Billig standardracing-serie?

er6 är ju en bra billig hoj att köra på annars finns ju sv650 som är lite sportigare.
Och dom finns ju billiga.
 
Det bör vara liggahojar :) inte race annars.

Sedan ska man såklart tillåta däckvärmare o regndäck. Det är inte en kopia på juniorcup vi ska ha.
Tyvärr börjar ju zxr400 mfl bli för gamla vrak att köra med.

Ducati utgår för att det är för dyra hojar både i inköp o drift.
 
Inga bågar nyare än 1990 och högst 760cc röstar jag för!

Inte för att jag tror det är möjligt men det vore kul med ala folkrace där man skulle kunna köpa de 3 snabbaste bågarna för typ 15k. Då skulle det vara lätt att komma igång och inge större fusk med moddar som man blir av med snabbt om det går fort. Max 500:- per race och en lättare typ av snabbkurs för minilicens som går att ta innan racet säg vart fall var tredje race.

slicks och regndäck + däcksvärmare? Hmm förstör vi inte konceptet nu?
Enhetsdäck röstar jag för och då däck som GÅR att åka i regn med.
(nu pratar jag inte om swimingpool då får man väl tyvärr flagga av)

Bara ligga hojar? But why? Vad spelar det för roll egentligen?

Tanken är enhetlighet. Helst en typ av hoj, eller som sagt, en viss kubik och en viss typ av däck och inga chassimodiferingar.

Så Thunderbikes, som jag faktiskt såg på TV i morse, är inte helt rätt heller. Det mesta där verkar även vara streetfighters, något iaf jag inte diggar som "racinghojar".
 
Last edited:
En serie för budgetracing skulle vara väldigt intressant. Kan skriva upp mig direkt om man kan hålla kostnaderna låga. Billiga standard hojar, mönstrat märkesdäck som ska funka vid regn, en dags race, med träning på förmiddagen och 2 race på eftermiddagen låter helt rätt.
 
Tycker det låter skit kul! Något som skulle passa mig bättre också på alla sätt!
CBR600F?
 
Just däcksfrågan undrar jag varför den inte blivit större. Jag tror att alla svenska RR klasser skulle må bättre av en däcksbegränsning per helg.

SST/SBK har ju blivit nya däck till varje pass och gärna komma in i halvtid och byta bak. Det är en utveckling de flesta inte har råd med i längden. Att tjacka Öhlins och kittprylar är ju billigt i jämförelse....

Håller med! Det är däcken som får det hela att springa iväg. Jag hade GÄRNA kört STK 600 med en sorts däck som höll två helger även om det innebar 4 sek långsammare varvtider. Men det kanske inte går, att köra hårt med ett däck som håller OCH släpper mjukt och fint som det däck vi kör på nu????

SÅ, klassen borde vara som norska nasjonal men med hårda däck som håller läääänge! Det skulle bli billigt men ändå med riktiga hojar! Den där "No Budget Racing"-klassen verkar vara med lite väl gamla hojar; håller 12 år gamla grejor att köra hårt med? Skeptisk, det låter dyrt!
 
Håller med! Det är däcken som får det hela att springa iväg. Jag hade GÄRNA kört STK 600 med en sorts däck som höll två helger även om det innebar 4 sek långsammare varvtider. Men det kanske inte går, att köra hårt med ett däck som håller OCH släpper mjukt och fint som det däck vi kör på nu????

SÅ, klassen borde vara som norska nasjonal men med hårda däck som håller läääänge! Det skulle bli billigt men ändå med riktiga hojar! Den där "No Budget Racing"-klassen verkar vara med lite väl gamla hojar; håller 12 år gamla grejor att köra hårt med? Skeptisk, det låter dyrt!

Däckskostnaden är verkligen akilleshälen för dagens racing. Alla storcyklar äter däck i mängder och sen tillverkas det mjukare och mjukare däck som även för svenska hobbyåkare håller skrattretande kort tid. Däckskostnaden idag uppgår snabbt till 10kkr per helg och med 5 race om året så blir det så mycket pengar att kostnadsminskningen för att åka SV650 istället för GSXR600 blir skit samma.

Min drömklass är enl följande:
SST600 men;
Inget töntande med trattar/tunnare toppackning/Waveskivor etc. Original avgasystem (Mindre bullerproblem och dämpare finns i mängder på EBAY).
En uppsättning däck till båda race och kval.

Det kommer säkert att gå 2-3 sek långsammare än dagens klass men cyklarna blir precis lika bra att köra som dagens och kostnaden blir markant mycket lägre. (Börjar man kompromissa med fjädringsmodd så sparar man iof inköpskostnad men originaldämpare förstör körglädje och dödar däcken i förtid)
 
Last edited:
Däckskostnaden är verkligen akilleshälen för dagens racing. Alla storcyklar äter däck i mängder och sen tillverkas det mjukare och mjukare däck som även för svenska hobbyåkare håller skrattretande kort tid. Däckskostnaden idag uppgår snabbt till 10kkr per helg och med 5 race om året så blir det så mycket pengar att kostnadsminskningen för att åka SV650 istället för GSXR600 blir skit samma.

Min drömklass är enl följande:
SST600 men;
Inget töntande med trattar/tunnare toppackning/Waveskivor etc. Original avgasystem (Mindre bullerproblem och dämpare finns i mängder på EBAY).
En uppsättning däck till båda race och kval.

Det kommer säkert att gå 2-3 sek långsammare än dagens klass men cyklarna blir precis lika bra att köra som dagens och kostnaden blir markant mycket lägre. (Börjar man kompromissa med fjädringsmodd så sparar man iof inköpskostnad men originaldämpare förstör körglädje och dödar däcken i förtid)

Varför inte sälja in den här iden till SVEMO???

Det kommer säkert att gå 2-3 sek långsammare än dagens klass men cyklarna blir precis lika bra att köra som dagens och kostnaden blir markant mycket lägre.

Det finns alltså däck som håller 5 ggr längre men som är lika "goa" att köra på; släpper snällt och inte slits i stycken?
 
Last edited:
Den nya enhetsklassen 2012: SSC = Svemo Senior Cup som körs ihop med "tuffingarna" i Junior Cup!! :rolleyes:

Det är väl inget som hindar er att köra med ER6or med hårda däck i befintligt SST600 lr Rookie600? Ni lär bli utskrattade o komma apsist, men det är jättebilligt o ni kan ha ert egna interna mästerskap + eget poängräkningssystem oxå...:krama

Skämt åsido. Tycker fasen det finns alldeles för många olika klasser, serier o nivåer inom RR i Swe som det är idag, varför skulle det behövas en helt ny fattigmansklass egentligen? Om det inte ens funkar ekonomiskt i rookieträsket så är det väl bara o skita i tävlandet o köra SMC + Allmänhetensåkning + ev. nåt KM emellanåt...lr nåt! :gnissla
 
Håller inte med alls. Det är tur vi alla är olika. Som tidigare sas så skulle cbr600f och några motsvarande modeller med enhetsdäck och lite lågbudgetlösningar vara intressant för många av oss.

Den nya enhetsklassen 2012: SSC = Svemo Senior Cup som körs ihop med "tuffingarna" i Junior Cup!! :rolleyes:

Det är väl inget som hindar er att köra med ER6or med hårda däck i befintligt SST600 lr Rookie600? Ni lär bli utskrattade o komma apsist, men det är jättebilligt o ni kan ha ert egna interna mästerskap + eget poängräkningssystem oxå...:krama

Skämt åsido. Tycker fasen det finns alldeles för många olika klasser, serier o nivåer inom RR i Swe som det är idag, varför skulle det behövas en helt ny fattigmansklass egentligen? Om det inte ens funkar ekonomiskt i rookieträsket så är det väl bara o skita i tävlandet o köra SMC + Allmänhetensåkning + ev. nåt KM emellanåt...lr nåt! :gnissla

Kört min gamla cbr600f från -89 på bana några gånger och pressat den för allt vad den går. Med den så begränsar däck (gamla michelin macadam + något annat hårt och svårt) och fjädring tiderna mer tydligt än med gixxern som påvisar min brist av talang ;)

Oljan är aldrig bytt i min ägo snart 3 år och de slitdelar som är bytt är bromsbelägg, soppapump och styrlager. Drivpaketet och de gamla bakelitpuckarna börjar bli slitna så får väl byta dem nu och oljan...

