Biljäveln dog, Hjälp mig!

Det visade sig att pumpen funkar utmärkt, provade att köra den lite direkct på batteriet och den sprutade en fin stråle soppa på mitt ben:huvet :)

Så nu till problemet, vad är felet? Höll på och pillade i en timme med något relä utan framgång. Pumpen pumpar inte när vi kopplar in den där den ska sitta:huvet

Du har alltså inte ström i kontakterna till pumpen när du slår på tändningen ??
Slår du på tändningen så ska du ha ström i 1-2 sek, kör du på starten så ska du också ha ström.
Då kan det vara pumprelät, styrboxen ger signal till relät när boxen får signal att motorn snurrar och det finns gnista. Om pumprelät är ok så ligger nog felet tyvärr i boxen eller så är det dålig kontakt nånstans..

Last edited:
Du har alltså inte ström i kontakterna till pumpen när du slår på tändningen ??
Slår du på tändningen så ska du ha ström i 1-2 sek, kör du på starten så ska du också ha ström.
Då kan det vara pumprelät, styrboxen ger signal till relät när boxen får signal att motorn snurrar och det finns gnista. Om pumprelät är ok så ligger nog felet tyvärr i boxen eller så är det dålig kontakt nånstans..

Får mäta lite på det imorgon.

Vet inte vilket pumprelät är så det är lite svårt:gnissla

Du kan ju mäta vid pumpen..
Tror att det syns på locket till säkringspanelen vilket som är pumprelät.

På 740/940 är pumprelät ett stort vitt som skiljer sig ganska mycket som dom andra. Leta efter ett sådant. När du hittat det så delar du det med en mejsel och kollar lödningarna. Det är väldigt vanligt att dom blir dåliga. Om man vil snåla så kan man löda om dom själv om man vill laga det provisoriskt :tummenupp

Du kan ju mäta vid pumpen..
Tror att det syns på locket till säkringspanelen vilket som är pumprelät.

Ja, ska göra det imorn:tummenupp

På 740/940 är pumprelät ett stort vitt som skiljer sig ganska mycket som dom andra. Leta efter ett sådant. När du hittat det så delar du det med en mejsel och kollar lödningarna. Det är väldigt vanligt att dom blir dåliga. Om man vil snåla så kan man löda om dom själv om man vill laga det provisoriskt :tummenupp

Tack för tipset:tummenupp Ska kolla det imorn:tummenupp

Startgas e ju en klassiker, skicka in i insuget bara så märker du om den får soppa eller inte

Det visade sig att pumpen funkar utmärkt, provade att köra den lite direkct på batteriet och den sprutade en fin stråle soppa på mitt ben:huvet :)

Så nu till problemet, vad är felet? Höll på och pillade i en timme med något relä utan framgång. Pumpen pumpar inte när vi kopplar in den där den ska sitta:huvet

Har du kollat säkringen till pumpen?

Jag har haft en -83 360GLT och den dog precis som din.
Felet på min var att säkringen hade brunnit och på min -83 var säkringen placerad i motorutrymmet på en egen säkringshållare(jag har för mig att det var två eller tre säkringar på hållaren).

Detta var som sagt en -83 med B19E, så jag är inte säker att din bil har säkringen placerad på samma ställe. Men jag skulle börja att kolla upp säkringen till pumpen innan du river hela bränslesystemet.

Det kommer sås när du matar pumpen direkt med ström men inte via
tändningen? Det enda som kan fela då är ju relät alternativt säkringen
till relät. Om relät är kass så kostar det inte fetmycket... (Feltema är din vän!)
:yoparty

Edit: Fan, biltema hade inte till 300serien, inte bilia heller... Konstigt,
men jag undrar vad som kan skilja b200 gentemot b230 i bränslesystem?
Logiskt sett borde ju volvo kunnat använda samma pump, filter och relä?
Men det är klart; biltillverkare är sällan logiska. Har du tur så är det samma
shit! Och då kostar det ca 300 på både Bilia och Feltema...

