Bild på Hitler som avatar!?!?

Tjoffe skrev:
Som du ser så har jag ju naturligtvis inte Hitler som avatar utan använde det som ett exempel, ett dåligt exempel kanske men det bäst jag kunde komma på.

Men vem är han på avataren då? :3freak (kunde inte låta bli)

Ok men för "allmäna fall" går det nog inte förklara bättre än mb har gjort, IHMO. :tummenupp

mb skrev:
Nja, det är bra att det ifrågasätts men det kommunicerar inte samma sak som en nazisymbol. Symbolvärdet beror mycket på närheten i tid och rum. Skulle man tex sätta upp en bild på Napoleon så skulle ingen reagera alls, trots att hans välde innebar stora mansförluster och lidande.

Folk verkar ju inte reagera på bilder på Mao och Castro på samma sätt även fast dom ligger ännu närmare i iaf tid. Detta beror alldeles säkert på att dom inte har samma symbolvärde som vi berört tidigare i tråden. Det var väl närmast detta jag ville ifrågasätta med tråden. Har vi i Sossesverige större förståelse för mördande när det är kommunister som gör det?

Tjoffe skrev:
Folk verkar ju inte reagera på bilder på Mao och Castro på samma sätt även fast dom ligger ännu närmare i iaf tid. Detta beror alldeles säkert på att dom inte har samma symbolvärde som vi berört tidigare i tråden. Det var väl närmast detta jag ville ifrågasätta med tråden. Har vi i Sossesverige större förståelse för mördande när det är kommunister som gör det?
Nej, det tror jag inte men frågan är intressant.

Tjoffe skrev:

Viljan att ifrågasätta det verkar inte lika stark... :gnissla

Tjoffe skrev:

Jag tycker iofs att det ofta är ett jävla gnäll om hur elaka kommuniststaterna var (med all rätt). Den här tråden är väl ett lysande exempel...

Pyton skrev:
Jag tycker iofs att det ofta är ett jävla gnäll om hur elaka kommuniststaterna var (med all rätt). Den här tråden är väl ett lysande exempel...

Om det är med all rätt varför påpekar du det ens?

Som sagt, det handlar nog mer om närheten i tid och rum. Vi har naziinfluerade grupperingar här i Sverige idag, som strävar efter att få upp sina frågor på den allmänna politiska dagordningen. Vi har nynazister som springer runt med knogjärn och föder hat och våld. Maos regim var något som hände för ett halvt sekel sedan på andra sidan jordklotet.

mb skrev:
Som sagt, det handlar nog mer om närheten i tid och rum. Vi har naziinfluerade grupperingar här i Sverige idag, som strävar efter att få upp sina frågor på den allmänna politiska dagordningen. Vi har nynazister som springer runt med knogjärn och föder hat och våld. Maos regim var något som hände för ett halvt sekel sedan på andra sidan jordklotet.

Vi har kommunister eller iaf en extremvänster som uppträder på exakt samma sätt.

För mig är det iofs ok att ha Hitler som avatar.
Men erkänn att det inte är mördandet som retar er, det är det att de är kommunister? Hade jag haft Djinghis Khan,Timur Lenk,Hirohito eller Kung Leopold av Belgien på avataren hade inte en jävel reagerat.

Störst acceptans brukar sossesverige annars ha mot massmord utförda av väst. Som Hiroshima,Dresden, Hamburg och morden i kolonierna.

Tjoffe skrev:
Tycker ni det är ok om jag har en bild på Hitler som avatar?
Om du tycker att det är okej så tycker jag att det är okej. Tolerans är det som skiljer oss från dem :pannkyss

Tjoffe skrev:
Vi har kommunister eller iaf en extremvänster som uppträder på exakt samma sätt.
Ja, men de höjer inte någon gammal fascistregim till skyarna på samma uttalade sätt.

Red: Inte i allmänhet alltså, även om det förstås finns undantag. Det blir inte lika påtagligt.

Last edited:
Chris Ash skrev:
För mig är det iofs ok att ha Hitler som avatar.
Men erkänn att det inte är mördandet som retar er, det är det att de är kommunister? Hade jag haft Djinghis Khan,Timur Lenk,Hirohito eller Kung Leopold av Belgien på avataren hade inte en jävel reagerat.

Störst acceptans brukar sossesverige annars ha mot massmord utförda av väst. Som Hiroshima,Dresden, Hamburg och morden i kolonierna.

Ja till viss del är det att det är kommunister som retar mig, kanske skulle retat dig med om delar av din familj försvunnit och/eller blivit mördade av dom.

Tjoffe skrev:
Ja till viss del är det att det är kommunister som retar mig, kanske skulle retat dig med om delar av din familj försvunnit och/eller blivit mördade av dom.

Jo men det hade knappast varit deras ideologi jag hade retat mig på. Eller det är skillnad på vem som mördar en?

Chris Ash skrev:
Jo men det hade knappast varit deras ideologi jag hade retat mig på. Eller det är skillnad på vem som mördar en?

Självklart är det skillnad om du blir rånmördad eller om du blir mördad för dina åsikter.

Skillnande är väl inte så stor för den mördade. Skillnaden är väl hos dom efterlevande.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!