Bilettkontrollanters befogenheter

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
läste dethär ( http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=314&a=245067 )

Vad har de för befogenheter egenligen?? måste man uppge peronuppgifter till dem? Tycker jag värkar lite konstigt... om man nu inte skulle ha nån biljett eller annat "färdbevis" och inte vill uppge några personuppgifter får de gripa en då? det borde de ju inte få efterssom man knappast kan få fängelse för det.

Någon som vet vad som gäller?

åker så himmla sällan med dem, så de få ggr jag gör det betalar jag för mig. men man kan ju göra misstag... och 800.- räcker till många resor..

Det enda som de har rätt till är väl att kvarhålla dig om du vägrar att uppge namn osv tills en polispatull kommer o tar med dig.

Slår du till någon och försöker smita så är det våld mot tjänsteman=INTE VÄRT DET!

Så enklast av allt köp ett hundrakort eller skit i det.

Nej, dem har inga som helst befogenheter att gripa dig eller fasthålla dig - frihetsberövande eller något sånt heter det. Du har inte heller någon skyldighet enligt lag att visa upp biljett/id eller liknande bara för att ett företag, västtrafik ber dig göra det.

Det finns inga undantag i lagen som ger västtrafik några som helst befogenheter att hindra din väg (bilda en cirkel, ställa sig framför etc etc), eller kräva id handlningar.

Tro mig, jag har provat :tummenupp
- en filmkamera som spelar in kan komma väl till hands när man minst anar det :D

Muggen skrev:
Nej, dem har inga som helst befogenheter att gripa dig eller fasthålla dig - frihetsberövande eller något sånt heter det. Du har inte heller någon skyldighet enligt lag att visa upp biljett/id eller liknande bara för att ett företag, västtrafik ber dig göra det.

Det finns inga undantag i lagen som ger västtrafik några som helst befogenheter att hindra din väg (bilda en cirkel, ställa sig framför etc etc), eller kräva id handlningar.

Tro mig, jag har provat :tummenupp
- en filmkamera som spelar in kan komma väl till hands när man minst anar det :D

Om vad du säger är rätt var det som jag trodde. Om de hindrar mig att gå så är det bara de som gör fel (enligt lagen) Genom ett frihetsberövning så då har jag polisen/lagen på min sida.

Brukar de frihetsberöva de som vägrar ta böter?? I så fall skulle man ju (i teorin) kunna göra ett envarsgripande av kontrollanterna för "olaga frihetsberövande" om det skulle hända och överlämna dem till polisen i stället. Men i praktiken skulle det nog bli våld mot tjänsteman om man försökte nått sånt...:rolleyes:

Tycker att man skall betala. På sätt och vis så är det ju att stjäla tjänster av Västtrafik genom att inte betala...

Blondie skrev:
Det enda som de har rätt till är väl att kvarhålla dig om du vägrar att uppge namn osv tills en polispatull kommer o tar med dig.

Slår du till någon och försöker smita så är det våld mot tjänsteman=INTE VÄRT DET!

Så enklast av allt köp ett hundrakort eller skit i det.

Om det är så skulle de vara ordningsvakter med förordnanden på bussarna/vagnarna och med synliga brickor och gör ett omhändertagande... Eller är det kanske nån annan lag för att man befinner sig på Västtrafiks egendom.. Eller kanske detdär med att stjäla tjänster går att använda...?? Men då blir det en massa strul med bevis mm och kan de inte bevisa nått så blir det olaga frihetsberövande till slut ändå...

- Spånar bara lite eftersom jag inte är helt insatt i vad lagarna säger.

Blue_F skrev:
Om det är så skulle de vara ordningsvakter med förordnanden på bussarna/vagnarna och med synliga brickor och gör ett omhändertagande... Eller är det kanske nån annan lag för att man befinner sig på Västtrafiks egendom.. Eller kanske detdär med att stjäla tjänster går att använda...?? Men då blir det en massa strul med bevis mm och kan de inte bevisa nått så blir det olaga frihetsberövande till slut ändå...

- Spånar bara lite eftersom jag inte är helt insatt i vad lagarna säger.

Ordningsvakter får ej utföra id-kontroller. De företräder det "allmänna" och lyder under polismyndigheten. Id-kontroll av myndighetsperson får enbart utföras vid misstanke om brott.
Biljettkontrollanter har inga rättigheter över huvudtaget. De får inte stoppa eller hålla kvar dig. De kan fråga om du vill visa ID, men de kan inte kräva det. Sedan är det ju inte böter de skriver ut, det får enbart polismyndigheten utföra. Den enda sak som skiljer biljettkontrollanten från en privatperson är det förstärkta rättskyddet. Dvs om du nitar honom/henne så gör du digskyldig till våld mot tjänsteman.
Det finns prejudicernade domar som påvisar att det system som finns på spårvagnar/bussar om hur du betalar för resan inte är tillräckligt "säkra" för att kunna säkerställa att du inte av misstag skall kunna missa att betala.
Den brottsrubricering du möjlige skulle kunna bli misstänkt för är bedrägligt beteende, men som tidigare skrivit så är betalningssystemet inte tillräckligt säket för att detta skall gälla. Därför skriver ju biljettkontrollanterna bara ut tilläggsavgift.
Skulle biljettkontrollanterna ta tag i dig eller på annat sätt begränsa dig i din frihet så gör de sig omedelbart skyldiga till olaga frihetsberövande.
Som passus så kan jag ju meddela att biljettkontrollanterna inte är speciellt omtyckta av våra blå vänner, då de befinner sig i en gråzon och jobbar. Och inte alltid sköter detta på ett bra sätt.
Ordningsvakterna på bussar/spårvagnar har enbat till uppgift att säkerställa ordningen enligt PL§13 och LOB. Och här gäller enbart förordnandet PÅ bussen/spårvagnen, inte utanför. De får inte "hjälpa" biljettkontrollanterna att kvarhålla dig eller göra annat, då det inte ligger ett brott i grunden för deras handlande.

Men sedan kommer ju alltid frågan om vem som är trovärdig när det hamnar på rättens bord. Som Muggen skrev: En mobilkamera eller annan inspelande utrustning är ju guld värd i dessa lägen.

Men trots allt detta så är det värt betala för resan, ett sådant här ärende är både långt och kostsamt. Plus att du i slutändan är utlämnad till ett par äldre nämndemän/kvinnor som lever efter gamla uppfattningar att den som tagit på sig ett yrke att kontrollera människor i grunden är trovärdigast.

Blev du klokare? :va

Med den insikten kan ju du gissa mitt yrke? :hihi

Det hela var väl uppe på 3:an med aschberg för ett tag sedan,dock handlade det om tunnelbanan i stockholm.

Där handlade det ju om att folk kan gå innanför spärrarna utan att behöva ha åkt dvs dom tar en genväg genom stationen.

Sitter du på buss/spårvagn utan gilltigt färdbevis så är du ju så att säga rökt.

Sen har GBG löjligt dåliga undercover kontrollanter.

När vi åkte en morgon på U-Bahn i Berlin kliver det på en tjej med en liten hund,dreadlocks,stora tatueringar på armarna och är klädd som en skatetjej.

När dörrarna stängs så ...vips blev hon en biljettkontrollant.

Långa farbron skrev:
Det hela var väl uppe på 3:an med aschberg för ett tag sedan,dock handlade det om tunnelbanan i stockholm.

Där handlade det ju om att folk kan gå innanför spärrarna utan att behöva ha åkt dvs dom tar en genväg genom stationen.

Sitter du på buss/spårvagn utan gilltigt färdbevis så är du ju så att säga rökt.

Sen har GBG löjligt dåliga undercover kontrollanter.

När vi åkte en morgon på U-Bahn i Berlin kliver det på en tjej med en liten hund,dreadlocks,stora tatueringar på armarna och är klädd som en skatetjej.

När dörrarna stängs så ...vips blev hon en biljettkontrollant.

Rökt och rökt.

Du har ju etiskt begått ett fel, men rent juridiskt måste man bevisa uppsåtet, och det är ju där som den svenska lagen brister (eller inte brister).
Du kan likna det vid följande:
Om du snattar en kexchoklad på Pressbyrån. Du stoppar ner den i väskan utan att någon ser dig och går. Blir du stoppad av kontrollanten på utsidan och han ber att få se i din väska så är det bara att tvärneka. Han kan inte göra ett skvatt. (Du bör ju dock vara jävligt säker på att han inte sett dig!) Även om han ser dig så kan du fritt ränna omkring inne i butiken utan att han kan göra något. Du får ha varan hur du vill inne i butiken. Det finns ju inget som heter försök till snatteri, och även om det hade funnits så skulle han aldrig kunna bevisa uppsåtet inne i butiken.

När det gäller tunnelbanan så begår du ju brottet vid "spärren", ses inte detta så är du ju inte gripbar. I GBG blir det ju därmed omöjligt att bevisa exakt var och när du begick lagbrottet.

Lagar är en djungel, det bästa sättet att slippa problem är ju att i möjligaste mån försöka följa dom.

<<Spider>> skrev:
Blev du klokare? :va

Med den insikten kan ju du gissa mitt yrke? :hihi

Det var bra beskrivet!
Men kan det räknar som någon form av stöld eller liknande om det går att bevisa att man åkt utan att betala?

Blue_F skrev:
Det var bra beskrivet!
Men kan det räknar som någon form av stöld eller liknande om det går att bevisa att man åkt utan att betala?

Det kan aldrig räknas som någon form av stöld. De kan aldrig dömma dig för något, de kan bara ge dig en tilläggsavgift. Bedrägligt beteende tillhör en av de fyra saker som lagen styr men som inte har fängelse i straffskalan. Vilket medför att du enbart kan få en reprimand av poilsmyndigheten, aldrig bli gripen. Om de vill jävlas riktigt med dig så får du ett strafföreläggande i form av en bot. Men då skall polisen skriva denna. Det kräver också att det är polispatrullen som utfärdar denna som har sett hela händelsekedjan. De kan inte göra detta baserat på biljettkontrollantens uppgifter. Det är ju återigen detta med uppsåt och bevisbörda.

Skummat igenom detta lite, är det således så igentligen då, att är man lite kall så kan man skita i att betala, och bara vänligt men bestämt gå därifrån om man skulle bli påkommen?

Man kanske skulle börja åka kommunalt.. :) Iofs så måste man ju stämpla kort i dörren för det mesta, men där man inte gör det kan man ju bara skita i det i princip..

Hultan skrev:
Skummat igenom detta lite, är det således så igentligen då, att är man lite kall så kan man skita i att betala, och bara vänligt men bestämt gå därifrån om man skulle bli påkommen?

Man kanske skulle börja åka kommunalt.. :) Iofs så måste man ju stämpla kort i dörren för det mesta, men där man inte gör det kan man ju bara skita i det i princip..

Rent juridiskt så är det en mycket svår situation. Biljettkontrollanterna har inte de juridiska rättigheterna som krävs, och som vanligt har polisen andra prioriteringar.

Men det jag inte har räknat in i ekvationen är ju att biljettkontrollanterna går in i gråzonen (inte omtyckt av varken gemeneman eller polisen) och där blir man ofta fast. För de försöker stoppa dig om du vägrar visa leg. Går du då emot dom så kommer de att hävda att du lagt hand på dom och därmed är du gripbar för våld mot tjänsteman. Precis som påpekat innan i denna tråd.

Men du kan ju alltid hävda att du tappat kupongen, det ligger hos kontrollanten att bevisa att du inte betalt. Bevisbördan ligger inte hos dig. Det finns tusen ursäkter som rent juridiskt är toksvåra att motbevisa om inte kontrollanten sett dig från början av resan till slut.

Jag har hört talas om en tanta som klev på en spårvagn, köpte sig en biljett och satte sig brevid en grabb av utländsk härkomst längre bak i vagnen och tänkte inte mer på att det var en invandrargrabb brevid henne.
Efter inte så lång tid börjar tanten att beklaga sig över att ett invadrargäng som är längre fram i vagen för ett sånt sjujävkla liv. Hon pratar på högt så alla som sittter i närheten hör hur irreterad hon är på gänget som busar runt där framme.
Rätt var det är så kommer det på ett gäng kontrollanter. Tanten tar fram sin lösa papperslapp som har hon nyligen köpt. Killen brevid henne som nu blivit ganska så irreterad över att tanten har klagat på ungdomarna där framme ser nu sin chans att sätta tantan på plats. Helt sonika rycker han hennes biljett och äter upp den. :lol
När kontrollanterna hör hur gumman börjar skrika undrar dom vad som hänt, men tror såklart inte på henne. Jag har för mig att hon åkte på böter fast hon då eg. inte skulle ha gjort det.

Surt sa räven och käka upp ett 100-kort

Blondie skrev:
Vad jobbar du med?

Man kan väl säga att jag har ett skadat intresse för att veta mer om lagar än jag behöver. Det är bra att ha när man gjort något i den berömda gråzonen :hihi .
Men jag skulle aldrig jobba som biljett kontrollant eller ännu värre p-nisse :näsblod .

Jag tror att jag efter moget övervägande väljer att hålla karriären hemlig :lol . Kanske om jag dyker upp på någon av alla trevliga fester så kan ju munnen glappa med rätt mängd sprit i kroppen. Hoppas bara att någon fest inträffar när jag inte jobbar eller har något annat måste som ligger ivägen. Har tappert försökt komma iväg på någon av alla fikastunder, men det har inte varit lätt.

Pesttrafik är så djävla idiotiska!!
"åkte fast" en gång när jag skulle åka med min vovve ner på stan. Jag frågade chuffören om jag skulle betala för hunden, som för övrigt är en jack russel på ca 6 kg och som då var valp, alltså liten som en kattunge. Han sa att det inte var nödvändigt då hon inte tog någon plats så jag betalade ju bara för mig. När kontrollanterna kom på och började tjata om böter för att jag inte betalat för hunden så hänvisade jag till vad chuffören sagt, han blånekade då att han ens pratat med mig. Dock hjälpte två andra personer på spårvagnen till att övertala kontrollanterna att jag inte skulle få böter....
Rätt roligt att man ska behöva betala för en liten hund men inte för stora cyklar, barnvagnar och resväskor. Tar inte de mer plats än ett husdjur som kan sitta i knät??

Mcbrud skrev:
Rätt roligt att man ska behöva betala för en liten hund men inte för stora cyklar, barnvagnar och resväskor. Tar inte de mer plats än ett husdjur som kan sitta i knät??
Inte ens cyklar med punktering får man ta med!
Dock fick jag en gång ta med en cykel när jag hade blivit bestulen på mitt framhjul och var två hållplatser från ändhållplatsen.

Surt med hunden :(

Blue_F, ang länken, där det står om en 7-åring som åkte på 800 kr i böter så låter ju det väldigt märkligt. Är man under 15 så kan man mig veterligen inte åka på böter av detta slag. Känns ju konstigt att hon har skrivit en sådan artikel. Verkar helt och hållet påhittat.

Over and Out

Mark

Last edited:
<<Spider>> skrev:
Man kan väl säga att jag har ett skadat intresse för att veta mer om lagar än jag behöver. Det är bra att ha när man gjort något i den berömda gråzonen :hihi .
Men jag skulle aldrig jobba som biljett kontrollant eller ännu värre p-nisse :näsblod .

Jag tror att jag efter moget övervägande väljer att hålla karriären hemlig :lol . Kanske om jag dyker upp på någon av alla trevliga fester så kan ju munnen glappa med rätt mängd sprit i kroppen. Hoppas bara att någon fest inträffar när jag inte jobbar eller har något annat måste som ligger ivägen. Har tappert försökt komma iväg på någon av alla fikastunder, men det har inte varit lätt.
Kul att någon delar det intresset, även om jag i skrivande stund, har allt för lite tid till att fördjupa mig i området..
Att utmana systemen är ett av de få privilegier vi har här i Sverige...
Men det är kul, och lätt, när man blivit slipad, och vet hur stenen skall dras... :tummenupp :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa