Bilfråga - Batteriet måste "registreras"??

Det verkar vara mer en definitionsfråga om det var värt pengarna mellan raderna. Att skifta batteri tar inte mer än ett par minuter på en bil. Jäkligt bra timpeng måste jag säga från BMWs sida. En smart konstruktion för att kunna debitera mer arbetstid från sina kunder i samband med batteribyten och ändå få dem att känna sig nöjda. Ok att moderna bilar har allt mer avancerad elektronik, men så speciellt är det ändå inte. Med alla diagnosverktyg återförsäljarna tvingas investera i när det kommer ut nya modeller på marknaden kan man nästan förstå att återförsäljarna i vissa fall tar ut 1000- 1500 kr för att läsa av och släcka och radera en felkod på en modern bil som kan triggas utan att det egentligen är något fel på den vilket resulterar i en underkänd besiktning om inget görs.

Några minuter är att ta i då det sitter tajt placerat i högra hjulhuset om jag inte minns fel, lite bök är det allt för att plocka bort det även om det inte tar en timme.
Jag byter inte ens batteri i min 9-5 på ett par minuter då man måste lossa hållaren till batteriet, jucka ut det gamla medan de förbannat korta batterikablarna är i vägen, lyfta dit det nya som tar ännu längre tid att jucka in mellan kablarna och sedan tillbaka med allt. 15 minuter skulle jag gissa på om man räknar med tiden det tar att leta reda på vart i helvete man la 10:ans nyckel för att slutligen hitta den längst nere på motorplåten :mad:

.. 15 minuter skulle jag gissa på om man räknar med tiden det tar att leta reda på vart i helvete man la 10:ans nyckel för att slutligen hitta den längst nere på motorplåten :mad:
Efter många år har jag kommit fram till att just motorplåten är antagligen den minst lämpade platsen att förvara verktyg.
Den enda jag kan komma på som är sämre är mellan motorblock och vinkelväxel, den är nästan omöjlig att nå både uppifrån och underifrån.

Efter många år har jag kommit fram till att just motorplåten är antagligen den minst lämpade platsen att förvara verktyg.
Den enda jag kan komma på som är sämre är mellan motorblock och vinkelväxel, den är nästan omöjlig att nå både uppifrån och underifrån.

Alltså, både ja och nej. Motorplåten är ju ett ypperligt ställe för att husera verktygen. Ända tills man hör en hög jävla smäll på motorvägen när man ligger i 130km/h och så ser man en 17-nyckel studsa på asfalten mot bilarna bakom.

Samma sak som att taket ovanför förarplatsen är en alldeles utmärkt plats för både mobiltelefon, plånbok samt fjärrkontroll till hemmastereon (fråga mig inte vad den gjorde där). Ända tills man åker iväg för att i första korsning se prylarna komma glidandes ner över framrutan varpå fjärrkontrollen går sönder när den träffar backen.

En detalj med BMW är att batteriet är placerat på golvet i bagaget, utan isolering, alltså kallt.
Eftersom det dessutom finns en temperatursensor på ena batteripolen som gör att batteriet inte laddas max när det är kallt, så kan batteriet inte ta emot max vad generatorn vill ge.
Alltså, kör man korta sträckor så blir det aldrig fulladdat.

Sen har dom även monterat huvudstyrdonet på ett korkat sätt i motorutrymmet.
Den är monterad i en fin, tät plastlåda vid torpedväggen. Men dom har satt skiten uppochner, med kontaktstyckena uppåt vilket gör att kondens bildas i den fina plastlådans tak, droppar och rinner längs kablarna rakt ner i kontaktstycket och sen börjar det ärga. :död

/B.Een There

Sen har dom även monterat huvudstyrdonet på ett korkat sätt i motorutrymmet.
Den är monterad i en fin, tät plastlåda vid torpedväggen. Men dom har satt skiten uppochner, med kontaktstyckena uppåt vilket gör att kondens bildas i den fina plastlådans tak, droppar och rinner längs kablarna rakt ner i kontaktstycket och sen börjar det ärga. :död

/B.Een There

Motortvättat bilen?

Samma sak som att taket ovanför förarplatsen är en alldeles utmärkt plats för både mobiltelefon, plånbok samt fjärrkontroll till hemmastereon (fråga mig inte vad den gjorde där). Ända tills man åker iväg för att i första korsning se prylarna komma glidandes ner över framrutan varpå fjärrkontrollen går sönder när den träffar backen.

Jag har lyckats med ett par solglasögon, några snusdosor och otaliga koppar kaffe på taket.

En bekant la upp laptopen... :huvet

Motortvättat bilen?

Nej, det skulle aldrig falla mig in på en modern bil. Jag vågar knappt andas i motorutrymmet utfiall fukten från utandningen pajar elektroniken.

Nej jag körde på en landsväg i vintras när bilen plötsligt började gå på 5 burkar. Det visade sig senare efter mycket felsökning att själva kontakten i styrdonet hade ärgat sönder så han skickade bara soppa till 5 cylindrar.
Hade tur att det gick att reparera i öht vilket kostade 4,5k.
Annars är det bara pröjsa ett nytt styrdon för +10k som ska programmeras med immobilizer osv.

Nya bilar är fantastiska!

Och känsliga..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP