Bilfråga - Batteriet måste "registreras"??

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Hallå

Skickade med ett nytt batteri till bilen idag när den skulle in på service (BMW E90). Allt var ok kring mått, polställning osv. det hade jag kollat innan. Men eftersom batteriet är på 77Ah och deras standardbatterier är på 70Ah alt. 80Ah ringde verkstaden och meddelade att dom inte kunde "registrera" batteriet.

Frågan var om jag kunde hämta bilen imorgon så skulle deras "batteri expert" fixa så den gick att registrera. För min del spelade det ingen roll så visst svarade jag och skyndade vidare i mitt arbete.

Sen började jag fundera på vad det var för problem egentligen. Vad kan det spela för roll vad batteriet har för Ah? Vad är det man behöver registrera?

Sitter inte någon på SH med expertis inom området kollar jag självklart upp det med verkstaden imorgon för att stilla min nyfikenhet. Men jag blev som sagt så nyfiken att jag ställer frågan här så jag kan somna ikväll utan att fundera på vad det här handlar om för något och vad som kan ha varit så svårt att dom behöver sin "expert"? :)

Batteriövervakningssystemet måste veta vart det skall börja räkna, så ev. inlärda värden etc. måste återställas vid byte eller annan avvikelse.

DME (motorelektroniken) talar om för generatorn hur mycket den ska ladda och batteriet måste sålunda registreras genom en omprogammering.

Ok, då förstår jag. Är det svårt? Eller använder man bara något slags program där man skriver in 77, trycker på Enter så gör datorn allt jobb? Moderna bilar ni vet ;)

Det är ungefär som förr i tiden när man skulle tanka bilen och först var tvungen att veva fram rätt antal liter som tanken rymde. :D

På moderna bilar har man en laddregulator som känner när batteriet är fullt helt utan att man talar om hur många Ah det rymmer.
Det funkar precis lika bra att sätta in både ett mindre och ett större batteri i såna bilar, det blir fullt ändå.

Men på ett sånt system tjänar ju inte BMW verkstäderna några pengar.

Ok, då förstår jag. Är det svårt? Eller använder man bara något slags program där man skriver in 77, trycker på Enter så gör datorn allt jobb? Moderna bilar ni vet ;)
Man kopplar upp den mot BMW:s dator så gör den jobbet.
Mot en kostnad som överstiger batteriets :tummenupp

Man kopplar upp den mot BMW:s dator så gör den jobbet.
Mot en kostnad som överstiger batteriets :tummenupp

Precis, det är ett lyxigt sätt att tvinga kunderna att köpa överprisade orginaldelar, man lägger på en helt onödig omprogrmmeringskostnad om kunderna skulle få för sig att köpa ett annat batteri...

Vi får se hur dom gör. Dom sade inte att det skulle kosta någonting, bara att jag skulle få vänta tills imorgon ;)

Det borde vara mer än bara en laddregulatorsfråga eftersom en vanlig sketen batteriladdare har en sådan inbyggd. Jag kommer be om en lite tydligare förklaring imorgon om vad som är problemet. Antar att någon som har mer tid, eller är händigare än mig själv, bara skulle tryckt i batteriet på egen hand utan vidare eftertanke. Är ju intressant att veta vad som i så fall skulle gått fel.

Precis, det är ett lyxigt sätt att tvinga kunderna att köpa överprisade orginaldelar, man lägger på en helt onödig omprogrmmeringskostnad om kunderna skulle få för sig att köpa ett annat batteri...

Fine att det säger till för sent eller tidigt att batteriet är "dåligt eller slut" eller så men det BÖR väl inte vara något problem att slänga i ett batteri som diffar 7Ah oasvsett om det skiljer mer på CCA? Jag har ingen kunskap om deras system men det låter som man gör ett problem av ett ickeproblem men jag kanske missar något?

Det kanske även kan ladda lite olika mot V men borde vara så marginellt liten skillnad att jag kan inte se vad som skulle kunna hända om man inte ändrar parametrar?

Sedan om man slänger i ett lättviktsbatteri på halva Ah osv så kanske det finns anledning eller fördel att se över styrdata.
Eller för all del kör dubbla styrkan för att man har en fet stereo?!

Det känns ju helt vacko det där utan att veta hur det egentligen ligger till.

Fine att det säger till för sent eller tidigt att batteriet är "dåligt eller slut" eller så men det BÖR väl inte vara något problem att slänga i ett batteri som diffar 7Ah oasvsett om det skiljer mer på CCA? Jag har ingen kunskap om deras system men det låter som man gör ett problem av ett ickeproblem men jag kanske missar något?

Det kanske även kan ladda lite olika mot V men borde vara så marginellt liten skillnad att jag kan inte se vad som skulle kunna hända om man inte ändrar parametrar?

Sedan om man slänger i ett lättviktsbatteri på halva Ah osv så kanske det finns anledning eller fördel att se över styrdata.
Eller för all del kör dubbla styrkan för att man har en fet stereo?!

Det känns ju helt vacko det där utan att veta hur det egentligen ligger till.

Jo, frågan har faktiskt varit uppe här på SH förut, och då försökte någon BMW mekaniker förklara så överlägset mycket bättre det systemet är, BMW är dock så vitt jag vet ensammen om systemet än i dag, men det betyder säkert bara att alla andra bilar på marknaden egentligen inte fungerar, det är bara en synvilla...

*pling* "Bilen har detekterat bensin från en icke godkänd bensinstation. Motorn kommer nu att stängas av av säkerhetskäl och en bärgningsbil är redan utkallad." :huvet

"Vad menar ni, är bilen operatörslåst till Statoil?"

Fast dom där som säljs hos oss har ju en massa tråkig avgasreglering och bjafs.

Jo, det är ju dock ofrånkomligt om man inte går runt reglerna med en MC-bil eller nåt...

Dom europeiska anpassningarna gör ju Tata Nano dubbelt så dyr, den lär ska säljas i Europa nu.

Jo, det är ju dock ofrånkomligt om man inte går runt reglerna med en MC-bil eller nåt...

Dom europeiska anpassningarna gör ju Tata Nano dubbelt så dyr, den lär ska säljas i Europa nu.

Man kan ju alltid flytta till ett u-land i några år och ta in den som flyttgods, om det fortfarande går då alltså.

Förgasare är billigt.

Man kan ju alltid flytta till ett u-land i några år och ta in den som flyttgods, om det fortfarande går då alltså.

Förgasare är billigt.

USA är ju rätt kul med sina undantag från allt för "Work trucks" (vet dock inte om det fortfarande är så)

Dom var undantagna alla regler som gällde andra fordon, så det gick bra att stoppa i en helt orenad gammal stötstångs V8 med fyrports holley i ett rambygge utan väghållning och med trumbromsar.

Jag har för mig att dom varken behövde säkerhetsbälten eller airbags heller, det var ju en "work truck" :rofl
På jobbet ska man fan inte ha det bekvämt eller säkert...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT