Bilen en lyxvara vi kan vara utan?

Hur ända in i helvete kan det vara försvarbart att sälja en så pass avancerad apparat som bör ha kostat en hel del energi att tillverka för så lite pengar?

Därför att det i många länder inte kostar något att släppa ut mycket skit eller att låta anställda arbeta under förhållanden som vi inte skulle acceptera så mycket som en dag....
Man kan således bortse från en hel del saker som hade medfört kostnader i Sverige(Miljö + arbetsförhållanden/miljö)

Du vet sånna där blockflöjtsträdkramarflummiga saker som inte riktigt går att översätta i pengar.

Det är ju lätt att räkna vissa kostnader för att tillverka:
- löner
- X kWh per enhet
- Y m3 olja per enhet
- lokaler
- maskiner

.... sen finns det saker som man i för stor grad inte behövt ta in i beräkningen (iaf inte de ekonomiska kalkylerna) och fortfarande inte räknar i vissa länder..

- Utsläpp
- grundvattenuttag
- arbetsförhållanden värda namnet
- buller
- o.s.v.

Så länge som sådant är "gratis" kan vi fortsätta tillverka slit & släng-produkter tills vi alla handlat oss less..

Därför att det i många länder inte kostar något att släppa ut mycket skit eller att låta anställda arbeta under förhållanden som vi inte skulle acceptera så mycket som en dag....
Man kan således bortse från en hel del saker som hade medfört kostnader i Sverige(Miljö + arbetsförhållanden/miljö)

Du vet sånna där blockflöjtsträdkramarflummiga saker som inte riktigt går att översätta i pengar.

Det är ju lätt att räkna vissa kostnader för att tillverka:
- löner
- X kWh per enhet
- Y m3 olja per enhet
- lokaler
- maskiner

.... sen finns det saker som man i för stor grad inte behövt ta in i beräkningen (iaf inte de ekonomiska kalkylerna) och fortfarande inte räknar i vissa länder..

- Utsläpp
- grundvattenuttag
- arbetsförhållanden värda namnet
- buller
- o.s.v.

Så länge som sådant är "gratis" kan vi fortsätta tillverka slit & släng-produkter tills vi alla handlat oss less..

...för att inte tala om transportarbetets utsläpp för att frakta allt detta jox från Asien till Sverige

Det vore nog bättre för miljön om vi införde en lyxskatt på alla slit och slängvaror. Det innefattar elektronik, kläder, möbler. H&M arvingarna och Kamprad samt elektronik tillverkarna vore nog inte så nöjda, men vi skulle göra miljön en stor tjänst. Folk kanske skulle bli mer kvalitetsmedvetna. Med det sagt så behöver vi inte gå tillbaka till gamla generationer som sparade på allt och lappade och lagade grejerna så länge det gick. Men det är ju absurt att folk ska slänga en fullt funktionsduglig tv de köpt ett par månader tidigare bara för att det kommit ut en ny på marknaden med lite snyggare design och bild. Det är ju absurt att folk ska köpa kläder som sedan bara hamnar i garderoben tills de slängs för att fylla ett konsumtionsbehov. Lika absurt är det att folk vallfärdar ut till IKEA och köper nya möbler och inredningsdetaljer så fort lönen kommit in på kontot.

När varorna sedan är uttjänta; Då exporterar vi alla miljögifterna till u-länder och klappar oss på huvudet över hur duktiga vi är på att ta hand om vårt skrot. Vore intressant att se hur pass stor inverkan all produktion har på miljön i Asien där merparten av sakerna kommer ifrån. Jag tycker att vi alla är medskyldiga till att förstöra planeten genom vårt konsumtionsmönster.

...för att inte tala om transportarbetets utsläpp för att frakta allt detta jox från Asien till Sverige

:prexis

Eller för att ta ett ännu absurdare exempel:
Norsk lax fryses och fraktas vidare till Kina/Vietnam för att rensas och därefter till Vietnam/Kina för att packas och därefter körs det tillbaka till svenska frysdiskar och säljs här för ett pris som knappast rör någon av oss i ryggen.

Det vore nog bättre för miljön om vi införde en lyxskatt på alla slit och slängvaror.

Problemet är inte bara "slit & slängvaror" utan att Alla skall ha Allt...
Jag tillhör själv dem som inte kan sätta upp en tavla på väggen eller slipa av vardagsrummsbordet utan att svänga förbi Biltema och köpa min egna skruvdragare eller slipmaskin.

Alla har allt. Förr skämdes man inte för att låna något av grannen och ge honom en vinare för besväret men nu skall alla ha sin egna kap/ger-såg och skruvdragare med dubbla batterier samt en ny högtryckstvätt för de byggde ju trots allt 10kvm trädäck som därefter måste tvättas en gång om året...
(- Ja, jag är likadan)

Last edited:
Nej, det är en konsekvens av att det är billigt att tillverka i industriell skala i u-länder men att arbetskraft på hemmaplan är dyrt.
Även om vi skulle halvera skattetrycket skulle det fortfarande vara extremt mycket billigare att tillverka och sälja en ny pryl än att låta någon reparera den trasiga.

Jag tror du har fel och mycket mer faktiskt hade reparerats som det gjordes förr om priserna varit hälften. Hade reperationerna kommit igång hade priserna kunnats pressas ytterligare när reperationslokalerna väll börjat användas och inte ståt tomma halva dagarna.

Jag tror du har fel och mycket mer faktiskt hade reparerats som det gjordes förr om priserna varit hälften. Hade reperationerna kommit igång hade priserna kunnats pressas ytterligare när reperationslokalerna väll börjat användas och inte ståt tomma halva dagarna.

Fråga din pappa om han kunde köpa en skruvmaskin/skruvdragare för mindre än en timlön på 70-talet eller om han kunde köpa en TV för en dags arbete.

De allra flesta lagar nog inte en pryl som är billig att ersätta med en ny. För att det i huvudtaget ska finnas ett motiv att laga något måste värdet på produkten överstiga kostnaden för att laga den.

Väljer man trots detta att laga en produkt som går att ersätta för en spottstyver så är det andra bakomliggande anledningar. Kanske har man något sentimentalt skäl att laga en produkt som dessutom kanske inte går att ersätta med en ny.

En 10- 20 år gammal Bang Olufsen produkt kan vara motiverad att lämna in på reparation. De har nämligen förhållandevis gott värde även begagnade och folk ser dem inte som slit och släng produkter. Ofta kostar det inte särskilt mycket heller att få produkterna lagade i förhållande till vad de betingar på begagnatmarknaden.

De allra flesta lagar nog inte en pryl som är billig att ersätta med en ny. För att det i huvudtaget ska finnas ett motiv att laga något måste värdet på produkten överstiga kostnaden för att laga den.

/
Precis så är det. Men orsaken till att det är billigare att köpa nytt än att laga beror ju på att priserna på att köpa nytt faktiskt är mer eller mindre orimligt låga (om man kollar på hemelektronik). Är det inte sjukt när man faktiskt har råd att köpa en sprillans ny ganske fet LCD eller plasma-TV i månaden om man har lite pengar över efter att mat och husrum är betalt? Jag skulle faktiskt hellre se att det lades ner mycket krut på att få skiten att hålla bra. Då skulle jag kunna tänka mig att lägga >20 000 på en TV som jag sedan kunde ha och vara nöjd med i 10 år innan det var dags att köpa någon ny.

Som exempel kan jag ju ta mina ganska skapliga högtalare som jag köpte för mina surt förvärvade slantar år 2000. De är fortfarande lika fina och låter lika bra. De kommer troligen inte att sälja inom det närmsta decenniet.

Precis så är det. Men orsaken till att det är billigare att köpa nytt än att laga beror ju på att priserna på att köpa nytt faktiskt är mer eller mindre orimligt låga (om man kollar på hemelektronik). Är det inte sjukt när man faktiskt har råd att köpa en sprillans ny ganske fet LCD eller plasma-TV i månaden om man har lite pengar över efter att mat och husrum är betalt? Jag skulle faktiskt hellre se att det lades ner mycket krut på att få skiten att hålla bra. Då skulle jag kunna tänka mig att lägga >20 000 på en TV som jag sedan kunde ha och vara nöjd med i 10 år innan det var dags att köpa någon ny.

Som exempel kan jag ju ta mina ganska skapliga högtalare som jag köpte för mina surt förvärvade slantar år 2000. De är fortfarande lika fina och låter lika bra. De kommer troligen inte att sälja inom det närmsta decenniet.

Tyvärr tycker inte tillverkarna så, de föredrar att vi köper nytt varje år så att de får en stadig inkomstström. Om du ger en riktig ingenjör i uppdrag att designa en TV utan onödigt trams så kommer den nog däremot att vara byggd för att hålla en evighet och att vara lättlagad, men samtidigt mycket dyrare än dagens TVapparater. ;)

Problemet med att sälja på långa livstider är att det inte går att bevisa att de lever länge. Då är det lättare att sälja på någon fullkomligt fånig skalär (dpi, upplösning, eller något annat dumt). Eller med någon flashig gimmick, eller namn. (Super LCD någon?)

Problemet med att sälja på långa livstider är att det inte går att bevisa att de lever länge.

Fast orsaken till att det inte är intressant att bygga elektronik som håller är ju det kommer så mycket ny teknik hela tiden så att vi konsumenter helt enkelt köper nytt för att komma över de nya funktionerna som den gamla, fullt fungerande, TVn saknar...
- Visst hade den gamla TVn sjukt bra bild och ljud men den saknar Spotify & Voddlerklient, den kan inte logga in automagiskt på fejjan och dessutom så matchar den inte mina nya högblanka högtalare.

Edit:
Vi köper helt enkelt inte längre nya saker för att vi behöver utan för att vi kan och tycker det är kul.

Last edited:
Fast orsaken till att det inte är intressant att bygga elektronik som håller är ju det kommer så mycket ny teknik hela tiden så att vi konsumenter helt enkelt köper nytt för att komma över de nya funktionerna som den gamla, fullt fungerande, TVn saknar...
- Visst hade den gamla TVn sjukt bra bild och ljud men den saknar Spotify & Voddlerklient, den kan inte logga in automagiskt på fejjan och dessutom så matchar den inte mina nya högblanka högtalare.

Edit:
Vi köper helt enkelt inte längre nya saker för att vi behöver utan för att vi kan och tycker det är kul.

Det är ju också sant, men går att lösa ganska lätt med att ha ett uppgraderingsbart system i televisionen (och det mesta andra) då allt utom bildskärpa och ljud och ingångar i princip är mjukvara.
Med google tv är det väl iofs på väg ditåt med.

PS3 är ett bra exempel på en maskin som klarar att leva ganska länge tack vare ständig utveckling av mjukvaran. En bra Iphone skulle också ha klarat det. Men hittills har de ju stoppat i gammal hårdvara redan från början och då hänger den inte riktigt med iallafall.

Vem lånade ni bilen av då när ni gjorde era resor?

Eller åkte ni taxi, buss, tåg, flyg tåg, buss, taxi för att ta er från en stad till en annan?

Eller ännu bättre, tiggde ni skjuts av folk som hade bil?

Tåg och buss funkade väldigt bra, i 95% av fallen, även för långa resor. Någon gång åkte vi med någon släkting, någon hyrde vi bil när vi skulle ut på campingtur men de gångerna kan räknas på ena handens fingrar, för hela min uppväxt. Att man behöver bil bara för att man har barn är bevisligen inte sant; det var inga enorma uppoffringar vi gjorde för att inte ha bil, och dessutom sparades det en del pengar.

Har läst hela tråden, och tänkte svara på flera inlägg, men det får bli en annan gång. Så, jag halkar in på ett bananskal med mina tankar. :tungan

Jag skulle inte vilja säga att bilen faktiskt är en nödvändighet i dagens samhälle, ens om du bor in the middle of nowhere. Däremot underlättar den ju något enormt, och i dagens tidspressade samhälle känns det rätt skönt att slippa ödsla tid på en buss.

Jag blev av med körkortet i maj, och var utan det till början av denna månaden. Jag fick ta buss vart jag än skulle, om jag inte lyckades hitta någon som kunde köra mig. Jag gick till bussen 06,20, och skulle vara på jobbet 08,00. Med bil tar det 15 minuter att köra. Iaf, slutade jobb 17,00, och skulle då ta mig till stallet. Stall brukar finnas på landet, detta också. Med bil från jobbet tog det 10 min dit. Med buss till närmaste hållplats, plus den tiden det tog att gå sista biten, tog det 2 timmar. När jag var färdig i stallet och skulle hem tog det 2,5 timme hem. Med bil tar det 10 min. Jag kör egentligen lastbil, och jobbar då oftast 07-16. Nu fick jag sitta på kontoret medan körkortet var borta, alltså 08-17. När jag har körkort och börjar 07 körde jag hemifrån 06,40, kör direkt till stallet efteråt och är hemma allra senast 20,00, om jag inte ska åka iväg och träna.

När jag tog buss lämnade jag hemmet 20 minuter tidigare, trots att jag började en timme senare. Hade jag tur var jag hemma för dagen kl. 23,00. När man sen ska gå upp igen 05,30 nästa dag, och nästa igen, och nästa igen osv, och är så trött när man kommer hem att man inte ens orkar laga mat, utan stupar i säng, förstår nog de flesta att det är en ganska kass situation. Min vardag skulle alltså sett ut så alltid om jag inte haft bil. Jag är kanske ganska bekväm av mig, och har vant mig vid att ha bilen och all tid den sparar mig, men det är stor skillnad på att vara hemma 20 eller 23 om vardagarna. Utöver det kunde jag inte ens köpa foder till hästen utan bilen, för hur centralt brukar foderbutiker ligga, och hur många 25-kg säckar tror ni jag orkar bära 6 km från bussen till stallet? Med det liv jag lever nu blir det faktiskt ohållbart utan bil.

Last edited:
Tåg och buss funkade väldigt bra, i 95% av fallen, även för långa resor. Någon gång åkte vi med någon släkting, någon hyrde vi bil när vi skulle ut på campingtur men de gångerna kan räknas på ena handens fingrar, för hela min uppväxt. Att man behöver bil bara för att man har barn är bevisligen inte sant; det var inga enorma uppoffringar vi gjorde för att inte ha bil, och dessutom sparades det en del pengar.

Näe, visst, man behöver inte...

Jag känner en snubbe vars föräldrar tyckte att man behöver inte TV, Video, datorer och sådan skit.

Visst växte dom upp dom med...

Har läst hela tråden, och tänkte svara på flera inlägg, men det får bli en annan gång. Så, jag halkar in på ett bananskal med mina tankar. :tungan

Jag skulle inte vilja säga att bilen faktiskt är en nödvändighet i dagens samhälle, ens om du bor in the middle of nowhere. Däremot underlättar den ju något enormt, och i dagens tidspressade samhälle känns det rätt skönt att slippa ödsla tid på en buss.

Jag blev av med körkortet i maj, och var utan det till början av denna månaden. Jag fick ta buss vart jag än skulle, om jag inte lyckades hitta någon som kunde köra mig. Jag gick till bussen 06,20, och skulle vara på jobbet 08,00. Med bil tar det 15 minuter att köra. Iaf, slutade jobb 17,00, och skulle då ta mig till stallet. Stall brukar finnas på landet, detta också. Med bil från jobbet tog det 10 min dit. Med buss till närmaste hållplats, plus den tiden det tog att gå sista biten, tog det 2 timmar. När jag var färdig i stallet och skulle hem tog det 2,5 timme hem. Med bil tar det 10 min. Jag kör egentligen lastbil, och jobbar då oftast 07-16. Nu fick jag sitta på kontoret medan körkortet var borta, alltså 08-17. När jag har körkort och börjar 07 körde jag hemifrån 06,40, kör direkt till stallet efteråt och är hemma allra senast 20,00, om jag inte ska åka iväg och träna.

När jag tog buss lämnade jag hemmet 20 minuter tidigare, trots att jag började en timme senare. Hade jag tur var jag hemma för dagen kl. 23,00. När man sen ska gå upp igen 05,30 nästa dag, och nästa igen, och nästa igen osv, och är så trött när man kommer hem att man inte ens orkar laga mat, utan stupar i säng, förstår nog de flesta att det är en ganska kass situation. Min vardag skulle alltså sett ut så alltid om jag inte haft bil. Jag är kanske ganska bekväm av mig, och har vant mig vid att ha bilen och all tid den sparar mig, men det är stor skillnad på att vara hemma 20 eller 23 om vardagarna. Utöver det kunde jag inte ens köpa foder till hästen utan bilen, för hur centralt brukar foderbutiker ligga, och hur många 25-kg säckar tror ni jag orkar bära 6 km från bussen till stallet? Med det liv jag lever nu blir det faktiskt ohållbart utan bil.

Men varför bussen, du har ju ett utmärkt transportmedel som varken spottar ut avgaser eller kräver förarbevis.:D

Det finns fakiskt ställen där det inte går med buss. Ens om man vill.
Både i Dorotea och Arjeplog räknade jag lite på ställen där det fanns potentiella jobb.

Om jag skulle ta bussen var jag framme 2h innan bussen hem gick.
Nej, det gick inga fler.
Och då skulle jag dessutom få stärkande promenader på 2x6km till närmsta busstation.

Funkarliasominte.
Inte ens om man vill.

Edit: Långa turer med buss i norrland kan vara spännande.
Kramfors -> Dorotea går 3h fortare, kostar 100:- mindre och är 30mil kortare med bil.

Last edited:
Jag blev av med körkortet i maj, och var utan det till början av denna månaden.

Om jag blivit av med körkortet hade jag klarat mig rätt bra under en period. Bor centralt och det finns det mesta inom gångavstånd eller cykelavstånd. Givetvis hade livet blivit lite mer inrutat men det hade gått. Om jag däremot vore i dina kläder och blev av med körkortet hade jag sannolikt kört bil ändå men hållit mig till de nödvändigaste turerna. Risken att åka fast två gånger är extremt liten om man håller sig i skinnet och tänker sig för vilka dagar man kör och vilka tidpunkter. Det går det alldeles utmärkt att undvika rutinkontrollerna där de letar efter fylleristerna.

Jag har en kompis som växte upp med föräldrar utan körkort. De levde ett relativt inrutat liv utan större utsvävningar, men klarade sig bra med kommunala färdmedel, cykel och tåg. Så visst går det att leva utan bil. Under senare år inskaffades en EU-moped som fadern körde till och från golvbanan med och gjorde matinköp med. Min kompis tog inget eget körkort (om han inte gjort det under senaste åren, jag tvivlar). Det föll sig inte naturligt. Han lade en hel del pengar på taxi resor varje månad (bekväm av sig). Jag uppskattar att han lägger mindre pengar än vad många lägger i försäkring och bensin varje månad. För många hade det nog varit vettigare att lägga pengar på att åka taxi och hyra bil vid behov. Tittar man på vad en nyare bil kostar varje månad inklusive värdeminskningen så är det egentligen rätt vansinnigt att man har en bil. Men det är varje persons rätt att välja hur man vill ha det. Att via ekonomiska styrmedel få folk att välja bort bil när det inte finns några egentliga alternativ. Det är ingen bra lösning.

Skäggo: Lite svårt att binda honom utanför lägenheten, kanske? :p

Mordecaien: Okej, i Norrland är det säkerligen så. Skåne funkar det nog faktiskt, nästan överallt ifrån, om man dessutom äger en cykel.

Harmon Rabb: Jag funderade på det, men vågade inte, eftersom mitt jobb går ut på att framföra ett fordon. Om jag blivit tagen igen hade det ju varit kört. :p

Men visst blev livet väldigt inrutat, speciellt när man är van vid att kunna ta bilen när som helst, var som helst. Jag som är van vid att ha en bil har väldigt svårt att förstå att folk faktiskt klarar sig utan bil. Men visst, man klarar ju sig väldigt olika bra beroende på vart man bor, vad man har för hobbys, hur långt man har till jobbet osv. När det tar 15 min till jobb för mig med bil och 1 h 40 min med buss känns det fan inte okej alltså.
Som du säger - bil är oerhört dyrt, och för många är det faktiskt inte ens ekonomiskt försvarbart, om man tänker efter. Jag har många gånger funderat på en mindre, snålare bil, men eftersom jag kör med hästen 1-2 ggr i månaden är det inget vettigt alternativ ändå. Och jag kan villigt erkänna att jag är för bekväm för att strula med bussar. Dessutom upptäckte jag under dessa tre (låååånga) månader jag fick ta bussen, att många människor som åker buss är skitäckliga. Det satt tuggummi på sätena, låg snorloskor på golvet. Där var nåt fyllo som pissade på sig i ett säte osv osv i all oändlighet. Och för att inte tala om alla jävla barn på bussen, som skrek och bölade så fort de inte fick som de ville. Jag ville slita mitt hår, många gånger. Okej att jag kan få road rage också, men det är långtifrån lika illa, och jag slipper bli utsatt för alla äckelheter! :tungan

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back