Bilbesiktningens monopol avskaffas 1 Juli

Jag kan gärna betala några kronor mer bara för att kunna köpa en pava sprit på Statoil klockan 12 på kvällen eller dylikt...
Men visst, alkoholskatten är ju också för jävlig :mad:

Just spritmonopolet hoppas jag blir kvar, samt att dom inför lördagsstängt på systemet igen.

Ingen normal människa har något problem med att hålla ett baslager av alkohol hemma, samt att fylla på veckan efter det har gått åt.

Kvar blir då halvalkisarna som dricker upp helgspriten på torsdag om dom köper den på onsdag, ska vi verkligen hålla lördagsöppet för sådana människor?

Är det inte bättre att dom köper sin sprit på fredag och blir utan på lördag för att dom inte kunde dela upp det dom köpte på två tillfällen.

Jag skulle inte lida nämnvärt av att alkohol bara gick att köpa onsdagar när det var fullmåne mellan 1300 och 1400.

Jag skulle fylla på mitt lager då och sedan ha så jag klarade mig tills nästa gång det inträffade.

En fördubbling av priset skulle inte heller drabba mig speciellt hårt, jag klarar mig bra med hälften så mycket som jag förbrukar nu.

Här är artikeln som DN nämner.

http://www.mhf.se/motorforaren/files/MF nr 3 2010/mfnr3sid10-12.pdf

Ett urdrag:

" När BESiKTNiNGSMArKNADEN avregleras i Sve-
rige den 1 juli 2010 står flera företag i kö för att
få etablera sig. Flera är redan igång med planering
inför starten, till exempel finska A-katsastus, danska
Applus och tyska Dekra
. Det ryktas också att Mo-
tormännen
ska använda sina befintliga teststationer
som besiktningsanläggningar.

– För oss på Bilprovningen blir det en märklig si-
tuation om en av våra delägare plötsligt blir en kon-
kurrent på marknaden, säger Magnus Ehrenstråhle.
Idag äger Motormännen, MHF, KAK med flera
tillsammans 48 procent av Bilprovningen. Från
regeringens sida har man sagt att ”ägarbilden för
Bilprovningen behöver ses över” i samband med
avregleringen av marknaden. Exakt vad detta inne-
bär har dock inte preciserats.

Mycket talar för att Bilprovningen kommer
att vara ensam aktör ett bra tag efter den offici-
ella avregleringen den 1 juli 2010. Det beror på
att förberedelserna när det gäller godkännande av
nya aktörer och besiktningsmän ännu inte är klara.
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag
att utfärda regler för de besiktningsföretag, som
ska verka på den fria marknaden. Men reglerna är
inte klara och Swedac, som får ansvaret för ackre-
diteringen, kan därför inte sätta igång sitt arbete.
Detsamma gäller de företag, som får uppdraget att
certifiera besiktningspersonal.

iNTE FörräN MoT SLUTET av 2010 kan de nya
aktörerna vara färdiga att etablera sig på markna-
den. Fram till dess fortsätter Bilprovningen som
ensam aktör. Planeringen för en avreglerad be-
siktningsmarknad i Sverige har påverkat Bilprov-
ningens kundrelationer i positiv riktning. Enligt en
mätning, som gjordes 2009 är hela 94 procent av
privatkunderna nöjda med Bilprovningens servi-
cenivå."

Beklagar!

Kan bara berätta att det troligtvis kommer att bli dyrt för er svenskar att besikta. Här i Finland så har priset mångdubblats sen monopolet avskaffades!

Nu för tillfället ligger priset på en bilbesiktning på 107€..:skrämd. när de var statligt så kostade det under 20€... O int jag sett någon förbättring på besiktning eller service för den delen, snarare är de mycket mera noga än förut!

Utöver själva besiktningen så har det blivit svårt att kontakta dem för att få information om exempelvis inregistreringar, eller jo det finns faktiskt ett servicenummer man kan ringa... och det kostar ~2€ minuten:brinnerup

Och int kommer det heller flera besiktningskontor till trakten heller då det heter så fint att "kundunderlaget är för litet för flera kontor":död

Startar en lista...

STATLIGT MONOPOL PÅ...
1. Besiktning
2. Hamnar
3. Systembolaget
4. Energibolag
5. ...

Har inte orkat läsa igenom Bilprovningens årsredovisning men är de stödfinansierade? Eller går de runt med alla löner och utgifter på vad de får in från besiktningarna som de utför?

För om det är så att är stödfinansierat så ser jag det närmast som självklart att det skall bli dyrare.

Jag har inget emot privatiseringar, men då tycker jag att man ska genomföra det till 100% där staten försäkra sig om att marknaderna blir utsatta för verklig konkurrens. Om det innebär att man ska dela upp bolagen i många ytterst små enheter. Då får man göra det. Tyvärr är det så att det krävs oerhört starkt kapital för att ge sig in på de marknader som staten släppt fria än så länge. Det har gynnat redan tunga etablerade spelare. Eftersom marknaden har varit reglerade har det funnits möjligheter att höja priserna.

Det vore rent ut sagt olämpligt om en bilverkstad får agera besiktningsstation. Gissa om många kommer att få nerslag på sina fordon. Besiktningen bör även fortsättningsvis vara "opartiskt". Är inte så insatt i hur det rent praktiskt kommer att genomföras.

En glasklar orsak till att det rört sig om marknader som kräver enorma kapital är ju för att staten inte varit ensam aktör inom "Kalle-på-hörnet" grejer...

Last edited:
Har inte orkat läsa igenom Bilprovningens årsredovisning men är de stödfinansierade? Eller går de runt med alla löner och utgifter på vad de får in från besiktningarna som de utför?

Deras timtid går då fan inte av för hackor. Besiktigade bilen för nån månad sen. Tog tio minuter och kostade 300 bagis = 1800 kr i timmen. Ska in med hojen i sommar, lär ta högst 10 minuter som vanligt....

Deras timtid går då fan inte av för hackor. Besiktigade bilen för nån månad sen. Tog tio minuter och kostade 300 bagis = 1800 kr i timmen. Ska in med hojen i sommar, lär ta högst 10 minuter som vanligt....

Ja för de gör ju ingenting där emellan utan står bara och väntar på nästa fordon som skall köras in... sen är ju maskinerna gratis också som tur är. :banana

Det har förkommit år då bilprovningen gått med förlust, hur man nu lyckas med det då man vet mer eller mindre exakt hur många kunder man har samt att man tar en timmpenning som är högre än en märkesverkstad.

Jag är hyffsat insat i vad som krävs för att driva ett verkstadsföretag och jag skulle garanterat kunna driva en bilprovning där det inte kostade mer 200kr att besiktiga en bil, jag skulle dessutom leva jävligt gott på det.
Problemet blir nog att det kommer att kosta skjortan att hålla sig ackrediterad.

Jag är klart för privatisering vad det gäller ALLT, även om det är alkoholmonopolet som jag anser bör gå först men det är ju en grym kassako så det lär inte hända än. Enda fördelen med EU förövrigt, att de kritiserar Sveriges syn på monopolet, hoppas "vi" åker dit så det skriker om det.

Åter till besiktningen; Det kommer bli dyrt att få tillstånd att verka som besiktningsorgan vilket tyder på att endast större verkstäder kommer ha råd att satsa på det antagligen, utöver de rena besiktningsorgan som vi KANSKE kommer se.
Nackdelen är som sagt glesbygd, men det är ju som vanligt ingen som tar hänsyn till dessa så jag anser inte att vi bör göra det nu heller.
Fördelarna är ju många för oss kunder, förhoppningsvis. Man kan eventuellt få bilen besiktigad samtidigt som man servar bilen. Priserna kanske blir bättre, men knappast troligt. Men man kan alltid drömma.
Och om man hotar besiktningsmannen i fortsättningen så tror jag inte att det kommer anses som hot mot tjänsteman, det är ju en klar fördel när man får tvåa på parkeringsbromsen, halva straffet straffskalan :tummenupp

Och eftersom jag som vanligt anser mig stå över alla andra i samhället så kvittar det faktiskt, jag besiktigar bilen när jag anser att det behövs så jag kommer inte beröras nämnvärt vare sig positivt eller negativt.

Är inte arboga glesbygd? Det låter verkligen som det!

Privatiseringsivern i samhället idag är allt annat än sund. Förskolor som fuckar upp och trycker ner skattepengar i egna fickor och besiktningar som blir flera hundra procent dyrare. Vad hände med diskussionen om billigare priser i konkurrensens spår?
Det var ju argument nummer 1 bland politiker och debattörer.

Ja för de gör ju ingenting där emellan utan står bara och väntar på nästa fordon som skall köras in... sen är ju maskinerna gratis också som tur är. :banana

Precis som på en bilverkstad där dom debiterar mindre än hälften eller?

Fast dom har ju lokalerna och maskinerna gratis, eller hur tänkte du?

Just spritmonopolet hoppas jag blir kvar, samt att dom inför lördagsstängt på systemet igen.

Fast dina argument är ju dina högst personliga och som inte stämmer till fullo.
Eftersom en sänkning av skatten samt fritt för "alla" att sälja skulle vara bekvämare för mig så är jag naturligtvis för det. Om alkisarna super mer eller inte känns som att det kvittar, de hittar alltid sprit ändå.

Är inte arboga glesbygd? Det låter verkligen som det!

:va Och på vilket sätt kan det "låta" som glesbygd? Stockholm låter ju som en holme med stockar på, betydligt mer glesbygd i det namnet. Nu vet jag ju att du inte syftade på namnet men då inget annat har påpekat Arbogas glesbygdsstatus eller inte så kan jag ju bara gissa.

En del behöver inte göra sig till för att verka dum, är du en av dem?

Last edited:
Fast dina argument är ju dina högst personliga och som inte stämmer till fullo.
Eftersom en sänkning av skatten samt fritt för "alla" att sälja skulle vara bekvämare för mig så är jag naturligtvis för det. Om alkisarna super mer eller inte känns som att det kvittar, de hittar alltid sprit ändå.

:va Och på vilket sätt kan det "låta" som glesbygd? Stockholm låter ju som en holme med stockar på, betydligt mer glesbygd i det namnet. Nu vet jag ju att du inte syftade på namnet men då inget annat har påpekat Arbogas glesbygdsstatus eller inte så kan jag ju bara gissa.

En del behöver inte göra sig till för att verka dum, är du en av dem?

Nej, syftade inte på namnet. Känns bara som att Arboga är en håla mitt ute i skogen, som kanske blir utan besiktning?
Jag är inte dum, jag tycker bara synd om er ifall ni skulle bli utan.

Nej, syftade inte på namnet. Känns bara som att Arboga är en håla mitt ute i skogen, som kanske blir utan besiktning?
Jag är inte dum, jag tycker bara synd om er ifall ni skulle bli utan.

Att det är en håla är ju inget att diskutera emot, men den ligger inte i skogen utan snarare väldigt centralt eller vad man ska kalla det.
Tveksamt isåfall, vi kommer nog inte få längre att åka till en besiktning än vad Stockholmarna har tippar jag på. Fördelen med att bo i en "by" som ligger precis mellan 3st "stora" städer. Nära till många jobb men ändå billigt att bo och utan storstädernas nackdelar som segregation och spydiga ungar.
Ok, sistnämnda är oundvikligt även här men de är inte lika jävliga åtminstone :D

Privatiseringsivern i samhället idag är allt annat än sund. Förskolor som fuckar upp och trycker ner skattepengar i egna fickor och besiktningar som blir flera hundra procent dyrare. Vad hände med diskussionen om billigare priser i konkurrensens spår?

Xakt! Det som förstör vårt välfärdssamhälle är privatisering, centralisering, miljönissar och fackföreningar!

Kollar man på min besiktningsstation (den enda besiktningsstationen i en 50km radie)
A-katsastus:

Ägare: Fransmän
Timtaxa för oss kunder: ~650€/h (107€ för ~10min)
Omsättning: ~90 000 000€
Vinst: 30 000 000€ :skrämd:skrämd:skrämd 30% vinst!!!

Nu e de bra med privatisering, 30€ millar ut ur landet bara sådär...
:näsblod

OBS: Detta alltså i Finland efter privatiseringen

Last edited:
Att det är en håla är ju inget att diskutera emot, men den ligger inte i skogen utan snarare väldigt centralt eller vad man ska kalla det.
Tveksamt isåfall, vi kommer nog inte få längre att åka till en besiktning än vad Stockholmarna har tippar jag på. Fördelen med att bo i en "by" som ligger precis mellan 3st "stora" städer. Nära till många jobb men ändå billigt att bo och utan storstädernas nackdelar som segregation och spydiga ungar.
Ok, sistnämnda är oundvikligt även här men de är inte lika jävliga åtminstone :D

Haha det låter ju skönt att bo där! Men jag håller mig nog hemma!
Dom där 3 stora städerna tillsammans är väl inte lika stora som stockholm antar jag?

Hur ofta har man nytta av deras stora utbud? Ibland såklart. Men en alkis vill tex endast köpa en pava renat, och en del andra vill bara köpa starköl som är det det säljs mest av. Sånt ska man kunna köpa på Ica för fan :mad:

Det är värt den lite sämre tillgängligheten alla gånger man vill köpa något annat än en pava renat eller starköl på burk. Tror tyvärr inte att Systembolaget kommer kunna ha de priser/antal butiker/sortiment som de har idag om en stor del av deras inkomst försvinner till andra aktörer.

Xakt! Det som förstör vårt välfärdssamhälle är privatisering, centralisering, miljönissar och fackföreningar!

Kollar man på min besiktningsstation (den enda besiktningsstationen i en 50km radie)
A-katsastus:

Ägare: Fransmän
Timtaxa för oss kunder: ~650€/h (107€ för ~10min)
Omsättning: ~90 000 000€
Vinst: 30 000 000€ :skrämd:skrämd:skrämd 30% vinst!!!

Nu e de bra med privatisering, 30€ millar ut ur landet bara sådär...
:näsblod

OBS: Detta alltså i Finland efter privatiseringen

Det låter ju fantastiskt! Hur kan man inte vara för privatisering när det kan bli så här bra även i Sverige?

Alliansen har väl aldrig hymlat med att privatisering framför allt är en principfråga och att ev. argument för eller emot kommer i andra hand?

Last edited:

Kan bara tala från den erfarenhet jag har av privata förskolor, kostar lika mycket som den kommunala, färre barn per anställd, fräshare lokaler/lekplats och en mycket hängiven personal.
Varför skulle det störa mig att ägaren dessutom gör en vinst?

Kan bara tala från den erfarenhet jag har av privata förskolor, kostar lika mycket som den kommunala, färre barn per anställd, fräshare lokaler/lekplats och en mycket hängiven personal.
Varför skulle det störa mig att ägaren dessutom gör en vinst?

Då kan man ju lika gärna sätta ungarna i arbete, så får man nåt gjort! Jag menar om man ändå ska tjäna pengar på dom.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park