Billig andrabil

Jag har kört blott en modell av Renault, och den hade ett otroligt känsligt bromsservo. Man knappt petar på bromsen och bilen gör en stoppie.
Senare har andra berättat att det är en klassisk egenhet för just Renault.
Stämmer, stämmer inte?

Jag har kört blott en modell av Renault, och den hade ett otroligt känsligt bromsservo. Man knappt petar på bromsen och bilen gör en stoppie.
Stämmer, stämmer inte?

Stämmer inte, Citroen hade en model med högtryckshydraulisk servo på 70talet, den lär ska ha varit förjävlig.

Kia har också rejält tilltagen servoverkan, testa en Ceed!

Stämmer, stämmer inte?

Vet inte om jag kan säga att det stämmer, men på de två senaste Renault jag kört har det varit precis så. Skrotet vi hade förut var sjukt nervös och saknade helt nyanser i bromsverkan. Allt eller inget var modellen.

Stämmer, stämmer inte?

Inte hört.
Den enda nyare renault jag kört var en clitoris eller vad det heter.
Märkte inget skumt med bromsarna.
Men jag anpassar mig fort.

:skrämd

Efter timmarna jag lagt ner på rostlagning och fel som inte borde finnas på morsans skulle jag aldrig någonsin i hela mitt liv köpa LR rekommendera en almera.

I min värld är det inte normalt med utrostade balkar vid 10år och 20k mil.

Min har gått 22000 och är 11 år gammal nu. Senaste året har den gått 7000 mil. Jag har bytt olja, dratt på rostskyddsmedel och kört. Jo, förresten, jag bytte bromsbelägg bak och torkarblad i höstas med. Säg hur många Golf/astra/mög som gör det?

Om jag får lämna bort den och byta lite plåt en gång om 3 år så har jag tjänat in det på 1 månad i tillförlitlighet.

Det finns förresten helt rostfria exemplar, man köper ett sånt och sen rostskyddar man det :fakta

Så som i alla trådar om bilar: Vill du ha en ekonomisk bil, köp Japanskt

Sen finns det ju fräna pojkar som vill känna lukten av läder, då passar enligt tidigare tråd Alfa bra. Man bör vara specialutrustad mekaniker med, men det berättar helst inte Alfaägaren. Deras främsta argument för att inte handla japanskt är: "Det är ju bögigt för fan"*

*TM Alfa-anhängaren från tidigare tråden utan argument

Min har gått 22000 och är 11 år gammal nu. Senaste året har den gått 7000 mil. Jag har bytt olja, dratt på rostskyddsmedel och kört. Jo, förresten, jag bytte bromsbelägg bak och torkarblad i höstas med. Säg hur många Golf/astra/mög som gör det?
Min nuvarande opel har gått 34 000 mil.
En polskbyggd lågprisbil.
De tre åren jag haft den, så har jag bytt en strålkastare (viltolycka), vindrutan (stenskott) och en länkarmsbussning.
Ingen direkt rost synlig.
Drar ingen olja.

Var likadant med kadettkombin jag hade innan.

Modern kör nissan sedan länge.
De har inte varit problemfria.
Hon har haft:
En "Cherry", en "Sunny", en "Almera" och har nu en "Micra".
Samtliga köpta nya, körda under 1000 mil om året.
Alla har rostat (Almeran är 3 år gammal!).
Alla utom cherryn har haft mekaniska/elektroniska problem.

Min nuvarande opel har gått 34 000 mil.
En polskbyggd lågprisbil.
De tre åren jag haft den, så har jag bytt en strålkastare (viltolycka), vindrutan (stenskott) och en länkarmsbussning.
Ingen direkt rost synlig.
Drar ingen olja.

Var likadant med kadettkombin jag hade innan.

Modern kör nissan sedan länge.
De har inte varit problemfria.
Hon har haft:
En "Cherry", en "Sunny", en "Almera" och har nu en "Micra".
Samtliga köpta nya, körda under 1000 mil om året.
Alla har rostat (Almeran är 3 år gammal!).
Alla utom cherryn har haft mekaniska/elektroniska problem.

Ni är väl dom som bekräftar regeln då.

Jag säger det igen: Ägare till japanska bilar har mindre problem och lägre milkostnad. Dessutom lägre värdeminskning. Mindre problem vid bilprovningen och högre betyg vid kundnöjdhetsmätningar.

Opel har allt det ovan - fast tvärtom. Det borde väl ändå tala lite till dig? :confused:

Blir det inte väldigt dyrt att ha som andrabil då skatten på (icke-miljöbils) diesel är grotesk och andrabilen normalt sett ändå går betydligt kortare än förstabilen?

Jo, gammal diesel blir ofta ruskigt dyra i skatt. Ca 4-6000 beroende på storlek.

Så det krävs många mil för att tjäna ikapp.

Last edited:
Jo, gammal diesel blir ofta ruskigt dyra i skatt. Ca 4-6000 beroende på storlek.

Så det krävs många mil för att tjäna ikapp.

Brukar även ha ett högre inköpspris, så man bör ha en rätt stor skillnad i förbrukning för att det ska löna sig.

Klart, jämför du en X3 med 2.0d och 3.0 bensin så är det givet billigare med en diesel, men pratar vi småbilar från början på 2000 så är det lite annat. Dessutom är det först på senare år som småbilarna fått lite mer sofistikerade dieselspisar, så jag skulle nog satsa på en bensinbil.

Det hjälper ju att sköta om bilen lite också...:rolleyes:
Vår Prmera är nu 8 år snart, inte en prick rost någonstans...inte under heller....

:skrämd

Efter timmarna jag lagt ner på rostlagning och fel som inte borde finnas på morsans skulle jag aldrig någonsin i hela mitt liv köpa LR rekommendera en almera.

I min värld är det inte normalt med utrostade balkar vid 10år och 20k mil.

Volvo 940/5 efter 1993 :tummenupp Inga roliga bilar (förutom i vinterväglag...:rolleyes:) men komfortabla, rymliga och ruggigt driftsäkra (om man struntar i 16-ventilsmotorn). Och skulle grejor gå sönder så är det hur mycket billiga reservdelar som helst. Rostskyddet är dessutom riktigt hyggligt om man tex jämför med 740.

Golf är också ett bra val, liksom Mazda 626 om du hitter en rostfri

Volvo 940/5 efter 1993 :tummenupp Inga roliga bilar (förutom i vinterväglag...:rolleyes:) men komfortabla, rymliga och ruggigt driftsäkra (om man struntar i 16-ventilsmotorn). Och skulle grejor gå sönder så är det hur mycket billiga reservdelar som helst. Rostskyddet är dessutom riktigt hyggligt om man tex jämför med 740.

Golf är också ett bra val, liksom Mazda 626 om du hitter en rostfri

Golfen håller jag inte med om, den är skräp.

Däremot så är 940/5 väldigt bra bil, men ganska dyr i bensin/skatt pga vikt och stenålder.

Sen är ju det som är skoj på vintern värdelöst om man ska ta sig fram någonstans.

Mazda (inte bara 626, utan alla) är bra.

Det hjälper ju att sköta om bilen lite också...:rolleyes:
Vår Prmera är nu 8 år snart, inte en prick rost någonstans...inte under heller....

Så kompleterande rostskyd vartannat år och tvätt varje månad på en bil som mestadels står i garage räcker inte som skötsel?

Vill föresten påpeka att jag för några år sedan jobbade en del extra för en av Sveriges största säljare av Mercedes och Nissan.
Nissans kvalitet har dalat ordentligt sedan mitten av nittiotalet.
Mercedes ännu längre, men ryckt upp sig på sistone.
Ändå behåller de sitt kvalitetsrykte.
För att inte tala om VW.
Många tror fortfarande att golf är en pigg liten bil med hög kvalitet, dock rostproblem.
Verkligheten är tvärt om.
Trötta klunsiga bilar som sällan fungerar som tänkt.
Men rostskyddet har de fått ordning på.
Någorlunda.

Japps är nog det billigaste/driftsäkraste alternativet (just nissan vettefan, men...).

Men jag hadde tatt en golf/polo ändå, dom är dyrare att tjöpa, äga, köra och serva. Vw har dyra reservdelar, och brukar dra mycket soppa sett mot bil & motorstorlek. Så kommer dom säkert att ha fler problem med.
Kör man mycket är det tusan värt det.

Japps är nog det billigaste/driftsäkraste alternativet (just nissan vettefan, men...).

Men jag hadde tatt en golf/polo ändå, dom är dyrare att tjöpa, äga, köra och serva. Vw har dyra reservdelar, och brukar dra mycket soppa sett mot bil & motorstorlek. Så kommer dom säkert att ha fler problem med.
Kör man mycket är det tusan värt det.

Är det inte bättre att handla en nyare japs och få bättre komfort då? Att lägga pengar på att laga saker är ju skittråkigt, dom pengarna kan man lägga på ränta istället.

Är det inte bättre att handla en nyare japs och få bättre komfort då? Att lägga pengar på att laga saker är ju skittråkigt, dom pengarna kan man lägga på ränta istället.

Man får inte komfort i japps.
Möjligtvis om man köper senaste generationen lexus, men inte på en bil inom budgeten...
Så är oftast bromsar, styrning, koppling och sånt annat oväsentligt rätt äckligt också vad jag märkt. Men det är det iofs på Golf 4:an med...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025