Mordecaien
Can do!
*gnäll*
Det har hänt de flesta.
Ibland händer det faktiskt att man inte ser motorcyklar, särskilt om man inte kör själv.
De äckligt tjocka A-stolparna på nya bilar kan spela spratt. Ibland gömmer sig hela bilar därbakom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
*gnäll*
Det har hänt de flesta.
Ibland händer det faktiskt att man inte ser motorcyklar, särskilt om man inte kör själv.
De äckligt tjocka A-stolparna på nya bilar kan spela spratt. Ibland gömmer sig hela bilar därbakom.
Lämplighetsprov, höjd åldersgräns och kanske bilsimulator där bågar kommer från alla håll och i alla farter är antagligen en bra början. Återkommande uppkörningsprov för B-kortsinnehavare med fokus på motorcyklister är också en bra grej.

Har kört lite mc nere på Costa del sol och där är bilisterna otroligt uppmärksamma på tvåhjulingar. De vet att det svärmar av dem och att de kommer åkande på sidorna och mellan bilarna vilket har lärt bilisterna att alltid titta noga i backspeglar osv. Samma fenomen borde finnas i andra sydeuropeiska länder där skotrar och MC är vanligt.
Tror iofs även att det allmänna högre trafiktempot bidrar till att inte falla in i nonchalans utan att man ständigt är på hugget och att det förmodligen är omöjligt att få våra svenska gamla sossegubbar med M-klistermärke på 745:an att bli mer observanta. De ligger i sin jävla snigelfart i godan ro och förväntar sig att ingen annan kan ha mer bråttom än de. Blir så FÖRBANNAD!!!![]()
Alltså? är det ingen motorcyklist som är billist härverkar som det är skillda världar
Alla i trafiken är mördare idioter och ser mig inte, tänker man så så klarar man sig lite bättre.
Har själv mött bil på fel sida X antalet gr på slingriga vägar. Ena gången hamnade jag i diket bilen stannade inte ensBlödande fingrar öm armbåge och knä vart resultatet men jag tog mig hem för egen maskin.
[/B]

Har också mött en bil på fel sida av vägen på en slingrig 70-sträcka.
Han stannade inte heller. Jag hamnade på sjukan med en inre blödning och en nerv avsliten i armen, men det tycktes inte bekomma honom att hojen han såg i backspegeln voltade och flög, genom diket och ut i hästhagen bredvid.
En annan SIKTADE MEDVETET mot mig en gång. Vi var 3 st som var ute och körde, jag körde först. De andra två såg vad som hände också.
Kommer en gubbe (ja, gubbe) körandes i en mercedes vito, genom en sväng. Får syn på mig på raksträckan efter svängen, och styr helt sonika över på andra sidan vägen och kör rakt emot mig. Jag fick svänga ut i diket, och det var ett rent under att jag kom upp ur diket hel och välbehållen bakom bilen igen. Vad tänkte han där liksom? "Jo men om jag frontar med den här motorcyklisten så kommer denne lära sig en läxa, då kanske han/hon inte kör så jävla fort nästa gång." Eller?![]()
Man vet ju iofs inte om bilen såg vare sig dig eller mig, men det vore trevligt om bilracenissarna håller sig på sin väghalva när dom har skymd sikt.
Men sånna där as som siktar på en och skall skrämmas är sjuka människor!
Helljus, reflexväst och vit hjälm är lösningen

Det händer jämt.. Senast med bilen kom jag körandes i 70 när en "gubbe" kör ut mitt framför mig så jag får tvärnita.. Hänger mig på tutan och han tittar på mig - och räcker fingret!!!
Vände illa kvickt men tyvär hade jag för slö bil för att hinna ikapp (hade nog prejat ut han i diket så arg som jag var)
Alltså? är det ingen motorcyklist som är billist härverkar som det är skillda världar
Amen. Ingen kör mer defensivt än jag. Men ändå råkar jag på nötterna. Va' fanken ska man göra? Uppenbarligen funkar inte B-körkortsutbildningen, då var och varannan bilist sysslar med nåt annat än just framför sitt fordon...
Förra sommaren, under en och samma dag, råkade jag ut för en donna i en rondell som sminkade sig, hennes bil for överallt och alldeles för nära mig. Godda' yxskaft typ. Inget hände, men irritationen var hög om man så säger...
Fem minuter senare på samma väg kom jag ikapp en fläskig mörk BMW (bil) med en säljartyp som verkade mer intresserad av sin laptop i passagerarstolen. Lååånga svepande korrigeringar körfältet och upp och ner i hastighet.
Det kändes inte som att jag skulle uppskatta min lilla nöjestur just då med viffern; jag fann det för gott att köra hem igen den dagen...
Allt detta hände på en och samma dag, på samma väg och i en håla som Uppsala. Sveriges fjärde största stad. Ja, tjena... Knappt man tror det är sant. Ibland när jag tänker tillbaka känns det mer som om jag drömt det eller nåt. Suck...
Nej, det är klart. Men vid skymd sikt ska man hålla sig på sin sida av vägen, oavsett vad för fordon man framför.
Ja, han hade nog något fel i huvudet. Om jag inte hade väjt, hade han varit nöjd med resultatet då, månntro?
Faktiskt är jag så pervers att jag önskar att det hade hänt mig.
Folk får alldeles för lite stryk nuförtiden.
Men bra att du klarade dig ivf![]()
Han som siktade menar du?
Hade hojen varit smidigare och lättare att vända på en smal väg hade jag satt efter honom. Som det var nu hann han komma till en korsning innan jag ens baxat runt hojen.. =/
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |