Bilbesiktningens monopol avskaffas 1 Juli

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu närmar vi oss den tid då man kommer att avreglera marknaden för fordonsbesiktning. Bilbesiktningens monopol försvinner 1 juli. Man spår att priset kommer att öka markant i framtiden och tar upp Finland som exempel. Glesorter kommer antagligen att få problem då deras stationer sannolikt är mindre lönsamma. Här går väl staten in och driver några stationer med förlust kan man tänka sig. Jag är inte helt övertygad om att det här är rätt väg när det gäller just fordonskontroll. Det är en billig försäkran om att fordonen är trafikdugliga. Ökar priset till 1000 kr tror jag många kommer att köra obesiktigat. Det blir helt enkelt för dyrt.

I Sverige har man misslyckats totalt när man släppt marknaden fri. Elmarknaden vet vi ju alla hur det gick med. Stora aktörer har tagit över och drivit upp priserna. Konkurrensen är obefintlig. Det gick något bättre för telemarknaden, men det har tagit tid. Inför avskaffandet av Apotekets monopol nyligen passade man på att höja priserna på läkemedel. Det ska bli intressant att se om konkurrensen kommer att pressa priserna framöver. Man kan ju alltid hoppas. Det som är glädjande är att man kan köpa huvudvärkstabletter i vanliga livsmedelsaffärer.

Åter till bilbesiktningen. Blev lite nyfiken på vem som äger resterande 48% av företaget. Trodde att det till 100% var statligt ägt. Enligt artikeln är det endast 52%.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.21423

Går man till bilprovningens hemsida så hittar man den här informationen om deras ägarstruktur:

Ägare

Bilprovningen ägs av staten (52 procent) och åtta andra branschorganisationer.

Svenska staten: 52 procent

Bilförsäkringsföretagen (Holmia Försäkrings AB, Folksam ömsesidig sakförsäkring, Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB, If Skadeförsäkrings AB, Trygg Hansa Försäkrings AB): 12 procent

Motorbranschens Riksförbund: 12 procent
Motormännens Riksförbund: 5 procent
Motorförarnas Helnykterhetsförbund: 5 procent
Kungliga Automobil Klubben: 5 procent
Svenska Taxiförbundet: 3 procent
Sveriges Åkeriföretag: 3 procent
Svenska Bussbranschens Riksförbund: 3 procent

http://bilprovningen.se/Externt/bpw...4D80CE92BAEAC12574CE003F8BE8!opendocument&m=0

Intressant ägarstruktur. Trodde inte att försäkringsbolagen var inblandade. Att olika förbund var med som ägare förvånar dock inte mig.

Betalar gärna 1000 kr ifall de ger fan i att kolla så noga på bilen. :mad:

Du kommer nog att få betala 1000 kr samt en rad anmärkningar på kuppen som svider i plånboken att åtgärda. Visar det sig att man inte klarar av att utföra besiktningen enligt uppsatta kriterier kommer nog det bolaget att få sina tillstånd indragna.

Last edited:
Jag är klart för privatisering vad det gäller ALLT, även om det är alkoholmonopolet som jag anser bör gå först men det är ju en grym kassako så det lär inte hända än. Enda fördelen med EU förövrigt, att de kritiserar Sveriges syn på monopolet, hoppas "vi" åker dit så det skriker om det.

Åter till besiktningen; Det kommer bli dyrt att få tillstånd att verka som besiktningsorgan vilket tyder på att endast större verkstäder kommer ha råd att satsa på det antagligen, utöver de rena besiktningsorgan som vi KANSKE kommer se.
Nackdelen är som sagt glesbygd, men det är ju som vanligt ingen som tar hänsyn till dessa så jag anser inte att vi bör göra det nu heller.
Fördelarna är ju många för oss kunder, förhoppningsvis. Man kan eventuellt få bilen besiktigad samtidigt som man servar bilen. Priserna kanske blir bättre, men knappast troligt. Men man kan alltid drömma.
Och om man hotar besiktningsmannen i fortsättningen så tror jag inte att det kommer anses som hot mot tjänsteman, det är ju en klar fördel när man får tvåa på parkeringsbromsen, halva straffet straffskalan :tummenupp

Och eftersom jag som vanligt anser mig stå över alla andra i samhället så kvittar det faktiskt, jag besiktigar bilen när jag anser att det behövs så jag kommer inte beröras nämnvärt vare sig positivt eller negativt.

Du kommer nog att få betala 1000 kr samt en rad anmärkningar på kuppen som svider i plånboken att åtgärda. Visar det sig att man inte klarar av att utföra besiktningen enligt uppsatta kriterier kommer nog det bolaget att få sina tillstånd indragna.

Frågan är hur de uppsatta kriterierna kommer att se ut. Antal % underkända? Risken är att trogna kunder får en lättare koll, men det återstår att se.

Enligt dom finnar jag har pratat med så har det dels blivit dyrare (som fan) och dels lett till fler anmärkningar/hårdare bedömning.

Man kan väl inbilla sig att en bilverkstad ser en chans att få byta en spindelled om dom dömer ut den?

Om man får nerslag på bromsbeläggen så känner inte jag att lämna in den på en verkstad för att få den tvåan släckt. Är det bara att boka en ny full besiktningstid då när jag bytt beläggen själv? Någon som är mer insatt?

Om man får nerslag på bromsbeläggen så känner inte jag att lämna in den på en verkstad för att få den tvåan släckt. Är det bara att boka en ny full besiktningstid då när jag bytt beläggen själv? Någon som är mer insatt?

Du gör en återbesiktning, ja. Då kollar de endast detta, inte en hel besiktning. Kostar endast 200:- och ska utföras inom 2 månader från föregående besiktning, en månad för att inte innebära körförbud.

Jo, statligt monopol på besiktningen, på stationer som inte tjänar en spänn på att ge onödigt många tvåor.

Ja, den är ju självklar. Men jag menade med privatisering av det hela, då finns ingen lösning på det.

Last edited:
Ja, den är ju självklar. Men jag menade med privatisering av det hela, då finns ingen lösning på det.

Näe, jag kommer nog fortsättningsvis att besikta mina fordon på ett ställe och laga dom själv, sedan ombesikta på ett annat ställe.

Du gör en återbesiktning, ja. Då kollar de endast detta, inte en hel besiktning. Kostar endast 200:- och ska utföras inom 2 månader från föregående besiktning, en månad för att inte innebära körförbud.

Okej så det ändras inte då efter 1a juli, det som ändras är då att verkstäderna får OCKSÅ släcka tvåor. Jag fick för mig på nått lustigt sätt att det endast skulle vara verkstäder som kunde släcka tvåor. Men då är jag nöjd :)

Jag har inget emot privatiseringar, men då tycker jag att man ska genomföra det till 100% där staten försäkra sig om att marknaderna blir utsatta för verklig konkurrens. Om det innebär att man ska dela upp bolagen i många ytterst små enheter. Då får man göra det. Tyvärr är det så att det krävs oerhört starkt kapital för att ge sig in på de marknader som staten släppt fria än så länge. Det har gynnat redan tunga etablerade spelare. Eftersom marknaden har varit reglerade har det funnits möjligheter att höja priserna.

Det vore rent ut sagt olämpligt om en bilverkstad får agera besiktningsstation. Gissa om många kommer att få nerslag på sina fordon. Besiktningen bör även fortsättningsvis vara "opartiskt". Är inte så insatt i hur det rent praktiskt kommer att genomföras.

Jag är klart för privatisering vad det gäller ALLT, även om det är alkoholmonopolet som jag anser bör gå först men det är ju en grym kassako så det lär inte hända än. Enda fördelen med EU förövrigt, att de kritiserar Sveriges syn på monopolet, hoppas "vi" åker dit så det skriker om det.

Fatta priserna på den butik som sedan kommer ha samma utbut som systemet. Eller priserna på lite finare sprit som man måste köpa genom specialbutiker om monopolet försvinner :näsblod

Systembolaget är faktiskt inte särskilt dyrt om man väljer att köpa deras dyrare sortiment. Skatten blir inte lika hög på finare viner i praktiken. Väljer man att köpa samma vin nere i Italien kan priserna mycket väl vara högre trots lägre skatt.

Systembolaget är faktiskt inte särskilt dyrt om man väljer att köpa deras dyrare sortiment. Skatten blir inte lika hög på finare viner i praktiken. Väljer man att köpa samma vin nere i Italien kan priserna mycket väl vara högre trots lägre skatt.

Framförallt är ju utbudet helt överlägset. Sortimentet i de flesta medelhavsländer är ju patetiskt. I spanska butiker har de bara spanska viner, i Italien samma sak fast endast italienska viner och majoriteten är fulvin för under 5 euro/flaskan.

Fatta priserna på den butik som sedan kommer ha samma utbut som systemet. Eller priserna på lite finare sprit som man måste köpa genom specialbutiker om monopolet försvinner :näsblod

Jag kan gärna betala några kronor mer bara för att kunna köpa en pava sprit på Statoil klockan 12 på kvällen eller dylikt...
Men visst, alkoholskatten är ju också för jävlig :mad:

Ambience, verkstäder får redan i dagsläget släcka vissa typer av tvåor som jag har förstått det. Men man kan även byta det själv och ombesiktiga såklart.

En enkel lösning på problemet med att man kommer få nedslag för att verkstäderna ska tjäna kosing är ju helt enkelt att den verkstad som besiktigar INTE får reparera/åtgärda problemet på besiktigad bil. Men givetvis uppstår ju nya problem..

Framförallt är ju utbudet helt överlägset. Sortimentet i de flesta medelhavsländer är ju patetiskt. I spanska butiker har de bara spanska viner, i Italien samma sak fast endast italienska viner och majoriteten är fulvin för under 5 euro/flaskan.

Hur ofta har man nytta av deras stora utbud? Ibland såklart. Men en alkis vill tex endast köpa en pava renat, och en del andra vill bara köpa starköl som är det det säljs mest av. Sånt ska man kunna köpa på Ica för fan :mad:

Last edited:
Jag tycker faktiskt att personalens inställning förändrats till det bättre.
Men jag är så gammal så jag faktiskt besiktigade fordon på 80-talet...
Ja.
Och inte fan får jag då mer hår heller, förutom i näsan.

Lite på öronen också.

Och de kan beställa hem om de inte har vinet i sitt sortiment. Det är riktigt bra.

Precis som du säger är utbudet mycket sämre i flertalet butiker utomlands. Vinproducerande länder gynnar nog de helst sina egna producenter. Du nämnde Spanien och Italien. I Sydafrika är det precis likadant. Det är inte helt säkert att sortimentet skulle se likadant ut här hemma. Tror också att utbudet skulle bli mycket sämre överlag utslaget över hela landet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park