Bilfråga - 4 av 5 hjulbultar..

- Ja jag kan inte förklara det heller. 4 bultar gick in perfekt som förväntat, o när jag skulle in med 5:e så greppade den ju liksom inte. Tog ut den o kikade in i hålet o såg att det var halvt täckt..av något med rak kant. Ungefär som om skivan roterat några grader åt vänster.
Både sommar- och vinterhjul är original.
Om skivan lyckats rotera några grader, då har du riktiga problem någonstans.
Skulle det vara fel fälg så har du bara en hjulskruv som sitter rätt, resterande kommer vara lite off. Det är omöjligt att 4 av 5 i ett cirkulärt mönster sitter rätt.
Bara att ta av hjulet och inspektera innan du kör en meter med den bilen. Bilder??
 
- Citerar mig själv då, din snorunge ?

"..när jag nyligen bytte till vinterhjul fick jag inte dit den 5:e bulten/skruven i vänster fram."
Det går fint med 4 jag kör med 4 fram sedan 4 år tillbaka o bes säger ingenting. Föregående ägare på bilen har nog borrat ur gängorna helt o jag byter inte ett nav för 4000 spänn för några gängor skull.
 
Det går fint med 4 jag kör med 4 fram sedan 4 år tillbaka o bes säger ingenting. Föregående ägare på bilen har nog borrat ur gängorna helt o jag byter inte ett nav för 4000 spänn för några gängor skull.
Du kan gänga upp med nästa dimension. Iofs så måste du ju komma ihåg udda hålet varje gång du byter hjul.
 
Du kan gänga upp med nästa dimension. Iofs så måste du ju komma ihåg udda hålet varje gång du byter hjul.
- Problemet är att halva hålbilden är täckt av något, alltså går vare sig hjulbult eller en gängtapp in där. Typ sådär, av vad jag kunde se när jag kikade in i hålet.

1669881142248.png
 
- Problemet är att halva hålbilden är täckt av något, alltså går vare sig hjulbult eller en gängtapp in där. Typ sådär, av vad jag kunde se när jag kikade in i hålet.

View attachment 478985
Gängningsinlägget var riktat till Moddlaren....
Men i ditt läge skulle jag skruva av hjulet och kolla när du har bättre ljus. För sommarhjulet satt väl med 5 skruvar (US bolt, dvs delgängad skruv, diameter over 3/8").
 
Gängningsinlägget var riktat till Moddlaren....
Men i ditt läge skulle jag skruva av hjulet och kolla när du har bättre ljus. För sommarhjulet satt väl med 5 skruvar (US bolt, dvs delgängad skruv, diameter over 3/8").
- Ja, men svänger ev. förbi en verkstad som får kika på det om jag hinner.
 
- Ja, men svänger ev. förbi en verkstad som får kika på det om jag hinner.
Få se nu, en verkstad, vars enda kompetens är att läsa felkoder, som kommer kränga på dig nya flänsdistorsioner för åtta å tre, plus moms, eller gratis råd av folk på SH som har koll, klurigt val.
 
Få se nu, en verkstad, vars enda kompetens är att läsa felkoder, som kommer kränga på dig nya flänsdistorsioner för åtta å tre, plus moms, eller gratis råd av folk på SH som har koll, klurigt val.
Det kan ha blivit så illa men i liknande situation (överdragna hjulskruvar) körde jag in till en däckverkstad och de bytte ut alla 5 till nya hjulskruvar.
Men du har rätt, besök på typ en BMW eller Volvo verkstad är nått jag också avråder från.
 
Få se nu, en verkstad, vars enda kompetens är att läsa felkoder, som kommer kränga på dig nya flänsdistorsioner för åtta å tre, plus moms, eller gratis råd av folk på SH som har koll, klurigt val.
- Det finns vettiga verkstäder, tro´t eller ej : )
De ska få kika in med vettig belysning och få tala om för mig vad som kan ha hänt, först o främst.
 
Det kan ha blivit så illa men i liknande situation (överdragna hjulskruvar) körde jag in till en däckverkstad och de bytte ut alla 5 till nya hjulskruvar.
Men du har rätt, besök på typ en BMW eller Volvo verkstad är nått jag också avråder från.
- När jag körde BMW kostade det ca 1800 SEK att få bilen upphissad och servoolja påfylld.
När jag körde Audi, stod personalen o pratade i ett hörn utan att reagera på att jag stod vid servicedisken o väntade. Tittade åt mitt håll o återgick sedan till viktigare diskussioner än med mig som kund.
Väljer hellre Mekonomen eller andra fristående verkstäder numer.
 
Kom att tänka på en anekdot om när Citroën presenterade en ny bilmodell på en större mässa. Tror det var CV2 som hade 3 bultade hjul.
En journalist frågade konstruktören: "varför det bara var 3 bult?"
- "För att det inte räckte med 2"
 
Men du har rätt, besök på typ en BMW eller Volvo verkstad är nått jag också avråder från.
Medhåll där. Den enda BMW jag någonsin ägt köpte jag ny för ett par år sedan. Den hade flera intressanta fel och varje misslyckade försök som Bavaria gjorde att reparera den resulterade i en faktura på runt 35000 exklusive moms. (Den slapp jag dock ta själv under garantitiden.) De hade inte en aning om vad felet var så de rev och bytte delar lite planlöst. Vid ett av reparationsförsöken hade de dessutom sönder något nytt som de inte ville ta ansvar för. Slutligen vägrade de till och med medge att felet de försökt laga tre gånger ens var ett fel och då vågade jag helt enkelt inte behålla bilen efter att fabriksgarantin gått ut.

Jag gick direkt från det sista verkstadsbesöket på Bavaria till intilliggande Mercedeshandlare och bytte in bilen mot en Mercedes. Jag kommer aldrig mer köpa en BMW och avråder vid varje tillfälle, som nu, andra att göra det.
 
Medhåll där. Den enda BMW jag någonsin ägt köpte jag ny för ett par år sedan. Den hade flera intressanta fel och varje misslyckade försök som Bavaria gjorde att reparera den resulterade i en faktura på runt 35000 exklusive moms. (Den slapp jag dock ta själv under garantitiden.) De hade inte en aning om vad felet var så de rev och bytte delar lite planlöst. Vid ett av reparationsförsöken hade de dessutom sönder något nytt som de inte ville ta ansvar för. Slutligen vägrade de till och med medge att felet de försökt laga tre gånger ens var ett fel och då vågade jag helt enkelt inte behålla bilen efter att fabriksgarantin gått ut.

Jag gick direkt från det sista verkstadsbesöket på Bavaria till intilliggande Mercedeshandlare och bytte in bilen mot en Mercedes. Jag kommer aldrig mer köpa en BMW och avråder vid varje tillfälle, som nu, andra att göra det.
Inte förvånad. En vän råkade ut för att fjädern sprack på ett av framhjulen, bilen sjönk ihop.
Bärgning och BMW verkstad. Efter reparation ska dom köra från Kristinehamn till Stockholm.
Men bilen går inte fortare än ca 60km/h. Retur till Biluthyrning i Kristinehamn, hustrun kör den ena bilen hem, maken den andra. De lämnar BMWn hemma och fortsätter med hyrbilen till Stockholm. BMWn visade sig senare fått skador på samma sidas bakhjul ABS krans. Så den och sensor måste bytas. Provkörning efter reparation ingår inte. Och felet syntes inte på datorn.
BMW tillhör ju idag enligt ett test i USA och i Motorrads 5000 mila tester de struligaste hojarna också. Äpplet faller inte långt från trädet.
 
Last edited:
Du har gängat snett, skruva av och på igen. Kan bli så om man börjar spänna åt utan att fälgen ligger dikt emot.
Gör om gör rätt, fixat på tre röda.

Om det inte är fel bultbönster på ett hjul då. Då har något hänt.
 
Du har gängat snett, skruva av och på igen. Kan bli så om man börjar spänna åt utan att fälgen ligger dikt emot.
Gör om gör rätt, fixat på tre röda.

Om det inte är fel bultbönster på ett hjul då. Då har något hänt.
- Om du läst mina svar här, så hade du vetat att det inte ens går att få in bulten långt nog för att nå gängorna.
 
- Om du läst mina svar här, så hade du vetat att det inte ens går att få in bulten långt nog för att nå gängorna.
Precis, därför att hjulet inte ligger rätt, de andra fyra sitter inte heller rätt, men de går i. Ligger det lite krokåt så kan man få i fyra och sen är det kört på den sista. Ja jag har gjort det. (skäms)
Det kan ligga snett för att någon av ytorna har något skräp på eller att du spännt det snett med de andra bultarna.
Men det är åtminstone lätt ordnat.

Visst kan det vara en sprucken bromsskiva eller något sådant också, men det är betydligt mindre troligt om ingenting våldsamt har hänt, och att dra av hjulet på nytt och se att det sitter som det ska går ju asfort.
Tillika så ser du om något mot förmodan skulle vara trasågärt där bakom när då plockar bort hjulet lite snabbt.

Se det positivt, du behöver bara lossa 4.
 
Precis, därför att hjulet inte ligger rätt, de andra fyra sitter inte heller rätt, men de går i. Ligger det lite krokåt så kan man få i fyra och sen är det kört på den sista. Ja jag har gjort det. (skäms)
Det kan ligga snett för att någon av ytorna har något skräp på eller att du spännt det snett med de andra bultarna.
Men det är åtminstone lätt ordnat.

Visst kan det vara en sprucken bromsskiva eller något sådant också, men det är betydligt mindre troligt om ingenting våldsamt har hänt, och att dra av hjulet på nytt och se att det sitter som det ska går ju asfort.
Tillika så ser du om något mot förmodan skulle vara trasågärt där bakom när då plockar bort hjulet lite snabbt.

Se det positivt, du behöver bara lossa 4.
- Alltså...såå snett går väl knappast få dit ett hjul utan att det wobblar hejdlöst redan i 70 km/h ändå?
De andra fyra gick hur fint somhelst i sina respektive hål dessutom.
Nä här ligger en hun..bult begraven.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top