Har två E34

r, en 530 (V8) och en 525. Otroligt mycket bilar för pengarna. 530:n har jag haft i strax över ett år. Det enda problemet jag haft med den är an brusten framfjäder och styrningen är lite slapp. Har inte fått tummen ur att justera styrsnäckan än då skruven sitter dumt till. Det är en V8 ivägen.. Mycket lättare att komma åt på bilar med sexor. 525:n har jag haft i snart tre år och har fått byta kupéfläkt och koppling samt att startmotorn bråkar ibland. Bör även se över elen till strålkastarna på den då de lyser väldigt svagt. Tydligen ganska vanligt fenomen på dessa bilar. Båda bilarna har passerat 30k mil. Väghållning och känsla är väldigt bra med tanke på att det trots allt är vanliga personbilar, tom kombis i båda mina fall. 530n har dessutom M-chassi och med de breda sjuttontummarna på (235/255) blir jag i alla fall inte frånåkt av kompisens Alpina B10. Vägljudet från de usla svenska vägarna är dock mindre trevligt i den bilen. 525:n med standardchassi är riktigt tyst och fin även om man slänger på lågprofildäcken.
525:n drar 1.3l/mil medan 530:n drar 1.1l/mil blandad körning på mitt vis.
Sexan behöver varvas betydligt mer än åttan för att hålla samma tempo, därav lägre snittförbrukning med den större motorn för min del.
Sambon kör dock 525:n på strax under litern och 530n på ganska exakt litern.
Som referens kan jag nämna att jag hade en Nissan Micra ett kort tag, den körde jag på ganska exakt 1l/mil, och då höll jag ändå inte ens samma tempo med den som med nuvarande bilar. Dock råkade jag skära den efter två månader..
Lånade en Volvo 850 i några månader. Den drog 1.3l/mil.
Hamnade bakom en tysk turist på kustvägen mellan Trelleborg och Ystad för ett tag sedan i 530:n. Det gick alltså inte fort om man säger så, men jag hade ingen brådska så jag njöt av utsikten jag med. Landsväg som går genom små kustbyar. 70/50-väg. För skojs skull kollade jag snittförbrukningen under dessa mil på färddatorn, som tycks stämma rätt bra med verkligehten. 0,6l/mil.
Tog 525:n till Tjeckien via Tyskland förra sommaren. Allt från autobahn till rusningstrafik i Prag. Fyra pers i bilen och full packning. Drog precis över litern i snitt på resan.
Brukar hamna där omkring i båda bilarna under långfärder även inom landet, och hastigheterna är kanske inte helt i linje med farbror blå anser vara lämpligt.
E39:n lär vara ett snäpp snålare och det tycks stämma om man ser till min svågers soppaförbrukning, en 530 från -02. Den drar snäppet mindre än min 525:a på långfärd i alla fall. Hans drar runt 0,7l/mil vid hyfsat snäll lands-/motorvägsvägskörning. Han ligger annars runt 1.3l/mil blandad körning. Han är dock inte rädd för att använda högerpedalen.
Automaterna är högre växlade än de manuella bilarna och drar därmed mindre bensin på landsväg.
Skulle jag köpa en bil för de pengar du har att läggga hade det blivit en e39 540.
För halva priset hade jag valt en e34 540.
e34 tycka vara hyfsat skottsäkra så länge de inte blivit allt för mycket misshandlade tidigare i livet. e39 har jag ingen egen erfarenhet av på den punkten, men överlag tycks folk vara nöjda. Betydligt mer elektronik osv. i e39 så det är ju fler saker som kan lägga av.
Försäkringsmässigt är 5-serien dyrare än 3-serien.
Blev visst en mindre uppsats..