Billig andrabil

http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_107_5dr__Miljobil__31684634.htm?ca=4&w=3

sån har jag. visst låter lite mycket invändigt. lite slö men den drar lite.
köp en äldre bensinare så drar den säkert 0,7 milen så spar du 2 dl milen på en sån.
=400liter per år x 13,50kr 5400 kr. skatt 500kr en större "äldre bensinare 500+ till så 6000:- hur ser de ut med parkering för miljöbilar där du arbetar/bor.
vi sparar runt 800+ kr i mån på parkering för tjejen jobbar i stan.
=9600 spänn + 6000=15600 spänn per år...
mot för vår gampassat som drog 0,9l mil så är denna gratis :D

sen att man är snäll mot miljön är ju ett + med :tungan
 
http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_107_5dr__Miljobil__31684634.htm?ca=4&w=3

sån har jag. visst låter lite mycket invändigt. lite slö men den drar lite.
köp en äldre bensinare så drar den säkert 0,7 milen så spar du 2 dl milen på en sån.
=400liter per år x 13,50kr 5400 kr. skatt 500kr en större "äldre bensinare 500+ till så 6000:- hur ser de ut med parkering för miljöbilar där du arbetar/bor.
vi sparar runt 800+ kr i mån på parkering för tjejen jobbar i stan.
=9600 spänn + 6000=15600 spänn per år...
mot för vår gampassat som drog 0,9l mil så är denna gratis :D

sen att man är snäll mot miljön är ju ett + med :tungan


har spanat lite på denna storleken på bilar, men är väldigt osäker på hur säkerheten är i dessa, skulle aldrig förlåta mig om jag snålar o köper en så liten bil och sen går de illa för frugan då hon möter en mossa i en X5 som letar napp nere på golvet

malmö, har vad jag vet slutat med miljöbils parkering

Volvo 945 är en skön bil, ägde en 850 innan och visst var den billig, men ett helvete varje gång man skulle fickparkera

av dessa anledningar så letar jag en mellan bil storlek golf/focus

just nu är de corollan som ligger bäst till
 
För att få bättre svar krävs nog en budget också.

BMW 1-serie diesel, miljöklass. Drar 0,4 - 0,6 Sköna att åka, gratis parkering, skattefria, bra andrahandsvärde jämfört med inköpspris-billigare alternativ. (Äger)

Golf - Sköna att åka, första miljödieseln kom -10 = dyrt. Eller? (Har ägt)

Toyota - Funkar, billigt, fult, men funkar (?)

Peugeot 107 - Ännu fulare, inte särskilt bekväm, men kalas i stan, kan parkeras var som helst, miljöbil, drar 04 - 0,6, billig i inköp = liten förlust.(Har ägt)

Range Rover - Kan parkeras i snövallar, grymt skön att åka, kunglig känsla i köer, bra pendlarbil, något dyr kanske (?), stor att fickparkera. (Har drömt om)


Många alternativ är bra, frågan är var på kurvan budgeten matchar behovet?
 
Last edited:
har spanat lite på denna storleken på bilar, men är väldigt osäker på hur säkerheten är i dessa, skulle aldrig förlåta mig om jag snålar o köper en så liten bil och sen går de illa för frugan då hon möter en mossa i en X5 som letar napp nere på golvet

malmö, har vad jag vet slutat med miljöbils parkering

Volvo 945 är en skön bil, ägde en 850 innan och visst var den billig, men ett helvete varje gång man skulle fickparkera

av dessa anledningar så letar jag en mellan bil storlek golf/focus

just nu är de corollan som ligger bäst till

Varför inte en Toyota Avensis, Mazda 6 eller Mitsubishi Galant? Ganska billiga, lite tyngre (säkrare) och otroligt slitstarka.
 
har spanat lite på denna storleken på bilar, men är väldigt osäker på hur säkerheten är i dessa, skulle aldrig förlåta mig om jag snålar o köper en så liten bil och sen går de illa för frugan då hon möter en mossa i en X5 som letar napp nere på golvet

malmö, har vad jag vet slutat med miljöbils parkering

Volvo 945 är en skön bil, ägde en 850 innan och visst var den billig, men ett helvete varje gång man skulle fickparkera

av dessa anledningar så letar jag en mellan bil storlek golf/focus

just nu är de corollan som ligger bäst till

ja man vet aldrig men
euroncap.
http://www.euroncap.com/tests/peugeot_307_2001/107.aspx
4/5 lika många som golf 4an tex

kollar man på lite äldre dyrare bilar har dom sämre skydd än dagens i samma storlek.. går man längre tillbaks. typ 00 så har vissa sämre
 
Last edited:
Euro ncap jämför bilarna i var sin klass. Alltså en V70 jämförs mot A6 och inte emot pega 107 och vice versa.

Framförallt krockas dom väl mot ett stillastående fundament? Att då få en Lång-fårrd i fronten i sin 107a är ju inte så skoj när vikten är 1000 mot 3500.
 
har spanat lite på denna storleken på bilar, men är väldigt osäker på hur säkerheten är i dessa, skulle aldrig förlåta mig om jag snålar o köper en så liten bil och sen går de illa för frugan då hon möter en mossa i en X5 som letar napp nere på golvet

malmö, har vad jag vet slutat med miljöbils parkering

Volvo 945 är en skön bil, ägde en 850 innan och visst var den billig, men ett helvete varje gång man skulle fickparkera

av dessa anledningar så letar jag en mellan bil storlek golf/focus

just nu är de corollan som ligger bäst till

corollan verkar variera en del men leta upp ett bra exemplar bara så.

focus läs fikus är den sämsta bil jag haft.

3 år gammal och:
-regnar in,
-airbagen lyser till och från,
-den drar över litern med liten motor och det verkar vara helt ok om man frågar de auktoriserade verkstäderna jag varit på trots att i boken står det 0,8 blandad körning. Det absolut bästa/minsta jag fått den att dra är 0,9 då jag körde 90 väg i 50 mil och hade ägg under foten hela tiden.
-plastdelar lossnar här och där
-lite småttiga rostsaker har börjat synas
-chromen släpper på inredningen
-elvärmen på framrutan fungerar upp till -2. Den är så svag så att blir det kallare gör det ingen skillnad
-växlarna är lite skumma och ibland är det riktigt svårt att lägga i backen
-lacken har börjat släppa framförallt klarlacken på fronten
-ca 130hk är ju ingen räser det får man räkna med men den här upplevs mer som 89hk. runt maxvarv rycker det till lite extra men på ett spann av 500rpm så när man växlar är det bara att vänta tills man kommer dit igen.
-antispinnen är FÖR känslig så känns ofta som att man tar sig fram bättre utan den
-färddatorn kan man inte lita på enligt 2 av verkstäderna jag pratat med. Det är en feature
-min 240 från 91 var tystare i kupen (inte riktigt men jävla liv är det vart fall)
-tomgången hoppar upp och ner ibland
-ofta när man startar den som den dör direkt och man får räkna med att andra starten år den riktiga starten

Jag kan göra listan längre.
Jag fick den 1år gammal och haft den i 1,5 år

Något bra?
Mja faktum är att väghållningen är rätt hygglig vill jag påstå.
Billig i inköp
stolarna är hyggliga

bästa bil jag haft?
Mitsubishi galant
volvo 240
volvo 940
Audi S2

Andra kassa bilar jag haft:
renault clio
renault kangoo
renault megane


Aldrig ägt en opel men polarna som haft dem verkar ju haft en jäkla massa problem
 
Last edited:
Hur jävla ofta krockar folk?
Jag har kört bil i 23 år och har aldrig behövt en krocksäker bil.

Förmodligen kommer jag inte att krocka med nästa bil heller, så om den är bäst eller tredje bäst i krocksäkerhetstesten spelar nog inte så stor roll, huvudsaken att den inte är sämst.
 
Hur jävla ofta krockar folk?
Jag har kört bil i 23 år och har aldrig behövt en krocksäker bil.

Förmodligen kommer jag inte att krocka med nästa bil heller, så om den är bäst eller tredje bäst i krocksäkerhetstesten spelar nog inte så stor roll, huvudsaken att den inte är sämst.

Ibland är du redigt trög. ;)

Det är om man krockar som man behöver en säker bil.
 
Ibland är du redigt trög. ;)

Det är om man krockar som man behöver en säker bil.

Jo men om en istapp lossnar och faller ner i ditt huvud behöver du en hjälm, inte Fan går du omkring med hjälm för jämnan?

Man får väl för fan göra en riskanalys av sitt liv, man krockar ordentligt kanske en enda gång i sitt liv, måste alla bilar man kör ha full pott i krocksäkerhet, eller kan man ta risken att köra en bil som är bättre på allt annat istället?

Risken är ju ändå rätt liten att man krockar just den bilen av alla bilar man kommer att äga under en livstid.

Väger det helt jämnt mellan två bilar och den ena är absolut sämst i krocktestet och den andra är absolut bäst, då kan man välja efter det....
 
Min har gått 22000 och är 11 år gammal nu. Senaste året har den gått 7000 mil. Jag har bytt olja, dratt på rostskyddsmedel och kört. Jo, förresten, jag bytte bromsbelägg bak och torkarblad i höstas med. Säg hur många Golf/astra/mög som gör det?

Om jag får lämna bort den och byta lite plåt en gång om 3 år så har jag tjänat in det på 1 månad i tillförlitlighet.

Det finns förresten helt rostfria exemplar, man köper ett sånt och sen rostskyddar man det :fakta

Så som i alla trådar om bilar: Vill du ha en ekonomisk bil, köp Japanskt

Finns europeiskt som håller också. Oftast håller de billigare bättre och är dessutom billigare att serva.
Skoda Octavia är mycket pålitligare än jag trodde. De allra flesta ex jag sett kring 20k är riktigt fräscha. Det är bakluckan som rostar och växellådan som kan rasa om man inte tar hand om den.

Många Oplar är helt okej också men lever kvar med ryktet från gamla kadetter.

Det hjälper ju att sköta om bilen lite också...:rolleyes:
Vår Prmera är nu 8 år snart, inte en prick rost någonstans...inte under heller....

Primera och Almera är två helt olika bilar.
Almera rostar något grönjävligt i balkarna vid bakdörrarna.
Delarna till just Almera kostar apa jämfört med andra modeller också.
 
Varför är alla så petiga med pålitlighet egentligen, är ju såpass nya bilar ändå. :va

Alla mina bilar har varit riktigt gamla och gått åtminstone närmare 30k mil, har ALLDRIG haft något problem att jag inte kommit både dit jag skulle och hem igen. (nåja, ett slarvigt hemmabygge undantaget, men det är en annan sak). Måste ju va bar å åk oberoende, när vi pratasåhär pass moderna bilar...
 
Varför är alla så petiga med pålitlighet egentligen, är ju såpass nya bilar ändå. :va

Alla mina bilar har varit riktigt gamla och gått åtminstone närmare 30k mil, har ALLDRIG haft något problem att jag inte kommit både dit jag skulle och hem igen. (nåja, ett slarvigt hemmabygge undantaget, men det är en annan sak). Måste ju va bar å åk oberoende, när vi pratasåhär pass moderna bilar...

Det är det som är problemet. En gammal Audi 100 från -89 kunde lätt rulla 50000 mil och man kunde laga den själv med åren. En Renault från -00 går aldrig så långt och så kan du inte laga den heller.
 
Det är det som är problemet. En gammal Audi 100 från -89 kunde lätt rulla 50000 mil och man kunde laga den själv med åren. En Renault från -00 går aldrig så långt och så kan du inte laga den heller.

