Bilbekymmer

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nej, ja sa servon, inte cylindern.
Servoverkan får man genom att nyttja undertrycket från insuget till att suga ett gummimembran som hjälper till att trycka in huvudcylindern.

Läcker membranet bara lite så fungerar fortfarande servot någosånär, men bilen suger i sig tjuvluft när man bromsar, så att motorn magrar ut och dör.

de är väl bara o plugga den slangen isf? för att testa alltså.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bara man testar stillastående, för utan bromsservo blir det svårbromsat!
Du skall vara hyggligt stärk för att trycka ner pedalen utan assistans.

ja de är väl typ 3 ggr sämre el likn.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
ja de är väl typ 3 ggr sämre el likn.
Det är typ helt omöjligt för en normal tjej att bromsa alls, och även jag som knäböjer 190kg tycker det är jobbigt.
Vi råkar ut för detta emellanåt på jobbet, historiskt har det hamnat en och annan bil i väggen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det är typ helt omöjligt för en normal tjej att bromsa alls, och även jag som knäböjer 190kg tycker det är jobbigt.
Vi råkar ut för detta emellanåt på jobbet, historiskt har det hamnat en och annan bil i väggen.

är de så jobbigt får man väl dra i handbromsen då.
man behöver ju inte prova i rusningstrafik :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är typ helt omöjligt för en normal tjej att bromsa alls, och även jag som knäböjer 190kg tycker det är jobbigt.
Vi råkar ut för detta emellanåt på jobbet, historiskt har det hamnat en och annan bil i väggen.

Det där är väldigt olika mellan bilmodeller också, flera av dom bilar jag här tävlat med här varit utan servo.

Visst blir det tyngre, men långt ifrån omöjligt, mitt ex som är stor som en trädgårdstomte delade bil med mig och det hade hon inget problem med, däremot aga-diff breddade framfälgar och avsaknaden styrservo..
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Det där är väldigt olika mellan bilmodeller också, flera av dom bilar jag här tävlat med här varit utan servo.

Visst blir det tyngre, men långt ifrån omöjligt, mitt ex som är stor som en trädgårdstomte delade bil med mig och det hade hon inget problem med, däremot aga-diff breddade framfälgar och avsaknaden styrservo..
Självklart är en bil som är gjord utan bromsservo användbar utan, lite har väl "konstruktören" tänkt till ;)
Men moderna bilar med fjäderlätta kontroller blir närmast ohanterlig utan hjälpmedlen, du har ju t.ex. förladdning av bromstryck så snart du lägger foten på bromspedalen för att spara tid vid en ev. bromsning.(ABS pumpen "laddar" lite tryck), lägg i hop en massa sådana smågrejor och det blir stora saker när det inte fungerar.

Och, självklar gäller detta antagligen inte alla bilar, jag jobbar bara med dom stora Volvo modellerna så det är dom jag tänker på.

Snacka om bromsar och Volvo, alla kommer väl i håg den demonstrationen av självbromsande bil som, väl, inte gick som den skulle?
Det systemet driver mig till vansinne emellanåt, jag får inte bromsa när jag vill, jag skall ställa från mig en bil framför testbädden och biljävlen tvärnitar med en meter kvar, riktigt obekvämt är det, men jag plantar åtminstone inte bilen i porten. (det är trångt inomhus så en meter lucka är inte att tänka på)
[YOUTUBE-ID]aNi17YLnZpg[/YOUTUBE-ID]
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nå hur gick det?

Gissar på taskigt tändsystem iallafall, det är ju en fiesta.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top