Billig försäkring på en R1:a?

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Letar efter en lämplig hoj just nu, och fick syn på en Yamaha R1:a -98 på Lugnets MC! Tog reg numret på hojen och stack sedan hem för att ringa olika försäkringsbolag å se vad jag fick för premie..

Resultatet följer nedan: Måste tillägga att jag är 20 år och har haft MC-kort i snart 2 veckor :näsblod dvs en jävla rookie :tungan

Hoj: Yamaha R1 -98

IF Skadeförsäkringar tog: ca 24000:-halv försäkring /helår
Bilsport & MC tog: ca 24000:- endast trafik/helår
Trygg & Hansa tog: ca 21000:- halv försäkring/helår
Och på Sista plats Länsförsäkringar: 9000:- halv försäkring/helår

Snacka om att jag blev överaskad när jag fick reda på att länsförsäkringar skulle ha så "lite" :tummenupp

Detta gör ju att man ska försöka sig på ett banklån på lördag å kanske får en hoj denna säsongen, än så länge finns det juh hopp för oss som är runt 20 år å vill köra R-cyklar!! :banana :banana

Last edited:
$noop skrev:
Måste du inte vara 21 för att köra obegränsad :va

joo, men den ska "strypas" till 25kw .. :tummenupp

Edit: Sven666 tyckte att för dem pengarna så kan man få en R1:a istället för en R6:a som jag först va sugen på :yoparty

Måste bara kolla med dig Riddick,

Har du kört nån sporthoj innan? Med tanke på den korta tiden med körkortet.

Själv har jag inte kört någon annan sporthoj än min kawa, och första gången jag drog på lite med den blev jag fanimej rädd. Första "kicken" kommer vid 8-9000 varv och andra skall visst komma vid 11000 varv enligt farsan som har testat den lite hårdare än mig :D
Den är hur jävla lättkörd som helst, grymt lätt att köra kurviga vägar och draget räcker för min del iaf.

$noop skrev:
Måste bara kolla med dig Riddick,

Har du kört nån sporthoj innan? Med tanke på den korta tiden med körkortet.

Själv har jag inte kört någon annan sporthoj än min kawa, och första gången jag drog på lite med den blev jag fanimej rädd. Första "kicken" kommer vid 8-9000 varv och andra skall visst komma vid 11000 varv enligt farsan som har testat den lite hårdare än mig :D
Den är hur jävla lättkörd som helst, grymt lätt att köra kurviga vägar och draget räcker för min del iaf.

mmm brukar låta så i början ja... :rolleyes:

Riddick skrev:
joo, men den ska "strypas" till 25kw .. :tummenupp

varför köper man en R1'a o sen stryper?

köp en mellanklasshoj och lär dig åka. sen köper du något vassare, typ zx6r eller nåt.. och när du vuxit ur den köper du nått värre. osv osv

själv köpte jag först en transalp som jag övningskörde på och körde 2 första säsångerna på.. växte ur den ganska snabt men den gav mig mycket ändå. sen lekte jag ett tag med enduro och nu har ja äntligen köpt hojen jag drömt om sen jag bestämde mej för att ta MCkort, Ducati 900ss. nu är min nya drömhoj typ ducce 996 eller mille kanske. och det är inte omöjligt att det blir nån av dem då jag "växt ur" min 900ss.

alltså, när jag hade transalpen var det troligtvis lika förbannat skoj för mig att köra ifrån polarna som hade t.ex gixxer750 och zx9r som det var jobbigt och pinsamt för dem att bli ifrånkörda. å andra sidan, då jag själv blev ifrånåkt var det ju inget konstigt med det, min "hjättemoppe" skulle juh bara inte hänga med sporthojarna...
jag tycker förare och motorcykel skall vara "jämnbra" annars blir det bara löjligt. har man t.ex en gixxer skall man ALLTID köra ifrån ALLT och ALLA :)

Riddick, inget negativt mot dig... bara lite reflektioner från drygt 3års hojåkande.

$noop skrev:
och andra skall visst komma vid 11000 varv enligt farsan som har testat den lite hårdare än mig :D

samt

$noop skrev:
draget räcker för min del iaf.

Hur skulle det inte kunna räcka för dig om du inte ens vet hur motorn beter sig genom registret. Skulle förmoda att draget i en mycket mindre hoj skulle räcka för dig om du är nybörjare.

Till dig som ska köpa R1 som första hoj: Det är ingen bra förstahoj, talaren innan som rekommenderade en snällare förstahoj hade rätt. Börja med en Bandit 600 eller dylikt. kostar inte så mycket att "nybörjarlägga" och risken att du kan vara med polarna och åka nästa år är betydligt större med!
Jag började själv på en GSXR750 med 127 bakhjulshästar och kan i efterhand säga att det inte var rätt hoj att börja med. SV650 skulle jag köpt om jag hade vetat det jag vet nu då. :)

PS. En 600 ska ligga på konstanta varv >10´ :fakta DS.

//jaG

sven666 skrev:
9 papp :jisses
bara att slå till jueh! :tummenupp :tuttar

jag vet svennis, bara å hugga.. :D ska se hur de löser sig me lånet å sånt på lördag :va

å till dig kära Snoopy :) & er andra; skulle jag vilja säga som såhär:
Nej jag har inte kört någon sporthoj alls innan, och jag förstår er alla mycket väl som säger att "Inte fan ska du ha en sån som första hoj, du kommer bara köra ihjäl dig osv osv.."
Visst förstår jag er och jag tvekar inte för en sekund att ni har fel, MEN.. det som jag tycker är viktigast i frågan är: om jag själv som person känner mig redo för en sådan hoj?? å då tycker väl dem flesta att: Inte fan är en 20 åring "mogen" för en sån hoj...men sanna mina ord när jag säger att efter allt snack från morsan, mormor, moster, brorsan, farsan å alla andra så tvivlar jag nästan själv på att jag ens kommer köra snabbare än 100 km/h :tummenupp

Men men... ville bara tillägga att jag skrev tråden för att jag ville dela med mig av informationen jag fick ang premien på hojen hos olika företag.

Ska försöka mig på och få provköra hojen till helgen, vem vet det kanske är inte alls min grej, we will see :)

That's It for today :fyllisar

Last edited:
frekke skrev:
varför köper man en R1'a o sen stryper?

köp en mellanklasshoj och lär dig åka. sen köper du något vassare, typ zx6r eller nåt.. och när du vuxit ur den köper du nått värre. osv osv

själv köpte jag först en transalp som jag övningskörde på och körde 2 första säsångerna på.. växte ur den ganska snabt men den gav mig mycket ändå. sen lekte jag ett tag med enduro och nu har ja äntligen köpt hojen jag drömt om sen jag bestämde mej för att ta MCkort, Ducati 900ss. nu är min nya drömhoj typ ducce 996 eller mille kanske. och det är inte omöjligt att det blir nån av dem då jag "växt ur" min 900ss.

alltså, när jag hade transalpen var det troligtvis lika förbannat skoj för mig att köra ifrån polarna som hade t.ex gixxer750 och zx9r som det var jobbigt och pinsamt för dem att bli ifrånkörda. å andra sidan, då jag själv blev ifrånåkt var det ju inget konstigt med det, min "hjättemoppe" skulle juh bara inte hänga med sporthojarna...
jag tycker förare och motorcykel skall vara "jämnbra" annars blir det bara löjligt. har man t.ex en gixxer skall man ALLTID köra ifrån ALLT och ALLA :)

Riddick, inget negativt mot dig... bara lite reflektioner från drygt 3års hojåkande.

Inget negativt om att kanske köpa en mindre hoj. men en transalp? ..HEERREGUD! :tungan

perfekt förstahoj:
Cbr600 96-98
hyfsat lätt, hyfsat bra drag.
lätt att köra, billig att äga.

köp för guds skull ingen grussprutare. inte om du gillar landsvägsåkning. och det är även ingen brudfaktor på en transalp... :D

Riddick skrev:
ens kommer köra snabbare än 100 km/h
That's It for today :fyllisar

Yeah right tills du har kört den några gånger, den gör ca 140 på ettan. ;)
Helt seriöst så GÅR det att börja på en R1:a, det finns det folk som har gjort utan att vurpa. Men den stora risken är att det är hojen som är ute och kör med dig och inte tvärt om. Om det blir så att hojen skrämmer dig så kommer det att ta längre tid innan du lär dig att köra på riktigt.
Och du ska veta att om du stryper ner en R1:a till 25Kw så kommer den gå som en potta med skit sedan.

Jag hoppas att du begärde en offert från Länsförsäkringar annars är risken stor att du inte får samma premie nästa gång ringer, det är inte för inte som det kallas "slumpgenerator" att ringa försäkringsbolag.

Hur du än bestämmer dig för att göra så hoppas jag att det blir några mil med ADHD i sommar (även för mig med tanke på att jag rasade motorn på min hoj förra måndagen.). :tummenupp

MrGooFy skrev:
Yeah right tills du har kört den några gånger, den gör ca 140 på ettan. ;)
Helt seriöst så GÅR det att börja på en R1:a, det finns det folk som har gjort utan att vurpa. Men den stora risken är att det är hojen som är ute och kör med dig och inte tvärt om. Om det blir så att hojen skrämmer dig så kommer det att ta längre tid innan du lär dig att köra på riktigt.
Och du ska veta att om du stryper ner en R1:a till 25Kw så kommer den gå som en potta med skit sedan.

Jag hoppas att du begärde en offert från Länsförsäkringar annars är risken stor att du inte får samma premie nästa gång ringer, det är inte för inte som det kallas "slumpgenerator" att ringa försäkringsbolag.

Hur du än bestämmer dig för att göra så hoppas jag att det blir några mil med ADHD i sommar (även för mig med tanke på att jag rasade motorn på min hoj förra måndagen.). :tummenupp

hon skickade över papper till mig ja, kommer fram på fredag enligt tanten jag snackade med, sen vem va det som sa ngt om att strypningen ska sitta kvar?? :D

men som sagt, ska provköra hojen först och se om det kan va ngt för mig... :3freak

Chille ingen translap inte :D har vart inne på en Gsx-r 750 -99 och på den låg premien på cirkus: 18500:- halv/helår... fattar inte hur det kommer sig att en R1:a har hälften så lite i premie, men men...

Riddick skrev:
Chille ingen translap inte :D har vart inne på en Gsx-r 750 -99 och på den låg premien på cirkus: 18500:- halv/helår... fattar inte hur det kommer sig att en R1:a har hälften så lite i premie, men men...

Antagligen beror det på att den är försäkrad på fel effekt, R1-98 registrerades på 55 Kw istället för 110 som det är och om du har otur får du inte ut något vid en eventuell olycka men det får du ju inte om den är försäkrad som mellanklass heller.

Jaja jag ska inte moralisera, du gör som du vill. Lycka till ivf.

MrGooFy skrev:
Antagligen beror det på att den är försäkrad på fel effekt, R1-98 registrerades på 55 Kw istället för 110 som det är och om du har otur får du inte ut något vid en eventuell olycka men det får du ju inte om den är försäkrad som mellanklass heller.

Jaja jag ska inte moralisera, du gör som du vill. Lycka till ivf.
Får väl inte ut nåt på vagnskada om han bara kör halvförsäkrat. Trafikförsäkringen brukar försäkringsbolagen inte vara allt för jävliga med. Inte mot mig i alla fall!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul