Bilfråga - Batteriet måste "registreras"??

Min 20 år gamla Volvo 'r så toppmodern att jag kan stoppa i ett batteri mellan 40 och 400 Ah, den laddar och känner själv när det är fullt, och gör de inte det blir man 120 kr fattigare på en nu laddningsregulator.

T.om min Volvo 144 -69 har en sådan regulator, behövs ingen programmering alls. Den bilen är helt befriad från datorer, men fungerar ändå, märkligt...

Min 20 år gamla Volvo 'r så toppmodern att jag kan stoppa i ett batteri mellan 40 och 400 Ah, den laddar och känner själv när det är fullt, och gör de inte det blir man 120 kr fattigare på en nu laddningsregulator.

T.om min Volvo 144 -69 har en sådan regulator, behövs ingen programmering alls. Den bilen är helt befriad från datorer, men fungerar ändå, märkligt...

Fast då ligger det ju hos dig som ägare att själv konstatera när batteriet är kasst, bilen kan ju inte larma i instrumentet när det är matt och den inte startar.

Fast då ligger det ju hos dig som ägare att själv konstatera när batteriet är kasst, bilen kan ju inte larma i instrumentet när det är matt och den inte startar.

Hur är det med såna där moderna bilar,
om man glömmer bort att gå ut och sätta sig i bilen innan man åker iväg,
larmar den då också?

Så här gick det.

Att byta batteriet gick loss på 711 kr. Mindre än hälften av vad batteriet kostade, inte det dubbla. Där kom en farhåga i tråden på skam i alla fall. Ungefär vad jag förväntat mig.

Tydligen var det ett slags mätinstrument kopplat direkt på batteriet som behövde kalibreras efter just mitt batteri. Det var tydligen inte svårt på något vis heller så jag kan bara dra slutsatsen att det var fel kille på plats dag 1 som inte visste vad han skulle ta sig till när det inte var det antal amperetimmar han brukade stöta på.

Om man inte ställt in mätinstrumentet efter batteriets 77Ah jämfört med den tidigare inställningen på 70Ah hade instrumetnet feltolkat batteriets mätvärden vilket lett till att diverse varningslampor felaktigt börjat lysa. Det var i alla fall förklaringen jag fick och den verkade rimlig.

Slutet gott med andra ord.

Edit: Å andra sidan blev det nu utbytta batteriet helt jävla tokslut utan att någon varningslampa för batteriet lyste någon gång så jag kan i alla fall konstatera att mätinstrumentet i fråga inte har koll på detta, ganska kritiska, mättal.

Last edited:
Har för mig att jag råkat ut får nå liknande vid batteribyte på annan modern bil; då var man tvungen att dra streckkoden på det nya batteriet för att registrera bytet och nollställa elektronikenheten. Behöver jag påpeka att det givetvis bara godkändes bilfabrikantens egna batteri?...
Turligt nog är streckkoden samma på det gamla, LURAD! :smasha

näfyfan, mer mekanisk radpump åt folket :arsele

Så här gick det.

Att byta batteriet gick loss på 711 kr. ........... Å andra sidan blev det nu utbytta batteriet helt jävla tokslut utan att någon varningslampa för batteriet lyste någon gång så jag kan i alla fall konstatera att mätinstrumentet i fråga inte har koll på detta, ganska kritiska, mättal.

Men verkstan tjänar fläsk trots att det inte fungerar. Dessutom kan dom säkert övertyga många att köpa det dyra orginalbatteriet för att det är specialanpassat för (det ickefungerande) mätinstumentet.

suck.

Såg en dokumentär om Fukoshima. Ett av dom mest kritiska mätinstrumenten (vattennivån) skitdyrt var inte tryckkompenserat så det visade att vattennivån steg (det är bra när skiten träffat fläkten i ett kärnkraftverk) när i själva verket allt vattnet blivit ånga med skithögt tryck. Undrar om instrumentet programerats till Japanskt vatten ? Och vad kostade detta att göra i så fall.

Med största sannolikhet är detta en certifieringstwknisk lösning. När man certifierar förbrukning får man dra ut batteriet till viss nivå och de flesta bilar kan dessutom styra så att mer kraft går till laddning under inbromsning. För att detta skall fungera se bilen givetvis ha bra övervakning på batteriet och veta exakt när det är fullt. Totalt kan detta spara 2-3 gram i certifierad bränsleförbrukning

Det är ungefär som förr i tiden när man skulle tanka bilen och först var tvungen att veva fram rätt antal liter som tanken rymde. :D

...........

Vadå förr ? Så var det på macken vid Ashevilles flygplats i efter sommaren förra året. Så är det även på alla ST 1 mackar i Sverige nu.

Så här gick det.

Att byta batteriet gick loss på 711 kr. Mindre än hälften av vad batteriet kostade, inte det dubbla. Där kom en farhåga i tråden på skam i alla fall. Ungefär vad jag förväntat mig.

Tydligen var det ett slags mätinstrument kopplat direkt på batteriet som behövde kalibreras efter just mitt batteri. Det var tydligen inte svårt på något vis heller så jag kan bara dra slutsatsen att det var fel kille på plats dag 1 som inte visste vad han skulle ta sig till när det inte var det antal amperetimmar han brukade stöta på.

Om man inte ställt in mätinstrumentet efter batteriets 77Ah jämfört med den tidigare inställningen på 70Ah hade instrumetnet feltolkat batteriets mätvärden vilket lett till att diverse varningslampor felaktigt börjat lysa. Det var i alla fall förklaringen jag fick och den verkade rimlig.

Slutet gott med andra ord.

Edit: Å andra sidan blev det nu utbytta batteriet helt jävla tokslut utan att någon varningslampa för batteriet lyste någon gång så jag kan i alla fall konstatera att mätinstrumentet i fråga inte har koll på detta, ganska kritiska, mättal.

Ähh. Dom bullshitar dig.
Mätinstrumentet ska hålla reda på batteriets kondition och hur mycket du laddat i det respektive tagit ut för att veta laddningsnivån.
Om batteriet börjar bli tomt eller dåligt så kan den säga åt styrenheten att stänga av diverse strömförbrukare för att spara ström så att bilen ska gå att starta nästa gång.

I praktiken har den svårt att veta laddningsnivån då alla batterier har inre läckströmar som gör att det självurladdar och det är svårt att hålla reda på med ett mätinstrument som sitter utanför batteriet.
Det enda tillfälle jag kan tänka mig att man har nytta av den är om man sitter med motorn avstängd och lyssnar på musik då den kan stänga av stereon när batteriet börjar bli tomt så att man kan starta lite senare när man ska därifrån.

Om du hade skitit i att ställa om den så hade styrinstrumentet trott att det satt ett mindre batteri i bilen vilket hade lett till att det larmat eller stängt av strömförbrukare lite tidigare bara. Men det är av högst akademisk betydelse för det hade egentligen bara gett dig lite större marginaler. Den hade börjat bråka när du gjort slut på kanske 60 av dom 77 Ah eftersom batteriet trodde att du gjort slut på 60 av 70 Ah. Men det händer ju i princip aldrig med normalt brukande av en bil.
Slänger man på en laddare i minst en timme så sätter den laddningsnivån till 80%.

Så hade du bara bytt batteriet och sedan slängt på en laddare en stund så hade allt varit frid och fröjd utan att du hade behövt lägga ut några pengar alls på omprogrammering.

De 711 kronor jag fick betala var arbetskostnad inklusive förbrukningsmaterial på 50 kr för att byta batteri där omprogrammeringen ingår. Summan motsvarar väl 30-45 minuters arbete eller något kan jag tänka mig vilket verkar rimligt. Jag tror inte att priset för omprogrammeringen var så stor del av totalsumman men som alltid vill man ju veta vad det dom gör syftar till :)

Jag kan också formulera det så här - Det var helt klart värt pengarna att känna sig 100% säker på att bilen startar när jag skall iväg från jobbet och hämta barnen på dagis! Då kan man ta lite bullshit he he.

BMW verkar ha väldigt skum hantering i sina styrsystem då det gäller batteri/strömförbrukning. Min kollega har en 520D som är nåt år gammal och mestadels körs ca. 2 mil enkel väg till och från jobbet dagligen. Två mil kan ju inte direkt anses som kortkörning men ändå har han så fort det är kallare än 10 minusgrader ständiga felmeddelanden angående batteriets laddning. Detta torde bero på att bilmodellen har en "doppvärmare" som ska värma kylvattnet för att få värme till kupé och motor som helt enkelt tillsammans med andra förbrukare och batteriladdning tar mer ström än vad generatorn producerar. Själv tycker jag att det är lite kul då han hela sommaren skrutit om alla finesser i den bilen, är ganska kul nu att påpeka att trots att jag inte kan skicka mail från min betydligt billigare Passat så går den billigare och dessutom har jag värme i kupén och inga problem med batteriladdningen :)

BMW verkar ha väldigt skum hantering i sina styrsystem då det gäller batteri/strömförbrukning. Min kollega har en 520D som är nåt år gammal och mestadels körs ca. 2 mil enkel väg till och från jobbet dagligen. Två mil kan ju inte direkt anses som kortkörning men ändå har han så fort det är kallare än 10 minusgrader ständiga felmeddelanden angående batteriets laddning. Detta torde bero på att bilmodellen har en "doppvärmare" som ska värma kylvattnet för att få värme till kupé och motor som helt enkelt tillsammans med andra förbrukare och batteriladdning tar mer ström än vad generatorn producerar. Själv tycker jag att det är lite kul då han hela sommaren skrutit om alla finesser i den bilen, är ganska kul nu att påpeka att trots att jag inte kan skicka mail från min betydligt billigare Passat så går den billigare och dessutom har jag värme i kupén och inga problem med batteriladdningen :)
En detalj med BMW är att batteriet är placerat på golvet i bagaget, utan isolering, alltså kallt.
Eftersom det dessutom finns en temperatursensor på ena batteripolen som gör att batteriet inte laddas max när det är kallt, så kan batteriet inte ta emot max vad generatorn vill ge.
Alltså, kör man korta sträckor så blir det aldrig fulladdat.

En detalj med BMW är att batteriet är placerat på golvet i bagaget, utan isolering, alltså kallt.
Eftersom det dessutom finns en temperatursensor på ena batteripolen som gör att batteriet inte laddas max när det är kallt, så kan batteriet inte ta emot max vad generatorn vill ge.
Alltså, kör man korta sträckor så blir det aldrig fulladdat.

Har absolut ingenting emot BMW men det låter som att det är både felkonstruerat och felprogrammerat. Att andra bilar som har batteriet i motorrummet i fullt vinddrag inte har samma problem borde väl bevisa detta!

Hehe påminner mig om när jag var o hälsa på en polare på en "allbilsverkstad" häromsistens. En service var utförd på en BMW och servicelampan skulle släckas, eller rättare sagt rätt servicelampa. Han stod där och läste ett halft A4 på datorn via Bosch´s diagnosutrustning och efter att ha läst texten noga och grundligt sa han kort o gott:

"Jag tror jag blev lite mer korkad av att läsa den här texten"

Dom kan krångla till det ibland minsann =0)

De 711 kronor jag fick betala var arbetskostnad inklusive förbrukningsmaterial på 50 kr för att byta batteri där omprogrammeringen ingår. Summan motsvarar väl 30-45 minuters arbete eller något kan jag tänka mig vilket verkar rimligt. Jag tror inte att priset för omprogrammeringen var så stor del av totalsumman men som alltid vill man ju veta vad det dom gör syftar till :)

Jag kan också formulera det så här - Det var helt klart värt pengarna att känna sig 100% säker på att bilen startar när jag skall iväg från jobbet och hämta barnen på dagis! Då kan man ta lite bullshit he he.

Det verkar vara mer en definitionsfråga om det var värt pengarna mellan raderna. Att skifta batteri tar inte mer än ett par minuter på en bil. Jäkligt bra timpeng måste jag säga från BMWs sida. En smart konstruktion för att kunna debitera mer arbetstid från sina kunder i samband med batteribyten och ändå få dem att känna sig nöjda. Ok att moderna bilar har allt mer avancerad elektronik, men så speciellt är det ändå inte. Med alla diagnosverktyg återförsäljarna tvingas investera i när det kommer ut nya modeller på marknaden kan man nästan förstå att återförsäljarna i vissa fall tar ut 1000- 1500 kr för att läsa av och släcka och radera en felkod på en modern bil som kan triggas utan att det egentligen är något fel på den vilket resulterar i en underkänd besiktning om inget görs.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti