Bilköp, val av bil?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Motorn i Civic Type R (iVTEC) är på 2 liter och 200 hästar original ja.
i-et står för att kamvinklarna hela tiden justeras steglöst beroende på varvtal och gaspådrag för att alltid för ut maximalt med vrid. VTEC är i princip kamaxlar med extra nockar ´ökar lyft och duration över ett visst varvtal. Så länge man inte varvar så går bilen som vilken normal 2-litersmaskin som helst och drar inte nämnvärt med soppa, men när man varvar över typ 6000 varv så vaknar motorn :yoparty

Jag har smygtrimmat min med lite luftfilter, annat insug, grenrör samt mappat om och har 235 hästar och 220 Nm vrid, så det finns otroligt bra potential i motorerna! Vill man sedan byta kammar så landar man på ca 250 hästar.

Det lät ju faktiskt inte alls fel :D Finns det någon modell som är ganska rolig och ser någorlunda ut för kring 30-40k?

Ifall man snålkör med en BMW en längre sträcka vad är rimligt att åka på då? Åker en del längre sträckor så därför är det ganska viktigt.

2,o l sugmotor,sitter samma motor i S2000 ,men då med 245hk.

Rosten på japanarna stämmer inte nu för tiden,det var förr om åren runt. -90 så snäppte dom upp sig och har lika bra skydd som alla andra.

Jo visst finns det tysk kvalitet,men frågan är ju hur bra den är nuu förtiden ?
Min bror kör A6 och den bilen är alltid trasig.

Vi har 2 st Civic, en S2000 och så kommer det en ny CRV till familjen i höst ,ingen av dom är trasig mer än slitdelar som avgassytem osv.

Det är nog inte kvaliten som blivit sämre. Det är nog mer att åldern har tagit ut sin rätt på en bil som är 10-15år gammal och haft ett antal ägare :)

Last edited:
Last edited:
Ifall man snålkör med en BMW en längre sträcka vad är rimligt att åka på då? Åker en del längre sträckor så därför är det ganska viktigt.

Haft många är den fräsch i motorn så brukar mina ligga runt 0,7 i skaplig laglig fart, farthållare på 180 ca litern.
Motorerna som kom -99 iaf till 5serien har jag aldrig kört över 1.1. Rekommenderar 523 från -99 då den motorn är riktigt trevlig och har ca 20hk mer än på pappret.

För att Audin kräver en hel del reparationer om man inte bara vill se dem förfalla, och det är inte gratis på dessa bilar. Så jävla bränsleekonomiska är de inte heller, även om det inte är Volvomått på soppaförbrukningen.
Sen kan man inte undgå att påpeka att Audi faktiskt har världens oskönaste stolar alla kategorier (även inräknat pinnstol utan sits) så där försvinner ju komforten.

Just åkkomforten i Honda kan jag inte säga så mycket om, har åkt för lite i dem.

Är inte den gammla a4'an i princip identisk med gamla passaten?
Och till passaten är delarna inte dyra till iaf.

Annars kanske en passat skulle kunna funka?

Subaru Legacy el Outback om du vill ha högre (Outbacken är bara högre)

Drar runt 1 liter dock hela tiden även om du kopplar på släp :tummenupp

Volvo drar ju iväg när man kopplar släp, Sen så har du inte bakdämparn i "golvet" när du har last i heller så som det brukar se ut på Volvos ute i trafiken när de har last.

Tjöp en amerikanare, de drar 0.35 ovasett om du tjör 200 med fem tons släp.

Jag köpte min bmw 528 E39 för 30,000kr.
Riktigt bra komfort, bra drag och drar inte allt för mycket soppa. Ligger på 0,95 när man inte fiskör. Men kör man riktigt hårt så drar den ju en del =) Ren landsvägskörning vet jag inte riktigt, men 0,7 kan jag tänka mig.

Tycker det är väldigt mycket bil för dom pengarna.

//Kim

Jag köpte min bmw 528 E39 för 30,000kr.
Riktigt bra komfort, bra drag och drar inte allt för mycket soppa. Ligger på 0,95 när man inte fiskör. Men kör man riktigt hårt så drar den ju en del =) Ren landsvägskörning vet jag inte riktigt, men 0,7 kan jag tänka mig.

Tycker det är väldigt mycket bil för dom pengarna.

//Kim

Kan ju erkänna att det lutar åt en E39 faktiskt :) Alltid varit sugen på BMW. Får tacka för alla svar iallafall och all hjälp :) Fortsätt gärna komma in med förslag och erfarenheter.

Vore intressant ifall någon som provat kan berätta vad en E39a med valfri motor går att köra på för förbrukning längre sträckor med lätt fot.

Förresten, när anses en E39 ha gått "långt". Dvs när ska man börja passa sig?

Köp en Golf IV. Driftsäkra och härliga att köra. Går som sönder finns delar i mängder på bildemonteringar.

Köp en Golf IV. Driftsäkra och härliga att köra. Går som sönder finns delar i mängder på bildemonteringar.

Jo har faktiskt kollat på dem. Dock är det dåligt med vettiga motoralternativ. V5 eller GTI verkar vara det enda om man inte vill köra en 120hk 1,8. Jag hade en 1,8l i audi 80n (iof 90hk) och den var totalt stendöd så alla omkörningar vart på liv och död :yoparty

Har två E34:or, en 530 (V8) och en 525. Otroligt mycket bilar för pengarna. 530:n har jag haft i strax över ett år. Det enda problemet jag haft med den är an brusten framfjäder och styrningen är lite slapp. Har inte fått tummen ur att justera styrsnäckan än då skruven sitter dumt till. Det är en V8 ivägen.. Mycket lättare att komma åt på bilar med sexor. 525:n har jag haft i snart tre år och har fått byta kupéfläkt och koppling samt att startmotorn bråkar ibland. Bör även se över elen till strålkastarna på den då de lyser väldigt svagt. Tydligen ganska vanligt fenomen på dessa bilar. Båda bilarna har passerat 30k mil. Väghållning och känsla är väldigt bra med tanke på att det trots allt är vanliga personbilar, tom kombis i båda mina fall. 530n har dessutom M-chassi och med de breda sjuttontummarna på (235/255) blir jag i alla fall inte frånåkt av kompisens Alpina B10. Vägljudet från de usla svenska vägarna är dock mindre trevligt i den bilen. 525:n med standardchassi är riktigt tyst och fin även om man slänger på lågprofildäcken.
525:n drar 1.3l/mil medan 530:n drar 1.1l/mil blandad körning på mitt vis.
Sexan behöver varvas betydligt mer än åttan för att hålla samma tempo, därav lägre snittförbrukning med den större motorn för min del.
Sambon kör dock 525:n på strax under litern och 530n på ganska exakt litern.
Som referens kan jag nämna att jag hade en Nissan Micra ett kort tag, den körde jag på ganska exakt 1l/mil, och då höll jag ändå inte ens samma tempo med den som med nuvarande bilar. Dock råkade jag skära den efter två månader..
Lånade en Volvo 850 i några månader. Den drog 1.3l/mil.
Hamnade bakom en tysk turist på kustvägen mellan Trelleborg och Ystad för ett tag sedan i 530:n. Det gick alltså inte fort om man säger så, men jag hade ingen brådska så jag njöt av utsikten jag med. Landsväg som går genom små kustbyar. 70/50-väg. För skojs skull kollade jag snittförbrukningen under dessa mil på färddatorn, som tycks stämma rätt bra med verkligehten. 0,6l/mil.
Tog 525:n till Tjeckien via Tyskland förra sommaren. Allt från autobahn till rusningstrafik i Prag. Fyra pers i bilen och full packning. Drog precis över litern i snitt på resan.
Brukar hamna där omkring i båda bilarna under långfärder även inom landet, och hastigheterna är kanske inte helt i linje med farbror blå anser vara lämpligt.
E39:n lär vara ett snäpp snålare och det tycks stämma om man ser till min svågers soppaförbrukning, en 530 från -02. Den drar snäppet mindre än min 525:a på långfärd i alla fall. Hans drar runt 0,7l/mil vid hyfsat snäll lands-/motorvägsvägskörning. Han ligger annars runt 1.3l/mil blandad körning. Han är dock inte rädd för att använda högerpedalen.

Automaterna är högre växlade än de manuella bilarna och drar därmed mindre bensin på landsväg.
Skulle jag köpa en bil för de pengar du har att läggga hade det blivit en e39 540.
För halva priset hade jag valt en e34 540.
e34 tycka vara hyfsat skottsäkra så länge de inte blivit allt för mycket misshandlade tidigare i livet. e39 har jag ingen egen erfarenhet av på den punkten, men överlag tycks folk vara nöjda. Betydligt mer elektronik osv. i e39 så det är ju fler saker som kan lägga av.
Försäkringsmässigt är 5-serien dyrare än 3-serien.

Blev visst en mindre uppsats.. :)

Last edited:
Jo har faktiskt kollat på dem. Dock är det dåligt med vettiga motoralternativ. V5 eller GTI verkar vara det enda om man inte vill köra en 120hk 1,8. Jag hade en 1,8l i audi 80n (iof 90hk) och den var totalt stendöd så alla omkörningar vart på liv och död :yoparty

Jag köpte nyligen en 1.6 (100hk), är helnöjd faktiskt.

Bilen är väldigt tyst invändigt även vid lite högre hastigheter, går bra och inga tecken på dålig kvalitet. Jag köpte en -99 och hela bilen är 99.9% rostfri trots att den antagligen används året runt sedan ny, har fortfarande 1 års rostskyddsgaranti kvar. :yoparty

Soppaförbrukningen klagar jag inte heller ett dugg på.

Bilen används såklart som till/från plugg/jobb och inte som en leksak, därav det valda motoralternativet.

Om du ska köpa en, köp en utan DUU växellådan då många verkar ha problem med dom.

Edit: Stavfel.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP