Bilistelände

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Och så säger de att motorcyklister måste utbildas bättre för att minska olyckorna, när man inte borde få ta B-körkort innan man fyllt 40 minst och pluggat i fem år... Eländes elände... Mutter, mummel och mörka tankar om bilister. :4skrika :gnissla :mad:

Bilister, se oss motorcyklister!!
 
Du verkar upprörd över någonting, lätta ditt hjärta!

Tips starta tråden på ett bilforum :tummenupp
 
Du verkar upprörd över någonting, lätta ditt hjärta!

Tips starta tråden på ett bilforum :tummenupp

Bilforum... Ja varför inte. Kanske på Vi Bilägares forum. Säger upp min julklappsprenumeration från svärmor i slutet av året och börja med MC-Nytt eller nåt annat kul. Kanske skapar en fond för allt anti-bil*... Om ni tycker att jag gnisslar tänder, skulle ni vara här vid datorn... :3freak

Iaf, skrev en tråd på VFR-Forum där jag vanligtvis håller till: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=23989#23989. Återges här:

"Gubbe (nåja, medelålders äldre man) med tjocka hornbågade glasögon i V70 står på sidogata till höger där jag likaledes till höger kommer i strax över 50knyck på huvudled. Såg honom 50m bort. Bilen står still. 30m bort. Bilen står still. 20m bort. Bilen står fortfarande still. 10m bort. Biljäveln kör ut!! Och långsamt dessutom! :machinegu :mad: Ställer mig på bromsarna och känner hur Edwin ormar sig bak och hör hur dubbarna rasslar hårt i asfalten fram och bak. Gubben (nå, den medelålders mannen...) mumlar nåt där jag står ungefär en halvmeter från hans förardörr och tutar i en halvminut innan han kommer iväg... "Det var en moped, jag svär...!"...

Hade jag inte haft förberedelse för att nåt sånt skulle kunna hända hade jag prytt hans sida och Edwin inte funnits mer. Fanskap till bilister... De borde förbjudas..."

Edwin är namnet på min XL. Namnet kom med bågen, det var inte öppet för diskussion och har fastnat. Kör mc året runt numera och ska skriva över min fd älskade Volvo V40 T4:a på frun så fort hennes skrothög till Saab 99 får körförbud från bilprovningen. Vill inte se en bil mer i mitt liv. På riktigt. Gröna Faran nedan är min andra båge, en grön VFR750.

Kärleksförklaringen till Motorcykeln och Motorcyklistens manifest:
"Skulle det inte kännas bra med omedelbart utmätt skampålestraff av korkade bilister? Känns som om nu när jag kör mc året runt, att jag ser fler korkskallar i trafiken än nånsin tidigare...

Fö är alla motordrivna tvåhjulingar mopeder, som på sin höjd knattrar fram i 30km/h, det vet ju alla. Suck... Vissa dar känns det som om man helst av allt skulle vilja sälja av båda bågarna omedelbums, begära borttagning av A:et på körkortet hos VV och vara en medelsvensson (nåja, med sydeuropeiskt blod i ådrorna kan det per definition vara lite svårt, men ni fattar vad jag är ute efter här) i radhus med fru, djur och Volvo kombi som alla andra.

Men ändå, det som får upp mig om vardagsmorgonarna är vetskapen om att jag *kan* ta bågen till jobbet. Får nåt varmt inom mig bara jag ser skrutthögen Edwin (ja faktiskt, tom den... :rolleyes:), Gröna Faran ger mig något av en adrenalinkick bara jag ser på kapellet utanför med vetskapen om att under där döljer sig en skarp VFR som bara väntar på att få ryta igång.

Jag *vill* köra mc när jag vill och *utan* att riskera livhanken pga bilister som har huvudet under armen och klämmer på det. Mc-körning är farligt nog som det är utan komplicerande faktorer som bilar och deras förare...

Jag älskar motorcyklar och jag kräver vår, solsken och plusgrader NU!"

Undrar om moderatorn kommer att tycka att mitt inlägg bryter mot forumreglerna; Hets mot folkgrupp... :va
 
Last edited:
Bilforum... Ja varför inte. Kanske på Vi Bilägares forum. Säger upp min julklappsprenumeration från svärmor i slutet av året och börja med MC-Nytt eller nåt annat kul. Kanske skapar en fond för allt anti-bil*... Om ni tycker att jag gnisslar tänder, skulle ni vara här vid datorn... :3freak

Iaf, skrev en tråd på VFR-Forum där jag vanligtvis håller till: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=23989#23989. Återges här:

"Gubbe (nåja, medelålders äldre man) med tjocka hornbågade glasögon i V70 står på sidogata till höger där jag likaledes till höger kommer i strax över 50knyck på huvudled. Såg honom 50m bort. Bilen står still. 30m bort. Bilen står still. 20m bort. Bilen står fortfarande still. 10m bort. Biljäveln kör ut!! Och långsamt dessutom! :machinegu :mad: Ställer mig på bromsarna och känner hur Edwin ormar sig bak och hör hur dubbarna rasslar hårt i asfalten fram och bak. Gubben (nå, den medelålders mannen...) mumlar nåt där jag står ungefär en halvmeter från hans förardörr och tutar i en halvminut innan han kommer iväg... "Det var en moped, jag svär...!"...

Hade jag inte haft förberedelse för att nåt sånt skulle kunna hända hade jag prytt hans sida och Edwin inte funnits mer. Fanskap till bilister... De borde förbjudas..."

Edwin är namnet på min XL. Namnet kom med bågen, det var inte öppet för diskussion och har fastnat. Kör mc året runt numera och ska skriva över min fd älskade Volvo V40 T4:a på frun så fort hennes skrothög till Saab 99 får körförbud från bilprovningen. Vill inte se en bil mer i mitt liv. På riktigt. Gröna Faran nedan är min andra båge, en grön VFR750.

Kärleksförklaringen till Motorcykeln och Motorcyklistens manifest:
"Skulle det inte kännas bra med omedelbart utmätt skampålestraff av korkade bilister? Känns som om nu när jag kör mc året runt, att jag ser fler korkskallar i trafiken än nånsin tidigare...

Fö är alla motordrivna tvåhjulingar mopeder, som på sin höjd knattrar fram i 30km/h, det vet ju alla. Suck... Vissa dar känns det som om man helst av allt skulle vilja sälja av båda bågarna omedelbums, begära borttagning av A:et på körkortet hos VV och vara en medelsvensson (nåja, med sydeuropeiskt blod i ådrorna kan det per definition vara lite svårt, men ni fattar vad jag är ute efter här) i radhus med fru, djur och Volvo kombi som alla andra.

Men ändå, det som får upp mig om vardagsmorgonarna är vetskapen om att jag *kan* ta bågen till jobbet. Får nåt varmt inom mig bara jag ser skrutthögen Edwin (ja faktiskt, tom den... :rolleyes:), Gröna Faran ger mig något av en adrenalinkick bara jag ser på kapellet utanför med vetskapen om att under där döljer sig en skarp VFR som bara väntar på att få ryta igång.

Jag *vill* köra mc när jag vill och *utan* att riskera livhanken pga bilister som har huvudet under armen och klämmer på det. Mc-körning är farligt nog som det är utan komplicerande faktorer som bilar och deras förare...

Jag älskar motorcyklar och jag kräver vår, solsken och plusgrader NU!"

Enkelt, var på din vakt som du nu var:tummenupp inträffar det nåt sådant så kliv av hojen klappa in käften på jäveln och sedan kör vidare. Hinner han smita innan så kör efter honom eller ta hans regg nr och åk hem till han o klappa han där. Många gör detta medvetet i trafiken för de har nå slags hat mot mc åkare. Sätter några mc åkare några bilist idioter på käften kommer detta sprida sig snabbare än elden och de vet vad som väntar dem ifall de jävlas med en. Jag har bestämt mig och påminner mig ofta själv att om en billist försöker jävlas eller ta livet av mig i trafiken så ska han fan inte komma undan. Så enkelt är det. Många tycker kanske jag är dum i huvudet eller behöver växa upp, men så är det och jag står för det:tungan
 
Enkelt, var på din vakt som du nu var:tummenupp inträffar det nåt sådant så kliv av hojen klappa in käften på jäveln och sedan kör vidare. Hinner han smita innan så kör efter honom eller ta hans regg nr och åk hem till han o klappa han där. Många gör detta medvetet i trafiken för de har nå slags hat mot mc åkare. Sätter några mc åkare några bilist idioter på käften kommer detta sprida sig snabbare än elden och de vet vad som väntar dem ifall de jävlas med en. Jag har bestämt mig och påminner mig ofta själv att om en billist försöker jävlas eller ta livet av mig i trafiken så ska han fan inte komma undan. Så enkelt är det. Många tycker kanske jag är dum i huvudet eller behöver växa upp, men så är det och jag står för det:tungan

Jag tror inte att snubben försökte jävlas, utan mer att han var en tvättäkta korkskalle och trodde att han var i sin rätt... Dessvärre en åkomma som sprider sig stort, snabbt och mycket bland bilisterna. Tyvärr är det inte olagligt att vara dum, även om man skulle önska att så var fallet.

Tog iaf en halvtimme innan håret la sig igen och jag slutade skaka. :krama
 
Jag tror inte att snubben försökte jävlas, utan mer att han var en tvättäkta korkskalle och trodde att han var i sin rätt... Dessvärre en åkomma som sprider sig stort, snabbt och mycket bland bilisterna. Tyvärr är det inte olagligt att vara dum, även om man skulle önska att så var fallet.

Tog iaf en halvtimme innan håret la sig igen och jag slutade skaka. :krama


Hur som helst förtjänade han en rejäl omgång.
 
Alla i trafiken är mördare idioter och ser mig inte, tänker man så så klarar man sig lite bättre.

Har själv mött bil på fel sida X antalet gr på slingriga vägar. Ena gången hamnade jag i diket bilen stannade inte ens :näsblod Blödande fingrar öm armbåge och knä vart resultatet men jag tog mig hem för egen maskin.


En del billister hatar MC åkare och kommer man på bakhjulet får man passa sig rejält det retar upp mchatarna något enormt. Har uilat bakom bilar som har tvärnitat, har uilat på långa raksträckor och mött bilar som gjort kraftiga rattutslag in i min fil antagligen för att skrämmas eller så vill dom att man ramlar :näsblod


Oavsett vems fel det är så äre mc piloten som blir värst drabbad och i värsta fall dör.

Kör försiktigt!
 
Oavsett vems fel det är så äre mc piloten som blir värst drabbad och i värsta fall dör.

Kör försiktigt!

Amen. Ingen kör mer defensivt än jag. Men ändå råkar jag på nötterna. Va' fanken ska man göra? Uppenbarligen funkar inte B-körkortsutbildningen, då var och varannan bilist sysslar med nåt annat än just framför sitt fordon...


Förra sommaren, under en och samma dag, råkade jag ut för en donna i en rondell som sminkade sig, hennes bil for överallt och alldeles för nära mig. Godda' yxskaft typ. Inget hände, men irritationen var hög om man så säger...

Fem minuter senare på samma väg kom jag ikapp en fläskig mörk BMW (bil) med en säljartyp som verkade mer intresserad av sin laptop i passagerarstolen. Lååånga svepande korrigeringar körfältet och upp och ner i hastighet.

Det kändes inte som att jag skulle uppskatta min lilla nöjestur just då med viffern; jag fann det för gott att köra hem igen den dagen...

Allt detta hände på en och samma dag, på samma väg och i en håla som Uppsala. Sveriges fjärde största stad. Ja, tjena... Knappt man tror det är sant. Ibland när jag tänker tillbaka känns det mer som om jag drömt det eller nåt. Suck...
 
En del billister hatar MC åkare och kommer man på bakhjulet får man passa sig rejält det retar upp mchatarna något enormt. Har uilat bakom bilar som har tvärnitat, har uilat på långa raksträckor och mött bilar som gjort kraftiga rattutslag in i min fil antagligen för att skrämmas eller så vill dom att man ramlar :näsblod
Kanske lite offtopic men, hur är reglerna för bakhjulsåkning?
Har bilföraren något att säga till om ifall du får för dig att sparka av hans sidospegel efter att han tvärnitat när du gjort en wheelie eller är det du som inte borde gjort den överhuvudtaget?
Är det en definitionsfråga för polisen vad som är tillåten bakhjulsåkning eller inte?
Kan va bra att veta om man hamnar i en liknande situation och får för sig att sparka sönder någonting:gnissla
 
Kanske lite offtopic men, hur är reglerna för bakhjulsåkning?
Har bilföraren något att säga till om ifall du får för dig att sparka av hans sidospegel efter att han tvärnitat när du gjort en wheelie eller är det du som inte borde gjort den överhuvudtaget?
Är det en definitionsfråga för polisen vad som är tillåten bakhjulsåkning eller inte?
Kan va bra att veta om man hamnar i en liknande situation och får för sig att sparka sönder någonting:gnissla

Om det inte är ett uppenbart dåligt läge att göra en wheelie, kan ingen säga nåt. Definitionsfråga som sagt.

Bilisten får inte utgöra ett hinder i trafiken eller hindra den på annat sätt, och inte heller utgöra en fara för andra och inte du heller. Sålunda en definitionsfråga. Om hinder i trafiken står det i trafikbalken.

Klart Hilda, 70, och Gunnar, 67, blir skraja och tycker du är farlig även om wheelien är tio meter bort eller mer. Definitioner kan man diskutera mycket! Man får välja sina duster. :D
 
Kanske lite offtopic men, hur är reglerna för bakhjulsåkning?
Har bilföraren något att säga till om ifall du får för dig att sparka av hans sidospegel efter att han tvärnitat när du gjort en wheelie eller är det du som inte borde gjort den överhuvudtaget?
Är det en definitionsfråga för polisen vad som är tillåten bakhjulsåkning eller inte?
Kan va bra att veta om man hamnar i en liknande situation och får för sig att sparka sönder någonting:gnissla

Uiila får man väll göra om det sker utan fara för andra typ. :svårtolkat

Det där med backspeglarna har jag ingen aning om, sparkar den såna gör bara dom riktiga badboysen jag är bara en wannabe.
 
Enkelt, var på din vakt som du nu var:tummenupp inträffar det nåt sådant så kliv av hojen klappa in käften på jäveln och sedan kör vidare. Hinner han smita innan så kör efter honom eller ta hans regg nr och åk hem till han o klappa han där. Många gör detta medvetet i trafiken för de har nå slags hat mot mc åkare. Sätter några mc åkare några bilist idioter på käften kommer detta sprida sig snabbare än elden och de vet vad som väntar dem ifall de jävlas med en. Jag har bestämt mig och påminner mig ofta själv att om en billist försöker jävlas eller ta livet av mig i trafiken så ska han fan inte komma undan. Så enkelt är det. Många tycker kanske jag är dum i huvudet eller behöver växa upp, men så är det och jag står för det:tungan


Du är så jävla barnslig och dum i huvudet! :hihi

Håller med dig till 100%! :tummenupp

Uiila får man väll göra om det sker utan fara för andra typ. :svårtolkat

.

Du kanske borde lära dig uiiila innan du snackar. :arsele
 
Last edited:
Jag skall göra det när jag blir stor :mattias

Du är kungen på att uiila och det vet jag mycket väl. :)

Men seriöst så är det ett jävla sätt av många bilister. De som blir surast är ju de som anser sig själva vara trafiksäkra, men helt plötsligt är det okej att ta livet av en medtrafikant liksom. Samma jävla pack som ligger och slökör i 80 på 90-väg och blinkar med helljuset när man bränner om dem i 120 (OOoooouu...!) Förr i tiden hade de alltid 240, nu kör de mest Astra eller Skoda.
 
Man får aldrig utgöra fara för medtrafikanter.
Det är inte trafikanternas sak att tillrättavisa varandra, det är polisens, är man lagd åt hållet att rätta andra så kan man ringa polisen eller söka till PHS.
 
Man får aldrig utgöra fara för medtrafikanter.
Det är inte trafikanternas sak att tillrättavisa varandra, det är polisens, är man lagd åt hållet att rätta andra så kan man ringa polisen eller söka till PHS.


Låtsaspoliser är ett j-a pack. Det har blivit en och annan utskällning av sådana genom åren. Gubbar som har kört efter en och sedan ämnat skälla ut en när man har stannat. Synd för dom för det har alltid blivit tvärtom. :D
 
Det värsta med såna bilister är att när man sedan kollar på dom för att påvisa att det dom precis gjorde inte var så begåvat, så får man alltid tillbaka ett ansiktsuttryck som ser precis ut som " Vad? ". :mad

I med 3an måla om hans bil med gummi/dubb, eller kjetting i tacKetT o kicka backspegeln.
 
Man får aldrig utgöra fara för medtrafikanter.
Det är inte trafikanternas sak att tillrättavisa varandra, det är polisens, är man lagd åt hållet att rätta andra så kan man ringa polisen eller söka till PHS.

Tuta på bilister är okej för att visa irritation, speciellt om de uppför sig korkat. Min tuta går varm...

Medges, jag kör inte heller perfekt alltid (men jag försöker), alla har vi taskiga dar, men bilisterna i Uppsala tar priset. Korkade nötter är de allihop, de där smurfarna i sina plåtlådor...
 
Adrian: Absolut, tuta får du göra så mycket du vill, har inte hört om någon som blivit bötfälld för det i sverige även om det står i boken något om att tutan enbart skall användas som signalering vid omedelbar fara.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top