Har läst hela tråden, och tänkte svara på flera inlägg, men det får bli en annan gång. Så, jag halkar in på ett bananskal med mina tankar.
Jag skulle inte vilja säga att bilen faktiskt är en
nödvändighet i dagens samhälle, ens om du bor in the middle of nowhere. Däremot underlättar den ju något enormt, och i dagens tidspressade samhälle känns det rätt skönt att slippa ödsla tid på en buss.
Jag blev av med körkortet i maj, och var utan det till början av denna månaden. Jag fick ta buss vart jag än skulle, om jag inte lyckades hitta någon som kunde köra mig. Jag gick till bussen 06,20, och skulle vara på jobbet 08,00. Med bil tar det 15 minuter att köra. Iaf, slutade jobb 17,00, och skulle då ta mig till stallet. Stall brukar finnas på landet, detta också. Med bil från jobbet tog det 10 min dit. Med buss till närmaste hållplats, plus den tiden det tog att gå sista biten, tog det 2 timmar. När jag var färdig i stallet och skulle hem tog det 2,5 timme hem. Med bil tar det 10 min. Jag kör egentligen lastbil, och jobbar då oftast 07-16. Nu fick jag sitta på kontoret medan körkortet var borta, alltså 08-17. När jag har körkort och börjar 07 körde jag hemifrån 06,40, kör direkt till stallet efteråt och är hemma allra senast 20,00, om jag inte ska åka iväg och träna.
När jag tog buss lämnade jag hemmet 20 minuter tidigare, trots att jag började en timme senare. Hade jag tur var jag hemma för dagen kl. 23,00. När man sen ska gå upp igen 05,30 nästa dag, och nästa igen, och nästa igen osv, och är så trött när man kommer hem att man inte ens orkar laga mat, utan stupar i säng, förstår nog de flesta att det är en ganska kass situation. Min vardag skulle alltså sett ut så alltid om jag inte haft bil. Jag är kanske ganska bekväm av mig, och har vant mig vid att ha bilen och all tid den sparar mig, men det är stor skillnad på att vara hemma 20 eller 23 om vardagarna. Utöver det kunde jag inte ens köpa foder till hästen utan bilen, för hur centralt brukar foderbutiker ligga, och hur många 25-kg säckar tror ni jag orkar bära 6 km från bussen till stallet? Med det liv jag lever nu blir det faktiskt ohållbart utan bil.