Det är en konsekvens av vår skattepolitik. Många tv-radiohandlare är enskilda firmor. 2/3 av av deras vinst försvinner i skatt, moms och socialaavgifter. De behöver ta en så hög lön för reperationen att det är billigare för folk att köpa nytt.
Nej, det är en konsekvens av att det är billigt att tillverka i industriell skala i u-länder men att arbetskraft på hemmaplan är dyrt.
Även om vi skulle halvera skattetrycket skulle det fortfarande vara extremt mycket billigare att tillverka och sälja en ny pryl än att låta någon reparera den trasiga.
Dessutom kan vi tillverka engångsartiklar av alla tänkbara och otänkbara slag för en spottstyver.
Till skillnad från för 30-40 år sedan finns allt från kläder, till elektronik till husgeråd att köpa för inga pengar alls och därför finns det heller inget utrymme eller ens behov av att ha folk som lagar saker...
Även om du skulle kunna få dina skor lagade för 150-200 spänn köper man hellre ett par flång nya av samma modell på rean för 400:- för då blir de både hela OCH rena och skinande vita...
Varför lappa en tröja när du kan köpa en ny för samma peng?
Det är helt enkelt så att extremt mycket prylar har blivit extremt mycket billigare jämfört med förr och då sliter vi och slänger vi.
Dessutom ligger det i vår "kultur" att köpa nytt så fort något fått en repa..
Hörde en intervju med en gammal dam som under 60-70:talet flyttade ner till "storstan" från någon isolerad by och hon kom från en "kultur" där man tog hand om allt och återanvände allt...
Hon berättade att hon t.o.m återanvände sina gamla ICA-kassar. När de var slitna sköljde hon ur dem, skar upp dem i remsor och vävde mattor av dem men med åren(läs 90-00:tal) hade även hon börjat komma på sig själv med att "slit & slänga" lite mer..
--
Edit:
Hittade programmet.. Jag mindes fel, damen var ingen "dam" utan det pratade om hur "vi svenskar" har förändrat vårt beteende det senaste århundradet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4354752&topmenu=0
--
Jag har för mig att de på samma program berättade att svenskar har gått från att slänga 5-20kg sopor per person och år till att slänga ca ett halvt ton per person och år och ändå brukar folk här på SH göra ett stort nummer av att de inte låter sig hunsas av miljömupparna utan att de stolt slänger allt i samma påse oavsett om det är glas, plast eller kvicksilver.