Last edited:
Det kommer sås när du matar pumpen direkt med ström men inte via
tändningen? Det enda som kan fela då är ju relät alternativt säkringen
till relät. Om relät är kass så kostar det inte fetmycket... (Feltema är din vän!)
:yoparty

Ja precis, så ere:tummenupp
Får gå via Haynesboken imorgon:tummenupp

Har du kollat säkringen till pumpen?

Jag har haft en -83 360GLT och den dog precis som din.
Felet på min var att säkringen hade brunnit och på min -83 var säkringen placerad i motorutrymmet på en egen säkringshållare(jag har för mig att det var två eller tre säkringar på hållaren).

Detta var som sagt en -83 med B19E, så jag är inte säker att din bil har säkringen placerad på samma ställe. Men jag skulle börja att kolla upp säkringen till pumpen innan du river hela bränslesystemet.

Alla säkringar ser hela ut iaf. är inte van vid dessa "old shool" säkringar :gnissla Säkringshållaren sitter i motorrummet på min också, såg att det fans en hållare med 2-3 säkringar på ett ställe så det kan vara den då asså:tummenupp
Får följa sladdarna imorn.

Det finns ett alternativ: http://www.skrota.se/

Näe, jag bara skämtar, det där fixar t.o.m en kille med minimala mekskills...

Så nu gäller det bara att du hittar en sån som är snäppet bättre än
dig... :D

Blir det film av det här?

Det finns ett alternativ: http://www.skrota.se/

Näe, jag bara skämtar, det där fixar t.o.m en kille med minimala mekskills...

Så nu gäller det bara att du hittar en sån som är snäppet bättre än
dig... :D

Blir det film av det här?

:hihi

Får se om det blir nå film av det, kanske imorgon:tummenupp :gnissla :rolleyes:

Om du inte orkar bråka mer så koppla pumpen på ett extraljusrelä. Strömkabel från batteriet genom relät till pumpen (med säkring).

Sätt relät i bakluckan och ta styrströmmen från bakljuset. När du slår på lyset startar soppapumpen. Enkelt.

Om du inte orkar bråka mer så koppla pumpen på ett extraljusrelä. Strömkabel från batteriet genom relät till pumpen (med säkring).

Sätt relät i bakluckan och ta styrströmmen från bakljuset. När du slår på lyset startar soppapumpen. Enkelt.

Kan man inte bara dra kablar från batteriet till pumpen, och sätta säkring och en strömbrytare på vägen? Sätta strömbrytaren i kupén kanske, med en såndär fräck "flygplans-switch" :va Fulpimpning äre som gäller här:tummenupp Är det någon som har en jättestor "vinge" till salu billigt så hör av er:tummenupp :gnissla

Kan man inte bara dra kablar från batteriet till pumpen, och sätta säkring och en strömbrytare på vägen? Sätta strömbrytaren i kupén kanske, med en såndär fräck "flygplans-switch" :va Fulpimpning äre som gäller här:tummenupp Är det någon som har en jättestor "vinge" till salu billigt så hör av er:tummenupp :gnissla

Tveksamt om brytaren klarar strömmen. Det är inte svårt att koppla så som jag sa, men egentligen borde du inte få nån hjälp om du ska åka med jättevinge. Det är inte ens "roligt" utan enbart muppigt. :mad:

Tveksamt om brytaren klarar strömmen. Det är inte svårt att koppla så som jag sa, men egentligen borde du inte få nån hjälp om du ska åka med jättevinge. Det är inte ens "roligt" utan enbart muppigt. :mad:

Ok, men vad gör ett relä egentligen:va

Haha, det blir ingen vinge, jag lovar, denna bilen ska endast kosta pengar i drift, inget annat, jo visst, nån rattmuff och så är ju gött att ha men det är småpengar:) Kanske eventuellt några högtalare också, verkar inte sitta några i bilen:va

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra