Biljäveln dog, Hjälp mig!

Trist med problem med första bilen sådär... Hoppas att ni får fart på härken:tummenupp Jag tycker att din försäkring var ganska billig, själv betalar jag ca det dubbla för min van...:huvet

PICT9421.jpg

Sånt bränslefilter ska du inte använda, det är avsett för förgasarmotorer.
Ditt bränslefilter är silverfärgat, ca 10cm i diameter och ca 15cm långt. tror det sitter under bilen, i närheten av tanken.
Går bränslepumpen när du kör motorn på starten ? Kan ju vara pumpen som har pajat också

PICT9421.jpg

Ditt bränslefilter är silverfärgat, ca 10cm i diameter och ca 15cm långt. tror det sitter under bilen, i närheten av tanken.
Går bränslepumpen när du kör motorn på starten ? Kan ju vara pumpen som har pajat också

Går inte pumpen när man drar den på starten så lägger man + direkt från batteriet på motsv. stift på bränslepumpen. Går den inte då så köp en ny från Feltema t ex.

Trist med problem med första bilen sådär... Hoppas att ni får fart på härken:tummenupp Jag tycker att din försäkring var ganska billig, själv betalar jag ca det dubbla för min van...:huvet

Verkar inte bli nå grusbus idag iaf.:(

Hittade det med hjälp av Haynes, sitter ett i motorrummet och ett under bilen precis vi pumpen. Satte dit plastfiltret för att se om det fylldes när man drog på starten men inget hände:huvet

Går inte pumpen när man drar den på starten så lägger man + direkt från batteriet på motsv. stift på bränslepumpen. Går den inte då så köp en ny från Feltema t ex.

Verkar inte vara filtret i motorrummet iaf.

Hör inget från pumpen när vi slår på tändningen, får prova med en kabel från batteriet:huvet Tappade mek-lusten nu igen när det är så jävla omständigt, jag vill ju köra...:(

Edit:
Blev ännu mer avtänd när jag kollade vad Biltema vill ha för en soppapump till bilfan, 500 spänn. Inte en chans.. Få kolla skroten..
Har en liggandes till Audin(80), men hur stor chans är det att den funkar till volvon, inte stor chans alls med min tur..

Edit: skroten hade en, dom ville ha 500 spänn dom med:huvet :( :( :(

Vad fan ska jag göra? Får la prova o dra sladd direkt till pumpen..

Last edited:
Ist för att dra en sladd till pumpen kan du ta bort soppa slangen och vrida på nyckeln och se om det kommer soppa beroende på hur slangarna ser ut kanske är så torra så det bäst att låta dom vara.

Kan ju vara nån säkring eller relä till den som gått också men det ju inte så ovanligt att en pump går heller på ett sånt där gammalt åk!

Hitta en sån som lever för 3k du!

Iofs verkar ju inte denna leva heller då förståss...

Jag köpte min första E30 för 3000. 7 bes anmärkningar och såld för 7 000. Det var iofs för snart 9 år sen. Men men vad vet jag. Det hade klart varit värt att lägga till lite för en sån.

Hör inget från pumpen när vi slår på tändningen, får prova med en kabel från batteriet:huvet Tappade mek-lusten nu igen när det är så jävla omständigt, jag vill ju köra...:(

Edit:
Blev ännu mer avtänd när jag kollade vad Biltema vill ha för en soppapump till bilfan, 500 spänn. Inte en chans.. Få kolla skroten..

Vad fan ska jag göra? Får la prova o dra sladd direkt till pumpen..

Har du kollat bränslepumpsreläet? Ett typfel på volvo 240/740...

Sitter i motorummet eller i kupén på passagerarsidan under mattan vid fötterna på 240, på 360 vet jag inte.

Jag köpte min första E30 för 3000. 7 bes anmärkningar och såld för 7 000. Det var iofs för snart 9 år sen. Men men vad vet jag. Det hade klart varit värt att lägga till lite för en sån.

Gav 4 k för min e30. En koppling, ett batteri och besiktningsmannensyxa planterad i någon balk senare såldes den för 2700.-.

Har du kollat bränslepumpsreläet? Ett typfel på volvo 240/740...

Sitter i motorummet eller i kupén på passagerarsidan under mattan vid fötterna på 240, på 360 vet jag inte.

Jag vill å det bestämdaste erinra mig att bränslepumpsreläét satt bakom säkringspanelen i mittkonsolen på 740. Eftersom flera redan sagt att det sitter i motorrummet så är jag väl ute på hal is nu. :näsblod

Om du nu misstänker pumpen så lägg dig och banka på den medan du ber någon dra runt startmotorn under tiden.

Sen är faktiskt Jörgens tips om vatten i tanken inte så dumt.

Har lossat pumpen nu, ska prova att flänga dit Audipumpen jag har liggandes, kanske funkar:gnissla

Om du nu misstänker pumpen så lägg dig och banka på den medan du ber någon dra runt startmotorn under tiden.

Sen är faktiskt Jörgens tips om vatten i tanken inte så dumt.
Bränslepumpen är väl kopplad till tändningen?
Räcker väl att slå på tändningen, krypa under, knacka.
Jag skulle nog vilja lossa en slang först för att utesluta att man försöker knacka igång en pump som bara står och vilar med fullt tryck.

Varför inte?
Tål det inte trycket?

Skulle inte tro det håller, på en förgasarbil sitter det oftast före pumpen och då blir det ju undertryck i filtret och även om det sitter mellan pumpen och förgasaren så ligger bränsletrycket på en mekanisk pump på 0,3-0,5 kg tryck mot 2-3 kg efter en elpump..

Det visade sig att pumpen funkar utmärkt, provade att köra den lite direkct på batteriet och den sprutade en fin stråle soppa på mitt ben:huvet :)

Så nu till problemet, vad är felet? Höll på och pillade i en timme med något relä utan framgång. Pumpen pumpar inte när vi kopplar in den där den ska sitta:huvet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti