Bilbesiktningens monopol avskaffas 1 Juli

va faen är de som kostar..

om jag öppnar en ministation själv.
tar 300 spänn per bil.
tar 4 bilar i timmen max
de är alltså 1200 spänn i timmen. 9600 spänn om dagen. det gånger 21 dagar i mån är över 200000 i mån ta bort säg 3 mån för semester utbildning mm.. 1,8 mille om året.. de vore sjukt att inte öppna eget då.
detta är ju räknat lågt ändå. :)

jag som har 4 fordon som bes vartannat år samt 2 bilar varje
får betala massvis om de blir mycket dyrare. :huvet

va faen är de som kostar..

om jag öppnar en ministation själv.
tar 300 spänn per bil.
tar 4 bilar i timmen max
de är alltså 1200 spänn i timmen. 9600 spänn om dagen. det gånger 21 dagar i mån är över 200000 i mån ta bort säg 3 mån för semester utbildning mm.. 1,8 mille om året.. de vore sjukt att inte öppna eget då.
detta är ju räknat lågt ändå. :)

jag som har 4 fordon som bes vartannat år samt 2 bilar varje
får betala massvis om de blir mycket dyrare. :huvet

Ja det vore ju onekligen intressant att starta en MC-besiktning då det kräver betydligt mindre kapitalinsats jämfört med bilar...

Boris sporthojsbesiktning AB

Kan bara tala från den erfarenhet jag har av privata förskolor, kostar lika mycket som den kommunala, färre barn per anställd, fräshare lokaler/lekplats och en mycket hängiven personal.
Varför skulle det störa mig att ägaren dessutom gör en vinst?

Gärna vinst till privata entreprenörer, dock ej med skattemedel som hjälp.

Privatiseringsivern i samhället idag är allt annat än sund. Förskolor som fuckar upp och trycker ner skattepengar i egna fickor och besiktningar som blir flera hundra procent dyrare. Vad hände med diskussionen om billigare priser i konkurrensens spår?
Det var ju argument nummer 1 bland politiker och debattörer.

Ja, för det finns verkligen inga statliga organisationer som fuskar med pengar och stoppar i fickor... SIDA...

Vi har en kund som jobbar med komvuxutbildningar... de har bättre utgångsbetyg hos eleverna till lägre kostnader än de kommunala, men det är klart... det är ju förjävligt att det finns någon som kan ta ut en skälig lön på att utbilda folk.

Vi har en kund som jobbar med komvuxutbildningar... de har bättre utgångsbetyg hos eleverna till lägre kostnader än de kommunala, men det är klart... det är ju förjävligt att det finns någon som kan ta ut en skälig lön på att utbilda folk.

Fast där finns lika många utbildningsenteprenörer som är totalt värdelösa. Många privatgymnasier har högre utgångsbetyg än kommunala dito men eleverna presterar sämre på nationella prov och på universitetet...

Rätt vanligt att man medvetet blåser upp betygen då detta dels ger status bland sökande elever, nöjda avgångselever och bra ranking i undersökningar. Att eleverna sen inte kan något spelar ingen roll. Utmärkt exempel på detta är Procivitas....

Staten och det offentliga brukar resultera i mycket administration och inkompetent ledarskap. Därför är avreglering jättebra men det måste vara på vettiga premisser så att inte de privata enteprenörerna kan ta russinen ur kakan och lämna det offentliga med svartepetter.

Exempel på den vilda västern i privatskolesvängen:

De måste inte ta emot alla elever utan får neka elever med speciella behov plats trots att de har betyg att komma in. Är du intelligent men synskadad. Sorry!

Skolhälsovård, kurator, SYO, elevårdsteam, bibliotek behövs väl inte när man istället kan locka med gratis bärbar dator till alla elever.

Privatskolor kan själva bestämma antalet platser och lägga ner olönsamma program även kort före terminstart. Den offentliga skolan måste enl lag måste erbjuda alla plats inom snäva tidsramar. Så offentliga skolor tvingas köra med halvfulla klasser och alltid ha en viss överkapacitet. Märkligt att det blir dyrare?

Staten och det offentliga brukar resultera i mycket administration och inkompetent ledarskap. Därför är avreglering jättebra men det måste vara på vettiga premisser så att inte de privata enteprenörerna kan ta russinen ur kakan och lämna det offentliga med svartepetter.

Bra synpunkter.

Ja det vore ju onekligen intressant att starta en MC-besiktning då det kräver betydligt mindre kapitalinsats jämfört med bilar...

Jag mailar registreringsnummret till dig så kan du hämta registreringsuppgifterna från nätet och skicka en faktura och ett blankt protokoll vartannat år :yoparty

Jag skulle lätt betala en hundring extra för den smidigheten!

Dom som vill ha igenom bullriga hojar tycker jag ska få betala en femhundring extra, kräv bifogat foto på ljuddämpare och skyltplacering.

Gärna vinst till privata entreprenörer, dock ej med skattemedel som hjälp.

Om kommunen betalar x kr för en dagisplats och någon då kan erbjuda ett bättre dagis för samma kostnad, varför skulle inte den personen/företaget få göra en vinst?
Kostnaden för kommunen blir densamma och tjänsten blir bättre.

Det här är ju ingen skillnad egentligen mot lagen om offentlig upphandling, kommunen köper av den som kan leverera specad produkt till lägst pris.

Men du kanske tycker att staten ska tillverka sitt eget skithuspapper, att Televerkets compis-dator var the shit och att ingen annan än gatukontoret och vägverket ska få gräva i infrastukturen (naturligtvis med statligt byggda grävmaskiner drivna av diesel från det statliga raffinaderiet)

Jag HATAR planekonomi :mad::mad:

(edit: finns det fortfarande pennor, radergummin och liknande med texten "tillhör statsverket"? det kändes jävligt mycket DDR tycker jag)

Last edited:
Du gör en återbesiktning, ja. Då kollar de endast detta, inte en hel besiktning. Kostar endast 200:- och ska utföras inom 2 månader från föregående besiktning, en månad för att inte innebära körförbud.

Är inte de där ändrat fom. den 23 mars i år? dvs. nu finns endast "hel besiktning"

Edit: hittade inte någon info om de på hemsidan.. jag måste ha drömt... :va

Last edited:
Xakt! Det som förstör vårt välfärdssamhälle är privatisering, centralisering, miljönissar och fackföreningar!

Kollar man på min besiktningsstation (den enda besiktningsstationen i en 50km radie)
A-katsastus:

Ägare: Fransmän
Timtaxa för oss kunder: ~650€/h (107€ för ~10min)
Omsättning: ~90 000 000€
Vinst: 30 000 000€ :skrämd:skrämd:skrämd 30% vinst!!!

Nu e de bra med privatisering, 30€ millar ut ur landet bara sådär...
:näsblod

OBS: Detta alltså i Finland efter privatiseringen

Jag håller inte med dig. Jag tycker det har ploppat upp besiktningsstationer lite här och var och surfi**orna på goa gamla statliga institutioner har hamnat på charmkurs.
Tex när jag reggade in importhojen kunde jag välja att göra det hos privata aktören som godtog mitt kvitto på att jag betalat skatten, gamla DDR stationen skulle ha tvingat mig vänta en vecka på samma kvitto från tullen.

Precis ALLT som staten gör kan en privat aktör göra bättre, och billigare bara dom vill. Att priserna i Finland är som dom är beror ju inte på för stor konkurrens direkt.

Om kommunen betalar x kr för en dagisplats och någon då kan erbjuda ett bättre dagis för samma kostnad, varför skulle inte den personen/företaget få göra en vinst?
Kostnaden för kommunen blir densamma och tjänsten blir bättre.

Det här är ju ingen skillnad egentligen mot lagen om offentlig upphandling, kommunen köper av den som kan leverera specad produkt till lägst pris.

Men du kanske tycker att staten ska tillverka sitt eget skithuspapper, att Televerkets compis-dator var the shit och att ingen annan än gatukontoret och vägverket ska få gräva i infrastukturen (naturligtvis med statligt byggda grävmaskiner drivna av diesel från det statliga raffinaderiet)

Jag HATAR planekonomi :mad::mad:

(edit: finns det fortfarande pennor, radergummin och liknande med texten "tillhör statsverket"? det kändes jävligt mycket DDR tycker jag)

Nja, inte riktigt. jag reagerar mer på ohemula skattefinansierade vinster än på det du skriver.

http://www.dn.se/sthlm/privatiserad-forskola-ger-miljonvinster-1.944123

tanken slog mig.. säsongsarbeta med mc, lär ju krävas lite resurser.
kör man drive in så slipper man telebokning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park