bil för 15k-25k?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Är lite rådvill och behöver lite idéförslag av SH-expertisen på en ny begagnad bil.

Förutsättningar:

Pris mellan 15-25k, (kommer mest stå parkerad, så vill inte lägga mer pengar)
Mil: kanske 800 mil/år (mest kortturer ala shopping men en och annan 50 mila resa)

Nyare än 1995
mindre mil än 30k

Plus för:
*Hyffsad krocksäkerhet
*storleken har inte så stor betydelse
*bränslesnål (eg. låg totalkostnad bränsle, förs, rep osv),
*låg ljudnivå
*ingen eller ytterst lite rost (hatar rost)
*fungera i ur och skur är viktigare än körgläde
*Låga servicekostnader (inga kamremsbyten för 10k alltså)

Har hitills tittat på Volvo V40, 850, v70, Saab 9-5, VW lupo, polo, golf, Citroen c5, funderar på: vectra, corsa, omega, focus, passat och a4.

Gillar iofs v70 men det är lite svårmotiverat att lägga 25 papp på en 30k milare när man kan få med lite tur en nyare c5 med 14K mil för samma peng. (Linköpingspriser)

Småbilar är oftast roligare att köra, större är bekvämare. Var går den optimala gränsen?

Vad har jag missat för bilmodeller?

Hur många mil funkar en bil innan reparationerna står som spön i backen? Har inget garage så att laga ev reparationer själv är starkt begränsad, speciellt på vintern.

Vet att franska bilar, ford m.m. är s.k. "skitbilar" enlig däcksparkare, men det måste väl ändå vara bättre att köpa en 15k mila skitbil än en slutkörd Volvo v70?

Last edited:
Min Focus -01, 18500 mil, med 1.6L-motor är överraskande pålitlig och snål.
Ligger runt 0.6L/mil, kostar nästan inget i skatt och försäkring.
Med ett marknadsvärde på 10000-15000 tycker jag att den är en stark kandidat.
01'an har varit så bra att när det blev dax för ny bil förra året så blev den en Focus igen, men en miljödiesel, den har också varit bra.

Tidiga Saab 9-3. Viktigt som fan att dom är välservade bara, lagrena i turbon brakar ihop av skitig olja = dyrt.

Det där med ny eller gammal beror på lite hur man ser det.

Om jag skulle göra ett bilköp idag och fick välja mellan min Audi S6 från -95 med snart 26000 mil på mätaren eller en Ford Focus från -04 med 10 000 mil på mätaren så skulle jag ta min audi alla dagar i veckan.

På förra jobbet hade vi en tjänstebil som man kunde använda om man skulle ut till kunder och behövde bil. Det var en Focus flexifuel -00. Den skickades iväg innan den passerat 10 000 mil för vid 8000 mil rasade drivaxlarna (känt problem hos focus) samt vattenpumpen. Diverse småfel uppenbarade sig som att det inte gick att öppna bakluckan och en del annat småkrafs. Vid 10 000 mil rasade växellådan och då fick chefen nog.
visserligen var den inte söndagskörd men i alla fall. Den drog på 3 år lika stora reparationskostnader som min gamla S6 gjort på 8 år och då kör jag den som om jag har stulit den.

Du sliter inte ut en bil på 30 000 mil. En del slitdelar kommer du att få byta men det kan hända även om den bara gått 10 000 - 15 000 mil.

En äldre premiumbil sjunker mycket lite i värde eftersom nästan allt värde är borta redan. Dom flesta barnsjukdomarna är åtgärdade. Trots att dom gått en del så känns dom ofta relativt fräscha.

En nyare bil av billigare snitt kan ha kvar en massa barnsjukdomar och kommer att sjunka lite mer i pris. Risken för reparationer är lite större. Men framför allt så är det skillnad i hur fräsch den känns invändigt.

Min gamla Audi 80 -94 kändes efter dryga 20 000 mil mycket fräschare i inredningen än dåvarande sambons mammas Opel Agila som var bara något år gammal. Helt enkelt därför att inredningen i den var av så dålig kvalitet att klädseln börjat tappa färgen redan efter 3 år.

Så om du kör lite så skulle jag i ditt ställe satsa på en äldre bil av något premiummärke. Exempelvis en Audi A3 eller A4 från någon gång kring -00 borde du kunna få tag på. Hittar du ett välvårdat exemplar så kan du köra väldigt problemfritt. Är det med någon av dom mindre motorerna så går dom att köra på 0,6 på landsväg utan större problem.

