Bilimport. Snorbilligt

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
CoC behövs inte så länge det är begagnade helfordonsgodkända fordon.

NU vart jag intresserad, när tog dom bort det och varför fick jag inte veta?

Lexus 350 2010 extra allt 120k. HAHA.



Jaha, och är den summan olika om bilen kommer från Tyskland eller från Arabien? Folk importerar ju bilar från Europa hela tiden?

Hur mycket rör det sig om i pengar cirka?

På något konstigt sätt brukar det bli precis så mycket att summan blir samma eller högre än motsvarande fordon i sverige.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, de vill alltså ha en jävla massa pengar?
Vad kallas denna lilla lapp?

Är det inte CoC vi snackar om, certificate of conformity? Denna krävs vid inregistrering av bilen, dock inte om du skulle importera från Tyskland.
Det var väl ungefär där någonstans vi gav upp idén med att importera när det krävdes på tok för mycket jobb med att importera från icke euland och okänd mark.
Men folk importerar ju från staterna hela tiden så det bör ju funka.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Det var matnyttigt. Hittade följande:

"Verifiering av att kraven uppfylls kan ske på två olika sätt – genom
dokumentation (såsom CoC, typintyg, tillverkar- eller generalagentsintyg)
eller provning/kontroll (teknisk tjänst, besiktningsorgan). I fråga om äldre fordon skall det dock finnas möjlighet att pröva den tekniska specifikationen på ett enklare sätt."

Verkar finnas flera sätt att göra det här på?
Vad tror ni om en 2010 X6:a för 140k? Landar väl på 250 när allt är klart?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det var matnyttigt. Hittade följande:

"Verifiering av att kraven uppfylls kan ske på två olika sätt – genom
dokumentation (såsom CoC, typintyg, tillverkar- eller generalagentsintyg)
eller provning/kontroll (teknisk tjänst, besiktningsorgan). I fråga om äldre fordon skall det dock finnas möjlighet att pröva den tekniska specifikationen på ett enklare sätt."

Verkar finnas flera sätt att göra det här på?
Vad tror ni om en 2010 X6:a för 140k? Landar väl på 250 när allt är klart?


Lättast är att ringa valfri firma och påstå att du köpt en bil och fråga vad dom vill ha för intyget så du kan besiktiga det.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Haken....

kan det vara att det är lite roddigt att ta sig hem landvägen. Ligger ju
en rejäl barriär av knepiga små länder i vägen. Blir säkert spännande :banana:banana
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Jag vet att VDL, en holländsk bussbyggare, har låtit köra ner bussar till Dubai ifrån Holland då dom hade tight om tid och båtfrakten skulle ta betydligt längre tid. Två chaufförer i varje buss som körde i etapper. Dom tog vägen genom Syrien och Jordanien i alla fall.

Sist jag var nere hävdade i alla fall VDL-folket att Dubai kryllade av övergivna bilar som gästarbetare köpt på sig. När pengarna tagit slut och dom inte kan betala så flyr dom landet och bilarna dumpades vid flygplatsen. Det kanske är sådana bilar som är billiga?
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Läste på Autopower om nån som importerat en BMW därifrån så det ska nog gå. Han fick ju byta lite prylar o vätskor för vi har annat klimat här. Cold climate paket eller nåt.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
om en svensksåld porsche går för 400K härhemma så måste du räkna med att en importerad dito inte når samma prisklass.

du måste kunna sänka priset såpass att eventuella köpare inte kan säga nej trots att den är importerad för import kommer alltid betraktas med skepsis... (att det i många fall är obefogat är en annan diskussion)

det kan verka enkelt men tänk på att det finns inga gratispengar här i världen.
därmed inte sagt att det inte skulle vara lönsamt men att dra in ~100K på en bil är nog en omöjlighet utan en jävla flax.

sen tror jag inte att folk direkt köar upp för att köpa en begagnad bil i halvmiljonklassen av en privatperson heller..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vet att VDL, en holländsk bussbyggare, har låtit köra ner bussar till Dubai ifrån Holland då dom hade tight om tid och båtfrakten skulle ta betydligt längre tid. Två chaufförer i varje buss som körde i etapper. Dom tog vägen genom Syrien och Jordanien i alla fall.

Sist jag var nere hävdade i alla fall VDL-folket att Dubai kryllade av övergivna bilar som gästarbetare köpt på sig. När pengarna tagit slut och dom inte kan betala så flyr dom landet och bilarna dumpades vid flygplatsen. Det kanske är sådana bilar som är billiga?