Dem jag pratat med o haft dylika tingestar har inte upplevt att dem går sönder för att pressa. Trots allt verkar det vara mer marginaler och lägre trimningsgrad än morderna prylar. Sedan så är det ju en 22år gammal pryl så visst kan något paja. Just soppapumpen verkar ju vara standard tex men det har ju inte så mkt med banåkning att göra.

Finns hyggligt med delar på ebay.

Nåväl... _Bara min erfarenhet och tycke.

Håller med! Det är däcken som får det hela att springa iväg. Jag hade GÄRNA kört STK 600 med en sorts däck som höll två helger även om det innebar 4 sek långsammare varvtider. Men det kanske inte går, att köra hårt med ett däck som håller OCH släpper mjukt och fint som det däck vi kör på nu????

SÅ, klassen borde vara som norska nasjonal men med hårda däck som håller läääänge! Det skulle bli billigt men ändå med riktiga hojar! Den där "No Budget Racing"-klassen verkar vara med lite väl gamla hojar; håller 12 år gamla grejor att köra hårt med? Skeptisk, det låter dyrt!
 
Last edited:
Sluta prata classic eller att köra gammalt i nuvarande rookie osv.

Det är inte det syftet var med tråden.

Jag vill se en ny egen klass likt bott, men för billigare hojar med liten kubik, mönstrade hårda däck och thats it. Det kostar då totalt max 5000 för en hel helg inkl allt!

DET är vad jag pratar om!

Mindre hojar o kubik, och att alla kör samma, det lockar mig. Det är kul att krana järnet ur en hoj, utan ferrisk för highside eller wheelie på 5an ut ur en böj.
 
En TVS Apache Hyper Edge kanske?

160 cc, 15 hk

Men namnet låter snabbt och listan på nya features på årets model är imponerande:D

Following changes and additional features have been made in Apache RTR 160 Hyper Edge:

- Detachable Rear Mudguard.
- Apache RTR 160 Hyper Edge Graphics on the Fuel Tank
- Apache RTR 160 Hyper Edge Graphics on Front Mud Guard
- Apache RTR 160 Hyper Edge Graphics on Rear Panel
- New Racing Color Schemes
 
Mindre hojar o kubik, och att alla kör samma, det lockar mig. Det är kul att krana järnet ur en hoj, utan ferrisk för highside eller wheelie på 5an ut ur en böj.
Har du supit till nu eller ? :tungan

Håller me om idén med en budgetklass, men med ovan nämnda mening så kan du väl starta 125 standard ?

Varför inte 600 eller 1000 standard rakt igenom förutom QS och styrdämpare. Däckskrav - enhetsdäck pirelli SC3... (eller motsavarande endurancehårdhet) 1 uppsättning per helg..
Då drar man ner på de största kostnadsposterna - däck och dyra kitdelar..
Den rörliga kostnaden blir anmälnings-avgift + 3800 för däck och sen lite sås. Om det ska bli billigare än så får man börja kika på gatdäck som alternativ och att det är max 2 set per säsong typ.
 
Sluta prata classic eller att köra gammalt i nuvarande rookie osv.

Det är inte det syftet var med tråden.

Jag vill se en ny egen klass likt bott, men för billigare hojar med liten kubik, mönstrade hårda däck och thats it. Det kostar då totalt max 5000 för en hel helg inkl allt!

DET är vad jag pratar om!

Mindre hojar o kubik, och att alla kör samma, det lockar mig. Det är kul att krana järnet ur en hoj, utan ferrisk för highside eller wheelie på 5an ut ur en böj.

problemet är väll just att det knappt finns några sådana hojar om man nu inte ska race:a med street/touring hojar med usla chassin.

så vidare vi inte snackar hemmabyggen. RS250 med ER-6 motor
 
Last edited:
Att köra 400cc o ca 60 hk med racechassi är sjukt kul. Tex zxr400. Sablans att sådana inte nytillverkas fortfarande!
 
Vore väldigt intressant att höra vad Svemo har för planer för nya och befintliga instegsklasser de kommande åren. Dagens Rookie-klasser har sannerligen helt fel namn.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top