Bilder - Tokholm, eftermiddagsrunda.

Status
Ej öppen för fler svar.

r1amber

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Vissa som ligger i stora grupper och kör ser tydligen bara baklyset på hojen framför!.. Prova med att lyfta blicken, sluta lipa och håll höger nästa gång ni är ute och tourar :fatta!
benkar skrev:
Ja, många hojar blev det, kul! Och inga hojar i diket, känns bra, kanske bara att acceptera att det vid "storkörningar" får bli ett tempo några snäpp lägre än när man är ett mindre gäng ute, hade dock kul ändå, hoppas inte alltför många led av tempot..

Vädret, slutmålet... Blev mer mil än tänkt.. målet var Vaxholm, men vid Karby/Brottby såg det FÖR svart ut åt Åkersberga-hållet, och Fazer rapporterade per tfn från Vaxholm att det var blött på Boge, tack för det!, så vi vände västerut mot Sigtuna, allt enligt reservplan 2b, ver 31.4567c... :D

Andra hojåkare, i trakten av Kårsta mötte vi 4 st sporthojar, varav en röd, som blev VÄLDIGT förvånade över att möta oss... den röda hojens ändring av spårval var spännade se närmare på, såg skakigt ut... :gnissla men det gick finfint!

Polis.. jo, dom var nog ute och luftade bilen där dom trodde det skulle vara som lugnast, på "cykelbanan" mellan Husby Ärlinghundra kyrka och Odensala kyrka. Hade precis rundat en lada, där vägen svänger 110 grader, så tempot var lugnt, men dom såg klart förvånade ut... :rofl Hann dock inte slita upp kameran... :död

Och väl framme på "Våfflan" så fick jag/vi säga hej till Galna Dansken, Fazer, J-bone mm, och därefter lite fika. VTRn är ju törstig, så jag blev glad när dom erbjöd gårdagens macka för halva priset, med hojåkarrabatt så blev det 20 kr för gammal macka och ny kaffe, finfint! :tungan

Kul att ses! Hoppas på bra septemberväder, kanske lite repris någon söndag då? Blir dock inget för mig nästa söndag, ingrottad i Rapidos StockholmsSnurr hela helgen, men helgen efter kanske.

Passar på göra lite smygreklam för "Snurren", häng på! Mer info HÄR!

Samt.. kameramissbrukare... slänger upp lite bilder, och som vanligt, PMa om du är med, och inte vill vara det... och Hakke lyckades fånga mig på bild ser jag.. hör till ovanligheterna... :rolleyes:

/B
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
r1amber skrev:
Vissa som ligger i stora gupper och kör ser tydligen bara baklyset på hojen framför!.. Prova med att lyfta blicken, sluta lipa och håll höger nästa gång ni är ute och tourar :fatta!

Här lipas det inte det minsta, tycker mig inte se något att lipa över... :7peta :tungan

Vad jag skrev i första inlägget/referatet från rundan, var att det såg "spännande" ut när ett par av hojarna i mötande grupp såg mig och därefter gjorde en ändring av spårval/placering, var inget gnäll, utan bara ett
konstaterande och några rader i referatet från rundan.

Jag höll, som skrivet i tidigare inlägg, lååångt till höger, som vanligt beredd på att möta tex en bred bil eller traktor, så jag hade inga problem, och upplevde under rundan att åtminstone dom närmast bakom mig körde i ungefär samma spår, vi mötte allt från bilar till husbilar i skymda kurvor tidigare under rundan, utan incidenter. Var ni själva befann er när ni mötte mig vet ni bäst själva, likaså om undanmanöver/spårändring skedde pga att jag kom fram ur kurvan, eller att någon bakomvarande var ute i för vida svängar, jag kan bara svara för min egen körning.

Oavsett, inget att munhuggas om, så är nog lärdommen till alla som var med, av den här lilla diskussionen att...: En del Roslagsvägar är väldigt smala.. håll väl till höger i skymda kurvor. Planera körningen efter att man kan kommma att möta en bil i kurvan, så finns det extremt goda marginaler om man möter andra hojar, även om dom tar ut svängen en aningens för mycket. (man får ta ut kurvan extremt mycket för att med en hoj göra sig lika bred på vägen som en bil)

Och, alla kan vi göra enstaka misstag, men hoppas på en skön september med många olycksfria hojrundor/hojåkare på dom goa Roslagsvägarna!

/B
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Antar att du också har hört den där om att inte kasta sten i glashus...

Att kommentera andras "spårval" när man själv släpar med 18 sporthojspolare på de smalaste , kurvigaste roslagsvägarna känns överflödigt. Tack för dina tips men vi är där och "vinglar" ganska ofta. Orutinerat!!!
benkar skrev:
Du en av dom vi mötte? :hej

Själv så var jag i täten (orange VTR) och körde uppskattningsvis ca. 40 cm från högerkanten (hade precis passerat ut ur en högerböj, och ni var på väg mot det som alltså blir en vänstersväng) och jag var nog den första som du/ni mötte, och åtminstone jag höll mig väl på min sida, vilket för mig är ganska naturligt i en högersväng, speciellt på smala Roslagsvägar, medans du/ni var på väg börja skära kurvan.. såg det i alla fall ut som, men kan ha uppfattat det fel. Trist om det var folk längre bak i "vårt" gäng som tänjde ut på spåret, men bra att allt gick väl! :)

Rent allmänt/tips till alla kring körning på smala Roslagsvägar (där det i vissa fall går bussar, och ofta förekommer Rally-Volvos, glidare som tar ut spåret väldigt mycket osv :gnissla ) Håll extremt väl till höger då det är skymt, och när man väl ser genom kurvan, att det är fritt, så är det bara att bryta ner, gasa, och börja skära (i tex. en vänsterkurva) så brukar det gå hålla hyfsat tempo, men ändå med hög säkerhet :)

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Trinity skrev:
Antar att du också har hört den där om att inte kasta sten i glashus...

Att kommentera andras "spårval" när man själv släpar med 18 sporthojspolare på de smalaste , kurvigaste roslagsvägarna känns överflödigt. Tack för dina tips men vi är där och "vinglar" ganska ofta. Orutinerat!!!

Ser ingen stenkastning, och är det stenkastning i glashus, är vi i så fall flera som gör det... ;)

I det inledande "referatet" kring vår runda var det inget gnäll el.dyl, bara en rad om att det såg "spännande" ut när några mötande hojar bytte spår, inga pekpingar eller gnäll, utan det var någon annan, du, som började klaga på andras spårval... och det inlägget gick inte lämna obesvarat eftersom jag kände mig lite påhoppad om spårval eftersom åtminstone jag körde helt OK. (och ser säkert lika spännande ut när jag byter spårval vid ett oväntat möte, och skulle inte ta det speciellt hårt om någon jag mötte nämde det i en diskussion)

Att det förekommer större grupper med hojar på vägarna i Roslagen är inte helt ovanligt, kör runt 500 mil om året där sedan 15 år tillbaka och varit rejält spännande ett antal gånger då kanske två grupper om 15 hojar vardera mött varandra.. :eek:

Men, man lär så länge man lever, ska inte ta med kommentarer om vad som hänt ute på vägarna i kommande sammanfattningar kring hojrundor.

/B
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
benkar skrev:
Men, man lär så länge man lever, ska inte ta med kommentarer om vad som hänt ute på vägarna i kommande sammanfattningar kring hojrundor.

/B


Jo, det tycker jag. Nån som ägnat 100% av sina inlägg åt att "bemöta kritik" ska inte ändra något som i princip är en naturlag. Detaljerade referat, tack!
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
benkar skrev:
Men, man lär så länge man lever, ska inte ta med kommentarer om vad som hänt ute på vägarna i kommande sammanfattningar kring hojrundor.

/B

Ser gärna att du fortsätter kommentera rundorna som ni är ute på, dom gånger man missar och hänga med så får man ändå lite smak på var det var man missat.

Om nu vissa personer känner sig träffade av vissa beskrivningar av vad som har hänt så är det faktiskt deras problem. I den här tråden har ingen svartmålats eller hängts ut på något sätt. Om det är så att skuldkänslorna sätter in för att man vet med sig att man gjort fel är det väl inget att grina för.... Finns ingen här som är perfekt.
Vi är alla människor, och i det här fallet med samma intresse.
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Vi har väl olika syn på vad som är spännande och inte.
benkar skrev:
Ser ingen stenkastning, och är det stenkastning i glashus, är vi i så fall flera som gör det... ;)

I det inledande "referatet" kring vår runda var det inget gnäll el.dyl, bara en rad om att det såg "spännande" ut när några mötande hojar bytte spår, inga pekpingar eller gnäll, utan det var någon annan, du, som började klaga på andras spårval... och det inlägget gick inte lämna obesvarat eftersom jag kände mig lite påhoppad om spårval eftersom åtminstone jag körde helt OK. (och ser säkert lika spännande ut när jag byter spårval vid ett oväntat möte, och skulle inte ta det speciellt hårt om någon jag mötte nämde det i en diskussion)

Att det förekommer större grupper med hojar på vägarna i Roslagen är inte helt ovanligt, kör runt 500 mil om året där sedan 15 år tillbaka och varit rejält spännande ett antal gånger då kanske två grupper om 15 hojar vardera mött varandra.. :eek:

Men, man lär så länge man lever, ska inte ta med kommentarer om vad som hänt ute på vägarna i kommande sammanfattningar kring hojrundor.

/B
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Att känna sig träffad eller orättvist anklagad är två helt skilda saker. Vi kom i lungt tempo eftersom vägen är exremt smal med många skymda kurvor. Och blir omdånad av 18 hojar varav flera av dem inte höll sig på sin sida av vägen är sånt som kan hända i hojvärlden. Som R1Amber skrev så bra-sluta lipa o håll till höger. Men att sen läsa att jag vinglat runt var bara för mycket. De 18 hojarna bräckte mina "spännande" spårval med hästlängder!
wheelieman skrev:
Ser gärna att du fortsätter kommentera rundorna som ni är ute på, dom gånger man missar och hänga med så får man ändå lite smak på var det var man missat.

Om nu vissa personer känner sig träffade av vissa beskrivningar av vad som har hänt så är det faktiskt deras problem. I den här tråden har ingen svartmålats eller hängts ut på något sätt. Om det är så att skuldkänslorna sätter in för att man vet med sig att man gjort fel är det väl inget att grina för.... Finns ingen här som är perfekt.
Vi är alla människor, och i det här fallet med samma intresse.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Trinity skrev:
Att känna sig träffad eller orättvist anklagad är två helt skilda saker. Vi kom i lungt tempo eftersom vägen är exremt smal med många skymda kurvor. Och blir omdånad av 18 hojar varav flera av dem inte höll sig på sin sida av vägen är sånt som kan hända i hojvärlden. Som R1Amber skrev så bra-sluta lipa o håll till höger. Men att sen läsa att jag vinglat runt var bara för mycket. De 18 hojarna bräckte mina "spännande" spårval med hästlängder!


Såja gumman, lugn o fin nu... Det är ingen som är arg på dig. :tungan


Det var ju Benke som körde först som tyckte det såg vingligt ut och då hade ju inte ens de andra 18 kommit (vinglat) genom kurvan ännu? De hade säkerligen inte samma säkra spår som mister Roslagen himself men det hör ju inte till vad Benke såg eller hur? Vi dödliga (Benke & Mattias exkluderat) gör ju misstag och förhopningsvis går det bra ändå, bara dåren försvarar dem hopplöst.


Seså, regga om dig med en ny nick eftersom du kanske fått/skapat några förutfattade meningar om/med dennna (Givetvis helt orättvisa;)).
Sen hänger du med på någon av Benkes rundor, de är kanon. :tummenupp
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Jag är så lugn som man bara kan vara. Gillar inte när folk överdriver saker eller gör sig roliga på andras bekostnad. Har man inte gjort något fel så måste man ju få försvara sig. Eller? O lilla gubben! Varför skulle jag ändra mitt nick? Gör det själv!
Caffe skrev:
Såja gumman, lugn o fin nu... Det är ingen som är arg på dig. :tungan


Det var ju Benke som körde först som tyckte det såg vingligt ut och då hade ju inte ens de andra 18 kommit (vinglat) genom kurvan ännu? De hade säkerligen inte samma säkra spår som mister Roslagen himself men det hör ju inte till vad Benke såg eller hur? Vi dödliga (Benke & Mattias exkluderat) gör ju misstag och förhopningsvis går det bra ändå, bara dåren försvarar dem hopplöst.


Seså, regga om dig med en ny nick eftersom du kanske fått/skapat några förutfattade meningar om/med dennna (Givetvis helt orättvisa;)).
Sen hänger du med på någon av Benkes rundor, de är kanon. :tummenupp
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Trinity skrev:
Jag är så lugn som man bara kan vara. Gillar inte när folk överdriver saker eller gör sig roliga på andras bekostnad. Har man inte gjort något fel och då måste man ju få försvara sig. Eller? O lilla gubben! Varför skulle jag ändra mitt nick? Gör det själv!
Jag måste bara fråga... Är du blond?
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Men gråt en skvätt så känns det bättre! Var du med på turen eller sitter du bara där spekulerar i saker som du inte har en aning om. För att göra det klart för alla nyfikna en sista gång. Vi kom i lugnt tempo,höll till höger. Smal väg ,skymda kurvor... Självklart blir man överraskad när det kommer 18 hojar men mitt vingel och spårval var veckans överdrift. Kanske för att få turen att framstå som något mera spännande. Och det var det som jag reagerade över. Nog om detta!
Mattias skrev:
Jo, jag. Hon kallade mig nörd! :gråta :mad:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Trinity skrev:
Men gråt en skvätt så känns det bättre! Var du med på turen eller sitter du bara där spekulerar i saker som du inte har en aning om. För att göra det klart för alla nyfikna en sista gång. Vi kom i lugnt tempo,höll till höger. Smal väg ,skymda kurvor... Självklart blir man överraskad när det kommer 18 hojar men mitt vingel och spårval var veckans överdrift. Kanske för att få turen att framstå som något mera spännande. Och det var det som jag reagerade över. Nog om detta!
Ja, nog.
 

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
jag var med på turen och det var ju inga problems alls, gick kalas bra och var skoj o trevligt, kör såklart med på nästa runda :yoparty
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top