Instämmer med föregående talare :) Jag har idag två mycket välvårdade bilar från 2001 (Audi) och de känns i inredning och chassi m.m. som om de bara hade något år på nacken. Kostade säkert halvmiljonen när de var nya, men nu går de för en spottstyver och är inte dyrare i service än vilken annan bil som helst. Närapå ingen rost och mycket fräscha.

Honda Civic - 2000 - 10.020mil - 25.000:- :fakta
Edit:
(Kolla för säkerhets skull upp miltalet med Bilprovningen som har historiken på bilen)
7353405290.jpg

Honda Civic Aerodeck 1.5i VTEC 2000 ÅRS MODEL , -- PRISET EJ PRUTBAR --
Mätarställning: 10.020 mil
Färg: Blåmetallic- garagerat bil
Karosseri: Kombi
Info: AC, ABS, Dubbla Airbags C-lås fjärr, Elhissar fram,
http://www.blocket.se/goteborg/Obs_honda_civic_slupmas_36887820.htm?ca=2&w=3

hör på korvgubben! köp en valfri Honda (beroende på hur stor/liten bil du vill ha) av sent 90 tal, kör, tanka och en gång i året; byt olja och besikta. Detta kan du troligtvis upprepa i nästan all evighet!

hör på korvgubben! köp en valfri Honda (beroende på hur stor/liten bil du vill ha) av sent 90 tal, kör, tanka och en gång i året; byt olja och besikta. Detta kan du troligtvis upprepa i nästan all evighet!

Sålänge man inte kör dom allt för hårt så.

Men absolut, iaf japanskt, mazda (&toyota?) funkar lika bra.

lågmilare! det känns direkt när en bil gått lite.
hyundai gör mycket stabilt.
volvo rimmar illa med bränslesnålt, men med tanke på att du kör så lite så kostar de iofs inte så mycket iaf.

Min Focus -01, 18500 mil, med 1.6L-motor är överraskande pålitlig och snål.
Ligger runt 0.6L/mil, kostar nästan inget i skatt och försäkring.
Med ett marknadsvärde på 10000-15000 tycker jag att den är en stark kandidat.
01'an har varit så bra att när det blev dax för ny bil förra året så blev den en Focus igen, men en miljödiesel, den har också varit bra.

Focusen är klart intressant, det som jag mest är rädd för hos den är att det är en rosthög. Men ska helt klart åka och kolla och provköra någon en dag.

Audi A3 är trevliga.

Har läst att den har en service på 12 papp (kamremsbyte m.m.) vid 12k mil... och att det egentligen bara är en dyrare golf, men ska kolla upp det lite mer.

Seriöst borde du kanske räkna på taxi eller hyrbil.

Japp, säkert billigare men det är är rätt skönt att kl 3 på natten lätt kunna ta bilen och åka vart man vill utan att behöva planera i förväg för det.

Tidiga Saab 9-3. Viktigt som fan att dom är välservade bara, lagrena i turbon brakar ihop av skitig olja = dyrt.

Lite rädd för saab pga att en del skitdyra fel verkar kunna dyka upp. Rätt kass krocksäkerhet också enl ncap.

Det där med ny eller gammal beror på lite hur man ser det.... (kortar lite)

Efter jag provkört ett antal högmilade volvosar så känns många mil = rätt slitet. Leder som knakar, oljeläckage, vibrationer i ratten, slitna stötdämpare, rost (mest på v40). Även om komforten är rätt ok i större bilar. Men Audi kanske känns fräschare efter 30k mil? Kanske värt att provköra i alla fall.

Instämmer med föregående talare :) Jag har idag två mycket välvårdade bilar från 2001 (Audi) och de känns i inredning och chassi m.m. som om de bara hade något år på nacken. Kostade säkert halvmiljonen när de var nya, men nu går de för en spottstyver och är inte dyrare i service än vilken annan bil som helst. Närapå ingen rost och mycket fräscha.

Lyxbilar kan dra iväg i kostnaden, eller så har man tur. Byta kamrem på en 6:a brular inte vara så kul för plånboken om man inte kan göra det själv.

http://www.blocket.se/stockholm/Lada_samara_37275634.htm?ca=2&w=3 faller på några av dina krav men den kommer gå i ur och skur iaf :-)

Är säkert det vettigaste valet för plånboken... Få ge fan i att krocka bara.

Honda Civic - 2000 - 10.020mil - 25.000:- :fakta
Edit:
(Kolla för säkerhets skull upp miltalet med Bilprovningen som har historiken på bilen)

Honda Civic Aerodeck 1.5i VTEC 2000 ÅRS MODEL , -- PRISET EJ PRUTBAR --
Mätarställning: 10.020 mil
Färg: Blåmetallic- garagerat bil
Karosseri: Kombi
Info: AC, ABS, Dubbla Airbags C-lås fjärr, Elhissar fram,
http://www.blocket.se/goteborg/Obs_honda_civic_slupmas_36887820.htm?ca=2&w=3

Honda är helt klart intressant! Tyvärr så verkar det inte finnas så många som blir till salu runt Linköping. Men får kanske tänka om och börja åka typ 20 mil till stockholm för att kolla på bilar.

Sålänge man inte kör dom allt för hårt så.

Men absolut, iaf japanskt, mazda (&toyota?) funkar lika bra.

Lite lika som Honda. Få till salu och de som säljs är ofta för dyra, eller för gamal kostruktion (= krocksäkerhet)

lågmilare! det känns direkt när en bil gått lite.
hyundai gör mycket stabilt.
volvo rimmar illa med bränslesnålt, men med tanke på att du kör så lite så kostar de iofs inte så mycket iaf.

Är inne på det också, milen känns helt klart och någon deciliter hit eller dit spelar inte så stor roll. Samtidigt så vill jag ha lite komfort också, inte en bullerlåda. Hyundai har jag inte kollat på hittills men ska göra det.

Får tacka för allt input så här långt, det uppskattas. :)

Mja, turboras är direkt obilligt. Min har dock gått sjukt billigt och är, i min mening en bekväm bil om man jämför med japanska :)

Sen har du det med växellådsras, pixelfel, oljesludge... Kan bli dyyyyrt. Men det kanske är överdrivna rykten.

Last edited:
Du verkar ha insett det själv redan, men IAF, du kör så lite att bränsleförbrukningen inte spelar någon roll.

Därför kan du köpa en premiumbil som andra ratar pga törsten.

Min bil drar 1.75

Du verkar ha insett det själv redan, men IAF, du kör så lite att bränsleförbrukningen inte spelar någon roll.

Därför kan du köpa en premiumbil som andra ratar pga törsten.

Min bil drar 1.75

Mmm, samtidigt så tyckte jag att lupo var kul att köra och drar typ ingenting i jämförelse.

Mest rädd för repkostnad på en premiebil, för de har trots allt oftast körts betydligt mer mil än motsvarande småbilar.

SAAB 9000 -97 eller -98 med 2.3 LTT dvs 170hk

Mmm.. funderat lite på det, lite rädd för diverse fel som kan uppstå bara. Hästkrafterna struntar jag (nästan) i.

Mest rädd för repkostnad på en premiebil, för de har trots allt oftast körts betydligt mer mil än motsvarande småbilar.

Köp en sen årsmodell av Volvo 940. Kollar du på besiktningsstatistiken från 2007 för 10 år gamla bilar så ligger Volvo 940 oerhört bra till. Drar en del soppa men är stora, lastar mycket och reservdelar hittar du i varje dike.

Medelbilen 30%
Subaru Legacy 12%
Toyota Corolla Touring 13%
Volvo 940 Turbo 13% (Plats 18 av 212 modeller)
Toyota Carina 14%
Mitsubishi Colt 14%
...
...
...
Honda Civic 16%
Jeep Wrangler 16%
Volvo 940 GL 18% (Plats 25 av 212 modeller)
Volkswagen Golf Cabriolet 18%
Mitsubishi Lancer 18%

http://bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_10_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf

Last edited:
I denna prisnivån gäller det nog mest att hitta rätt exemplar än att snöa in på en speciell modell.
Audi A6/100 innan -98 och utan V6 ligger väl bra till.
Kan du rucka på årsmodellkravet så brukar Volvo 240 vara tacksamma bruksvagnar som både tål misshandel och stå still länge mellan uppdragen och så är de bättre på vintern än 740-940.
En välhållen Accord eller 626 är inte fel heller.
Du kan även hitta välvårdade Mercedes W124 här.
En dark horse är Opel Omega, kolla efter rost i bakskärmarna och köp med 2 liters motorn för Max ekonomi.
Kolla med släkt, vänner och kollegor för en känd bil brukar vara bästa valet.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna