Bilköp, val av bil?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Tänkte köpa mig en bil nu framåt hösten efter att ha åkt hoj sen i våras. Stora frågan är bara vilka bilar som är något att ha? Prisklassen jag har tänkt mig är väl 20-50k. Ganska brett med andra ord, för rätt bil kan jag väl betala lite extra ifall det är motiverat.

Tidigare när jag pluggade hade jag en Audi 80 och den gillade jag skarpt. Så bilen ska vara ungefär lika stor som en Audi 80, gärna någorlunda pigg. 4dörrars, den ska väl helst också dra rimliga mängder bensin så gärna 0,7-0,9 långkörning om man "kärringkör". Har skruvat en del tidigare så lite skruvande är helt ok.

Egentligen har jag bara kollat på Audi A4 då det är den direkta efterföljaren till 80 modellen, då har jag kollat på 1,8t då jag ville ha något som rör lite på sig. Nackdelen är att jag snöat in mig totalt på en A4 så jag har ingen aning om vad som finns mer som är något att ha i den prisklassen. Så vad finns det för vettiga bilar? Är saab något att ha? Alfa?

Sätter 5kr på att någon snart kommer att rekommendera en BMW.....

Jag tycker du skall handla en Trabant...

Dock går bmw bort lite halvt då jag då får betala ca 10000kr halvförsäkring/helår för en 325 -90. För en A4 1,8T -98 6000kr halv/hel

Du kan få köpa min bil för 30... Fast jag tror inte den är vad du letar efter. Jävligt rolig i och för sig, men kanske lite tråkig försäkringskostnad att ta över vintern. :(

Saab - Nej. Inte i den prisklassen. För dyra i drift, passar bra om du har familj med ungar.

Audi - Nej. Inte i den prisklassen, även här för dyr i drift då man får laga mycket på dem.

Alfa - Inte i någon prisklass :D Ok då, men isåfall väldigt mycket billigare eller om du bara har för mycket pengar helt enkelt, då kan man köpa en nyare. Men det är och förblir en skitbil. Men en snygg sådan.

En nyare japan är billigast i drift tippar jag på i den prisklassen. Leta efter en Honda Accord eller liknande efter typ 02. Små, pigga bilar helt utan karaktär men japanerna vet hur man skruvar ihop en bil så att de håller år ut och år in.
Sen att de rostar mer än vissa andra bilar kanske man får ta men sköter man en bil så rostar den inte. Om det inte sitter ett merca-emblem någonstans på bilen då detta emblem gör att all rost som ligger och skräpar på vägarna anfaller bilen och vägrar släppa.

Saab - Nej. Inte i den prisklassen. För dyra i drift, passar bra om du har familj med ungar.

Audi - Nej. Inte i den prisklassen, även här för dyr i drift då man får laga mycket på dem.

Alfa - Inte i någon prisklass :D Ok då, men isåfall väldigt mycket billigare eller om du bara har för mycket pengar helt enkelt, då kan man köpa en nyare. Men det är och förblir en skitbil. Men en snygg sådan.

En nyare japan är billigast i drift tippar jag på i den prisklassen. Leta efter en Honda Accord eller liknande efter typ 02. Små, pigga bilar helt utan karaktär men japanerna vet hur man skruvar ihop en bil så att de håller år ut och år in.
Sen att de rostar mer än vissa andra bilar kanske man får ta men sköter man en bil så rostar den inte. Om det inte sitter ett merca-emblem någonstans på bilen då detta emblem gör att all rost som ligger och skräpar på vägarna anfaller bilen och vägrar släppa.

Humm okej. Vad är det speciellt med Audi som gör dem dyra i drift?

Hum Hondan verkade ju ganska skaplig. Inte den snyggaste bilen men men :) Kommer huvudsakligen använda bilen sommartid så bilen får gärna vara ganska rolig samtidigt som att den ska gå att åka längre sträckor i utan att bli döv eller ruinerad.

Du kan få köpa min bil för 30... Fast jag tror inte den är vad du letar efter. Jävligt rolig i och för sig, men kanske lite tråkig försäkringskostnad att ta över vintern. :(

Vad är det för bil då?

Last edited:
Vad är det för bil då?

Supra -89 (ja, "gamla" karossen). Bes till sista nov 2010, skattad till feb 2011. Gör lätt piruetter på torr asfalt = frisk i drivlinan. Dock rostig kaross då jag inte haft garage till den. :gråta:gråta:gråta

Haft den flera år nu och har valt att köra hoj på bana i stället för bil. Har inte råd att ha kvar den. Buhuuu! Min älskade biiiiil!!!

vad är du ute efter?
Kul bil för rätt pengar eller praktisk bil bil?
Själv är jag ägare till en Civic Type R som jag tycker är klockren på båda punkterna, men de får du än så länge inte för de pengarna.
En lite annorlunda (och i mitt tycke cool) kärra med bra drag i (185 hästar har jag för mig) är denna.
http://www.blocket.se/halland/Honda_Prelude_2_2_VTI_16839674.htm?ca=11&w=3

Om du vill slanta lite extra för en riktigt kul bil som är både praktisk och billig att äga samtidigt.
http://www.blocket.se/dalarna/Honda_civic_type_r_200hk_vtec_28624564.htm?ca=11&w=3

Eller varför inte denna om du vill vara väldigt annorlunda (det finns bara ett fåtal reggade i Sverige).
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_Accord_Type_R___99__fa_ex__BYTE_28415963.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Humm okej. Vad är det speciellt med Audi som gör dem dyra i drift?

Hum Hondan verkade ju ganska skaplig. Inte den snyggaste bilen men men :) Kommer huvudsakligen använda bilen sommartid så bilen får gärna vara ganska rolig samtidigt som att den ska gå att åka längre sträckor i utan att bli döv eller ruinerad.

För att Audin kräver en hel del reparationer om man inte bara vill se dem förfalla, och det är inte gratis på dessa bilar. Så jävla bränsleekonomiska är de inte heller, även om det inte är Volvomått på soppaförbrukningen.
Sen kan man inte undgå att påpeka att Audi faktiskt har världens oskönaste stolar alla kategorier (även inräknat pinnstol utan sits) så där försvinner ju komforten.

Just åkkomforten i Honda kan jag inte säga så mycket om, har åkt för lite i dem.

Hmm, hadde mycket gärna velat förelå en BMW faktiskt. :D (då en redigt fräsch e34 om du vill komma undan relativt billigt). Men jag får väl hitta på nått annat då! :gnissla

Polaren skaffade sig en focus ST170 '02:a för runt 50 för ett tag sedan, och det är ju en slaget modern och välutrustad bil för pengarna. Ny nog att vara rätt hållbar med trots att det är en ford, bara man letar sig en välhållen. Vidare kul vet jag dock inte om den är, även om det står i brochyren att den skall vara sportig... Tor själv att mondeo 220:in skulle vara betydligt trevligare bil dock.

Skall man ha en lite motorstarkare bil skulle jag alla gånger välja en 6:a med lite volym över 1.8t eller någon upptrimmad liten 4:a iaf, mycket trevligare att köra. :)

Edit: Eh, en passat V6 kanske? verkar vara 193 häst i dom, och vad jag har för erfarenheter av passat och andra folkor riktigt bekväma bilar jämfört med andra motsvarande.

Inte världens underhållsfriaste bilmärke kanske, men verkar rätt trevliga annars. :)
Har dock itne ägt en själv så lite svårt att säga.

Last edited:

Faktiskt. Är inget stort fan av BMW egentligen. Men i prisklassen cirka 30k är E39 520/523 rätt mycket bil för pengarna.

Rostig baklucka kan man leva med.

Edit: eller 528 om man kryper upp lite till i pris.

Last edited:
Faktiskt. Är inget stort fan av BMW egentligen. Men i prisklassen cirka 30k är E39 520/523 rätt mycket bil för pengarna.

Rostig baklucka kan man leva med.

Hade lagt 40-45 om jag ville ha en e39 faktiskt, dom billigaste brukar ha chassi-bussningarna slut, ingen katastrof att byta, men helt kklart värt att köpa en i skick från början. :)

Hade lagt 40-45 om jag ville ha en e39 faktiskt, dom billigaste brukar ha chassi-bussningarna slut, ingen katastrof att byta, men helt kklart värt att köpa en i skick från början. :)

Här i krokarna ligger de inte i mer än 30-35. Går du upp till 40 får du en fullt utrustad med extra allt.
Möjligt att de är dyrare längre ner i landet.

Hmm, hadde mycket gärna velat förelå en BMW faktiskt. :D (då en redigt fräsch e34 om du vill komma undan relativt billigt). Men jag får väl hitta på nått annat då! :gnissla

Polaren skaffade sig en focus ST170 '02:a för runt 50 för ett tag sedan, och det är ju en slaget modern och välutrustad bil för pengarna. Ny nog att vara rätt hållbar med trots att det är en ford, bara man letar sig en välhållen. Vidare kul vet jag dock inte om den är, även om det står i brochyren att den skall vara sportig... Tor själv att mondeo 220:in skulle vara betydligt trevligare bil dock.

Skall man ha en lite motorstarkare bil skulle jag alla gånger välja en 6:a med lite volym över 1.8t eller någon upptrimmad liten 4:a iaf, mycket trevligare att köra. :)

Edit: Eh, en passat V6 kanske? verkar vara 193 häst i dom, och vad jag har för erfarenheter av passat och andra folkor riktigt bekväma bilar jämfört med andra motsvarande.

Inte världens underhållsfriaste bilmärke kanske, men verkar rätt trevliga annars. :)
Har dock itne ägt en själv så lite svårt att säga.

E34, det är en 5-serie från tidigt 90-tal. Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker de är ganska snygga :brinnerup Men hur är bränsle ekonomin på en sån? Vilken motor ska man ha då?

Hur är Audi/VW V6or? De lär vara ganska tunga samt dra en hel del soppa, eller? Anledningen till att jag kollar på A4 är att jag har en ofrivillig mekaniker som har skruvat en hel del Audi och VW. Så ifall det är några större ingrepp som behövs så behöver jag inte lämna in bilen. Pappa har faktiskt en passat TDI -98 som precis passerat 40k mil. Han har bytt några spindelleder och lite sånna grejer annars rullar den på som bara den:)

Hur är försäkringen på 5serien kontra 3? Hur pass törstiga är bmw's motorer. Samt hur pigga? Kan tänka mig att det krävs en del för att flytta på en 5-serie. Är 3-serien inget att kolla på?

Last edited:
Har du sett mitt inlägg med Hondorna?
Jag pröjsar 7000 hel/hel hos Vesta för min Civic Type R, 34 år i Stockholm.
Mer bang for the buck är svårt att hitta :)

Har du sett mitt inlägg med Hondorna?
Jag pröjsar 7000 hel/hel hos Vesta för min Civic Type R, 34 år i Stockholm.
Mer bang for the buck är svårt att hitta :)

Japp jag såg dem :) Tack för tipsen. De ligger dock precis vid 50k eller över. Så jag tänkte vidga vyerna lite och se vad det finns mer. Av någon anledning så har de hemma lyckats lära mig att japanskt= rost samt tyskt= kvalite :tungan .

Men den där VTEC motorn som Honda har, är det alltså 2.0l sugmotor på 200hk?:brinnerup

E34, det är en 5-serie från tidigt 90-tal. Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker de är ganska snygga :brinnerup Men hur är bränsle ekonomin på en sån? Vilken motor ska man ha då?

Hur är Audi/VW V6or? De lär vara ganska tunga samt dra en hel del soppa, eller? Anledningen till att jag kollar på A4 är att jag har en ofrivillig mekaniker som har skruvat en hel del Audi och VW. Så ifall det är några större ingrepp som behövs så behöver jag inte lämna in bilen. Pappa har faktiskt en passat TDI -98 som precis passerat 40k mil. Han har bytt några spindelleder och lite sånna grejer annars rullar den på som bara den:)

Hur är försäkringen på 5serien kontra 3? Hur pass törstiga är bmw's motorer. Samt hur pigga? Kan tänka mig att det krävs en del för att flytta på en 5-serie. Är 3-serien inget att kolla på?

På e34 skall du titta på en 24v 525 (M50B25 motorn), den motorn är helt förbaskat bra, har haft den i flera bilar. Borde gå att hitta en mycket fräsch för 25k tycker jag. Soppa drar den, går att köra runt littern blandad med rätt mycket stad, men då har man inte speciellt tung höger fot.

Har ingen erfarenhet av audi/vw v6:or, förutom vr6, och den var väl rätt ok, men drog onödigt mycket soppa i förhållande till effekten. Inte riktigt samma effektkurva man får ur BMW:n heller.

Kan inte uttala mig om vilka försäkringspremier ni har där så det vet jag inte, skulle tro att femman kan vara marginellt billigare när det är lite mindre ungdomsbil, men men.

Bmw drar inte speciellt mycket med tankte på vad det är, men 6:or med lite volym i en stor tung bil är självklart inte helt billigt. E39 523 går helt ok, men är ingen sportbil, 528:an är självklart mer potent, och det är den du skall upp till om du skall ha samma drag som i gamla e34 525:an. Är ingen större skillnad på soppa förbrukningen på dom två. Borde realistiskt ligga runt 1-1.1 blandad om man kan hålla sig i skinnet.

3 serien e36 vill man ha en coupé då dom är betydligt mindre burkiga osv än en sedan, men du ville ju ha 4d (har en coupé själv(eller ja, 2)). Komforten är också märkbart lägre, samt att femman brukar klara milen lite bättre. Tänjer du på budgeten kan du väl få en e46 323 runt '98-'00 och det är en jävligt fin bil, dock inte helt billig...

Japp jag såg dem :) Tack för tipsen. De ligger dock precis vid 50k eller över. Så jag tänkte vidga vyerna lite och se vad det finns mer. Av någon anledning så har de hemma lyckats lära mig att japanskt= rost samt tyskt= kvalite :tungan .

Men den där VTEC motorn som Honda har, är det alltså 2.0l sugmotor på 200hk?:brinnerup

2,o l sugmotor,sitter samma motor i S2000 ,men då med 245hk.

Rosten på japanarna stämmer inte nu för tiden,det var förr om åren runt. -90 så snäppte dom upp sig och har lika bra skydd som alla andra.

Jo visst finns det tysk kvalitet,men frågan är ju hur bra den är nuu förtiden ?
Min bror kör A6 och den bilen är alltid trasig.

Vi har 2 st Civic, en S2000 och så kommer det en ny CRV till familjen i höst ,ingen av dom är trasig mer än slitdelar som avgassytem osv.

Motorn i Civic Type R (iVTEC) är på 2 liter och 200 hästar original ja.
i-et står för att kamvinklarna hela tiden justeras steglöst beroende på varvtal och gaspådrag för att alltid för ut maximalt med vrid. VTEC är i princip kamaxlar med extra nockar ´ökar lyft och duration över ett visst varvtal. Så länge man inte varvar så går bilen som vilken normal 2-litersmaskin som helst och drar inte nämnvärt med soppa, men när man varvar över typ 6000 varv så vaknar motorn :yoparty

Jag har smygtrimmat min med lite luftfilter, annat insug, grenrör samt mappat om och har 235 hästar och 220 Nm vrid, så det finns otroligt bra potential i motorerna! Vill man sedan byta kammar så landar man på ca 250 hästar.

2,o l sugmotor,sitter samma motor i S2000 ,men då med 245hk.

Rosten på japanarna stämmer inte nu för tiden,det var förr om åren runt. -90 så snäppte dom upp sig och har lika bra skydd som alla andra.

Jo visst finns det tysk kvalitet,men frågan är ju hur bra den är nuu förtiden ?
Min bror kör A6 och den bilen är alltid trasig.

Vi har 2 st Civic, en S2000 och så kommer det en ny CRV till familjen i höst ,ingen av dom är trasig mer än slitdelar som avgassytem osv.

Måst bara rätta dig lite Långafarbrorn. Det är inte samma maskin i Civic Type R som i S2000. Civicmotorn heter K20 och är tvärställd med i-VTEC, medan S2000-motorn heter F20, är längsmonterad och saknar de justerbara kamvinklarna. Den motorn är väldigt optimerad från fabrik och är inte lika enkel att hitta fler hästar ur, men den har ju redan 240 hästar från början, så den är ju rätt vass ändå ;)

Last edited:
Motorn i Civic Type R (iVTEC) är på 2 liter och 200 hästar original ja.
i-et står för att kamvinklarna hela tiden justeras steglöst beroende på varvtal och gaspådrag för att alltid för ut maximalt med vrid. VTEC är i princip kamaxlar med extra nockar ´ökar lyft och duration över ett visst varvtal. Så länge man inte varvar så går bilen som vilken normal 2-litersmaskin som helst och drar inte nämnvärt med soppa, men när man varvar över typ 6000 varv så vaknar motorn :yoparty

Jag har smygtrimmat min med lite luftfilter, annat insug, grenrör samt mappat om och har 235 hästar och 220 Nm vrid, så det finns otroligt bra potential i motorerna! Vill man sedan byta kammar så landar man på ca 250 hästar.

Måst bara rätta dig lite Långafarbrorn. Det är inte samma maskin i Civic Type R som i S2000. Civicmotorn heter K20 och är tvärställd med i-VTEC, medan S2000-motorn heter F20, är längsmonterad och saknar de justerbara kamvinklarna. Den motorn är väldigt optimerad från fabrik och är inte lika enkel att hitta fler hästar ur, men den har ju redan 240 hästar från början, så den är ju rätt vass ändå ;)

Stämmer säkert :)

Oavsett så låter den gött när man drar ur upp till 9000 varv.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park