Bilköp, val av bil?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Haft många är den fräsch i motorn så brukar mina ligga runt 0,7 i skaplig laglig fart, farthållare på 180 ca litern.
Motorerna som kom -99 iaf till 5serien har jag aldrig kört över 1.1. Rekommenderar 523 från -99 då den motorn är riktigt trevlig och har ca 20hk mer än på pappret.

Haha. Vaknade du, kallsvettig sen, eller?

Djävla tomte.

Bör veta vad min drar efter ca 4k mil och längre sträckor. Orka dock dividera med någon som har så bra belägg som du.

Du bör veta att 5serien inte har samma utväxling.
Det vet jag mycket väl, även om det beror på motor- och tramsmissionsalternativ.

Tanka fullt, kör 5 mil med farthållaren på 180 km/h, tanka fullt igen. Ungefär där kommer det att bli jobbigt för dig.

Päronens mazda 6, tvålitters fyra från 06, drog iaf 0.78 lång körning örebro tur/retur (hade den lånad). Jag gillar BMW men jag är rätt säker på att en 5-serie med 2.5:a drar minst lika mycket. Det var uppmätt med den mkt precisa metoden full tank-köra-tanka fullt-räkna ut.

Nu står det ju i inlägget att den drar ca litern i 180. Det är väl fullt rimligt tycker jag.
Min Civic Type R drog 0,95 under en lång sträcka med snittfart på 170 och den varvar satan i de farterna.

Så du menar på fullaste allvar att om du tankar fullt (70 liter), kör ut på motorvägen och sätter farthållaren på 180 km/h så tar du dig 100 mil?
Nej, han kommer säkert 200 mil. Minst.

Det här är som att diskutera bränsleförbrukning med ett amerikanarfukko. Alla stötstångs-V8:or från urtiden går då på 0,15 blandad körning.

Nu står det ju i inlägget att den drar ca litern i 180. Det är väl fullt rimligt tycker jag.
Min Civic Type R drog 0,95 under en lång sträcka med snittfart på 170 och den varvar satan i de farterna.
Ånej, en till. :död

Last edited:
Det här är som att diskutera bränsleförbrukning med ett amerikanarfukko. Alla stötstångs-V8:or från urtiden går då på 0,15 blandad körning.

Exakt.

Jag kör för tillfället en Merca 320E från 93
Det är en 3.2L sexa med 220kusar, 310nm och en utväxling skräddarsydd för autobahn.
Edit: Ja den reglerar insugsventilerna och reglerar längden på insuget etc. så när man jämför mot bmw är det inte vanos som är något magiskt som gör att de går tysen gånger snålare än allt annat.

Den dricker strax över litern (~1.05) om man kör som på trafikskolan.
Ligger man med farthållaren i 180 närmar det sig 1.2
Kör man hårt i norrland där det är djur, husvagnar, samhällen och blinda kurvor som gör att hastighetsmätaren går som en jojo mellan 70-170 är den ibland och nosar på 1.4
Blandad normal körning brukar sluta på 1-1.1

Det gör åas 530/535 (vilket är de modeller som går cirka ungefär jämnt med mercan) också. Då kan bmw-nissar säga vad de vill. För jag har både kört och tankat sådana.
528 drar lite mindre soppa, men är också modernare.
525/523 går tyvärr inte jämföra eftersom prestandan inte är i närheten, även om ägarna till dem vill hävda motsatsen. I 180knutar skjuter däremot förbrukningen iväg på de också eftersom de (för ändamålet) nästan är lite undermotoriserade.

Det värsta är att jag har träffat folk som på allvar påstår att deras cheva vans och bläzers går billigare :näsblod

Det kostar att ligga på topp :fakta

Last edited:

Stor risk. Det tror jag ingenting på.

Vadå lång sträcka? Var körde du?

Stor risk. Det tror jag ingenting på.

Vadå lång sträcka? Var körde du?
Jora du vet atteee, jag körde 1.10 på Gelleråsen på bajkwiik. Jag har ingen laptimer, men en kompis klockade med mobilen. Det var några långsamma hojar i vägen, så det gick nog 1.07-1.08 egentligen. Jorasattdäääää....

Det värsta är att jag har träffat folk som på allvar påstår att deras cheva vans och bläzers går billigare :näsblod
Givetvis, prata med en Corvette-ägare får du se, där verkar mytomanin slå till så fort bilen är inköpt.

Last edited:
Vad är ni två för fåniga nötter som sitter och provocerar fram dåliga vibbar?
Den ena sitter och hackar på något som aldrig skrivits (förmodligen för att personen läst fel från början) och den andre sitter och hackar i största allmänhet som värsta internetriddaren.

Lägg ner och ta ett kliv tillbaka.

Minns inte vilken bil som skulle dra 1L/mil, men jag testade i vilket fall nu att ligga i 180km/h med min BMW 528 E39 -96.

Låg enligt mätaren på 1,36L/mil =)

//Kim

Vad är ni två för fåniga nötter som sitter och provocerar fram dåliga vibbar?
Den ena sitter och hackar på något som aldrig skrivits (förmodligen för att personen läst fel från början) och den andre sitter och hackar i största allmänhet som värsta internetriddaren.

Lägg ner och ta ett kliv tillbaka.

... Sade den vita riddaren..

Jag diskuterar. Det är sådant man gör på diskutionsforum.

Har du behov av att vara duktig kan jag rekomendera:

www.papporpåstan.se

eller

www.jagärfaktisktväldigtvuxenochmogen.se

eller kanske

www.jagärenförebildförlandetsallaungdommar.se

Har du sett mitt inlägg med Hondorna?
Jag pröjsar 7000 hel/hel hos Vesta för min Civic Type R, 34 år i Stockholm.
Mer bang for the buck är svårt att hitta :)

OT:
Min type r (-08) :kär kostar för halv 5316 hos Atava. Jag bor i innerstan och är 34 nf. När min vagnskadegaranti går ut kommer det för hel/hel kosta 5724kr enligt den nu gällande offerten. Hos Vesta kostar den ca 8000 fick jag som prisuppgift vid förfrågan över tel.

525/523 går tyvärr inte jämföra eftersom prestandan inte är i närheten, även om ägarna till dem vill hävda motsatsen.

Men bränsle förbruningen är i stort den samma för dom ändå. Det jag kört så ligger 528 & 523 rätt lika i bränsleförbrukning, 528:an drar mer om du tuktar men kör man normalt är det ingen märkbar skillnad.

525 med m50 motor går defacto i princip lika bra som 528 med m52 motor pga att m52 motorn har mer miljöstrypningar (skiljer 1 hk mellan dem). Dock så kan du bygga en betydligt vassare motor av 2.8l m52:an genom att ta m50s insug osv utan miljöstrypningar till den...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park