Varför itne tjöpa en gammal audi 100 då? :va
 
Volvo 740 är nästan gratis!
Haft min i över ett år nu och den har bara kostat en bråkdel av vad mina 30 000 - 50 000 :- bilar har kostat.
 
Volvo 740 är nästan gratis!
Haft min i över ett år nu och den har bara kostat en bråkdel av vad mina 30 000 - 50 000 :- bilar har kostat.

Såvida inte tankarmaturs¤#!")%=?+´~ pajar
Något som är både dyrt och bökigt.
Inte alltför ovanligt heller.

LR så lär man sig köra efter trippen och inte tankar fullt.

740 suger dessutom stenhårt på att dra tungt släp vintertid.
 
Finns europeiskt som håller också. Oftast håller de billigare bättre och är dessutom billigare att serva.
Skoda Octavia är mycket pålitligare än jag trodde. De allra flesta ex jag sett kring 20k är riktigt fräscha. Det är bakluckan som rostar och växellådan som kan rasa om man inte tar hand om den.

Många Oplar är helt okej också men lever kvar med ryktet från gamla kadetter.



Primera och Almera är två helt olika bilar.
Almera rostar något grönjävligt i balkarna vid bakdörrarna.
Delarna till just Almera kostar apa jämfört med andra modeller också.

Du får gärna tro det. Du lutar dig åt flummiga fakta medans jag lutar mig åt statistik. Opel/Skoda/Ford är inge bra. Inte VW heller. Bilprovningen har facit. :fakta

Om inga delar behöver handlas så kostar dom inget. Jag har bara 2 exempel: Yttre drivknut 400spänn, bromsbelägg bak: 260kr. Till en V70 kostar det minst det tredubbla, knappast dyrt va?

Jo men om en istapp lossnar och faller ner i ditt huvud behöver du en hjälm, inte Fan går du omkring med hjälm för jämnan?

Man får väl för fan göra en riskanalys av sitt liv, man krockar ordentligt kanske en enda gång i sitt liv, måste alla bilar man kör ha full pott i krocksäkerhet, eller kan man ta risken att köra en bil som är bättre på allt annat istället?

Risken är ju ändå rätt liten att man krockar just den bilen av alla bilar man kommer att äga under en livstid.

Väger det helt jämnt mellan två bilar och den ena är absolut sämst i krocktestet och den andra är absolut bäst, då kan man välja efter det....

Så summa summarum för dig: Det dör 300-500 per/år i trafiken. Väldigt många svårt skadade. Du gamblar lite och känner på dig när det är dags att krocka och köper då en V70? :confused:

Om olyckan är framme sitter jag hellre i en bil som är säker, men framförallt vill jag att mitt barn och fru sitter säkert om fylle-janne är ute och åker lite och frontar med vår bil.

Ditt exempel med istappar är ruskigt patetiskt. Googlande på "istapp död" ger inte många träffar...

Men åk vidare i dina konservburkar du, det är väl knappt någon trafik i nôrr?
 
Last edited:
Du får gärna tro det. Du lutar dig åt flummiga fakta medans jag lutar mig åt statistik. Opel/Skoda/Ford är inge bra. Inte VW heller. Bilprovningen har facit. :fakta

Blanda inte ihopstatistik och fakta.
Redan Mark Twain konstaterade att det finns tre sorters lögn:
Lögn, förbannad lögn och statistik.

Bilprovningen för statistik över anmärkningar i snitt per modell.
När peugeot just börjat sin (fantastiska) kvalitetsuppryckning, så fick de ändå dålig statistik.
Förklaringen var enkel.
Peugeot köptes av småflummiga konstnärstyper med obefintligt bilintresse.
Nästan alla anmärkningar gällde trasiga lampor och dåliga däck..

De bilar du räknar upp är dock inriktade på samma kundgrupp.
Ville bara påpeka att statistik alltid måste tolkas.

Håller fortfarande på Opel, men Vectra.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top