Billigaste bruksbilen ?

Gammal japps, typ toyota/mazda, honda är säkert bra dom med, men brukar kunna vara lite dyrare.

DI (Dagens Industri) gjorde en undersökning för många år sedan, vilket det billigaste bilägandet var.

De undersökte tjänstebilar, förmånsbilar, olika biltyper, jämförde nytt mot begagnat.
Privat kontra leasing/tjänste osv.

Vad de kom fram till, efter ett rätt gediget arbete?
Tjaa, man kan ju gissa på den klassiska:
"köp en två tre år gammal bil som haft största värdetappet, och fått alla barnsjukdomar fixade på garantin"

Men så var inte resultatet!

Bästa bilaffär man kan göra, för att få lägsata milkostnaden totalt sett, var inget av vad de väntat sig. (inte jag heller)

Svaret var att man skulle köpa en 1000:- bil, köra den tills den rasade, leende kliva ur, och ta en taxi/ta tåget hem. Köpa en ny tusenkronorsbil, och göra likadant igen.

För:

- Om en 1000:- bil håller Sthlm-Gbg ToR så har den redan där 2betalat" sig i jmf med en vanlig tågbiljett.
Resten av milen man kan få ut ur den bilen är "gratis".

- Om du köper en 1000:- bil och sedan DESSUTOM klarar av att ge den minsta lilla underhåll själv, dvs olja filter torkarblad osv så kramar du ju lätt ur flera tusen mil, ja kanske flera år ur bilfan.
Dvs du "lurar" staten på en massa stålar i form av uteblivna förmånsvärden, skater osv osv.

MEN säger ju nån... hur KUL är det att ha en bil man inte vet går helt säkert varje dag?
Tjaa, nu är detta bara en rent matematisk beräkning, som inte tar hänsyn vare sig till flärd, lyx, komfort eller kanske det viktigaste: Fåfänga...

Och som sagt...även en ful ankunge kan bli en svan med lite kärlek och vård.
Kanske inte optiskt sett. Men mekaniskt.
Dvs man vågar lita på den.

Därför är sedan jag läste den där artikeln, ofta EN av mina två bilar en sån här bil.
JA kanske inte en 1000:- kronors, men en gammal rackare som man kan ge lite HLR och kärlek.
Det är ju en glidande skala mellan 1000:- bilar och helt nya bilar, och nånstans på den skalan hittar ju alla "sin" lämpliga punkt.
Men tittar man på RENT ekonomiska aspekter ska man BRA LÅNGT ner på skalan alltså.

Jag menar: För 5000:- får man ju en kunglig bil på Blocket! :D

En bekant till mig ärvde en Kadett 1200 (70 talare) som han absolut inte hade någon användning för, då han för tillfället var ensamstående, student och redan hade en bil.

Dom packade in sig fyra studenter och gjorde en roadtrip till Spanien, dom räknade med att dumpa kaputten där den rasade och ta tåget hem.

Kadettjäveln vägrade att dö trots en nattlig fullgasrepa i flera timmar på Autobahn för att hinna med färjan.

Han hade kvar den i flera år efter att hans ordinarie bil hade gett upp.

Nissan micra

Jag syftar nu på 90-tals modellen

1. Den är japansk så den går aldrig sönder eller krånglar i samma utsträckning som bilar ifrån europa.

2. Eftersom det är mest äldre kvinnor som kör denna bil så är det relativt lätt att hitta bra bilar till bra pris.

3. Min skorv från mitten av nittiotalet drar en halvliter milen.

Kan du bara stå ut med att åka kärring bil så kan jag bara rekommendera

En bekant till mig ärvde en Kadett 1200 (70 talare) som han absolut inte hade någon användning för, då han för tillfället var ensamstående, student och redan hade en bil.

Dom packade in sig fyra studenter och gjorde en roadtrip till Spanien, dom räknade med att dumpa kaputten där den rasade och ta tåget hem.

Kadettjäveln vägrade att dö trots en nattlig fullgasrepa i flera timmar på Autobahn för att hinna med färjan.

Han hade kvar den i flera år efter att hans ordinarie bil hade gett upp.

Har haft en sån, löjligt enkel konstruktion, byggd som en B20 men med lägre effekt och mindre last att släpa runt på så blir den i stort sett odödlig!
Lättmekad som en Puch Dakota.
Överlät den till morsan när jag själv tröttnat, hon körde i ytterligare 5 år utan att ens kolla oljan, till slut så skrotade hon den för att avgassystemet gick av:D

av alla skitbilar jag har ägt så var nog min första, en golf cl 1.6 -88(?), den billigaste totalt..
minns inte vad den kostade att försäkra men det var inte många kronor(såklart), minns inte heller några värre haverier än att en vakuumslang gick sönder på ett för modellen vanligt ställe.
Däremot så minns jag att den inte drog särskillt mkt soppa, var ju 18 så jag hade ju ingen verklighetsuppfattning men jag ljög att den drog allt mellan 0.4-0.6..

Därför är sedan jag läste den där artikeln, ofta EN av mina två bilar en sån här bil.
JA kanske inte en 1000:- kronors, men en gammal rackare som man kan ge lite HLR och kärlek.
Det är ju en glidande skala mellan 1000:- bilar och helt nya bilar, och nånstans på den skalan hittar ju alla "sin" lämpliga punkt.
Men tittar man på RENT ekonomiska aspekter ska man BRA LÅNGT ner på skalan alltså.

Jag menar: För 5000:- får man ju en kunglig bil på Blocket! :D

Jag resonerar likadant, kan man "lura" staten på pengar så ska man göra det :D
Har alltid minst EN obesiktigad bil i min ägo som jag kör de mesta av mina mil med, och de har aldrig kostat mer än 10 000:- och jag har ofta sålt dem för mer än inköpspriset= bättre bilägande blir det inte.
Nu råkar jag ha 3st sådana bilar i min ägo varav 2 används frekvent.
Även om jag skulle ha råd att åka Bentley så skulle en Renault 5 alltid finnas i min ägo så jag kan färda arslet med lite klass och finess :yoparty

Nissan micra

Jag syftar nu på 90-tals modellen

1. Den är japansk så den går aldrig sönder eller krånglar i samma utsträckning som bilar ifrån europa.

2. Eftersom det är mest äldre kvinnor som kör denna bil så är det relativt lätt att hitta bra bilar till bra pris.

3. Min skorv från mitten av nittiotalet drar en halvliter milen.

Kan du bara stå ut med att åka kärring bil så kan jag bara rekommendera
Förutom att krockar man med saker större än talgoxar så dör man, och äldre damer och bilar :jisses Såna som inte skulle märka om ett hjul lossnade, och inte förstår varför man ska trampa ner kopplingen hela vägen :(

köp en 740,köpte en 88 gle för 1500kr,bytte bromsbackar bak o for in å besikta...INGEN anmärkning..nej den är inte rostig o drar ca0,7-0,8 per mil..

Kom just på ytterligare ett alternativ, första generationens passat.
Apfula men ändå lite kultiga, samma mekanik som golf men med en lägre prislapp och oftast snällare körda.

http://www.blocket.se/vi/18848354.htm?ca=12_s&last=1

NEJ! säger jag, hämskare bil får man minsan leta förgäves efter. Går garanterat att hitta något bättre för samma/mindre pengar. Visst, trådskaparen ville ha en skräpig bil, men någonstans måste det väl finnas en gräns!

Nej, skottkärra hellre!

Jag hade ungefär samma kriterier. Billig i drift, försäkring och helst aldrig gå sönder. Köpte mig en apful Corolla från 98 i färgen röd/rosa/lila. Går under beteckningen lipstick-red...

Ej för personer med manlighetskomplex. Billig & pålitlig dock! Även till salu

VW Jetta, inte strykful och billig i både försäkring och drift.

Den gamla kantiga Ford Fiestan tål att nämnas.
Förmodligen den bästa bil Ford har byggt (vilket IOFS inte säger mycket)
Reservdelarna kostar kaffepengar.

I övrigt håller jag med ovanstående inlägg.

Där du bor torde väl rosten vara bilarnas största fiende, där faller ju många av dom nämnda bilarna hårt.

:yoparty

Bifogat

• gula faran.JPG
    gula faran.JPG
    83.3 KB · Visningar: 61
Samma sits som TS! På jakt efter något som håller, inte drar soppa, finns i Sthlm och är billig. Max 10k. Har du något så skicka PM :tummenupp

Den där hade jag nog passat mig för :rolleyes: Inte såld på 2 mån, och lite väl dyr för att vara en slit å släng-bruksbil.

Ja, nu var det kanske inte just det exemplaret jag menade utan det var ett exempel.
Dyr o dyr, min erfarenhet är att bilar i 10.000kr klassen kan man hitta riktigt fina och då går dom hur länge som helst med normal omvårdnad.
Kommer man ner till 5.000kr ska man vara beredd på de flesta konstigheter.
Passaten står aldrig över 10kkr oavsett hur fina o lågmilade de är så om man är lite kritisk när man köper så får man en mycket bra bil till små pengar, dessutom så ful att man får ha den ifred:D

Golf 1.. Hellst skattebefriad. Har en sådan -76 och den drar landsväg ca 0,58. Snorbillig försäkring. Lätt att skruva i. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back