Bilrelaterade diskussioner

Mitt problem med bilar är att jag gillar att köra bil. Därför vill jag ha en lätt bil med bra ljudisolering där jag slipper sitta som på en köksstol. Jag vill dessutom ha feedback i styrningen så jag känner när bilen drar åt ena eller andra hållet.
Billigt att använda ska det vara också och det måste finnas stereo som tål att spela ZZ Top och AC/DC. Det är förstås bra om det inte driver på styrande hjul för det sabbar känslan i styrningen.
Just nu åker jag Mini Electric och det är väl stereon som fyller önskemålen.
Miata ND! Och så tunar du den o uppgraderar chassit (som jag gjort)

Tyvärr sitter jag inte så bra i den. Skulle behöva ha ner sittytan en knapp decimeter.
Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.

Och nej IMS lagret är inte bytt. Underbar bil.

Bifogat

• 1000007987.jpg
    1000007987.jpg
    3 MB · Visningar: 15
Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.

Och nej IMS lagret är inte bytt. Underbar bil.
Jag har tänkt tanken. Nu blir det Polestar 2 ett tag och så MGF när det är solsken och jag inte har lust att köra mc.

Fick en bild på en haldex Vw diff , vänster sida ser ok ut men den vanliga högern har denna fina blånering på utsidan lagerfästet.

Saknas helt på vänstern , misstänker att...hahaUty14729.jpg

Ej alu utan denna del är stål som kopplar mot drivaxeln

Ej öppnad

IMG_1847.jpeg
Denna körde jag i åtta år och 2000 mil som sommarbil. Bytte stötdämpare, ventilkåpspackning och bränslepump, annars ingenting förutom oljebyten osv. Daimler XJ40 1992, med den handsydda inredningen och mönsterpassade valnöten.
Gick bra och komfortabelt gjorde den också.

Vill man ha en trevlig entusiastbil kan jag rekommendera dessa.

View attachment 501125
Denna körde jag i åtta år och 2000 mil som sommarbil. Bytte stötdämpare, ventilkåpspackning och bränslepump, annars ingenting förutom oljebyten osv. Daimler XJ40 1992, med den handsydda inredningen och mönsterpassade valnöten.

500 mil/år?

250 mil/år… i snitt. Ren sommarbil för finturer men körde några långturer i jobbet också.
Såklart, god morgon!
Absurd tanke för mig men så ska jag inte ha några klenoder heller. Kommer att användas likadant som allt annat, särskilt om jag gillar fordonet. Jag t o m tycker de ska användas fullt ut, som om jag lyckats lägga vantarna på det där oavslutade bakkerprojektet jag återkommer till. Hade kört den som bruksis.

Såklart, god morgon!
Absurd tanke för mig men så ska jag inte ha några klenoder heller. Kommer att användas likadant som allt annat, särskilt om jag gillar fordonet. Jag t o m tycker de ska användas fullt ut, som om jag lyckats lägga vantarna på det där oavslutade bakkerprojektet jag återkommer till. Hade kört den som bruksis.
Gjorde det första året men den var för kass på vinterväglag… bra balans men skulle ha behövt dubbdäck.

Såklart, god morgon!
Helt enig, min bruksis. Vägrar att ha tråkigt till vardags. Jävligt bra vinterbil iom att så mkt vikt ligger över drivhjulen.

Bifogat

• 1000011717.jpg
    1000011717.jpg
    5.7 MB · Visningar: 28
View attachment 501125

En av få bilar som inte stuckit hysteriskt i pris. Både xj 40 och efterföljande x300 går att få fina ex för i sammanhanget vettiga pengar.

IMG_9308.jpegIMG_9309.jpegIMG_9310.jpeg
Bland många andra hobbybilar så har ett tiotal Citroën D-modeller passerat; årsmodeller mellan 1960 och 1974,; från snik-ID till insprutningspallas med skinnklädsel och H-låda och förstås en bruksbreak. Denna 1968 års DS19S och en till har jag kvar men har inte kört dem på många år. Halvautomat, rostfri norrbottensbil i patinerat bruksskick. Körde till Varberg med snitthastighet på 133 km/h och då drog den 0,84 l/mil i snitt. Oslagbart på sin tid och bra även idag. Ladfynd som stått sedan 1987

Den andra är en DS19 Pallas 1965 som stått i en lada sedan 1970. Tyvärr inte igångsatt men den som väntar på något gott…

IMG_9311.jpeg

VW Golf med 1.4 TDI-motor.
Kvittrar en del på tomgång. Försvinner när man gasar lite.
Tänker att det är någon rem som spökar men vet inte säkert. Kamrem eller multirem?
Ser ut som spännaren till multiremmen får jobba hårt.

VW Golf med 1.4 TDI-motor.
Kvittrar en del på tomgång. Försvinner när man gasar lite.
Tänker att det är någon rem som spökar men vet inte säkert. Kamrem eller multirem?
Ser ut som spännaren till multiremmen får jobba hårt.
Kamremmen brukar gnissla lite ibland, det är kanten på remmen som gnisslar mot kanten på spännaren, lite siliconspray kan hjälpa.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet