Bilder på Skatungen

Teddy skrev:
Vänster gaffleklämma. Den här är riktigt läskig. ”Jag ser inte det som ett fel”, sade säljaren när jag ringde upp och påpekade felet jag hittat. Vilken dumbo! Det där är ett mycket allvarligt fel. Halva bakdelen till gaffelklämman är borta. Framhjulsaxeln sitter alltså endast med en skruv på vänster gaffel. Om klämman går sönder under inbromsningen på långa rakan åker framhjulet in i kylaren. Resten kan ni räkna ut själva.
Hur är man funtad om man inte ser DET som ett fel :va

Annars verkar de flesta felen vara relativt enkelt åtgärdeade. Men det är å andra sidan inte jag som skall fixa dem... Hoppas att den är ok i motorn.

Nalken skrev:
Oj jäklar!
Den där måste varit billig..
Men nu har du nåt att göra i vinter iaf :tummenupp

han begärde 25000 (jag vet inte vad) kr....altså svenska lr norska

:3freak Usch o fy!! Vill man verkligen lägga tid o pengar på den där?! Alltså, blir det verkligen billigt i slutändan?! :confused:
Dessutom e det ju trots allt samma hoj efter du har fixat till alla fel med halvkassa gängor o grejer...

Sånt här gör att iaf jag blir mer säker på att det inte e fel att skaffa ny hoj o rejsa med!!... Det e ju klart dyrare men oj så mkt trevligare att skruva o åka med... :)

Oro skrev:
Äsch, det blir nog en finfin hoj i slutändan. Skruva isär och kolla allt bara! Byt allt gammalt skit. Använd momentnyckel, det verkar inte föregående ägare ha gjort... :3freak
Alltså, jag e helt ny på det här o vill inte utmärka mig speciellt mkt för jag har ingen koll egentligen... Men jag e nyfiken på vad en sån här hoj kostar och vad den kostat när den e raceklar igen...
Jag kommer köpa mig en 600 o köra rookie 600 med nästa år o många e ni som avrått att köpa nytt, men det som visas i denna tråden tycker inte jag verkar roligt alls.....
Ja, jag vet att man kan köpa en färdig racehoj i bättre skick än detta men jag e ändå nyfiken på hur mkt jobb o pengar det handlar om att racekita en -04:a...

Ok, nu var inte Teddys hoj i superskick, men den är ingen rishög, utan det är med små medel faktiskt ganska enkelt att få den fräsch.

Det är lite skillnad på en 250 racer och en ombyggd gatcykel. Teddys cykel var annonserad för 25000:- norska kronor. 1996 kostade en rs250 över 200000:-, teddy har dessutom fått med ett helt nytt oanvänt kåpset + ett gäng lagade fula kåpset, sådant man kan ha när man kör träningar. Dessutom har han fått ett par extra Jansberg filade cylindrar, där iofs den ena behöver lite jobb, då den hade en spricka i en bom(sådana cylindrar hela och lagade betingar ett värde på c:a 10000:-), dessutom extra fälgar, rostiga extra bromsskivor(försvinner vid första bromsningen). Han fick med lite gott och blandat vad gäller packningar, bromsbelägg, packboxar, topplock, ett gäng lameller osv.
Skulle gissa att just Teddys hoj kostade runt 250kkr 1996.

Men ja, cykeln behöver fräschas upp, men lite nya skruvar och färg och lite puts, så är den moppen både snygg och snabb. Man får också tänka på att cykeln varit med 7 racesäsonger, vilket är en hel del.

oFFkeFF skrev:
Ok, nu var inte Teddys hoj i superskick, men den är ingen rishög, utan det är med små medel faktiskt ganska enkelt att få den fräsch.

Det är lite skillnad på en 250 racer och en ombyggd gatcykel. Teddys cykel var annonserad för 25000:- norska kronor. 1996 kostade en rs250 över 200000:-, teddy har dessutom fått med ett helt nytt oanvänt kåpset + ett gäng lagade fula kåpset, sådant man kan ha när man kör träningar. Dessutom har han fått ett par extra Jansberg filade cylindrar, där iofs den ena behöver lite jobb, då den hade en spricka i en bom(sådana cylindrar hela och lagade betingar ett värde på c:a 10000:-), dessutom extra fälgar, rostiga extra bromsskivor(försvinner vid första bromsningen). Han fick med lite gott och blandat vad gäller packningar, bromsbelägg, packboxar, topplock, ett gäng lameller osv.
Skulle gissa att just Teddys hoj kostade runt 250kkr 1996.

Men ja, cykeln behöver fräschas upp, men lite nya skruvar och färg och lite puts, så är den moppen både snygg och snabb. Man får också tänka på att cykeln varit med 7 racesäsonger, vilket är en hel del.

tack...det var ett sånt svar jag ville se....

summa sumarum..Teddy har "lite"jobb i vinter :fakta

äh, bortsett från gaffelbenen så är det väl bara kärlek som behövs. Det ska inte vara några problem....

obruT skrev:
tack...det var ett sånt svar jag ville se....

summa sumarum..Teddy har "lite"jobb i vinter :fakta

Med betoning på lite jobb.

Jag har ungefär lika mycket jobb som Teddy med min hoj i vinter. Jag ska få en tank utbucklad och lackad, jag ska gå igenom alla lager i chassit. Jag ska byta vev, nikasila om två cylindrar. Dessutom ska jag nog bygga om lite i vevhuset, och kanske modifiera blocket lite för att byta tändning. Skicka iväg ett par expansionkammare för att plocka bort några pyttebucklor osv. Stötdämparen ska renoveras, och jag ska få en ny styrkrona byggd.

Det som var dassigt på Teddys hoj var, gaffelbenet, och en avdragen skruv för bakramen. Sen kan jag iofs inte förstå hur man skickar med ett hoplimmat bromshandtag, och kan förstå att det är oroande, när man ser att det resten av hojen inte är putsad. Men det jag sett live av hojen är det inget som är särskilt oroväckande, utan det är relativt "normalslitage" och ful-lagningar.
Menar, hur många gnällde på Chrille när han sålde sin 600'a med glasfiberspacklade kåpor? Och inte sprillans kåpset med ny lack?

oFFkeFF skrev:
Med betoning på lite jobb.

....
Menar, hur många gnällde på Chrille när han sålde sin 600'a med glasfiberspacklade kåpor? Och inte sprillans kåpset med ny lack?

Glasfiberspackel??? Moi?? :3freak :rolleyes:

Nejdå, du har helt rätt. Det jag ser skrika "dyrt" är ju just gaffelbenen. Annars är det folköl och mysmek som gäller.

Chrille skrev:

Nejdå, du har helt rätt. Det jag ser skrika "dyrt" är ju just gaffelbenen. Annars är det folköl och mysmek som gäller.
Folköl och mysmek, ha ha, huv'et på spiken! Skulle faktiskt inte ha något emot att ta en riktigt skitig fullblodsracer som Skatungen och plocka ner den i beståndsdelar i lugn och ro under vintern för att efter några tusenlappar (Den var ju väldigt BILLIG i inköp!) senare stå med en überblank, tight racer på 80-90 hk och 100 kg! Mysmek som sagt!
:banana

Chrille skrev:

Det gängfästet på gaffelbenet fixar nog vår superalu-svetsare för sådär 3-400kr.
Den dag jag säljer min hoj kommer det nog följa med reservdelar som man kanske inte har på när sponsorn ska fota, men som fungerar i nödfall, kåpor som är väl använda osv. Dock kommer jag inte skicka med limmade bromshandtag ;)

Kanske är jag bortskämd när det kommer till allmänskicket på mina saker men vem som hellst hade satt något i halsen om den gjort samma sak som jag, d v s åkt 110 mil och 14 timmar enkel väg med säljarens ord ringande i huvudet och när garagedörrarna åker upp fått syn på Skatungen. Grejen är ju den att på mina frågor om cykelns skick hade säljaren svarat att den var helt ok, hel och körklar, att den inte var trasig eller behövde repareras. Hade säljaren bott på andra sidan gatan hade jag kunnat knalla dit och skaffa mig en egen uppfattning. Om man bor i Stockholm är Molde lika med världes ände vilket jag var noga med att påpeka för säljaren varför jag förväntade mig att få uppriktiga och nyanserade svar på mina frågor, inte bara det gamla vanliga säljarljuget.

Igår var Doktor Filip förbi och ställde diagnos. Tack för det! Jag har lugnat ner mig lite och lagt några vedträn på förhoppningarnas brasa. Det har faktiskt redan börjat pyra lite. Det ska nog gå att få ordning på Skatungen. Den har, som jag tidigare skrivit, glimten i ögat. Frågan är bara vad jag ska få tiden ifrån?

Eftersom pengar är något man inte talar högt om är ni som verkligen vill veta vad den kostade välkomna att skicka mig ett PM så svarar jag er.

Kommer du bara ihåg folkölen så är det inte så dåligt med tid. Sena nätter känns mindre sena och negativa överraskningar känns mindre förtvivlade om man har en Tuborg på arbetsbänken.

Tänk mysmek. Det tog två dagar(eller tre) för mig att montera kraschpuckar på Sukkan. Men det var mysigt.

Teddy, kör den till mitt garage så har jag nåt att göra i vinter. Min motorcykel är körklar nu. Jag har tråååkigt.

Annars brukar jag alltid hålla mig till lyxmek. Det är att tanka, olja kedjan och göra rent visiret. Mysmek är nytt för mig, men det låter väldans trevligt. Tuborg och Carlsberg är ok. Jag har slutat dricka Norsk öl. Mysmek med Tuborg får det bli!

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back