Bilfråga - 4 av 5 hjulbultar..

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
- Ja jag kan inte förklara det heller. 4 bultar gick in perfekt som förväntat, o när jag skulle in med 5:e så greppade den ju liksom inte. Tog ut den o kikade in i hålet o såg att det var halvt täckt..av något med rak kant. Ungefär som om skivan roterat några grader åt vänster.
Både sommar- och vinterhjul är original.
Om skivan lyckats rotera några grader, då har du riktiga problem någonstans.
Skulle det vara fel fälg så har du bara en hjulskruv som sitter rätt, resterande kommer vara lite off. Det är omöjligt att 4 av 5 i ett cirkulärt mönster sitter rätt.
Bara att ta av hjulet och inspektera innan du kör en meter med den bilen. Bilder??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Citerar mig själv då, din snorunge ?

"..när jag nyligen bytte till vinterhjul fick jag inte dit den 5:e bulten/skruven i vänster fram."
Det går fint med 4 jag kör med 4 fram sedan 4 år tillbaka o bes säger ingenting. Föregående ägare på bilen har nog borrat ur gängorna helt o jag byter inte ett nav för 4000 spänn för några gängor skull.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det går fint med 4 jag kör med 4 fram sedan 4 år tillbaka o bes säger ingenting. Föregående ägare på bilen har nog borrat ur gängorna helt o jag byter inte ett nav för 4000 spänn för några gängor skull.
Du kan gänga upp med nästa dimension. Iofs så måste du ju komma ihåg udda hålet varje gång du byter hjul.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du kan gänga upp med nästa dimension. Iofs så måste du ju komma ihåg udda hålet varje gång du byter hjul.
- Problemet är att halva hålbilden är täckt av något, alltså går vare sig hjulbult eller en gängtapp in där. Typ sådär, av vad jag kunde se när jag kikade in i hålet.

1669881142248.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Problemet är att halva hålbilden är täckt av något, alltså går vare sig hjulbult eller en gängtapp in där. Typ sådär, av vad jag kunde se när jag kikade in i hålet.

View attachment 478985
Gängningsinlägget var riktat till Moddlaren....
Men i ditt läge skulle jag skruva av hjulet och kolla när du har bättre ljus. För sommarhjulet satt väl med 5 skruvar (US bolt, dvs delgängad skruv, diameter over 3/8").
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gängningsinlägget var riktat till Moddlaren....
Men i ditt läge skulle jag skruva av hjulet och kolla när du har bättre ljus. För sommarhjulet satt väl med 5 skruvar (US bolt, dvs delgängad skruv, diameter over 3/8").
- Ja, men svänger ev. förbi en verkstad som får kika på det om jag hinner.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Ja, men svänger ev. förbi en verkstad som får kika på det om jag hinner.
Få se nu, en verkstad, vars enda kompetens är att läsa felkoder, som kommer kränga på dig nya flänsdistorsioner för åtta å tre, plus moms, eller gratis råd av folk på SH som har koll, klurigt val.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Få se nu, en verkstad, vars enda kompetens är att läsa felkoder, som kommer kränga på dig nya flänsdistorsioner för åtta å tre, plus moms, eller gratis råd av folk på SH som har koll, klurigt val.
Det kan ha blivit så illa men i liknande situation (överdragna hjulskruvar) körde jag in till en däckverkstad och de bytte ut alla 5 till nya hjulskruvar.
Men du har rätt, besök på typ en BMW eller Volvo verkstad är nått jag också avråder från.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Få se nu, en verkstad, vars enda kompetens är att läsa felkoder, som kommer kränga på dig nya flänsdistorsioner för åtta å tre, plus moms, eller gratis råd av folk på SH som har koll, klurigt val.
- Det finns vettiga verkstäder, tro´t eller ej : )
De ska få kika in med vettig belysning och få tala om för mig vad som kan ha hänt, först o främst.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det kan ha blivit så illa men i liknande situation (överdragna hjulskruvar) körde jag in till en däckverkstad och de bytte ut alla 5 till nya hjulskruvar.
Men du har rätt, besök på typ en BMW eller Volvo verkstad är nått jag också avråder från.
- När jag körde BMW kostade det ca 1800 SEK att få bilen upphissad och servoolja påfylld.
När jag körde Audi, stod personalen o pratade i ett hörn utan att reagera på att jag stod vid servicedisken o väntade. Tittade åt mitt håll o återgick sedan till viktigare diskussioner än med mig som kund.
Väljer hellre Mekonomen eller andra fristående verkstäder numer.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Kom att tänka på en anekdot om när Citroën presenterade en ny bilmodell på en större mässa. Tror det var CV2 som hade 3 bultade hjul.
En journalist frågade konstruktören: "varför det bara var 3 bult?"
- "För att det inte räckte med 2"
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Men du har rätt, besök på typ en BMW eller Volvo verkstad är nått jag också avråder från.
Medhåll där. Den enda BMW jag någonsin ägt köpte jag ny för ett par år sedan. Den hade flera intressanta fel och varje misslyckade försök som Bavaria gjorde att reparera den resulterade i en faktura på runt 35000 exklusive moms. (Den slapp jag dock ta själv under garantitiden.) De hade inte en aning om vad felet var så de rev och bytte delar lite planlöst. Vid ett av reparationsförsöken hade de dessutom sönder något nytt som de inte ville ta ansvar för. Slutligen vägrade de till och med medge att felet de försökt laga tre gånger ens var ett fel och då vågade jag helt enkelt inte behålla bilen efter att fabriksgarantin gått ut.

Jag gick direkt från det sista verkstadsbesöket på Bavaria till intilliggande Mercedeshandlare och bytte in bilen mot en Mercedes. Jag kommer aldrig mer köpa en BMW och avråder vid varje tillfälle, som nu, andra att göra det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Medhåll där. Den enda BMW jag någonsin ägt köpte jag ny för ett par år sedan. Den hade flera intressanta fel och varje misslyckade försök som Bavaria gjorde att reparera den resulterade i en faktura på runt 35000 exklusive moms. (Den slapp jag dock ta själv under garantitiden.) De hade inte en aning om vad felet var så de rev och bytte delar lite planlöst. Vid ett av reparationsförsöken hade de dessutom sönder något nytt som de inte ville ta ansvar för. Slutligen vägrade de till och med medge att felet de försökt laga tre gånger ens var ett fel och då vågade jag helt enkelt inte behålla bilen efter att fabriksgarantin gått ut.

Jag gick direkt från det sista verkstadsbesöket på Bavaria till intilliggande Mercedeshandlare och bytte in bilen mot en Mercedes. Jag kommer aldrig mer köpa en BMW och avråder vid varje tillfälle, som nu, andra att göra det.
Inte förvånad. En vän råkade ut för att fjädern sprack på ett av framhjulen, bilen sjönk ihop.
Bärgning och BMW verkstad. Efter reparation ska dom köra från Kristinehamn till Stockholm.
Men bilen går inte fortare än ca 60km/h. Retur till Biluthyrning i Kristinehamn, hustrun kör den ena bilen hem, maken den andra. De lämnar BMWn hemma och fortsätter med hyrbilen till Stockholm. BMWn visade sig senare fått skador på samma sidas bakhjul ABS krans. Så den och sensor måste bytas. Provkörning efter reparation ingår inte. Och felet syntes inte på datorn.
BMW tillhör ju idag enligt ett test i USA och i Motorrads 5000 mila tester de struligaste hojarna också. Äpplet faller inte långt från trädet.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du har gängat snett, skruva av och på igen. Kan bli så om man börjar spänna åt utan att fälgen ligger dikt emot.
Gör om gör rätt, fixat på tre röda.

Om det inte är fel bultbönster på ett hjul då. Då har något hänt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du har gängat snett, skruva av och på igen. Kan bli så om man börjar spänna åt utan att fälgen ligger dikt emot.
Gör om gör rätt, fixat på tre röda.

Om det inte är fel bultbönster på ett hjul då. Då har något hänt.
- Om du läst mina svar här, så hade du vetat att det inte ens går att få in bulten långt nog för att nå gängorna.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
- Om du läst mina svar här, så hade du vetat att det inte ens går att få in bulten långt nog för att nå gängorna.
Precis, därför att hjulet inte ligger rätt, de andra fyra sitter inte heller rätt, men de går i. Ligger det lite krokåt så kan man få i fyra och sen är det kört på den sista. Ja jag har gjort det. (skäms)
Det kan ligga snett för att någon av ytorna har något skräp på eller att du spännt det snett med de andra bultarna.
Men det är åtminstone lätt ordnat.

Visst kan det vara en sprucken bromsskiva eller något sådant också, men det är betydligt mindre troligt om ingenting våldsamt har hänt, och att dra av hjulet på nytt och se att det sitter som det ska går ju asfort.
Tillika så ser du om något mot förmodan skulle vara trasågärt där bakom när då plockar bort hjulet lite snabbt.

Se det positivt, du behöver bara lossa 4.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Precis, därför att hjulet inte ligger rätt, de andra fyra sitter inte heller rätt, men de går i. Ligger det lite krokåt så kan man få i fyra och sen är det kört på den sista. Ja jag har gjort det. (skäms)
Det kan ligga snett för att någon av ytorna har något skräp på eller att du spännt det snett med de andra bultarna.
Men det är åtminstone lätt ordnat.

Visst kan det vara en sprucken bromsskiva eller något sådant också, men det är betydligt mindre troligt om ingenting våldsamt har hänt, och att dra av hjulet på nytt och se att det sitter som det ska går ju asfort.
Tillika så ser du om något mot förmodan skulle vara trasågärt där bakom när då plockar bort hjulet lite snabbt.

Se det positivt, du behöver bara lossa 4.
- Alltså...såå snett går väl knappast få dit ett hjul utan att det wobblar hejdlöst redan i 70 km/h ändå?
De andra fyra gick hur fint somhelst i sina respektive hål dessutom.
Nä här ligger en hun..bult begraven.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top