bilar hk o tider?

ozeo skrev:
men i mina mål..törs man tro på en hög tolva???

Självklart!!!
Körde själv en VW -95 11,55sek.
Den var bromsad till 201hp på hjulen (1,9 lit sugmotor),
vägde 610kg på startlinjen.

Fast då hade vi jobbat väldigt mycket på att optimera chassiet.
Hade som bäst 1,29sek i 60fot! :tummenupp

Det är bara att jobba på, lycka till!!!

Filip RSR skrev:
Självklart!!!

Får man fråga var det var för vw?
Golf eller?
Har kört ganska mkt på strippen och dessa tider är bra med en vw....
Kul att veta vad som väger 610kg på start linjen. :)

11.38/191,5 på ca 900kg med ban-setup förutom Mickey-slicks.
Den andra bilen hann vi inte få ut på strippen, men den hade ca 190hk och vägde in på 600kg. Vi tippade på en mitten-7:a på 201m, mest tack vare lådan.

Filip RSR skrev:
Självklart!!!

låter intressant
:)
kanske man kan hoppas på nå likn om man får till allt :banana

Filip RSR skrev:
Självklart!!!

1.29 är helt sjukt, det måste varit rörchassie, perfekt inställt och en förare som kunde köra!

2fast4hjo skrev:
Min bil, en saab 9:3 med 225 hk, har gjort 9,4 sek på halva strippen dvs 201 meter. Polarens saab 9:5 (240 hk)gör något mer, bilen väger mer och har automat. Har inte haft möjlighet att testa 402 m än.

Det går säkert att förbättra tiden då starterna inte har varit något vidare. Återkommer om vad bilen väger exakt.

Släng i så många hästar du bara kan, det finns alltid någon som är värre.

Tiden säger inte så mkt om effekten. Däremot gör slutfarten det.
Vad hade du för slutfart?

Mina tider är inte de bästa (9,56), men bästa slutfart är 130,62km.
Har också lämnat några M3:or bakom mig. :hihi (E36)
Mina 60-fot är rent bedrövliga - ~2,3. :4skrika
1,29 är fort!
(9-3 Aero med program från Turbocenter samt 3" avgas)

Polarens 850 körde 11, ??? på 402m Jätte bra tryck i bilen rakt fram... MEN hur kul är det med FWD och massor av hk??? (har haft och sålt!)

Ska man bygga något så sattsa på att bilen driver i rätt ände eller i båda! Tror det billigast som går att bygga är en 240 eller liknade. Ut med all skit och in med en båge + stol. Sen kommer man långt med bra kunskap av trimmning på en röd motor! Om man vill kastar man in en 5:a från volvo och vipps så kan man plocka ut 400hk utan några problem som håller!!!

Sen är det bara att gå på sladd överallt! :banana

bad santa skrev:
600kilo = rörram och plast kaross utan motor och låda. satsa på kanske mellan 900 - 1000kilo 150hk kommer du inte lågt på vad gällande strippen.där gäller ren kraft.jag skulle satsa på 400hk plus 150hk gas då börjar vi röra på oss :) bygger du volvo har du en uppsjö av rallycross delar till motorn och då kan man få effekt som heter duga :tummenupp

recept för rolig gat/stripp 240 ala min far.

släng ut allt utom instrument panel (lättare att besiktiga då.
in med en dragrace stol model jättelätt ersätt passargerar stolen med lustgastuber (dessa tas bort vid bes)
på med ett par MH race master däck DOT godkända bak
sänkt den fram på med så smala däck du kan hitta
montera i en halvbur godkänd för dragracing kostar ca 1700kr färdiga att montera i
en rejsig ratt sen är det bara ut o gasa :tummenupp

Ah just de, bara att kasta i några tuber lustgas i en 240 sen går den utav bara helvete! Grattis! :tummenupp

liljekvist skrev:
Polarens 850 körde 11, ??? på 402m Jätte bra tryck i bilen rakt fram... MEN hur kul är det med FWD och massor av hk??? (har haft och sålt!)

Ska man bygga något så sattsa på att bilen driver i rätt ände eller i båda! Tror det billigast som går att bygga är en 240 eller liknade. Ut med all skit och in med en båge + stol. Sen kommer man långt med bra kunskap av trimmning på en röd motor! Om man vill kastar man in en 5:a från volvo och vipps så kan man plocka ut 400hk utan några problem som håller!!!

Sen är det bara att gå på sladd överallt! :banana

mitt blir billigare...
max 20-25 utan tuber har jag räknat på detta med inköp av objekt oså. :rolleyes:
kan i princip använda viken motor som helst..
kanske ska köpa en kompis motor..om han nu har kvar den..
4cyl 2,6 l opelmotor, skulle tydligen sitta nå cheva kolvar i den..betongfyllt block :yoparty

En bil som kan bli ännu lättare än en Super Seven är en Ford T-23. Hot rod alltså. Kanske låter lite skumt, men tro mig.:)

En kille i en känd motorblaska hade fått ner sin till 380 kg och med en Alfa V6 på närmare 200 hk så får man en snabb bil. Eller ja, bil och bil, ett fordon på fyra hjul och en balja som man sitter i :hihi

Edit: Såhär kan den se ut. Observera att den här INTE väger några 380 kilon :D

Bifogat

• Rod2.jpg
    Rod2.jpg
    60.9 KB · Visningar: 50
Last edited:
Jonathan skrev:
En bil som kan bli ännu lättare än en Super Seven är en Ford T-23. Hot rod alltså. Kanske låter lite skumt, men tro mig.:)

En kille i en känd motorblaska hade fått ner sin till 380 kg och med en Alfa V6 på närmare 200 hk så får man en snabb bil. Eller ja, bil och bil, ett fordon på fyra hjul och en balja som man sitter i :hihi

Edit: Såhär kan den se ut. Observera att den här INTE väger några 380 kilon :D

jo vi har en balja här i stan spm går ybergrymt
:yoparty
de e ju bara ram o motor som väger på dom :)

ozeo skrev:
jo vi har en balja här i stan spm går ybergrymt
:yoparty
de e ju bara ram o motor som väger på dom :)

Exakt. Som ett alternativ till en fyra så kan man välja att använda Rovers helaluminium V8 som inte väger mycket mer än en gammal Volvo B20 :)

Jansen skrev:
Tiden säger inte så mkt om effekten. Däremot gör slutfarten det.
Vad hade du för slutfart?

Mina tider är inte de bästa (9,56), men bästa slutfart är 130,62km.
Har också lämnat några M3:or bakom mig. :hihi (E36)
Mina 60-fot är rent bedrövliga - ~2,3. :4skrika
1,29 är fort!
(9-3 Aero med program från Turbocenter samt 3" avgas)

Inte det bästa scannat i datorn men farten är runt 125 på det. Jag är bara intresserad av att komma först i mål :hihi
60-fot har de inte mätt.

:4skrika reaktionstiden är åt helvete.

Var så jävla förbannat på snutarna när det var blackrace.
Vi hade fått tillstånd och allt det där, bilarna gick igenom innan start osv men tror ni inte att snutarna hade flygande besiktning direkt efter mål :kocko

De har varit mycket olaga streetrace/buskörning i Mariestad :notme och att annordna lagliga blackrace var ett sätt att försöka minska dem med tidigare lyckade resultat men när snutarna gör på det sättet (motarbetar istället för att föra en dialog) så blev resultatet det motsatta.

Last edited:
Har gjort ett program som räknar ut effekt efter slutfart och/eller et

http://aci996.mine.nu/ber%E4knaeffekt.htm

Det stämde på -+5hp när en kompis bänkade sin bil.

Är slutfartseffekten mycket bättre än ETeffekten så är det dålig 60fots tid dvs fäste eller annat som måste bli bättre.

Har alltid undrat en sak..

Varför använder man sin relativt slöa Saab och kör skiten ur den på Blackrace, eller vilken bruksbil som helst för den delen ?

Ja visst man vill vinna över alla andra och vara snabbast etc.
Men en bil av den klassen tvivlar jag starkt på att den mår sådär jättebra av att göra fullgasrepor med allt av vad det innebär med skaplig slitning av koppling, låda osv.

Visst att man använder sin Gsxr 1000 och kör på strippen. Den är så väldigt snabb från fabrik och det är så mycket som beror på förare för att göra en bra tid. Men en "bruksbil" (läs 850 turbo, saab aero, bmw 3-serie etc) förstår jag inte riktigt poängen med.

Var vänlig förklara :)

Jonathan skrev:
Varför använder man sin relativt slöa Saab och kör skiten ur den på Blackrace, eller vilken bruksbil som helst för den delen ?

Ja visst man vill vinna över alla andra och vara snabbast etc.
Men en bil av den klassen tvivlar jag starkt på att den mår sådär jättebra av att göra fullgasrepor med allt av vad det innebär med skaplig slitning av koppling, låda osv.

Visst att man använder sin Gsxr 1000 och kör på strippen. Den är så väldigt snabb från fabrik och det är så mycket som beror på förare för att göra en bra tid. Men en "bruksbil" (läs 850 turbo, saab aero, bmw 3-serie etc) förstår jag inte riktigt poängen med.

Var vänlig förklara :)

Jag kör blackrace för att det faktiskt är roligt att se hur pass bra bilen går utan att för den sakens skull lägga ner massa pengar på att den SER snabb ut.
Har man väl kört en trimmad bil så är det svårt att gå tillbaka till en "bruksbil" :zpy

Jag passar på att köra blackrace då det annordnas i stan, roligt att träffa likasinnade, hojarna får inte vara med än så länge. :( Blackrace är ju inget man kör varje vecka precis. I grund och botten har min bil varit en pendlarbil, har gått 18000 idag utan problem. Man får ju ha koll på grejorna och se till att byta ut om man märker att saker slits men det enda som har slitits i samband med blackrace har varit
gummi :hihi

my 2 cent.

2fast4hjo skrev:
Jag kör blackrace för att det faktiskt är roligt att se hur pass bra bilen går utan att för den sakens skull lägga ner massa pengar på att den SER snabb ut.
Har man väl kört en trimmad bil så är det svårt att gå tillbaka till en "bruksbil" :zpy

Jag passar på att köra blackrace då det annordnas i stan, roligt att träffa likasinnade, hojarna får inte vara med än så länge. :( Blackrace är ju inget man kör varje vecka precis. I grund och botten har min bil varit en pendlarbil, har gått 18000 idag utan problem. Man får ju ha koll på grejorna och se till att byta ut om man märker att saker slits men det enda som har slitits i samband med blackrace har varit
gummi :hihi

my 2 cent.

Okey.

MagnusK skrev:
Har gjort ett program som räknar ut effekt efter slutfart och/eller et

http://aci996.mine.nu/ber%E4knaeffekt.htm

Det stämde på -+5hp när en kompis bänkade sin bil.

Är slutfartseffekten mycket bättre än ETeffekten så är det dålig 60fots tid dvs fäste eller annat som måste bli bättre.

Kul program, men lite positiva siffror! Behöver nog putsas på tror jag? Använde min 4x4 cossie, vikt 1350, tid på 402m 12.3, hastighet 186 och fick 436hk i motorn, org. turbo och utbytesspridare bottnar strax över 400 enligt bänktester.
Vad för drivlineförluster räknade du med?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg