Bilfråga - Motorolja

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
En liten fråga...

Jag hade bilen innne på oljeservice för 300 mil sedan, och nu börjar det läcka olja kring ventilkåpan. För att få ett snabbt svar lämnar jag bilen till en lokal bilfirma som säger att det inte verkar som att jag bytt olja på flera år eftersom den är mörk, sträv och luktar sot :näsblod

Min fråga är då, vad kan det finnas för motorfel som totalt sabbar 6.5 liter olja på 300 mil? Eller har verkstaden verkligen inte bytt olja? Jag tror verkligen att dom bytt olja eftersom det är en märkesverkstad där mekanikern inte skulle tjäna ett öre på att fuska med sitt jobb.

Den lokala mekanikern har vi haft att göra med i flera år så det är högst otroligt att han skulle hitta på. Han vill inte ens ta jobbet utan vill att jag skall reklamera servicen. Men jag är ändå lite ställd och vill se om någon kan hjälpa mig få på fötterna innan jag ringer och klagar.

Enligt min lokala mekaniker var det något filter som var igensatt vilket gjorde att oljan letade sig ut genom kåpan istället för vad-det-nu-var när det blev för högt tryck i motorn. Resultatet: Byte av packning för 6000 spänn.

Så har någon koll/teori på om motorn är helt kass eller om det är en fuskservice som är gjord?

En liten fråga...

Jag hade bilen innne på oljeservice för 300 mil sedan, och nu börjar det läcka olja kring ventilkåpan. För att få ett snabbt svar lämnar jag bilen till en lokal bilfirma som säger att det inte verkar som att jag bytt olja på flera år eftersom den är mörk, sträv och luktar sot :näsblod

Min fråga är då, vad kan det finnas för motorfel som totalt sabbar 6.5 liter olja på 300 mil? Eller har verkstaden verkligen inte bytt olja? Jag tror verkligen att dom bytt olja eftersom det är en märkesverkstad där mekanikern inte skulle tjäna ett öre på att fuska med sitt jobb.

Den lokala mekanikern har vi haft att göra med i flera år så det är högst otroligt att han skulle hitta på. Han vill inte ens ta jobbet utan vill att jag skall reklamera servicen. Men jag är ändå lite ställd och vill se om någon kan hjälpa mig få på fötterna innan jag ringer och klagar.

Enligt min lokala mekaniker var det något filter som var igensatt vilket gjorde att oljan letade sig ut genom kåpan istället för vad-det-nu-var när det blev för högt tryck i motorn. Resultatet: Byte av packning för 6000 spänn.

Så har någon koll/teori på om motorn är helt kass eller om det är en fuskservice som är gjord?

Vevhusvetilationen var det nog som var igensatt.
Packningen till ventilkåpan kostar väl typ 250kr.

Dessutom är det en smidig packning att byta. Jag kan inte tänka mig att ens en skjuten motor skitar ner olja så fort, måste vara avlagringar från motorn som lösts upp i den nya oljan. När byttes oljan gången innan denna? Väldigt många mil sedan?

Japps. Vevhusventilationen är ett hett tips iaf!!!
Hur långt har bilen gått egentligen? Under 10k mil så borde den inte vara igensatt ännu. :va

//KaliZ

En liten fråga...

...

Eller har verkstaden verkligen inte bytt olja? Jag tror verkligen att dom bytt olja eftersom det är en märkesverkstad där mekanikern inte skulle tjäna ett öre på att fuska med sitt jobb.

...

Brukar inte mekaniker på märkesverstäder tjäna på fuskjobb?
Min ringa erfarenhet av märkesverkstäder är att det inte finns någon
gräns för hur mycket dom fuskar.

Tack för svaren!

Ok, det skall jag forska närmare i. Efter att ha pratat med märkesverkstan så trodde dom också att det var packningen, och det ville dom ha 2500 kr för (det mesta är ju arbetskostnad i alla fall) så det låter rimligare än 6000 iaf.

Dessutom är det en smidig packning att byta. Jag kan inte tänka mig att ens en skjuten motor skitar ner olja så fort, måste vara avlagringar från motorn som lösts upp i den nya oljan. När byttes oljan gången innan denna? Väldigt många mil sedan?
Då var det nog avlagringar. Jag har skött servicen enligt boken till punkt och pricka, så jag minns inte för hur många mil sedan, men "rätt" i alla fall. Skulle tippa på 2000 mil ungefär.

Japps. Vevhusventilationen är ett hett tips iaf!!!
Hur långt har bilen gått egentligen? Under 10k mil så borde den inte vara igensatt ännu.
Den har gått 13000 mil, så det stärker teorin om vevhusventilationen. En följdfråga blir då om dom på servicen kollar vevhusventilationen vid typ 10'000 mila servicen?

Lät nästan som ett pris för byte av bakre vevaxeltätning, beroende på bil.
bmw 530, 6 cylindrar kostar väl lite mer än 4 eftersom det är mer pill antar jag. Vet inte tillräckligt för att veta skillnad på bakre och främre :)

Brukar inte mekaniker på märkesverstäder tjäna på fuskjobb?
Min ringa erfarenhet av märkesverkstäder är att det inte finns någon
gräns för hur mycket dom fuskar.
Jag vet inte vad dom skulle tjäna mer än att han kunde gå och fika snabbare om han låtsas att han gjort oljebyte fanns han inte egentligen gjort det. Pengarna han sparat in på oljan hamnar ju i ägaren ficka och inte mekanikerns, det var så jag tänkte när han (mekanikern) inte skulle ha något att tjäna på att fuska.

Förstår inte varför man skulle skippa att byta olja på en service. Jobbar själv på märkesverkstad och jag kan säga att oljan fuskas det inte med!

Det är med all säkerhet vevhusventilationen som sitter igen. Vad kör du med för olja? Castrol?

Förstår inte varför man skulle skippa att byta olja på en service. Jobbar själv på märkesverkstad och jag kan säga att oljan fuskas det inte med!

Det är med all säkerhet vevhusventilationen som sitter igen. Vad kör du med för olja? Castrol?

Har för mig man kan kolla om det är vevhusventilationen på ett smidigt sätt. Vet du hur? Är det så att det skvätter o har sig om man öppnar oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång... eller ryker om man lyfter på olje-stickan? :va Kommer inte riktigt ihåg hur det ligger till här... du kanske vet mera?

//KaliZ

Castrol Formula SLX var det i.

När jag fyller på vid behov har jag brukat slå i Shell Helix nånting, det står på baksidan att den är bmw approved eller liknande. Enligt Shells motoroljetabeller är det rätt olja för biltypen.

Jag har läst lite på nätet nu också och det verkar som att bilar kan få problem med frusen vevhusventilation vilket tydligen händer ibland när det är kallt och fuktigt (stockholmsväder). Och det har ju varit lite kallt och fuktigt på sistone, bland annat med frusen låsmekanik en dag eller två när det var -10 och fuktigt.

Har då vevhusventilationen varit rätt igensatt blev vädret kanske spiken i kistan som gjorde att ett oljeklägg frös tätt, med stigande tryck som följd.

Castrol är nog fan den oljan som koksar mest av de alla. Funkar inte på Volvo heller. Du kan mäta så du har undertryck i oljestickans rör, det ska vara ett litet undertryck där, annars kan vevhusventen sitta igen.

Castrol är nog fan den oljan som koksar mest av de alla. Funkar inte på Volvo heller. Du kan mäta så du har undertryck i oljestickans rör, det ska vara ett litet undertryck där, annars kan vevhusventen sitta igen.

Läste senast häromdagen att den lokala BMW-återförsäljaren skröt om att vi bara använder Castrol när vi servar, R&D i nära samarbete med varandra och bla bla....

Hur hänger det ihop?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...