Det där är väldigt olika mellan bilmodeller också, flera av dom bilar jag här tävlat med här varit utan servo.
Visst blir det tyngre, men långt ifrån omöjligt, mitt ex som är stor som en trädgårdstomte delade bil med mig och det hade hon inget problem med, däremot aga-diff breddade framfälgar och avsaknaden styrservo..
Självklart är en bil som är gjord utan bromsservo användbar utan, lite har väl "konstruktören" tänkt till
Men moderna bilar med fjäderlätta kontroller blir närmast ohanterlig utan hjälpmedlen, du har ju t.ex. förladdning av bromstryck så snart du lägger foten på bromspedalen för att spara tid vid en ev. bromsning.(ABS pumpen "laddar" lite tryck), lägg i hop en massa sådana smågrejor och det blir stora saker när det inte fungerar.
Och, självklar gäller detta antagligen inte alla bilar, jag jobbar bara med dom stora Volvo modellerna så det är dom jag tänker på.
Snacka om bromsar och Volvo, alla kommer väl i håg den demonstrationen av självbromsande bil som, väl, inte gick som den skulle?
Det systemet driver mig till vansinne emellanåt, jag får inte bromsa när jag vill, jag skall ställa från mig en bil framför testbädden och biljävlen tvärnitar med en meter kvar, riktigt obekvämt är det, men jag plantar åtminstone inte bilen i porten. (det är trångt inomhus så en meter lucka är inte att tänka på)
[YOUTUBE-ID]aNi17YLnZpg[/YOUTUBE-ID]