Det här är som att diskutera bränsleförbrukning med ett amerikanarfukko. Alla stötstångs-V8

r från urtiden går då på 0,15 blandad körning.
Exakt.
Jag kör för tillfället en Merca 320E från 93
Det är en 3.2L sexa med 220kusar, 310nm och en utväxling skräddarsydd för autobahn.
Edit: Ja den reglerar insugsventilerna och reglerar längden på insuget etc. så när man jämför mot bmw är det inte vanos som är något magiskt som gör att de går tysen gånger snålare än allt annat.
Den dricker strax över litern (~1.05) om man kör som på trafikskolan.
Ligger man med farthållaren i 180 närmar det sig 1.2
Kör man hårt i norrland där det är djur, husvagnar, samhällen och blinda kurvor som gör att hastighetsmätaren går som en jojo mellan 70-170 är den ibland och nosar på 1.4
Blandad normal körning brukar sluta på 1-1.1
Det gör åas 530/535 (vilket är de modeller som går cirka ungefär jämnt med mercan) också. Då kan bmw-nissar säga vad de vill. För jag har både kört och tankat sådana.
528 drar
lite mindre soppa, men är också modernare.
525/523 går tyvärr inte jämföra eftersom prestandan inte är i närheten, även om ägarna till dem vill hävda motsatsen. I 180knutar skjuter däremot förbrukningen iväg på de också eftersom de (för ändamålet) nästan är lite undermotoriserade.
Det värsta är att jag har träffat folk som på allvar påstår att deras cheva vans och bläzers går billigare
Det kostar att ligga på topp