Bilder från rundan 14/8

gpf skrev:
Visst gör det det. Men när man rör frambromsen så reser ju cykeln på sig och går därmed framåt. Jag brukar göra missen att bromsa i kurvorna men så fort den börjar resa sig så blir jag påminnd om mitt misstag och släpper bromsen, ger lite gas och lägger ner lite mer istället.

Ungefär den teknik man använder sig av när man kör på små krokvägar och får möte... :eek:

Dvs, man upptäcker mötet, börjar bromsa så att hojen reser sig, bromsar då hejvilt, och så lägger man ner igen innan man når asfaltskanten, upprepar det vid behov, och så gasar man på igen, och lägger ner mer än man trodde var möjligt, så har man rett ut sitiuationen... :)

Men, att använda bakbromsen då, kan väl bara sluta med förskräckelse?

/B

benkar skrev:
Snäll å snäll, bara lite ödmjuk... :D Blev inte kallad snäll för två år sedan då jag vred på fullt när jag passerade genom en dyngsträng och polarn bakom hade visiret öppet... :rolleyes: Och, det går lägga ner en smula trots det är kodynga på vägen, men lutningsgraden bör inte överstiga aktuellt ko-dynge-index (vilket man får fram genom att beräkna dyngans tjocklek, väg och dyng-temperatur, samt hojens hastighet)

/B

Har SMHI akutell dyng-temp i sina prognoser så jag kan kolla index innan nästa tur?. :D Sen skulle jag inte kör så fort in i kurvan om jag inte varigt inställd på ett mysigt nedlägg i det fina innespåret, men som vanligt så kommer det sådana där jävla bilar och förstör mitt tilltänkta spårval. Bilar borde enligt mig endast få vistas på vägarna mellan kl 7-9 och 15-17 på vardagar. :rolleyes:

Last edited:
benkar skrev:
Men, att använda bakbromsen då, kan väl bara sluta med förskräckelse?

Ja, det är nog överkurs som snarare får en panikad newbie att gå omkull i en low eller highsider istället...

Man ska inte stampa sig blå på bromspedalen. Mina bakbromsar brukar vara hyfsat lättdoserade.

Mattias skrev:
Bromsa inte med frambromsen om du redan driver ut. Använd bakbromsen eller gasa. Motorcyklar svänger bättre om man gasar.

Jag brukar bromsa som f*n innan kurvan... sen drar jag järnet när det blir rakt... sen bromsar jag ner till nästan stillastående igen... rullar genom kurvan... drar som f*n på nästa raka och upprepar den proceduren tills jag är framme.

Det har funkat hittills för mig.....

V-Twinner skrev:
Tack för en trevlig torsd. tur allihop. BENKAR magarna mår prima skulle nog ätit lite mer bara(hungrig) brorsan hälsar(han med gula VTR:en)

Hälsa tillbaka till VTR-brorsan! Undrar om jag inte körde om honom idag (lördag) mellan Nykvarn och Södertälje...

/B

Hälsa tillbaka till VTR-brorsan! Undrar om jag inte körde om honom idag (lördag)

om det var runt 3-4 tiden så var det nog han.

benkar skrev:
Hälsa tillbaka till VTR-brorsan! Undrar om jag inte körde om honom idag (lördag) mellan Nykvarn och Södertälje...

/B

Japps Benkar... Tack även för denna guidning!!! Du är kung att åka med och har en ängels tålamod när det gäller att vänta in mig osv.... hoppas vi cs ikväll!!!! :tummenupp

Re: Hälsa tillbaka till VTR-brorsan! Undrar om jag inte körde om honom idag (lördag)

V-Twinner skrev:
om det var runt 3-4 tiden så var det nog han.

Stämmer nog mer än väl! Hälsa stort hej!

/B

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...