Billig andrabil

Blanda inte ihopstatistik och fakta.
Redan Mark Twain konstaterade att det finns tre sorters lögn:
Lögn, förbannad lögn och statistik.

Bilprovningen för statistik över anmärkningar i snitt per modell.
När peugeot just börjat sin (fantastiska) kvalitetsuppryckning, så fick de ändå dålig statistik.
Förklaringen var enkel.
Peugeot köptes av småflummiga konstnärstyper med obefintligt bilintresse.
Nästan alla anmärkningar gällde trasiga lampor och dåliga däck..

De bilar du räknar upp är dock inriktade på samma kundgrupp.
Ville bara påpeka att statistik alltid måste tolkas.

Håller fortfarande på Opel, men Vectra.

Jovisst hade Peugeot risiga elsystem. Det går sönder lampor hela tiden. Dock visar en snabb googling på kvalitet och peugeot tillsammans att den lämnar mycket övrigt att önska.

Japanarna får ju inte ens trasiga lampor, har dom nöjdaste ägarna i kundundersökningar, står minst dagar på verkstaden i snitt... Hur lång skall jag göra listan?

Opel rosar inte marknaden hos nybilsägare, begägare, besiktning. Tydligt i mina ögon, Opel är skräp.

Du får gärna tro det. Du lutar dig åt flummiga fakta medans jag lutar mig åt statistik. Opel/Skoda/Ford är inge bra. Inte VW heller. Bilprovningen har facit. :fakta

Joråsatte :rolleyes: Ta inte i så du spricker, man kan inte ha rätt alla gånger dessvärre.
Skoda kör precis som Opel på ett numera oförtjänt rykte medan VAG var bra men har blivit mångt mycket sämre. Nu talar vi om bil per krona, Skoda är ju VAG men betydligt billigare.
Min senaste firmabil rullade 35k mil, en Skoda octavia 1.9tdi -07. Listan på reparation utöver sedvanlig service är väldigt kort och bilen rullar fortfarande ganska så felfritt, tappar dock några hästkrafter under -5 grader.
Köper du en Astra efter 02-03 så har du en billig bil där du inte behöver reparera något utöver det vanliga och du blir inte barskrapad när det gäller övriga ekonomiska aspekter heller. Nu snackar jag inte om de som delar motor med Saab dock :mad:
Ford kan jag inte säga något gott om med de har säkerligen ryckt upp sig men det säger inte så mycket.
Och du kommer fortfarande påstå att Opeln kostar 10:- mer per mil är Forden, något som inte går ihop med verkligheten :fakta

Men eftersom han ville ha lite mer komfort så tänker jag inte rekommendera Opeln då den är för högljudd vid högre hastigheter. Vilket iofs vilken japanare som helst i ekonomiklass är.

Och ska vi gå efter nöjdaste bilägare så är det ju Subaru som gäller men som lämnar mycket att önska i övrigt. Som tex ekonomi.
Men fortfarande så är en japan ett säkert kort, på samma sätt som en fransos eller italienare är ett jävligt osäkert kort.

Sen ska man fundera över om man ska köra mycket landsväg/motorväg eller stadstrafik. Många köper en för liten motor och tror att de ska gå billigt i 120km/h vilket de inte alltid gör. Då ska man istället fundera över ett större motoralternativ då de oftast har högre utväxling.

Joråsatte :rolleyes: Ta inte i så du spricker, man kan inte ha rätt alla gånger dessvärre.
Skoda kör precis som Opel på ett numera oförtjänt rykte medan VAG var bra men har blivit mångt mycket sämre. Nu talar vi om bil per krona, Skoda är ju VAG men betydligt billigare.
Min senaste firmabil rullade 35k mil, en Skoda octavia 1.9tdi -07. Listan på reparation utöver sedvanlig service är väldigt kort och bilen rullar fortfarande ganska så felfritt, tappar dock några hästkrafter under -5 grader.
Köper du en Astra efter 02-03 så har du en billig bil där du inte behöver reparera något utöver det vanliga och du blir inte barskrapad när det gäller övriga ekonomiska aspekter heller. Nu snackar jag inte om de som delar motor med Saab dock :mad:
Ford kan jag inte säga något gott om med de har säkerligen ryckt upp sig men det säger inte så mycket.
Och du kommer fortfarande påstå att Opeln kostar 10:- mer per mil är Forden, något som inte går ihop med verkligheten :fakta

Men eftersom han ville ha lite mer komfort så tänker jag inte rekommendera Opeln då den är för högljudd vid högre hastigheter. Vilket iofs vilken japanare som helst i ekonomiklass är.

Och ska vi gå efter nöjdaste bilägare så är det ju Subaru som gäller men som lämnar mycket att önska i övrigt. Som tex ekonomi.
Men fortfarande så är en japan ett säkert kort, på samma sätt som en fransos eller italienare är ett jävligt osäkert kort.

Sen ska man fundera över om man ska köra mycket landsväg/motorväg eller stadstrafik. Många köper en för liten motor och tror att de ska gå billigt i 120km/h vilket de inte alltid gör. Då ska man istället fundera över ett större motoralternativ då de oftast har högre utväxling.

Jag säger det igen: Det är jättekonstigt att google blir överöst om man söker efter problem om europeiska märken. Vid sökning på japanska blir listan mycket mindre. I hela världen är felfrihet japanarnas/koreanernas paradgren, inte komfort. Opel är inget felfritt billigt bilägande, inte Ford heller. Enstaka exemplar, säkert (det finns enstaka Alfa Romeo som är felfria i 35000 mil med, men dom är få). Skoda är ett bättre val, men när dom börjar komma till åren håller dom inte måttet lika väl som japanarna (nya bilar, eller nyare bilar brukar ju hålla ihop ganska bra)

Eftersom alla har personliga erfarenheter är nöjdhetsbarometer och besiktningsstatistik det närmaste sanningen vi kommer. Den talar ett entydigt språk.

Jag säger det igen: Det är jättekonstigt att google blir överöst om man söker efter problem om europeiska märken. Vid sökning på japanska blir listan mycket mindre.
+Honda +problem: 278milj träffar
+BMW +problem: 232milj träffar
+Suzuki +problem: 174milj träffar
+Mazda +problem: 87,2milj träffar
+Opel +problem": 57,4milj träffar
+ford +problem: 22,2 milj träffar
Känns inte som nån fulländad måttstock.

+Honda +problem: 278milj träffar
+BMW +problem: 232milj träffar
+Suzuki +problem: 174milj träffar
+Mazda +problem: 87,2milj träffar
+Opel +problem": 57,4milj träffar
+ford +problem: 22,2 milj träffar
Känns inte som nån fulländad måttstock.

Du får begränsa till en modell och ställa i jämförelse med sålda ex. Honda säljer ju allt från gräsklippare till bilar.

BMW däremot ser det ju inte ljust ut för...

Du får gärna tro det. Du lutar dig åt flummiga fakta medans jag lutar mig åt statistik. Opel/Skoda/Ford är inge bra. Inte VW heller. Bilprovningen har facit. :fakta

Ah, så det är alltså Porsche Boxter,911 kupé, BMW Z-serie eller en Chevrolet Corvette man ska köpa om man är ute efter en pålitlig bil.

Tack!

Last edited:
Ah, så det är alltså Porsche Boxter,911 kupé, BMW Z-serie eller en Chevrolet Corvette man ska köpa om man är ute efter en pålitligt bil.

Tack!

Du är inte så läskunnig att du kan spåna antalet besiktigade bilar? Bilar som är entusiastbilar får självklart låga felfrekvenser dels pga pedantskötsel och dels (i vissa fall) pga få körda mil. 911 är nog däremot ett bra val..

Annars är ju ett tydligt budskap: Köp Toyota.

Du får begränsa till en modell och ställa i jämförelse med sålda ex. Honda säljer ju allt från gräsklippare till bilar.

Jag håller med dig om att bilprovningens statistik är mer tillförlitlig än "jag körde minsann min Ford Anglia 49 miljoner mil utan problem" och "grannens Mazda stod alltid på verkstaden" men Google är nog inget bra sätt att mäta på.

Sen vore det ju kul att veta hur bilprovningens statistik påverkas av att vissa typer köper vissa bilar, verkstädernas kvalitet, tillverkarens vilja att ta fel som garantier osv osv.

Du är inte så läskunnig att du kan spåna antalet besiktigade bilar? Bilar som är entusiastbilar får självklart låga felfrekvenser dels pga pedantskötsel och dels (i vissa fall) pga få körda mil. 911 är nog däremot ett bra val..

Annars är ju ett tydligt budskap: Köp Toyota.

Jepp, Toyota.
Inte japanskt i allmänhet.

Europérna är oftast betydligt fler och gått betydligt längre om du kollar den fina statistiken.
Toyota undantaget.

Om olyckan är framme sitter jag hellre i en bil som är säker

Eller på en motorcykel...
Du gillade ju att googla, testa "motorcykel död"

Sen kan du sälja hojen och köpa den sämsta bil du hittar istället och du har ändå ökat säkerheten tusenfallt...

Näe, vi kanske inte har så mycket trafik, men det kompenseras av att vi kör tre gånger så mycket istället, men vi kan ju köra då istället....

Eller på en motorcykel...
Du gillade ju att googla, testa "motorcykel död"

Sen kan du sälja hojen och köpa den sämsta bil du hittar istället och du har ändå ökat säkerheten tusenfallt...

Näe, vi kanske inte har så mycket trafik, men det kompenseras av att vi kör tre gånger så mycket istället, men vi kan ju köra då istället....

Nu vet jag ju såklart inte vad du vet om mig, men jag slutade åka gata och började köra bana för att det inte är värt risken i trafiken på hoj.

Så, nästa fråga...

Det beror nog även på dom som köper bilarna. Agda 83 kör nog inte sönder så mycket på sin corolla. Förutom koppling och parkeringsskador då, men dom syns ju inte hos bilprovningen.
Kommer jag dit med släta bakdäck och slutnötta bromsar på BMW'n efter att jag kört lite hillclimb blir det däremot anmärkning.

Förvisso kan det vara värt att beakta vid begagnatköp det också, men det speglar inte nödvändigvis kvalitet...

Det beror nog även på dom som köper bilarna. Agda 83 kör nog inte sönder så mycket på sin corolla. Förutom koppling och parkeringsskador då, men dom syns ju inte hos bilprovningen.
Kommer jag dit med släta bakdäck och slutnötta bromsar på BMW'n efter att jag kört lite hillclimb blir det däremot anmärkning.

Förvisso kan det vara värt att beakta vid begagnatköp det också, men det speglar inte nödvändigvis kvalitet...

Men om du kombinerar resultaten med resultaten för ägarnöjdhet får man väl då en ärlig statistik?

Då är japs fortfarande överlägsna..

Men om du kombinerar resultaten med resultaten för ägarnöjdhet får man väl då en ärlig statistik?

Då är japs fortfarande överlägsna..

Min mamma äger en mazda, mammas bil är mammas pärla, och där finns inga nackdelar med mammas bil, även när det var en ford som rullade fler mil i bogserlina än för egen maskin...

Min mamma äger en mazda, mammas bil är mammas pärla, och där finns inga nackdelar med mammas bil, även när det var en ford som rullade fler mil i bogserlina än för egen maskin...

Tur för din mamma att hon har en Mazda så hon slipper åka till affären bakom en bogserare :tungan

Min mamma har en Toyota Yaris Verso, modellen som är lika hög som den är lång...
Hon hade en likadan innan det, men den hade inte AC.

Hon kommer aldrig att byta till något annat.

Aldrig en anmärkning på besiktningen, aldrig ett verkstadsbesök på någon av dom.

Den har säkert inga poäng i Euro Ncap testerna dock..

Min mamma har en Toyota Yaris Verso, modellen som är lika hög som den är lång...
Hon hade en likadan innan det, men den hade inte AC.

Hon kommer aldrig att byta till något annat.

Aldrig en anmärkning på besiktningen, aldrig ett verkstadsbesök på någon av dom.

Den har säkert inga poäng i Euro Ncap testerna dock..

Vanliga Yaris är väldigt säker för sin storlek. Att Verson skulle vara något annat är dumt att tro.

Jag säger det igen: Det är jättekonstigt att google blir överöst om man söker efter problem om europeiska märken. Vid sökning på japanska blir listan mycket mindre. I hela världen är felfrihet japanarnas/koreanernas paradgren, inte komfort. Opel är inget felfritt billigt bilägande, inte Ford heller. Enstaka exemplar, säkert (det finns enstaka Alfa Romeo som är felfria i 35000 mil med, men dom är få). Skoda är ett bättre val, men när dom börjar komma till åren håller dom inte måttet lika väl som japanarna (nya bilar, eller nyare bilar brukar ju hålla ihop ganska bra)

Eftersom alla har personliga erfarenheter är nöjdhetsbarometer och besiktningsstatistik det närmaste sanningen vi kommer. Den talar ett entydigt språk.

Som vanligt så förespråkar jag inte gärna bilar äldre än 5-6 år på sin höjd, det är ungefär den tidsperioden man ska hålla sig i för att ha det mest "ekonomiska" ägandet. Köpa en 3 år gammal bil och sälja om 3 år.
Under denna period har du MAX besiktigat bilen 2 gånger allt som oftast och jag har svårt att se att det finns negativ besiktningsstatistik för någon bil med normalt användande under denna period.
Näst bästa är att köpa en inom 10-årsspannet, äldre än det vill nog ingen ha. Jag äger själv en 95:ans Lancer som slit och släng-bil när man vill köra skit till tippen och dylikt. Knappast problemfri men troligtvis mindre problem än en Opel från -95. Å andra sidan kan jag bara ställa den olåst i slummen om jag tröttnar på den och inte orkar åka till skroten.
Jag vet inte riktigt vad du grundar dina påståenden på, bara vad jag själv grundar mina på. Oftast egna erfarenheter först och främst, besiktningsstatistik har jag i egen form av två vänner som är besiktningsmän och tipsar om vad man ska och inte ska köpa. Opeln är inte på deras köp ej-lista. Å andra sidan är inte Saab det heller och det säger ju en del om deras trovärdighet förvisso :D

Och vi kan säkerligen komma överens om att det finns INGET problemfritt bilägande, och det är inte speciellt ofta en bra affär heller så länge man inte sysslar med rariteter.

Enda fördelen jag ser med äldre bilar kontra "nya" är om man kan hantera verktygen och lite enklare instrument så har man sparat in flis på servicekostnader redan där. Men det förutsätter garage, kunskap och tid. Något många inte har eller hellre betalar andra för, så även jag numera när det krisar.

Statistiker?

Rätt meningslös jämförelse då det är helt beroende av ägarens förväntan. Köper jag en skoda -83 så blir jag ju knappast förvånad och dokumenterar massa på nätet när det skiter sig. På en BMW eller Audi för 450´ däremot så lackar man ju ur för minsta lilla då man förväntar perfektion.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025