Nu tror jag förvisso inte att gästarbetarna köper på sig Range rovers, Porsches, Ferraris osv :rolleyes:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej, visst, primärt skulle jag köpa en bil för att ha den själv.
Men kolla Land Cruisern jag skrev om ovan. Skulle kosta 70k cirka. Plus avgifter och frakt blir det max 150k. Samma bil hemma (ligger en likvärdig på blocket) kostar ca 450k.

Att kunna kränga importbilen för 300 ser jag inte alls som någon omöjlighet. Det är bara lite för bra för att vara sant liksom. Det måste ju finnas massor med folk som redan kommit på detta och satt det i system?

om en svensksåld porsche går för 400K härhemma så måste du räkna med att en importerad dito inte når samma prisklass.

du måste kunna sänka priset såpass att eventuella köpare inte kan säga nej trots att den är importerad för import kommer alltid betraktas med skepsis... (att det i många fall är obefogat är en annan diskussion)

det kan verka enkelt men tänk på att det finns inga gratispengar här i världen.
därmed inte sagt att det inte skulle vara lönsamt men att dra in ~100K på en bil är nog en omöjlighet utan en jävla flax.

sen tror jag inte att folk direkt köar upp för att köpa en begagnad bil i halvmiljonklassen av en privatperson heller..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej, visst, primärt skulle jag köpa en bil för att ha den själv.
Men kolla Land Cruisern jag skrev om ovan. Skulle kosta 70k cirka. Plus avgifter och frakt blir det max 150k. Samma bil hemma (ligger en likvärdig på blocket) kostar ca 450k.

Att kunna kränga importbilen för 300 ser jag inte alls som någon omöjlighet. Det är bara lite för bra för att vara sant liksom. Det måste ju finnas massor med folk som redan kommit på detta och satt det i system?

Jag är rätt säker på att om det finns en bra affär att göra på att importera bilar från olika världsdelar så görs det redan. Titta bara på alla olika upplägg som finns för att undgå eller kraftigt minska skatter och moms genom att importera via ett annat EU-land innan import till Sverige. Det här är en oerhört stor bransch med många skumma filurer. Folk drar öronen åt sig när de hör import från länder bilar vanligtvis inte importerats från. Med det sagt finns det ju bilar som har en internationell marknad. T ex Ferrari.

Men för all del tycker jag att en LandCruiser kan räknas dit. Du tänker väl köpa en "äkta" LandCruiser och de är inte helt vanliga i vårt land. Importerar du en sådan för eget bruk och kan få hem en för 150 000 kr när marknadsvärdet är 450 000 kr för en som ursprungligen är såld i Sverige eller Tyskland. Då kan det ju verkligen kvitta. Sannolikt kan du köra flera år med bilen med obefintlig värdeminskning. Sedan är det svårt att säga om du kommer att kunna sälja bilen för 300 000 kr om du väljer att sälja den relativt omgående. Folk kommer att bli fundersamma bara över det faktumet att det skiljer så pass mycket mellan en sv såld och den importerade bilen samtidigt som de givetvis tycker att det ska vara skillnad. Vore jag dig skulle jag kontrollera exakt vad som skiljer bilarna åt på de olika marknaderna. Är rostskydd, värme och köldtåligheten likvärdig med en såld för Nordeuropa? Sedan skulle jag noga undersöka förutsättningarna att registrera in dem. Om du måste modifiera bilarna eller få ursprungsintyg och dylikt från tillverkaren. Jag tror inte att de alltid är så välvilliga att punktera andra marknader genom sidoimport. Var förberedd på att det kan bli mycket byråkratiskt strul. Det är nog lättare om det t ex vore flyttgods.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har varit i Dubai flera gånger i jobbet och besökt bland annat Porsche försäljare/verkstäder, dom har vårat oljepåfyllningssystem. Sist jag var där kunde jag inte hålla mig utan frågade varför det stod så många nästan nya Cheyenne parkerade runt verkstan.

Förklaring jag fick var att i Dubai går bilar som stått parkerade förlänge utan att någon hör av sig om P-böterna tillbaka till säljstället så dom kan sälja dom igen.

Tydligen mycket vanligt att folk från Saudi på shoppingtur i Dubai handlar en ny bil och parkerar den vid hotellet och sen glömmer bort den och tar limo till flygplatsen.

Nej, det är ingen skröna.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top