Bilistelände

Det har hänt de flesta.
Ibland händer det faktiskt att man inte ser motorcyklar, särskilt om man inte kör själv.

De äckligt tjocka A-stolparna på nya bilar kan spela spratt. Ibland gömmer sig hela bilar därbakom.

Klart det händer alla. Ständigt dessutom. Är det bara jag som inser att vi har ett grundläggande fel med bilister som trots att de ser mig ändå väljer att köra ut?

A-stolpen var kanppast problemet när han tittade på mig genom sidorutan... Jag sökte hans blick en bra bit bort och såg honom alltså rätt i ögonen när jag närmade mig honom ca 20m bort, han tittade åt mitt håll, men valde ändå att köra ut. Bilisten stod alltså på min högra sida, med sidan åt mitt håll och föraren tittandes åt mitt håll. Vad måste jag göra mer? Skaffa en blinkande gul lampa på hjälmen?

Man kan lagstifta så mycket man vill och det har hjälpt motorcyklisterna till bättre utbildning. Nu är det dags att göra samma sak för bilisterna. Lämplighetsprov, höjd åldersgräns och kanske bilsimulator där bågar kommer från alla håll och i alla farter är antagligen en bra början. Återkommande uppkörningsprov för B-kortsinnehavare med fokus på motorcyklister är också en bra grej.

I min drömvärld är bilar förbjudna, men det kan man som sagt drömma om.

Det allra mest ultimate vore att en tvingande lag för bilar att använda sig av ett spårsystem, då är iaf bilisterna förutsägbara...
 
Lämplighetsprov, höjd åldersgräns och kanske bilsimulator där bågar kommer från alla håll och i alla farter är antagligen en bra början. Återkommande uppkörningsprov för B-kortsinnehavare med fokus på motorcyklister är också en bra grej.

Har kört lite mc nere på Costa del sol och där är bilisterna otroligt uppmärksamma på tvåhjulingar. De vet att det svärmar av dem och att de kommer åkande på sidorna och mellan bilarna vilket har lärt bilisterna att alltid titta noga i backspeglar osv. Samma fenomen borde finnas i andra sydeuropeiska länder där skotrar och MC är vanligt.

Tror iofs även att det allmänna högre trafiktempot bidrar till att inte falla in i nonchalans utan att man ständigt är på hugget och att det förmodligen är omöjligt att få våra svenska gamla sossegubbar med M-klistermärke på 745:an att bli mer observanta. De ligger i sin jävla snigelfart i godan ro och förväntar sig att ingen annan kan ha mer bråttom än de. Blir så FÖRBANNAD!!!:huvet
 
Har kört lite mc nere på Costa del sol och där är bilisterna otroligt uppmärksamma på tvåhjulingar. De vet att det svärmar av dem och att de kommer åkande på sidorna och mellan bilarna vilket har lärt bilisterna att alltid titta noga i backspeglar osv. Samma fenomen borde finnas i andra sydeuropeiska länder där skotrar och MC är vanligt.

Tror iofs även att det allmänna högre trafiktempot bidrar till att inte falla in i nonchalans utan att man ständigt är på hugget och att det förmodligen är omöjligt att få våra svenska gamla sossegubbar med M-klistermärke på 745:an att bli mer observanta. De ligger i sin jävla snigelfart i godan ro och förväntar sig att ingen annan kan ha mer bråttom än de. Blir så FÖRBANNAD!!!:huvet

Enda lösningen är att få fler att köra mc i Sverige, så att bilisterna blir vanare! Billigare motorcyklar borde innebära att fler skaffar båge. Här skulle MRF kunna göra nåt kanske.:)

"Tror iofs även att det allmänna högre trafiktempot bidrar till att inte falla in i nonchalans utan att man ständigt är på hugget..."

Japp, där satt den. Bilister är nonchalanta över lag. Frun med knappt sex månader nytt B-kort är allmänt irriterad över att att bilister som verkar ha haft körkort i tiotalet år ofta kör sämre än de med nytt kort... Backspegeln används tex oftare av rookien, om inte annat för att kolla att snuten inte är bakom... :tummenupp
 
Alltså? är det ingen motorcyklist som är billist här:confused: verkar som det är skillda världar
 
Alltså? är det ingen motorcyklist som är billist här:confused: verkar som det är skillda världar

Jag kör bil fortfarande, men bara om jag måste, vilket blir en eller ett par gånger i månaden i samband med storhandling. En halvmeter paket med ljuddämpare eller annat funkar inte på den smala pakethållaren på XL:en. Vägrar skaffa guldvinge med släpvagn. :)
 
Jag får nog hålla med lite, bilister i allmänhet har taskig koll på vad som händer runt dem, här i Västerås är blinkers och speglar option på bilar som det verkar.

Av/påfarter längs E18 genom stan är helt hopplöst, och med alla dessa rondeller tycker man genomsnitts-gurkätarn' borde ha fått lite pejl på hur man kör i dem, inte då...

/J
 
Alla i trafiken är mördare idioter och ser mig inte, tänker man så så klarar man sig lite bättre.

Har själv mött bil på fel sida X antalet gr på slingriga vägar. Ena gången hamnade jag i diket bilen stannade inte ens :näsblod Blödande fingrar öm armbåge och knä vart resultatet men jag tog mig hem för egen maskin.


[/B]

Har också mött en bil på fel sida av vägen på en slingrig 70-sträcka.
Han stannade inte heller. Jag hamnade på sjukan med en inre blödning och en nerv avsliten i armen, men det tycktes inte bekomma honom att hojen han såg i backspegeln voltade och flög, genom diket och ut i hästhagen bredvid.
En annan SIKTADE MEDVETET mot mig en gång. Vi var 3 st som var ute och körde, jag körde först. De andra två såg vad som hände också.
Kommer en gubbe (ja, gubbe) körandes i en mercedes vito, genom en sväng. Får syn på mig på raksträckan efter svängen, och styr helt sonika över på andra sidan vägen och kör rakt emot mig. Jag fick svänga ut i diket, och det var ett rent under att jag kom upp ur diket hel och välbehållen bakom bilen igen. Vad tänkte han där liksom? "Jo men om jag frontar med den här motorcyklisten så kommer denne lära sig en läxa, då kanske han/hon inte kör så jävla fort nästa gång." Eller? :va
 
Har också mött en bil på fel sida av vägen på en slingrig 70-sträcka.
Han stannade inte heller. Jag hamnade på sjukan med en inre blödning och en nerv avsliten i armen, men det tycktes inte bekomma honom att hojen han såg i backspegeln voltade och flög, genom diket och ut i hästhagen bredvid.
En annan SIKTADE MEDVETET mot mig en gång. Vi var 3 st som var ute och körde, jag körde först. De andra två såg vad som hände också.
Kommer en gubbe (ja, gubbe) körandes i en mercedes vito, genom en sväng. Får syn på mig på raksträckan efter svängen, och styr helt sonika över på andra sidan vägen och kör rakt emot mig. Jag fick svänga ut i diket, och det var ett rent under att jag kom upp ur diket hel och välbehållen bakom bilen igen. Vad tänkte han där liksom? "Jo men om jag frontar med den här motorcyklisten så kommer denne lära sig en läxa, då kanske han/hon inte kör så jävla fort nästa gång." Eller? :va

Man vet ju iofs inte om bilen såg vare sig dig eller mig, men det vore trevligt om bilracenissarna håller sig på sin väghalva när dom har skymd sikt.

Men sånna där as som siktar på en och skall skrämmas är sjuka människor!
 
Man vet ju iofs inte om bilen såg vare sig dig eller mig, men det vore trevligt om bilracenissarna håller sig på sin väghalva när dom har skymd sikt.

Men sånna där as som siktar på en och skall skrämmas är sjuka människor!

Nej, det är klart. Men vid skymd sikt ska man hålla sig på sin sida av vägen, oavsett vad för fordon man framför.
Ja, han hade nog något fel i huvudet. Om jag inte hade väjt, hade han varit nöjd med resultatet då, månntro?
 
För rättvisans skull måste jag nog säga att det inte är större fel på bilar, så länge de inte framförs av ollon.
.
.
.
.
. [tänker...]

Nej, f@n, jag kan inte med gott samvete påstå en sån sak... Tar tillbaka. Sorry. Försöker vara objektiv, men det går jäklar i mig inte. Hur kan en framförare av fordon, specifikt bil, vara så inihelvete korkade och korttänkta? Det bara måste vara ett medvetet val att uppträda som en idiot! Att bara säga att de är dumma i hela huvudet kan inte stämma. Måste vara nån sorts felkoppling i hjärnan på dem eller nåt...

Dagens bildrulleskörd: hantverkaren i en silvergrå pickup i Uppsala som på en sträcka av drygt 1km lyckades

  • köra bakom mig i hastigheter mellan 50-70km/h och aldrig överstiga ett avstånd om 2m bakom mig.
  • tvärbromsa och stanna med minimal marginal (högt rasslande dubbdäck) precis efter en rondell där jag släppte fram en gående på ett obevakat övergångsställe.
  • göra en vänstersväng på min ytter över en tvåfilig väg där jag väntade på att fältet skulle bli klart och själv svänga vänster, mitt framför en bil som kom från andra hållet och dessutom i hög fart och med lätt sladd.
  • nästan klippa en cyklist en bit fram efter att han tvingat sig förbi mig.
  • nästan klippa en gående som börjat gå över vägen på ett obevakat övergångsställe ytterligare en bit fram.
  • köra om ett stort antal bilar i en kö på en smal väg med motgående trafik utanför en skola, som jag skulle ha tvekat att köra om med mc (som är betydligt smalare).

Detta är fakta. Hur fan är man skapt om man kör så... Ursäkta språket men...
 
Det händer jämt.. Senast med bilen kom jag körandes i 70 när en "gubbe" kör ut mitt framför mig så jag får tvärnita.. Hänger mig på tutan och han tittar på mig - och räcker fingret!!!
Vände illa kvickt men tyvär hade jag för slö bil för att hinna ikapp (hade nog prejat ut han i diket så arg som jag var)
 
Helljus, reflexväst och vit hjälm är lösningen

Senast jag körde med helljus var det en gubbe, illröd i ansiktet, och mitt i rusningen som hoppade ur sin bil i en kö, sprang fram till mig och gormade om att stänga av det "förbannade helljuset" i gott och väl en hel minut. Har aldrig sett en så stor och tjock bultande åder i pannan på en människa i mitt liv. Det var en stund jag trodde han skulle nita mig... Sen blev det grönt för mig och jag åkte iväg och lämnade honom åt sitt eget lilla privata helvete.:brinnerup

Bilister har ingen förståelse om varför motorcyklister kör med helljus. Så länge inte lagstiftningen ändras map detta, kommer bilisterna att fortsätta inte ha förståelse, eftersom deras konsekvenstänkande slutar i höjd med deras bils frontgrill, och ofta inte ens så långt.

Reflexväst har jag fö redan. Min hjälm är svart med stora (ca 15x20cm) orangea självlysande klisterark på. Räcker inte det? Med så mycket förberedelse från min sida, är jag böjd att tro att de inte vill se mig.

Det händer jämt.. Senast med bilen kom jag körandes i 70 när en "gubbe" kör ut mitt framför mig så jag får tvärnita.. Hänger mig på tutan och han tittar på mig - och räcker fingret!!!
Vände illa kvickt men tyvär hade jag för slö bil för att hinna ikapp (hade nog prejat ut han i diket så arg som jag var)

Att döma av alla inlägg i denna tråd, verkar liknande saker hända "alla". Är det inte då ett tecken på att B-trafikutbildningen är misslyckad och att det är dags att utbilda bilisterna mer? Eller är det vi motorcyklister som igen ska utbildas mer för att minska mc-dödsolyckorna som hittills minskat mest i proportion till antalet forden i trafik? Känns cyniskt...
 
Last edited:
Med reflexväst etc så SYNS man iallafall, men det finns ju fortfarande folk som antingen bara är allmänt efterblivna, eller så gillar dom att leka med döden och jävlas med folk?

Jag tycker också kraven för B-körkort borde vara högre. När mitt ex hämtade mig från party/krogen fick JAG många gånger backa in bilen.. :)
 
Alltså? är det ingen motorcyklist som är billist här:confused: verkar som det är skillda världar

Jo, men som motorcyklist har du kanske en annan syn på andra motorcyklister, trots att du sitter i bil, än vad folk som bara kör bil har.
 
Amen. Ingen kör mer defensivt än jag. Men ändå råkar jag på nötterna. Va' fanken ska man göra? Uppenbarligen funkar inte B-körkortsutbildningen, då var och varannan bilist sysslar med nåt annat än just framför sitt fordon...


Förra sommaren, under en och samma dag, råkade jag ut för en donna i en rondell som sminkade sig, hennes bil for överallt och alldeles för nära mig. Godda' yxskaft typ. Inget hände, men irritationen var hög om man så säger...

Fem minuter senare på samma väg kom jag ikapp en fläskig mörk BMW (bil) med en säljartyp som verkade mer intresserad av sin laptop i passagerarstolen. Lååånga svepande korrigeringar körfältet och upp och ner i hastighet.

Det kändes inte som att jag skulle uppskatta min lilla nöjestur just då med viffern; jag fann det för gott att köra hem igen den dagen...

Allt detta hände på en och samma dag, på samma väg och i en håla som Uppsala. Sveriges fjärde största stad. Ja, tjena... Knappt man tror det är sant. Ibland när jag tänker tillbaka känns det mer som om jag drömt det eller nåt. Suck...



Det är nog inte utbildningen det är fel på, under utbildningen får man lära sig att köra efter reglerna. Det kanske vore bra om dom som ska ha koll på trafiken var lika nitiska på regelbrott som dom är på fortkörning och började köra bevakning av vanliga "svenssonförare". Den nuvarande attityden i trafiken är ju att man kan bryta mot alla regler så länge man inte kör för fort, väjningsplikt och sånt trams är bara till för andra och gäller inte mig. Rondellkörning verkar vara ett mysterium för väldigt många och dom lyckas fanimej inte räkna ut hur det ska genomföras, eller är det så att reglerna bara gäller andra även där?
Nä, sparka ut snuttarna att jaga småfel på bilister med samma glöd som när dom jagar hemska trafikbrott som t.ex miniskylt på mc, avsaknad av reflex o.s.v.
 
Nej, det är klart. Men vid skymd sikt ska man hålla sig på sin sida av vägen, oavsett vad för fordon man framför.
Ja, han hade nog något fel i huvudet. Om jag inte hade väjt, hade han varit nöjd med resultatet då, månntro?

Faktiskt är jag så pervers att jag önskar att det hade hänt mig.

Folk får alldeles för lite stryk nuförtiden.

Men bra att du klarade dig ivf :)
 
Faktiskt är jag så pervers att jag önskar att det hade hänt mig.

Folk får alldeles för lite stryk nuförtiden.

Men bra att du klarade dig ivf :)

Han som siktade menar du?
Hade hojen varit smidigare och lättare att vända på en smal väg hade jag satt efter honom. Som det var nu hann han komma till en korsning innan jag ens baxat runt hojen.. =/
 
Han som siktade menar du?
Hade hojen varit smidigare och lättare att vända på en smal väg hade jag satt efter honom. Som det var nu hann han komma till en korsning innan jag ens baxat runt hojen.. =/

:confused: :confused:
NewsPics2
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top