Det verkar vara mer en definitionsfråga om det var värt pengarna mellan raderna. Att skifta batteri tar inte mer än ett par minuter på en bil. Jäkligt bra timpeng måste jag säga från BMWs sida. En smart konstruktion för att kunna debitera mer arbetstid från sina kunder i samband med batteribyten och ändå få dem att känna sig nöjda. Ok att moderna bilar har allt mer avancerad elektronik, men så speciellt är det ändå inte. Med alla diagnosverktyg återförsäljarna tvingas investera i när det kommer ut nya modeller på marknaden kan man nästan förstå att återförsäljarna i vissa fall tar ut 1000- 1500 kr för att läsa av och släcka och radera en felkod på en modern bil som kan triggas utan att det egentligen är något fel på den vilket resulterar i en underkänd besiktning om inget görs.
Några minuter är att ta i då det sitter tajt placerat i högra hjulhuset om jag inte minns fel, lite bök är det allt för att plocka bort det även om det inte tar en timme.
Jag byter inte ens batteri i min 9-5 på ett par minuter då man måste lossa hållaren till batteriet, jucka ut det gamla medan de förbannat korta batterikablarna är i vägen, lyfta dit det nya som tar ännu längre tid att jucka in mellan kablarna och sedan tillbaka med allt. 15 minuter skulle jag gissa på om man räknar med tiden det tar att leta reda på vart i helvete man la 10:ans nyckel för att slutligen hitta den längst nere på motorplåten