Bilfråga - 4 av 5 hjulbultar..

På med pannlampan ikväll och lossa så vi får veta vad som hänt...
 
Så kan det bli om man inte använder skruven som skall hålla bromsskivan på plats. Ta loss bromsskivan och återmontera den riktigt med skruven som håller den på plats. Skruven går ofta av när man byter bromsskiva. Då är det frestande att strunta i skruven istället för att borra ur den gamla och rensa med gängtapp.
 
Så kan det bli om man inte använder skruven som skall hålla bromsskivan på plats. Ta loss bromsskivan och återmontera den riktigt med skruven som håller den på plats. Skruven går ofta av när man byter bromsskiva. Då är det frestande att strunta i skruven istället för att borra ur den gamla och rensa med gängtapp.
- Åh fan. "Skruven som ska hålla bromsskivan på plats"...vilken skruv är det?
Och ändå, hur kan samtliga andra 4 hål hamna helt rätt och lättskruvade skruvar i dem om bromsskivan faktiskt roterat snett?
 
- Åh fan. "Skruven som ska hålla bromsskivan på plats"...vilken skruv är det?
Och ändå, hur kan samtliga andra 4 hål hamna helt rätt och lättskruvade skruvar i dem om bromsskivan faktiskt roterat snett?
Ta av hjulet så ser du den. En liten på utsidan av bromsskivan 7 cm från centrum typ. BildGoogelsök på bromsskiva så ser du.
 
Ta av hjulet så ser du den. En liten på utsidan av bromsskivan 7 cm från centrum typ. BildGoogelsök på bromsskiva så ser du.
Ja men det är väl som mickezx7r skrev att passar fyra så lär det inte bero på den utan antingen passar alla eller ingen ? Kör utan själv och rör sig skivan så flyttar det ju alla i förhållande till hålen
 
Ja men det är väl som mickezx7r skrev att passar fyra så lär det inte bero på den utan antingen passar alla eller ingen ? Kör utan själv och rör sig skivan så flyttar det ju alla i förhållande till hålen
Det kan ju bero lite på exakt hur det ser ut. På förra bilen så vet jag att det gick att snurra skivorna lite så att dom blockerade hålen. Men där var det ett runt hål för varje bult som skulle ligga bakom motsvarande hål vilket betydde att antingen var alla öppna eller så var inget öppet.
Men det kan ju teoretiskt sett vara så att det finns fler hål eller att dom är annorlunda utformade på TS bil så att man kan råka ut för att om skivan roterar lite så kan den hamna i ett läge där den blockerar bara ett eller två av hålen.
Jag håller det iofs inte för sannolikt men det är ju en teoretisk möjlighet.
 
Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
bulthål.jpg

Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
 
Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
View attachment 479000

Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
Jag hade nog plockat loss hjulet bara för att vara säker på att det inte är något knas där. Tar ju inte många minuter extra när du ändå drar fram alla verktyg.
 
Det är sällan hål försvinner av sig själva och sen återuppstår så det låter som att det var nån form av smuts som var i vägen för skruven. Eftersom ytan mellan fälg och nav ska vara ren skulle jag ha demonterat hjulet och kollat. Är det skräp där kan det röra sig när hjulet krossat kornen. Har hjulet väl börjat röra sig lite grann så rör det sig ganska snart lite till.
Min erfarenhet av att tappa hjul på bilen visar att de kan hamna inihelvete långt från bilen och även om det gnistrar vackert av bromsskivor mot asfalt så funkar det sämre än med hjul.
 
Hmm, det här var ju en spännande tråd. ;-)

Nu är jag kanske helt fel ute, men nog liknar det en avbruten hjulskruv längst in?
Baserat på att jag inte ser någon gänga i hålet i mitten (även om det är lite svårt att
avgöra vad som är vad på bilden).

/ Mikael
 
Bulten avbruten?

Jag körde till jobbet med endast två bultar i. Det gick bra tills den ena lossnade och körde om mig i sjuttio. Då började det skramla lite. Anledningen till detta var såklart att jag glömt spänna bultarna efter byte till sommardäck. Efter detta kontrollerar jag alltid alla bultar minst två gånger... ?
 
Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
View attachment 479000

Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
Ja det kanske löser sig, bara skruva i den återstående hjulskruven.
Men själv hade jag med gott om tid skruvat av fälgen av ren nyfikenhet (är mycket nyfiken) för att ta reda på vad det är som ibland täcker för hålet......
Och kolla insidan av fälgen, det kan ju vara på fälgen det där stoppet sitter...
 
Last edited:
Ja, det låg snett....
När Micke kört så har det centrerat sig då skruven som sitter med spänning på är koniska.
Egentligen så duger det att skruva i sista och efterdra de andra.
Men iom att det är ett 5-minuters projekt att plocka av hjulet och kolla att inget mot förmodan är knas när man ändå är ut så skulle jag bestämt rekommendera det.
Jag hade inte kört så mycket utan att göra detta då fyra troligen inte sitter så tajt mer. (igen, 5 minuter, chop chop)

Rakhyveln fungerar troligen här också varför göra det så krångligt?
 
Dåligt med tid och gott om regn o mörker resulterat i att jag hoppade ur bilen när jag kom hem och kollade om bulten gick att skruva i nu när hålet magiskt återuppstått utan handpåläggning. Ungefär som när Maria fick barn utan att Josef varit där med sin pillevick.
Hålet som nu uppenbarat sig är perfekt och runt men...för litet!
Alltså hålet är nu inte stort nog för bulten , trots att det ser ut att vara helt centrerat och runt o fint??

Ingen obalans i någon hastighet och inga missljud. Inväntar vettigt väder för närmre besiktning.
 
Det är sällan hål försvinner av sig själva och sen återuppstår så det låter som att det var nån form av smuts som var i vägen för skruven. Eftersom ytan mellan fälg och nav ska vara ren skulle jag ha demonterat hjulet och kollat. Är det skräp där kan det röra sig när hjulet krossat kornen. Har hjulet väl börjat röra sig lite grann så rör det sig ganska snart lite till.
Min erfarenhet av att tappa hjul på bilen visar att de kan hamna inihelvete långt från bilen och även om det gnistrar vackert av bromsskivor mot asfalt så funkar det sämre än med hjul.
- Inte bara försvunnet och återuppståndet. Även förminskat.
 
Hmm, det här var ju en spännande tråd. ;-)

Nu är jag kanske helt fel ute, men nog liknar det en avbruten hjulskruv längst in?
Baserat på att jag inte ser någon gänga i hålet i mitten (även om det är lite svårt att
avgöra vad som är vad på bilden).

/ Mikael
- Samtliga bultar som jag lossade när jag bytte från sommar- till vinterhjulen är intakta, och alla 5 satt alltså i sina respektive hål från början. Inga spacers. Originalhjul.
 
Dåligt med tid och gott om regn o mörker resulterat i att jag hoppade ur bilen när jag kom hem och kollade om bulten gick att skruva i nu när hålet magiskt återuppstått utan handpåläggning. Ungefär som när Maria fick barn utan att Josef varit där med sin pillevick.
Hålet som nu uppenbarat sig är perfekt och runt men...för litet!
Alltså hålet är nu inte stort nog för bulten , trots att det ser ut att vara helt centrerat och runt o fint??

Ingen obalans i någon hastighet och inga missljud. Inväntar vettigt väder för närmre besiktning.
I hålet på senaste bilden så är det där skruvskallen ska sitta för att hålla bromsskivan på plats så att den inte snurrar när du har lossat på hjulskruvarna. Bara att lossa hjulet, vrida bromsskivan på navet så att du kan få in alla hjulskruvarna i resp hål. Jag tror att skruven som saknas till skivan är en M6 med försänkt skalle, torx i original men det funkar lika bra med spår eller kryss oxå.
 
I hålet på senaste bilden så är det där skruvskallen ska sitta för att hålla bromsskivan på plats så att den inte snurrar när du har lossat på hjulskruvarna. Bara att lossa hjulet, vrida bromsskivan på navet så att du kan få in alla hjulskruvarna i resp hål. Jag tror att skruven som saknas till skivan är en M6 med försänkt skalle, torx i original men det funkar lika bra med spår eller kryss oxå.
- Ahhh...kan det vara den omsusade skruven. Men då 4 av 5 bultar är på plats och hjulet sitter dikt an utan några vibrationer, så är väl då saken biffstek egentligen? Funkar väl bra som det är nu då?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top