Bilen en lyxvara vi kan vara utan?

Det finns fakiskt ställen där det inte går med buss..

Inte ens artikelförfattarna som skrivit en debattartikel i syfte att skapa just debatt är så kategoriska att de för ett resonemang som gäller alla.. Trots att de som sagt vill röra om i grytan och få igång diskussionen skriver ju även de följande:

"Visst finns det utsatta grupper som för sin rörlighet och för att klara sin vardag är beroende av bilen. I glesbygd och på obekväma tider saknas ofta godtagbara alternativ."

Ska man vara liiite tråkig så är det ju så att kollektivtrafiken aldrig kommer vara tillräcklig sålänge folk kör sin bil överallt.

Ska man vara liiite tråkig så är det ju så att kollektivtrafiken aldrig kommer vara tillräcklig sålänge folk kör sin bil överallt.

Var med lillkorv på Spårvagnsmuséet(rekommenderas för smågrabbar) och där hade de en ganska talande illustration som visade på det faktum att de som fyller hela Essingeleden med sina bilar på en sträcka av fem kilometer skulle rymmas i 6 tunnelbanetåg...

Vore ett rätt intressant experiment om alla i hela Sverige ställde bilen och tog de allmänna färdmedlen som fanns tillgängligt under en tid. Tror inte att det skulle få något positivt gensvar. Snarare skulle det peka ut svagheterna i vårt samhälle. Hur pass beroende vi gjort oss av bilen.

Det är inte NY vi lever i direkt där taxi och tunnelbanan löser de flestas transportbehov till och från arbetet och fritiden smidigt. Utan bil är nog Stockholm den staden i Sverige jag skulle bosatt mig i och jag tror nog att ännu fler håller med mig på den punkten. Även om Stockholm inte är en internationell metropol direkt finns det största utbudet där nära till hands. Fick man välja ett annat land hade man nog ännu hellre flyttat utomlands till en stad med internationell prägel och ett väl fungerande allmänt transportsystem t ex Paris.

Har själv bil för att det är bekvämt, men har ändå svårt att förstå alla bilnarkomaner i tråden. Vi kan göra ett tankeexperiment: Anta en situation där bränslet var ännu billigare och helikoptrar var lika vanliga som bilar. Givetvis skulle då pöbeln bo ännu längre från jobbet/affärer/kamrater/samhällsfunktioner och de skulle skrika ännu högre vid tal om höjning av bränsleskatten eller tal om att försöka påverka (det överdrivna) helikopteranvändadet i en för samhället mer positiv riktning...
Sanningen är ju den att i de flesta fall klarar man sej alldeles utmärkt utan bil. Gör man inte det bör man överväga att förändra sin livssituation.
Eller för att ta ett ännu absurdare exempel:
Norsk lax fryses och fraktas vidare till Kina/Vietnam för att rensas och därefter till Vietnam/Kina för att packas och därefter körs det tillbaka till svenska frysdiskar och säljs här för ett pris som knappast rör någon av oss i ryggen.
Fast just det där är ett exempel på när något som kan verka absurt egentligen har positiv miljöeffekt kontra alternativet. En forskare inom LCA (livscykelanalys) berättade att vid automatrensning går så mycket av fisken bort att det blir en bättre totalkostnad (allt inräknat, även miljö) om då fisken handrensas i asien och sedan skickas tillbaka...
http://naturvetarna.se/Global/Nyheter vetenskap/NV_ 10_08_mat_miljo_s14_17.pdf?epslanguage=sv
Blev av med kortet...
Funderade på att skaff moppe? Går fortare än man tror, även om man inte trimmar.

Har själv bil för att det är bekvämt, men har ändå svårt att förstå alla bilnarkomaner i tråden. Vi kan göra ett tankeexperiment: Anta en situation där bränslet var ännu billigare och helikoptrar var lika vanliga som bilar. Givetvis skulle då pöbeln bo ännu längre från jobbet/affärer/kamrater/samhällsfunktioner och de skulle skrika ännu högre vid tal om höjning av bränsleskatten eller tal om att försöka påverka (det överdrivna) helikopteranvändadet i en för samhället mer positiv riktning...
Sanningen är ju den att i de flesta fall klarar man sej alldeles utmärkt utan bil. Gör man inte det bör man överväga att förändra sin livssituation.

Till exempel genom att köpa en bil?
Sveriges befolkning kan inte leva på att tvätta skjortor och laga mat åt varandra.
Prova ett tag att leva på vad du kan odla i balkonglådorna.

Dessutom upptäckte jag under dessa tre (låååånga) månader jag fick ta bussen, att många människor som åker buss är skitäckliga. Det satt tuggummi på sätena, låg snorloskor på golvet. Där var nåt fyllo som pissade på sig i ett säte osv osv i all oändlighet. Och för att inte tala om alla jävla barn på bussen, som skrek och bölade så fort de inte fick som de ville. Jag ville slita mitt hår, många gånger. Okej att jag kan få road rage också, men det är långtifrån lika illa, och jag slipper bli utsatt för alla äckelheter! :tungan

Uhhh nu påminde du mig om vintern... Så härligt att kliva på pendeln en Måndagmorgon känna den mysiga doften av svett, urin, spya och sur öl sen sätta sig på smetiga, leriga, våta och grusiga säten...

Att massor av dom som åker kollektivt är riktigt jävla äckliga avskräcker nog många "normala" människor. Dessutom städas det väldigt sällan efter dessa djur.

Det är inte bara en gång man satt sig på ett tillsynes torrt säte för att sen känna hur den sötsura stanken sakta krypa sig på och det börjar kännas "fuktigt", man får helt enkelt vara jävligt glad om det händer från jobbet och inte till.. :huvet

Var med lillkorv på Spårvagnsmuséet(rekommenderas för smågrabbar) och där hade de en ganska talande illustration som visade på det faktum att de som fyller hela Essingeleden med sina bilar på en sträcka av fem kilometer skulle rymmas i 6 tunnelbanetåg...

Sex tunnelbanetåg låter mycket. Jag gissar på sex tunnelbanevagnar.
Det sitter ju för det mesta bara en slipspinne i varje SUV

Sex tunnelbanetåg låter mycket. Jag gissar på sex tunnelbanevagnar.
Det sitter ju för det mesta bara en slipspinne i varje SUV

Den exakta jämförelsen var:
Antalet sittplatser på ett tunnelbanetåg motsvarar fyra kilometer bilar med en person i varje.
4 filer, fyra kilometer= 4 tåg..
5 kilometer borde således ge ett tåg till, alltså 5 tåg...

Räknar man med alla stående så motsvarar givetvis 6 tåg ännu mer men jag hade lite bråttom med matten och avrundade lite förenklat...

Men om inte resten av världen hänger på, då blir du ju ingen skillnad. :rolleyes:

Säger jag som kör 125cc skoter i vardagen och har bilen avställd sommartid.

Åter igen är det således storstadspöbeln som är lata/feta/dumma i huvudet.
De har kollektivtrafik men använder den inte.
Det ska fan till en bonnläpp att va smart nog att åka med grannen till marknaden.

Läste för ett par år sen nån referens till en studie där det gjordes jämförelsen om motorsport.

Då konstaterades att STCC-cirkusen inkl. racing, transporter till/från banor osv stod för ungefär samma utsläpp som en (1) flygplanstol till Thailand, enkel resa.

Men vi åker miljödiesel och källsorterar (tjejens påhitt) så nu kan man ju unna sig en solvecka medelst flyg i oktober :D

Läste för ett par år sen nån referens till en studie där det gjordes jämförelsen om motorsport.

Då konstaterades att STCC-cirkusen inkl. racing, transporter till/från banor osv stod för ungefär samma utsläpp som en (1) flygplanstol till Thailand, enkel resa.

Men vi åker miljödiesel och källsorterar (tjejens påhitt) så nu kan man ju unna sig en solvecka medelst flyg i oktober :D

Med tanke på svenskens resvanor så är det nog rätt få som kan ha rent miljösamvete. Tycker var och varannan människa reser till Thailand en gång om året. Själv har jag gjort mest Europa resor och det vore rätt önskvärt om man gjorde fler förbindelser med snabbtåg. Det är egentligen vansinne att man ska flyga så fort man reser inom Europa och inom Sverige. Tågbolagen tar rena ockerpriserna. Jag hade gärna satt mig på ett X-2000 tåg om man slutat med sin vansinniga varierande prissättning och stopp i tid och otid. Det går i princip snabbare att köra bil om man t ex ska till Stockholm (Ja, ja man kanske får ligga på lite :)) Men det är billigare med flyg om man inkluderar den faktiska kostnaden att köra bil.

Det låter märkligt?! Kör inte STCC-cirkusen längre än så?!
De siffor jag har sett har visat att flyg släpper ut ungefär lika mycket per person och kilometer som en stor bil.

Det går i princip snabbare att köra bil om man t ex ska till Stockholm (Ja, ja man kanske får ligga på lite :))

Du behöver inte ens ligga på.. Jag har gjort i stort sett varenda stad mellan sundsvall och trelleborg med stockholm som utgångspunkt. Givet att man kan jobba på tåget och att det kan va rätt skönt ibland (tyckte chefen :() så brukade jag kolla det alternativet med jämna mellanrum.

Inte ens Sthlm - Gbg går snabbare med tåg trots X2000.

Men inte kan jag köra så snabbt med bil utan att köra åt helvede för fort? Nej, men det behövs inte.

Sällan bor man på Centralen, och sällan ska man till Gbg för att vara på Nils Eriksson. Nej, går tåget 1200 så måste jag låsa ytterdörren 11.10 (då bodde jag hyfsat centralt, men tuben, hämta biljetter, hitta rätt plus lite marginal så är det verklighet).

Det ger att jag med bil är nästan i Trosa innan tåget ens lämnar perrongen. Sen när tåget kommer till Gbg är det säkert MINST en timme för att ta sig dit man ska. Till detta ska sägas att man med tåg måste ha MINST samma marginal för "signalfel" osv som med bil för köer.

Dessutom är det krasst räknat knappt lönsamt att åka tåg om man inte har en väldigt dyr bil. Och så får man dra av att man måste dela utrymme med skrikiga ungar och gubbsvettiga pensionärer :zpy

Det låter märkligt?! Kör inte STCC-cirkusen längre än så?!
De siffor jag har sett har visat att flyg släpper ut ungefär lika mycket per person och kilometer som en stor bil.

Och det är typ 1500-2000 mil till Thailand eller?? Är det verkligen orimligt?

Last edited:
Och det är typ 1500-2000 mil till Thailand eller?? Är det verkligen orimligt?

Näe, inte om vi pratar om per deltagare... Men när du sa STCC-cirkusen trodde jag du menade alla tävlande och inblandade sammanslaget...

Men per deltagare kan det säkert stämma.

Näe, inte om vi pratar om per deltagare... Men när du sa STCC-cirkusen trodde jag du menade alla tävlande och inblandade sammanslaget...

Men per deltagare kan det säkert stämma.

Hmm.. Begreppsförvirring!

Menade nog hela cirkusen (inte publik dock), men för 1 helg. Inte en hel säsong alltså.

Ca. 25l/km, räkna får du göra, jag ids inte bry mig.

Antaget 250 passagerare så ger det ju en liter/mil vilket stämmer med ovans antagande också.

Last edited:
Du behöver inte ens ligga på..

Antagligen inte vid närmare eftertanke. Jag körde en hel del mellan Stockholm och Helsingborg innan man byggde om vägarna i Småland till 2+1 vägar och drog om en del av sträckan till tvåfilig motorväg. Någon sen natt gick det riktigt fort bitvis. Saktade givetvis ner till laglig fart vid de notoriska fällorna. Tror det från dörr till dörr tog 3.30- 3.45. Idag hade det sannolikt gått att köra betydligt fortare.

Vid ett tillfälle flög jag från Köpenhamn till Stockholm vidare upp till Norrland. Fick bättre pris på flygbiljetten. Det tar en timme ner till flygplatsen från Helsingborg, men man måste i realiteten åka 2,5 timmar tidigare för att checka in och parkera bilen. Väl framme i Stockholm på Arlanda måste man sedan hämta ut sitt bagage på utrikeshallen och checka in det igen. Det tar sin lilla tid. Med facit i hand hade det varit smartare att köra bilen upp till Arlanda och ställa den där och flyga vidare till Norrland. Tidsmässigt hade det gått på ett ut nästan. Flyger man från den lokala flygplatsen Ängelholm ca 25- 30 minuter bort behöver man inte vara lika tidigt ute. Men man måste ju ändå räkna med ca 3- 5 timmar från dörr till dörr.

Jag åker tåg längre sträcka en gång om året i regel, till göteborg på cross-sm i ullevi.

I GBG funkar allt utan bil. Nära till allt. Dessutom kan man gå på krogen på kvällen och slippa köra bakfull hem, något som är både jobbigt, tråkigt och farligt.
Brukar åka 1:a klass hem. Där är enda problemet den satans dåliga mobiltäckningen i detta landet som gör att man inte kan kolla internet när som på vägen hem ens...

Det är skönt att åka långt i tåg. Buss är det inte.
MEN
Hemma skulle det vara svårare att klara sig utan bil, men det skulle gå.
Har den bara för att ALLT blir enklare, och för intressets skull.
Skulle klara mig med bara hojen, men vågar inte parkera den hemma då folk inte vet vad som är andras och deras.
Hade annars lätt ställt av bilen hela sommaren och bara kört hojen som drar 0,47 hårdkörning :)
Skulle klara mig med bara mopeden, men allt skulle bli mycket svårare då, liksom med cykel, när jag, visseligen veckopendlar, men ändock 14 mil per vecka, + vänner som bor långt bort med dåliga kollektivförbindelser.

Ang. effektjakten i nya bilar så räckte 170 hk till det mesta.
Att bilen proppas full med onödig elektronik, databoxar och skit som kräver ström, när vevar till rutorna, mekanisk justering av stolarna m.m räcker?
Vem behöver EGENTLIGEN en fullutrustad tysk, när en Volvo 740 GL gör allt, utom tillfredsställelsen och prestandan, lika bra?

Ta bort all onödig skit i en tvåtons bil som väger den inte mer än 1500 kg.

En 740 utan extrautrustning väger 1400. En V70 1800. Karossen tom, väger ungefär samma på bägge. (V70 har andra krockbalkar, 740 tjockare plåt) VART är all extra vikt? All onödig utrustning...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back