Jag åker tåg längre sträcka en gång om året i regel, till göteborg på cross-sm i ullevi.
I GBG funkar allt utan bil. Nära till allt. Dessutom kan man gå på krogen på kvällen och slippa köra bakfull hem, något som är både jobbigt, tråkigt och farligt.
Brukar åka 1:a klass hem. Där är enda problemet den satans dåliga mobiltäckningen i detta landet som gör att man inte kan kolla internet när som på vägen hem ens...
Det är skönt att åka långt i tåg. Buss är det inte.
MEN
Hemma skulle det vara svårare att klara sig utan bil, men det skulle gå.
Har den bara för att ALLT blir enklare, och för intressets skull.
Skulle klara mig med bara hojen, men vågar inte parkera den hemma då folk inte vet vad som är andras och deras.
Hade annars lätt ställt av bilen hela sommaren och bara kört hojen som drar 0,47 hårdkörning

Skulle klara mig med bara mopeden, men allt skulle bli mycket svårare då, liksom med cykel, när jag, visseligen veckopendlar, men ändock 14 mil per vecka, + vänner som bor långt bort med dåliga kollektivförbindelser.
Ang. effektjakten i nya bilar så räckte 170 hk till det mesta.
Att bilen proppas full med onödig elektronik, databoxar och skit som kräver ström, när vevar till rutorna, mekanisk justering av stolarna m.m räcker?
Vem behöver EGENTLIGEN en fullutrustad tysk, när en Volvo 740 GL gör allt, utom tillfredsställelsen och prestandan, lika bra?
Ta bort all onödig skit i en tvåtons bil som väger den inte mer än 1500 kg.
En 740 utan extrautrustning väger 1400. En V70 1800. Karossen tom, väger ungefär samma på bägge. (V70 har andra krockbalkar, 740 tjockare plåt) VART är all extra vikt? All onödig utrustning...