Bilpedanten - Duktig uppfräschning KawaZX6R -95

Den moppen får du ställa i glasmontern. Läckert blir det. :Bugar

Får väl dra en kondom över hela hojen sen, så den skyddas :va

Fick tillbaka dom resterande skruvarna idag. Dock höll det inte att galva p.g.a värmen. Galvet håller bara för ca 70grader.

Får se när i veckan man hinner lackera kåporna och tanken. Fått jobba över varje kväll denna vecka.
Och på fredag är det inflyttningsklart till huset, så denna helgen blir nog inte mkt mer gjort än bara flytt.
 
Idag la jag slipgrund på tanken. Lika bra då jag hade ett stenskott och riktade ovansidan p.g.a ytan var lite "orolig". Så lika bra att göra grunden slät och fin när tanken blir svart.
Tanken är nu klossad för hand med P500, och imorgon slipas med maskin och P800. Sedan klar för lack.

Sprayade avgassystemet idag efter jobbet. Och lackerade slutrörsburkens kolfiber med andra basens röda pearl och sist klarlack. Blev skitfult faktist :D Blev för ljust. Men tror jag låter det vara just nu. För att se om det håller för värmen.
Eller någon som har koll på hur varmt det blir ungefär på kolfibret? Är isolering bakom, så borde väl inte blir alltför varmt?

Har även beställt ett nytt handtag på höger sida, från Ebay. Den som sitter på nu, och när jag köpte hojen, har knappen lossnat för starten. Var likadant tutan när jag köpte den. Men det hitta man ett nytt handtag här i Sverige.
 
Eller någon som har koll på hur varmt det blir ungefär på kolfibret? Är isolering bakom, så borde väl inte blir alltför varmt?

På min hoj med kolfiberdämpare så kan man lägga händerna på enstund närman kört och är lite kall om händerna. brukar även lägga hanskarna där när jag tar av mig dom och dom tar ingen skada av det.
 
Har flyttat hela helgen, så man t.o.m lyckats få träningsvärk i fötterna.

Men idag kunde jag inte hålla mig längre, utan gick till jobbet och lackerade alla kåpor och tanken.
Använde den mera reptåliga klarlacken nu, men tror jag ska mellanslipa klarlacken och lägga 2 nya varv med den andra, vanliga klarlacken jag brukar använda. Tycker den flyter ut bättre och ge ett högre glanstal.

Delarna står i boxen nu, så är hemma och äter under nu. Så går jag till jobbet igen sen.
Kan slänga upp några bilder ikväll sen. Sean får jag se om jag hinner och orkar mellanslipa och lägga 2 nya varv ikväll redan.

Kedjan från staterna kommer till Sverige i torsdags också. Så lär få den nu i veckan.
 
Last edited:
Blev tyvärr inga bilder igår. Var så trött när jag kom hem från jobbet på kvällen igen.
Det blir 2 nya varv med klarlack. Glansen var inte topnotch direkt! Sedan flyter inte denna reptåliga klarlack ut så mkt som jag vill.

Så hann matta hälften av alla delar innan jag gick hem.

Här är ial några bilder:
DSC_0174-2.jpg

DSC_0176-2.jpg

Ni får försöka koppla bort vad Sandor(hunden) "roa" sig med. Snygg tajming från min sida ial :arsele
DSC_0177-2.jpg


Sen så lackerade jag 2 stötfångare till en Audi förra veckan. Så om ni skulle vara ute efter riktig djupsvart solid kulör nån gång, så finns Y9B från Audi. Helt sjukt vilket djup det blir utav den!
Kolla dessa 2 bilder. Som en spegel. Och jag la 2 varv normal tjocklek klarlack. Så detta är inget mellanslip:
DSC_0172-2.jpg

DSC_0171-2.jpg
 
Fick kedjan idag. Så var såklart och hämntade ut den under lunchen, var även iväg och köpte nya bränsleslangar och dot4 bromsvätska.

Tyvärr ser det inte solklart ut med guldkedjan. I min syn så är den mera bronsfärgad ut. Skulle köpt svart istället :huvet
Men nu får det bli denna kedja ett tag ial. Slänger upp en bild efter arbetstid sen. Ska fastmontera kedjan efter stängdningsdags.
 
Här är en bild på kedjan:
DSC_0179-1.jpg


Slänger upp några bilder på avgassystemets kontrast mot det övriga:
DSC_0180-1.jpg

DSC_0181-1.jpg
 
Idag lackerade jag om hälften utav delarna när jag ändå lackerade andra kunddelar.

Blev en stor skillnad, både på glasntalet och ytan med den vanliga klarlacken.
Här är några bilder:
DSC_0182-1.jpg

Tanken:
DSC_0185.jpg

DSC_0186-1.jpg

Sidokåpan:
DSC_0184.jpg

Tanken och sidokåpan på plats:
DSC_0188.jpg

Närbild andra sidokåpan:
DSC_0189-1.jpg


Ska ringa imorgon och se när man kan tänkas få undertailen.
 
Och ännu smuttare blir det i helgen. Imorgon så kommer troligen undertailen. Så dom resterande plastdetaljerna som ska lackeras, väntar jag med till undertailen är inpassad och redo för lack.
Så kör man allting i boxen samtidigt.

Kanske man kan ta ut hojen en runda nästa vecka sen :banana
 
Av intresse: Vad skulle du ta för ett lackeringsjobb? Typ samma delar du lackerat: Ram, sving, fälgar, kåpor och tank?
 
Sharx:
För dom delarna så skulle det kosta ca 8500:-


Idag fick jag undertailen.. Men min fråga är, någon som läser detta som vet vart man kan hitta någon info på hur man gör enklast?
 
Idag fick jag undertailen.. Men min fråga är, någon som läser detta som vet vart man kan hitta någon info på hur man gör enklast?

Tjena! Har följt hela tråden och tycker hojen ser riktig nice ut :tummenupp
Har själv haft en 96:a som jag ordnade till baken på. Kan inte riktigt förklara i text hur jag gjorde, men jag skulle kunna titta förbi på söndag och hjälpa dig.
 
Tjena! Har följt hela tråden och tycker hojen ser riktig nice ut :tummenupp
Har själv haft en 96:a som jag ordnade till baken på. Kan inte riktigt förklara i text hur jag gjorde, men jag skulle kunna titta förbi på söndag och hjälpa dig.

Tack så mycket för erbjudandet. Men den sitter där nu :tummenupp
Fast du får såklart gärna titta förbi ändå om du vill!

Sökte på nätet, och hittade några bilder så man kunde se hur den skulle sitta ial. Sen var det bara fram med sticksågen och sätta igång.

Tog några bilder som jag slänger upp senare ikväll. Nu måste jag hem och äta innan energin att ta sig hem försvinner.
 
Tack så mycket för erbjudandet. Men den sitter där nu :tummenupp
Fast du får såklart gärna titta förbi ändå om du vill!

Ska till Göteborg i helgen, kör förbi på söndag o kollar om du är där. Annars tittar jag in nästa vecka, hade varit kul att se bygget live :)
 
Inte alls omöjligt jag är på jobbet imorgon. Så titta du förbi EJ.

Somnade direkt när jag kom hem igår, så blev aldrig några bilder som ni kanske märkte.
Men här är bilderna. Kanske kan hjälpa någon annan som kommer bygga om sin bak senare.
Här är org.bakdelen kapad:
DSC_0144-1.jpg

Kapningen blev inte 100%. Den lilla glipan duger för mig:
DSC_0146.jpg

Lite suddig bild tyvärr, men kanske kan hjälpa någon ial:
DSC_0145.jpg

Bakdelen provisoriskt monterad, ej fastmonterad:
DSC_0142-2.jpg

DSC_0147.jpg
 
Blir ju hur snyggt som helt, men om jag vore dig så skulle jag försöka få på en annan röv, kanske en R6-08 arsle på den eller något nyare.

Noc här på forumet drog ju på nyare R6 kåpor på sin gamla R1:a och hojen såg ut som senaste modellen!

Du har verkligen lyckats med färger och lack, riktigt snyggt! :tummenupp
 
Kurt Olsson:
Jo jag tänkte också på att bygga om baken till en rundare och modernare variant. Men får bli i vinter isället, nu vill man bara ut och köra när värmen kommer.

Sen om/när man bygger om, gäller det att man hittar en nyare modell med passande former. Så hojen inte ser ut som en bil med kjolpaket :D
D.v.s oftast missanpassade former.

Sedan måste frontkåpan bytas också känner jag. Ser gammal ut där också. Blir ett senare problem.
Man kanske hinner lägga hojen innan!?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top