Bilimport. Snorbilligt

http://www.shelteroffshore.com/index.php/living/more/how-to-buy-a-car-in-dubai-10138

Taget från artikeln, "First things first, do you have a residence visa for Dubai? – If you do not then you cannot buy a car and you can stop reading this article until you have your residence visa in place!"

Givetvis kan man inte köpa en bil i Dubai om man inte har residence visa då du måste kunna ta över regbeviset och registrera den på dig själv och det får du inte utan residence visa. Men för export kan man köpa fordon utan att bo där...

Sen blir regprocessen oändligt mycket enklare om det är ett flyttgods så leta upp någon som bor där nere och skall flytta hem....

Inte för inte att 90% av alla Japanbilar reggas i UK före de kommer hit. Tillverkarintyg och annat kul byråkratiskt junk är meck.

Försök få kontakt med nån firma i Lettland, Holland eller UK som tar in bilar utanför EU (3:e land). Betydligt rimligare regler när den väl har EU skylt.
Svenska generalagenter kan vara minst sagt knorriga om bilen inte är "EU-specad". De ska tillhandahålla allt för ombyggnaden om de ska skriva några papper. En hög med lampor, instrument och gärna en databox på det så har snart hela vinsten glufsats upp. Ska man bara ha bilen själv är det sin sak, men är det nåt man ska tjäna pengar på gäller det att se över alla dessa omkostnader.

Väl en EU skylt är det i det närmaste "busenkelt".

Jag håller med i din fråga, men ingen verkar vilja svara.
:mad:

Porsche i Dubai.

Exempel

Cayman 265Hp 1900 mil 340000 SEK

Displacement: 2,900 cc
Power Output: 265 HP
Drivetrain: 2-WD
Transmission: Automatic
Fuel: Petrol
Colour: Aqua Blue Metallic
Vehicle Ident Number: WP0ZZZ98ZAU750514
Colour (interior): Sand Beige leather interior
Mileage: 19,000 km
Registration Year: 03/10
Price: 175,000 AED

Options
18-inch Boxster S II wheel
7-speed double clutch transmission (Porsche Doppelkupplung - PDK)
Alarm system including interior surveillance
BOSE® Surround Sound System incl. CD storage box
Bi-Xenon lighting system with Dynamic cornering lights
Cruise control
Floor mats
Fully automatic climate control
ParkAssist

Porsche Communication Management (PCM 3.0) including extended navigation module
Porsche crest embossed on head restraints
Standard seat
Telephone module
Three-spoke sports steering wheel with smooth leather finish
Top tinted windscreen
Universal audio interface
Wheel centre set

eller

http://autotraderuae.com/

eller

http://www.emirates-ads.ae/autos.aspx

Verkar inte direkt snorbilligt i Dubai området

Last edited:
Verkar inte direkt snorbilligt i Dubai området

ALLT är såklart inte snorbilligt. Det finns dyrare och billigare objekt, precis som här. Kollar du hos en handlare kostar det mer än att köpa privat, men självklart slipper man en massa strul. Förmodligen.

Bahrain skall tydligen vara ännu lite billigare.

Jag har varit i Dubai flera gånger i jobbet och besökt bland annat Porsche försäljare/verkstäder, dom har vårat oljepåfyllningssystem. Sist jag var där kunde jag inte hålla mig utan frågade varför det stod så många nästan nya Cheyenne parkerade runt verkstan.

Förklaring jag fick var att i Dubai går bilar som stått parkerade förlänge utan att någon hör av sig om P-böterna tillbaka till säljstället så dom kan sälja dom igen.

Tydligen mycket vanligt att folk från Saudi på shoppingtur i Dubai handlar en ny bil och parkerar den vid hotellet och sen glömmer bort den och tar limo till flygplatsen.

Nej, det är ingen skröna.
Lite på samma spår i London där dom tar dit bilar som är reggade i Dubai och får på så vis ha "kolsvarta" rutor, även fram..
Blev nyfiken och fick till svar att dom är "lagliga" en viss tid sen måste dom reggas in alt skeppas tillbaks men då dumpas dom istället och en ny bil skeppas över.

EDIT:Finns så klart fler anledningar som att dom kan parkera varit dom vill och böterna kan inte spåras till ägaren. :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...