta känns billigt efter att ha sett det.
 
Jag lekte med den tanken för något år sedan och tittade runt lite. Men de annonser jag såg var upprostade vrak som alla hade något fel.
Mm det ingår.

Har inte Honda, Toyota eller Mitsubishi någon phet modell utanför tullarna då? Aldrig varit så mycket för Mitsubishi, Outlander är rätt vidrig men dom har byggt en hel del kvalitet genom åren.. ändå.

Kanske en B9..

1000016434.jpg1000016435.jpg
 
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?

Sätt en liten 2-3 liters dieselmotor med turbo i den och manuell växellåda med överväxel och se till att du har en bakaxel med utväxling runt 3:1.

Då lär den inte ta nämnvärt mycket bränsle.
 
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
Det finns några nu på Blocket. Men man får ju räkna med en del jobb att hålla dem rullandes och rosten behöver hållas efter. Jag funderade på att köpa för många år sedan, men avråddes av en polare som haft flera. Man åker fint i dem, men det är mycket mek och fix när de börjar bli till åren. Fast som ren entusiastbil så om man har varmgarage.
 
Sätt en liten 2-3 liters dieselmotor med turbo i den och manuell växellåda med överväxel och se till att du har en bakaxel med utväxling runt 3:1.

Då lär den inte ta nämnvärt mycket bränsle.

Kubanerna var inne på rätt spår då dom behöll alla gamla jänkare, men satte in 65hk dieselmotorer i dom, dom gjorde det för att dom var tvugna på grund av brist på reservdelar från USA, men samtidigt började topphastigheten att stämma med väghållningen.

ibland är det ju resan som är målet eller nåt....
 
Back
Top