bensinskalle
Fulltankad!
Var kan man köpa datorfria bilar?
70-tals 240 är garanterat datorfri

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var kan man köpa datorfria bilar?
Min 20 år gamla Volvo 'r så toppmodern att jag kan stoppa i ett batteri mellan 40 och 400 Ah, den laddar och känner själv när det är fullt, och gör de inte det blir man 120 kr fattigare på en nu laddningsregulator.
T.om min Volvo 144 -69 har en sådan regulator, behövs ingen programmering alls. Den bilen är helt befriad från datorer, men fungerar ändå, märkligt...
Fast då ligger det ju hos dig som ägare att själv konstatera när batteriet är kasst, bilen kan ju inte larma i instrumentet när det är matt och den inte startar.
Hur är det med såna där moderna bilar,
om man glömmer bort att gå ut och sätta sig i bilen innan man åker iväg,
larmar den då också?
http://www.ladasverige.se/
Slå till!
Eller en Indisk bil kanske? http://paultan.org/2008/01/12/more-photos-of-the-tata-nano/
Du får garanterat veva fönstren själv i basversionen, men så kostar den som en månads försäkring av en sporthoj.. (16000:- ny i Indien)
Så här gick det.
Att byta batteriet gick loss på 711 kr. ........... Å andra sidan blev det nu utbytta batteriet helt jävla tokslut utan att någon varningslampa för batteriet lyste någon gång så jag kan i alla fall konstatera att mätinstrumentet i fråga inte har koll på detta, ganska kritiska, mättal.
Det är ungefär som förr i tiden när man skulle tanka bilen och först var tvungen att veva fram rätt antal liter som tanken rymde.
...........
Så här gick det.
Att byta batteriet gick loss på 711 kr. Mindre än hälften av vad batteriet kostade, inte det dubbla. Där kom en farhåga i tråden på skam i alla fall. Ungefär vad jag förväntat mig.
Tydligen var det ett slags mätinstrument kopplat direkt på batteriet som behövde kalibreras efter just mitt batteri. Det var tydligen inte svårt på något vis heller så jag kan bara dra slutsatsen att det var fel kille på plats dag 1 som inte visste vad han skulle ta sig till när det inte var det antal amperetimmar han brukade stöta på.
Om man inte ställt in mätinstrumentet efter batteriets 77Ah jämfört med den tidigare inställningen på 70Ah hade instrumetnet feltolkat batteriets mätvärden vilket lett till att diverse varningslampor felaktigt börjat lysa. Det var i alla fall förklaringen jag fick och den verkade rimlig.
Slutet gott med andra ord.
Edit: Å andra sidan blev det nu utbytta batteriet helt jävla tokslut utan att någon varningslampa för batteriet lyste någon gång så jag kan i alla fall konstatera att mätinstrumentet i fråga inte har koll på detta, ganska kritiska, mättal.
En detalj med BMW är att batteriet är placerat på golvet i bagaget, utan isolering, alltså kallt.BMW verkar ha väldigt skum hantering i sina styrsystem då det gäller batteri/strömförbrukning. Min kollega har en 520D som är nåt år gammal och mestadels körs ca. 2 mil enkel väg till och från jobbet dagligen. Två mil kan ju inte direkt anses som kortkörning men ändå har han så fort det är kallare än 10 minusgrader ständiga felmeddelanden angående batteriets laddning. Detta torde bero på att bilmodellen har en "doppvärmare" som ska värma kylvattnet för att få värme till kupé och motor som helt enkelt tillsammans med andra förbrukare och batteriladdning tar mer ström än vad generatorn producerar. Själv tycker jag att det är lite kul då han hela sommaren skrutit om alla finesser i den bilen, är ganska kul nu att påpeka att trots att jag inte kan skicka mail från min betydligt billigare Passat så går den billigare och dessutom har jag värme i kupén och inga problem med batteriladdningen![]()
En detalj med BMW är att batteriet är placerat på golvet i bagaget, utan isolering, alltså kallt.
Eftersom det dessutom finns en temperatursensor på ena batteripolen som gör att batteriet inte laddas max när det är kallt, så kan batteriet inte ta emot max vad generatorn vill ge.
Alltså, kör man korta sträckor så blir det aldrig fulladdat.
De 711 kronor jag fick betala var arbetskostnad inklusive förbrukningsmaterial på 50 kr för att byta batteri där omprogrammeringen ingår. Summan motsvarar väl 30-45 minuters arbete eller något kan jag tänka mig vilket verkar rimligt. Jag tror inte att priset för omprogrammeringen var så stor del av totalsumman men som alltid vill man ju veta vad det dom gör syftar till
Jag kan också formulera det så här - Det var helt klart värt pengarna att känna sig 100% säker på att bilen startar när jag skall iväg från jobbet och hämta barnen på dagis! Då kan man ta lite bullshit he he.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |