Bilpedanten - Duktig uppfräschning KawaZX6R -95

Ingen som har en röd kedjelänk liggandes??

Idag fick jag skruvarna tillbaka ifrån galvaniseringen.
Kommer bli ruskigt bra :D
Tyvärr glömde jag kameran hemma. Men ska hem och äta och sen tillbaka och jobba igen. Så kan slänga upp en bild senare ikväll.

Dom enda skruvarna som inte blev alls bra, var dom till kåpvisiret. Ska slipa dom rena från färg, då jag antar det är pulverlack. Och sedan skicka med dom i nästa omgång skruvar som ska iväg.
 
Kedjelänken liknar volvos 601 färgkod så jag tror inte de kommer passa så bra.

//Tapper
 
Ajdå! nej det blir för rött isåfall. Tack så mycket för infon :tummenupp

Då får det bli svart kedja istället. kommer å andra sidan bli bra mot det svarta bakdrevet sen, och svarta bromsskivorna.
 
Här kommer några bilder på skruvarna och diverse stag:
DSC_0142-1.jpg

Bultarna till hjulen och fjädring:
DSC_0143.jpg

DSC_0144.jpg


Beställde hem färg igår, så ska lackera ramen och lite andra delar i helgen.
 
Maskerade igårkväll allt som ska lackeras just nu.
Så nu står dom i lackboxen, hjulen, ramen, svingen, fjäderbenen och bromsarna. Håller på att lackera dom nu på lunchen.

Så senare idag slänger jag upp lite bilder.
 
Här kommer lite bilder..

Skruvarna innan polering. Smidigast att polera ínnan lack.
DSC_0156.jpg

Efter polering:
DSC_0159.jpg

DSC_0158.jpg

Båda baserna sprutade. Då denna röda är en pearl så behöver man ha en underbas p.g.a täckförmågan:
DSC_0162.jpg

Och nu lackerade och brända i boxen:
DSC_0164.jpg

DSC_0165.jpg

DSC_0167.jpg

Fälgen är endast lackerad röd på fälgkanterna. Ska lackera svart på ekrarna och ekerbanan. Valde att göra på detta vis p.g.a risken att basen följer med vid mask direkt på bas. Sedan lades aldrig slipgrund på hela fälgen, så kommer använda klarlacken för att jämna till den skrovliga ytan på ekerbanan:
DSC_0169.jpg


På alla dessa delar lades den mera reptåliga klarlacken. Första gången jag sprutade med denna klarlack, så ytan blev inte den bästa tyvärr, med godtagbar.
Men lite polering så gör det susen. Bäst att pröva på sina egna delar innan man använder på kundfordon :tummenupp
 
Enkel fråga

Med inspiration av ditt bygge har jag börjat rota lite på min egen båge.
Men jag undrar vart tusan får man tag på vettiga skruvar till kåporna?
Han som haft den innan har satt på feta blänkande insexskruvar som syns från hundra meter.

Jag vill ha m6 platt skalle spår eller insex till att sätta på plasten altså.
Helst i aluminium men priset är viktigare då jag har en krass budget.

Jag har skummat igenom snart hela forumet.

Jag köpte ett skruv-kit på biltema för fastsättning av "rutan" med gummimothåll, de borde väl vara ett bra alternativ, men jag undrar va ni som brukar göra detta använder för skruvar. Samt om vinylbrickor räcker, allmänna tips i detta ämne mottages.

Tack för lån av tråden.
 
Här kommer lite bilder..

På alla dessa delar lades den mera reptåliga klarlacken. Första gången jag sprutade med denna klarlack, så ytan blev inte den bästa tyvärr, med godtagbar.
Men lite polering så gör det susen. Bäst att pröva på sina egna delar innan man använder på kundfordon :tummenupp



Det där kommer att bli riktigt bra:tummenupp Kul o se hur det kommer att te sig ihopplockad:banana

Med inspiration av ditt bygge har jag börjat rota lite på min egen båge.
Men jag undrar vart tusan får man tag på vettiga skruvar till kåporna?
Han som haft den innan har satt på feta blänkande insexskruvar som syns från hundra meter.

Jag vill ha m6 platt skalle spår eller insex till att sätta på plasten altså.
Helst i aluminium men priset är viktigare då jag har en krass budget.

Jag har skummat igenom snart hela forumet.

Jag köpte ett skruv-kit på biltema för fastsättning av "rutan" med gummimothåll, de borde väl vara ett bra alternativ, men jag undrar va ni som brukar göra detta använder för skruvar. Samt om vinylbrickor räcker, allmänna tips i detta ämne mottages.

Tack för lån av tråden.

Hela ebay dräller av den typ av skruv annars har Lelles:va
 
Last edited:
...ett sådant projekt, och så tar man inte av däcken från fälgarna när det skall lackas? :va
 
Snak3eyez:
Precis som Göteborgaren sa :) Ebay har i flera olika färger. Annars om du ska köpa ur ett skruvsortiment, välj inte spårskruvar.
Glider du med mejseln en gång för mkt så är det risk för att repa lacken. Insex är ett bättre alternativ.

SGM:
Jag skulle krängt av däcken först. Men efter jag hörde mig för med mcverkstaden och han inte kunde garantera mig 100% skadefritt efter lackeringen, så pressade vi istället in däcket. Kanske inte syns på bilderna dock!?
Så det kommer färg även bakom fälgkanten nu.
 
Med inspiration av ditt bygge har jag börjat rota lite på min egen båge.
Men jag undrar vart tusan får man tag på vettiga skruvar till kåporna?
Han som haft den innan har satt på feta blänkande insexskruvar som syns från hundra meter.

Jag vill ha m6 platt skalle spår eller insex till att sätta på plasten altså.
Helst i aluminium men priset är viktigare då jag har en krass budget.

Jag har skummat igenom snart hela forumet.

Jag köpte ett skruv-kit på biltema för fastsättning av "rutan" med gummimothåll, de borde väl vara ett bra alternativ, men jag undrar va ni som brukar göra detta använder för skruvar. Samt om vinylbrickor räcker, allmänna tips i detta ämne mottages.

Tack för lån av tråden.

här finns skruvar http://www.probolt-usa.com/Home
 
Måste passa på att fråga, vart lämnade du in delarna nån stans? Vad kostar sånt där?

Skickades till ett företag som galvanisera. Kostnad vet jag inte. Ska skicka sista omgången skruvar nästa vecka. När dom är klara så får jag reda på vad det kostar.

Efter jag ätit frukost så ska jag iväg till jobbet och lackkonservera brorsans bil. Ska lackera lite delar samtidigt :tummenupp
 
Snak3eyez:
Precis som Göteborgaren sa :) Ebay har i flera olika färger. Annars om du ska köpa ur ett skruvsortiment, välj inte spårskruvar.
Glider du med mejseln en gång för mkt så är det risk för att repa lacken. Insex är ett bättre alternativ.

Tack, ja Ebay i all ära, men det borde ju finnas något billigt och lämpligt i Sverige, Paypals nya regler är ju så krångliga också, man måste betala till Nordea först eller hur det var sen måste man vänta två dagar innan man kan handla för sina pengar. Tack för tipset om spårskruv, en typisk läxa att lära sig som jag slapp nu :tummenupp
Provar att länka biltemas modell, tror ni de sitter kvar på kraschkåpor mellan buken och sidorna? eller kommer de skaka loss?

/
PHP:
http://www3.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Skruvkit-kapglas/
 
Snak3eyez:
Vet tyvärr inte om dom komemr hålla sig på plats. Finns loctite i flera olika starkhet om man vill vara på säkra sidan.

Blev ingen lackering idag. Suttit och sorterat och fotograferat skruvar istället. Så man har lite koll vart alal ska sitta när man får tillbaka dom ifrån galvaniseringen.
Blev några skruvar, fjädrar och stag:
DSC_0197.jpg

Skruvarna till bromsarna och skivorna:
DSC_0196.jpg

Såhär blev framgafflarna med lackeringen och högglasnpoleringen av skruv och sprintern:
DSC_0157.jpg

Högglanspolerade distansen för baksvingen. Men skickar troligen iväg denna distans också för galvaniseringen:
DSC_0158-1.jpg

Några bilder på skelettet:
DSC_0192.jpg

DSC_0194.jpg


Blir nog ingen lackering imorgon heller, om jag inte få bort fjädern bak från stötdämparen. Lackerar denna fjäder, några stag på sidorna på hojen och fälgarna i svart mica samtidigt.
Kommer inte så långt ial utan skruvarna.
Stötdämparen behåller jag i alu. Smidigt för ev. justering senare:
DSC_0189.jpg
 
Nu är resterande skruvar och div. delar iväglämnade på galvanisering. Får tillbaka dom i veckan, så det var snabba ryck!

Så ska lackera fälgarna klart nu i veckan, styrkronan och lite andra smådelar. Så kan man börja skruva på allvar sedan.
Förhoppningen är att vara klar inom 1 månad. Bör inte vara några problem som jag ser det. Ska flytta till hus 1 maj, så ska försöka hinna så långt som möjligt tills dess.
Nu när man börjar komma någonstans i bygget, så är inspirationen hög!
 
Stannade kvar efter jobbet osh slipade klart fälgarna. Så nu är dom avtvättade och maskerade.

Såg precis när man skulle gå hem, att jag höll på att glömma lackera det lösa navet som drevet sitter på. Så får tvätta av det och slipa.
Smidigare att lackera all svart mica på en gång.

Ska bli riktigt spännande att få tillbaka alla skruvar från galvaniseringen.
Är riktigt nyfiken på hur oken med hjulupphängning fram och bak kommer se ut när allt blir som nytt :yoparty
 
Ikväll har jag lackerat klart mina delar.
Fälgarna blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Tycker dom ser aningen mesiga ut. Men får se hur det ser ut på hojen sen, när alla delar sitter på.

Lite bilder ial:

Hastigetsmätarhuset omlackerat p.g.a det åkte i golvet under tiden lacken brände i boxen. Satte fast den för dålig:
DSC_01673.jpg


Svart mica.
Delen sitter på bakhjulet. Drevet sitter även på:
DSC_01663.jpg

Nedre styrkronan:
DSC_01653.jpg

Bakfjädern.
DSC_01633.jpg

Signalhornet. Får se om man guldförzinka muttern och lackera röd pearl innuti:
DSC_01623.jpg

Fälgens närbild:
DSC_01613.jpg

Helbild:
DSC_01593.jpg
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top